Με συνενόχους ΥΠΕΧΩΔΕ - ΥΠΠΟ
Ορους δόμησης και χρήσης γης για την Υδρα (εντός και εκτός οικισμών) συζήτησε προχτές το ΚΑΣ. Οροι, που θα ισχύσουν εάν συμφωνήσει το ΥΠΕΧΩΔΕ και εκδώσει ως αρμόδιο, κανονιστική πράξη. Ειπώθηκε, βέβαια, ότι το ΥΠΠΟ "μπορεί να χρησιμοποιεί τους όρους που έθεσε", ως "διοικητική πρακτική". Αλλά καθώς εμπλέκεται το ΥΠΕΧΩΔΕ, ενδεχομένως γίνεται "συνέταιρος" των γνωμοδοτήσεων του ΚΑΣ, οι οποίες οφείλουν να έλκονται από το δικαίωμα και την υποχρέωση του ΥΠΠΟ να προστατεύει όλο το νησί. Αλλωστε, επί πολλά χρόνια πολλοί αρχαιολογικοί χώροι (Δελφικό Τοπίο, Μετέωρα, κ.ά.) προστατεύονται μόνο με γνωμοδοτήσεις του ΚΑΣ και όχι με κανονιστικές πράξεις του ΥΠΕΧΩΔΕ, αφού αρμοδιότητα του ΥΠΠΟ είναι ο καθορισμός ζωνών προστασίας.
Αυτή του την αρμοδιότητα όφειλε να αντιπαραθέσει, με γνώμονα τον ιστορικό και μνημειακό χαρακτήρα της Υδρας, στην προσπάθεια της πολυεθνικής "Virgin" να χτίσει ξενοδοχείο στο νησί. Αυτό του το δικαίωμα οφείλει να προβάλει την ερχόμενη Τρίτη, απαντώντας στο αίτημα του πολυεθνικού ομίλου, ο οποίος αξιοποιεί την ισχύουσα νομοθεσία και με την οποία θα συζητηθεί το αίτημα.
Τι θα βαρύνει στην απόφαση του ΚΑΣ; Η ισχύουσα νομοθεσία που επιτρέπει εκτός οικισμών την ανέγερση ξενοδοχείων; Η, η κήρυξη του νησιού από το ΥΠΠΟ ως ιστορικού τόπου και τοπίου φυσικού κάλλους; Να σημειωθεί ότι η "Virgin" που έχει συνολικά 86 στρέμματα, θέλει να οικοδομήσει τα 40,από τα οποία τα 18 είναι εντός οικισμού (Μικρό Καμίνι) και τα 22 εκτός οικισμού.
Γιατί, όμως, εμπλέκεται το ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ η Υδρα, ως ιστορικός τόπος και τοπίο φυσικού κάλλους έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως τέτοιος και μόνον και μόνον από το ΥΠΠΟ και να αποκλείονται "χατίρια", κατόπιν πολιτικο - οικονομικών πιέσεων. Με το συμβιβασμό - προτάσεις του ΚΑΣ, που "ανοίγει πολλές ορέξεις" επιτρέπεται η εντόςορίων οικισμών οικοδόμηση στα ανοικοδόμητα οικόπεδα (! ). Επιχειρείται, δηλαδή, το πρώτο βήμα για την αλλοίωση του ιστορικού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα των παραδοσιακών οικισμών. Αλλά η οικοδόμηση με όρους επιτρέπεται από το ΚΑΣ και εκτός οικισμού. Πάει, δηλαδή, και το ελεύθερο, αδόμητο, φυσικό περιβάλλον του προστατευόμενου και από την "Ουνέσκο", νησιού.Οι χρήσεις που επιτρέπουν οι προχτεσινές προτάσεις του ΚΑΣ είναι οικίες, αγροτικές αποθήκες, αλλά και τουριστικές χρήσεις.Αποκλείουν μόνο πισίνες, εγκαταστάσεις συνεταιρισμών, τροχόσπιτα και διάνοιξη δρόμων. Ο συντελεστής αρτιότητας ορίζεται στα 4 στρέμματα (για, ήδη, κομμένα οικόπεδα) και ο συντελεστής κατάτμησης στα 20 στρέμματα.
Δ. Μ.
Επίσης, στις 2/4, στην αίθουσα Διοικητικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, το ΕΚΕΒΙ οργανώνει συνάντηση με θέμα "Προβλήματα και προοπτικές του ελληνικού βιβλίου στο εξωτερικό".Η συνάντηση αποσκοπεί στο συντονισμό των κρατικών φορέων και οργανισμών ενόψει της υποψηφιότητας της Ελλάδας ως τιμώμενης χώρας στη Διεθνή Εκθεση Βιβλίου της Φραγκφούρτης, το 2001. Θα μιλήσουν οι: Σπύρος Πλασκοβίτης (συγγραφέας, πρόεδρος του ΕΚΕΒΙ), Θανάσης Βαλτινός (συγγραφέας), Κατερίνα Βελισσάρη (διευθύντρια του Κέντρου Λογοτεχνικής Μετάφρασης του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών), Κατερίνα Λεμπέση (εκδότρια), Δημοσθένης Κούρτοβικ (συγγραφέας) και Κυριάκος Ντελόπουλος (συγγραφέας).
