ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Νοέμβρη 2008
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δημιουργοί υπέρ των «ελευθεριών» του κεφαλαίου!

Στην ολοκλήρωση της μετατροπής της γλώσσας σε εμπορικό προϊόν και «εργαλείο» αύξησης της ανταγωνιστικότητας του ευρω-ενωσιακού κεφαλαίου, προχωρά η ΕΕ, με τη συνάντηση των υπουργών Παιδείας και Πολιτισμού των «27», που ξεκίνησε χτες και ολοκληρώνεται σήμερα, με θέμα «Η Ευρωπαϊκή στρατηγική για την πολυγλωσσία».

Χτες, με αφορμή τη σύνοδο, κυκλοφόρησε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο μια «πρόσκληση για μια ευρωπαϊκή πολιτική μετάφρασης» προς υπογραφή από συγγραφείς της ΕΕ. Από την Ελλάδα υπέγραψαν οι: Νάνος Βαλαωρίτης, Θανάσης Βαλτινός, Νίκος Δήμου, Κική Δημουλά, Λένα Διβάνη, Ζυράννα Ζατέλη, Τάκης Θεοδωρόπουλος, Σεσίλ Μαργέλου, Πέτρος Μάρκαρης, Νίκος Μπακουνάκης, Μισέλ Φάις, Ανταίος Χρυσοστομίδης.

Δυστυχώς, το κείμενο υιοθετεί, απροκάλυπτα, τη στρατηγική του κεφαλαίου. Αν και αρχικά αναφέρει ότι «η προσφυγή σε μια "διάλεκτο συναλλαγής"» μπορεί να «διευκολύνει τις ανταλλαγές», αλλά «με κίνδυνο τη φθορά σε συλλογικό επίπεδο», αμέσως παρακάτω το κείμενο λέει «ναι» στη διαδικασία ολοκλήρωσης της ΕΕ και την καλεί να εφαρμόσει τις «ελευθερίες» του κεφαλαίου και στη μετάφραση(!): «Τουλάχιστον στο εσωτερικό των προσωρινών συνόρων της, η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει διασφαλίσει την κυκλοφορία των αγαθών, των κεφαλαίων και των προσώπων. Είναι καιρός να θέσει τώρα ως αποστολή της την κυκλοφορία της γνώσης, των έργων και της φαντασίας, ξανασμίγοντας έτσι με τις πιο γόνιμες στιγμές της ιστορικής Ευρώπης»!

Πλην όμως, όταν αποδέχεται την ολοκλήρωση της μονοπωλιακής κυριαρχίας, που σημαίνει μόνον εξόντωση των εκμεταλλευόμενων, τα περί «υπέρβασης της ταυτότητας και εμπειρία της διαφοράς» και περί «υλοποίησης μιας πραγματικής ευρωπαϊκής πολιτικής της μετάφρασης» δεν είναι απλώς αφελή, είναι επικίνδυνα.

Η ΕΕ δεν κρύβει τις προθέσεις της για το τι, πραγματικά, ετοιμάζει πίσω από τα περί «προστασίας» της «πολυγλωσσίας». Συνέστησε ακόμη και «φόρουμ» επιχειρηματιών, για το πώς οι γλώσσες θα αυξήσουν την κερδοφορία τους. Το καλοκαίρι του 2007 (βλ. «Ρ» 7/8/ 2008) η Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Πολιτισμού της ΕΕ, προετοιμάζοντας το διεθνές συνέδριο για «τις επιχειρήσεις, τις γλώσσες και τις διαπολιτισμικές δεξιότητες» που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες (21/9/2007), έδωσε επισήμως το «σύνθημα»: «LANGUAGES MEAN BUSINESS» («Γλώσσες σημαίνουν μπίζνες»)!

Στις 31/1/2008 (βλ. «Ρ» 15/2/2008) η ΕΕ «επιστράτευσε» και ομάδα αστών διανοουμένων-δημιουργών, για να καταθέσει προτάσεις πάνω στο ότι «οι γλώσσες μπορούν να προωθήσουν το διαπολιτισμικό διάλογο και την αμοιβαία κατανόηση με τη δημιουργία εμφανούς διασύνδεσης μεταξύ της γλωσσικής πολυμορφίας και της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης»! Ουσιαστικά, οι διανοούμενοι πρότειναν μια περισσότερο ευέλικτη δράση για το κεφάλαιο, αφού στόχος είναι η «ομαλή λειτουργία των κοινοτικών θεσμικών οργάνων», η «συνέχιση» και «παγίωση της ευρωπαϊκής οικοδόμησης»...