Την τρίτη του πρεμιέρα έδωσε χτες, στο θέατρο "Ριάλτο",το "Εβδομο Θέατρο", με το έργο του Βίτολντ Γκομπρόβιτς "Υβόννη - Πριγκίπισσα της Βουργουνδίας",σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη,σκηνικά - κοστούμια Αννας Μαχαιριανάκη,μουσική Θέμιδας Μαρσέλλου και Αχιλλέα Γουάστωρ.Παίζουν: Γιώργος Τσιτσόπουλος, Ερση Μαλικένζου, Μπάμπης Χατζηδάκης, Ελένη Παναγιώτου κ.ά.
Η Υβόννη, με την παθητική και επίμονα σιωπηλή της στάση, υποχρεώνει τους πάντες να την προσέξουν. Ολα τα αισθήματα, οι ευγενικές χειρονομίες, θυσιάζονται στην άρνησή της να έχει ενεργητικό ρόλο. Η ιδιόμορφη παρουσία της ταπεινώνει τους πάντες και τους υποχρεώνει να κατασκευάζουν ηλίθια παιχνίδια, με αποτέλεσμα να εμπλέκονται ακόμα πιο πολύ σε παράλογες καταστάσεις.
Από 1 έως 6 Απρίλη, θα παρουσιαστεί το έργο για παιδιά "Το μαγικό μαργαριτάρι" του Βαλερί Πετρόφ,σε σκηνοθεσία Κυριάκου Αργυρόπουλου,μουσική Γιούρι Στούπελ και σκηνικά - κοστούμια Πέτια Βασίλεβα.
Με τον παγκόσμιο έπαινο της Ουνέσκο τιμήθηκε το τελευταίο, συνταρακτικό μυθιστόρημα της Ελένης Σαραντίτη (συνεργάτριας του "Ρ" στη σελίδα του Βιβλίου) "Κάποτε ο κυνηγός..." (εκδόσεις Καστανιώτη). Το μη μεταφρασμένο σε άλλη γλώσσα βιβλίο της Ε. Σαραντίτη - ίσως αν ήταν μεταφρασμένο να αποσπούσε το βραβείο - διακρίθηκε στα πλαίσια του παγκόσμιου διαγωνισμού που είχε προκηρύξει η Ουνέσκο για τη συγγραφή παιδικού ή νεανικού βιβλίου με θέμα "Η προσφυγιά και η ανοχή και κατανόηση ανάμεσα στους λαούς".Το βιβλίο της Ελένης Σαραντίτη διηγείται συγκινητικά και με αλήθεια την πικρή ζωή μιας επαναπατρισμένης στην Ελλάδα οικογένειας Ελλήνων πολιτικών προσφύγων από τη Σοβιετική Ενωση. Η πατρίδα είναι μια δεύτερη προσφυγιά γι' αυτούς. Η πατρίδα τούς ξαναπληγώνει, καθώς ο κοινωνικός και πολιτικός ρατσισμός "ανθεί" ακόμα. Η συγγραφέας, σύμφωνα με το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής της Ουνέσκο, "μιλά με πόνο και με λεπτότητα για τη μεγάλη κατάρα που είναι η προσφυγιά και αναδεικνύει τα ωραία αισθήματα που χαρίζουν δύναμη και ελπίδα στην ανθρωπότητα".
Στο διαγωνισμό της Ουνέσκο συμμετείχαν 600 έργα από όλα τα κράτη - μέλη των Ηνωμένων Εθνών. Η Διεθνής Κριτική Επιτροπή (την Ελλάδα εκπροσώπησε η Αλκη Ζέη) απένειμε το πρώτο βραβείο στην Κινέζα συγγραφέα Τσεν Νταν Γιαν (είχε ήδη μεταφραστεί στα γερμανικά και αγγλικά) για βιβλίο της "Εννέα Ζωές".
"Ο φιλάργυρος", στο Θέατρο "Αλίκη"
Αφιερωμένη στη μνήμη του πολύπλευρου, αδικημένου, ξεχασμένου ζωγράφου, συγγραφέα, μεταφραστή Τζούλιο Καϊμη,που πέθανε πάμπτωχος και έρημος στο σπιτάκι του, στον Περισσό, με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τη γέννησή του και δεκαπέντε από το θάνατό του, είναι η έκθεση που φιλοξενείται μέχρι τις 5/4 στην γκαλερί "24" (Κλεομένους 24). Πρόκειται για αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του Τζ. Καϊμη. Παράλληλα με την έκθεση, παρουσιάζεται το βιβλίο "Σάνταγκα ή οι έξι κανόνες της ζωγραφικής" του Α. Ναθ Τέιγκορ,σε μετάφραση Τζ. Καϊμη.