«Γειτονιά» του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης

Σε παραδοσιακό συγκρότημα 16 σπιτιών στην Πλάκα, ιδιοκτησίας του ΥΠΠΟ, θα στεγαστεί το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης (ΜΕΛΤ). Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε (18/11) προμελέτη - ιδιωτικού γραφείου - για αποκατάσταση αυτής της μικρής «γειτονιάς», στο οικοδομικό τετράγωνο των οδών Αδριανού, Αρεως, Κλάδου, Βρυσακίου και επί της οδού Κλάδου 5 και 9.

Τα πάντα θα εξαρτηθούν από το αν το έργο ενταχθεί στο ΕΣΠΑ (Δ΄ ΚΠΣ), ώστε να εξασφαλιστούν τα 8 εκατ. ευρώ που απαιτούνται, συν 4 εκατ. ευρώ για την έκθεση. Πάντως, δεν επιτρέπεται εφησυχασμός για το μέλλον από 100 ακινήτων ιδιοκτησίας του ΥΠΠΟ στην Πλάκα, λόγω αυτής της, αναμφίβολα, θετικής χρήσης αυτών των σπιτιών. Η σημερινή ηγεσία του ΥΠΠΟ δεν «άνοιξε τα χαρτιά της», ενώ ο πρώην υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης, είχε χαρακτηρίσει αυτόν τον πλούτο ως ...«βαρίδι» για το ΥΠΠΟ, που πρέπει να «αξιοποιηθεί» επιχειρηματικά.

Ποιος ορίζει τους εκτιμητές;

Κατά τ' άλλα, το ΚΑΣ γνωμοδότησε για τη δεύτερη αλλαγή μελών της τριμελούς εκτιμητικής επιτροπής για τον καθορισμό της χρηματικής αξίας 134 αντικειμένων, 9 νομισμάτων και ενός 1 δαχτυλιδιού, που κατασχέθηκαν από τον εφοπλιστή και πρόεδρο της «μη κυβερνητικής οργάνωσής» του, «Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος - Πολιτιστικής Κληρονομιάς», Κωνσταντίνο Καρρά. Θυμίζουμε ότι ο εφοπλιστής συνελήφθη την περασμένη άνοιξη για παράβαση του νόμου «Περί Προστασίας Αρχαιοτήτων», με την κατηγορία ότι κρατούσε αδήλωτα αρχαία αντικείμενα.

Είναι αξιοσημείωτο πως ο Κ. Καρράς, παρότι η υπόθεσή του εκκρεμεί, παρεμβαίνει συνεχώς στη σύνθεση της εκτιμητικής επιτροπής, επειδή σε αυτήν συμμετείχε μέλος της Α΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων, γεγονός που ο ίδιος θεωρεί ως «μεροληπτικό εις βάρος του» (!). Η σύνθεση της επιτροπής άλλαξε δύο φορές, πράγμα που προκαλεί ερωτηματικά για το αν το ανώτατο κρατικό επιστημονικό όργανο για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς υποχρεούται να αποδέχεται το γεγονός κάποιος εκτός ΥΠΠΟ να «ορίζει» ποιοι να είναι μέλη ή μη εκτιμητικής επιτροπής αρχαιοτήτων, πολύ περισσότερο όταν εμπλέκεται στην υπόθεση... ως κατηγορούμενος.

Σημερινές πρεμιέρες

«Βάκχες»
«Βάκχες»
Σήμερα, στο θέατρο «Πορεία» ο θίασος «Δόλιχος» ανεβάζει τις ευριπιδικές «Βάκχες». Μετάφραση Γιώργου Χειμωνά, εκσυγχρονιστική σκηνοθεσία - σκηνικό Renate Jett, φωτισμοί Felice Ross, μουσική Sylvain Jacques, κίνηση Madeleine Lissy, δραματουργική επεξεργασία Miron Hakenbeck. Παίζουν: Νίκος Ελευθεριάδης, Blaine Reininger, Jrgen Stssinger, Γιώργος Μωρόγιαννης, Δημήτρης Τάρλοου, Απόστολος Πελεκάνος, Ναταλία Καποδίστρια. Χορός Βακχών: Ιωάννα Κανελλοπούλου, Εύα Κεχαγιά, Ελίτα Κουνάδη. Ο Διόνυσος φτάνει στη Θήβα, με μορφή ανθρώπου, για να επιβάλει τη λατρεία του. Οι κόρες του Κάδμου αρχικά αμφισβητούν τη θεότητά του, έπειτα όμως τον λατρεύουν με μανία και βακχεύονται στον Κιθαιρώνα. Ο Πενθέας, νέος ηγεμόνας της Θήβας, γιος της Αγαύης, εναντιώνεται στον Διόνυσο και τις βάκχες και πέφτοντας στην παγίδα του «θεού», ντύνεται βάκχη και κατασπαράσσεται από την ίδια τη μάνα του.

  • Το τελευταίο, άπαιχτο στην Ελλάδα, έργο του Ευγένιου Ο' Νιλ «Χιούι» (1941-1942), ανεβάζεται σήμερα στο «BIOS», σε σκηνοθεσία Ασπας Τομπούλη. Ο συγγραφέας θεωρούσε ότι αυτό το έργο του «ανήκει στο θέατρο του μέλλοντος», ότι είναι νέο είδος θεάτρου που απαιτεί φιλμική και τεχνική υποστήριξη. Νέα Υόρκη. Χαράματα 1929, λίγο πριν το τρομερό κραχ. Σε ένα ξενοδοχείο ο μικρο-τζογαδόρος Ερι επιστρέφει μετά από πολυήμερο μεθύσι και αντικρίζει τον καινούριο ρεσεψιονίστ. Του θυμίζει τον προηγούμενο, πρόσφατα πεθαμένο, ρεσεψιονίστ Χιούι. Μέσα στην ησυχία της νύχτας, δυο μοναχικοί άνθρωποι βρίσκουν τελικά σημείο επαφής, με ξεκαρδιστικές ιστορίες, εξομολογήσεις αποτυχιών και ψευδαισθήσεών τους. Μετάφραση: Ασπα Τομπούλη. Σκηνικά: Μαρία Κονομή. Κοστούμια: Κλερ Μπρέισγουελ. Μουσική: Πλάτωνας Ανδριτσάκης - Μίκυ Παντελούς. Παίζουν: Κώστας Τριανταφυλλόπουλος, Μάνος Σταλάκης. Ζωντανή ηλεκτρική κιθάρα Μίκυ Παντελούς.
Βρέθηκε νεολιθικός οικισμός

Αγνωστος μέχρι τώρα νεολιθικός οικισμός, της Νεότερης Νεολιθικής Εποχής, που, μάλλον, χρονολογείται στο πρώτο μισό της 5ης χιλιετίας π.Χ. εντόπισαν ανασκαφές της ΙΕ' Εφορείας Αρχαιοτήτων στο χωριό Βασιλή, Δήμου Ενιππέα, στο Νομό Λάρισας, με αφορμή την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου.

Διαπιστώθηκε ότι η τελευταία φάση του οικισμού καταστράφηκε από φωτιά. Από τη μελέτη των καμένων πηλών, οι αρχαιολόγοι προσπαθούν να εξακριβώσουν τον τρόπο κατασκευής των σπιτιών, που ήταν κτισμένα με πασσάλους, ξύλινο σκελετό, με επάλειψη πηλού και με πλιθιά, που είχαν πήλινη στέγη. Οι καμένοι πηλοί σώζουν αποτυπώματα των ξύλων και δοκαριών, που μαρτυρούν το υψηλό επίπεδο της τεχνογνωσίας των ανθρώπων της εποχής εκείνης (αναγνωρίστηκαν και σανίδες). Τα ευρήματα περιλαμβάνουν μεγάλες ποσότητες κεραμικής της περιόδου, με εξαιρετικά δείγματα διακοσμημένων αγγείων, λίθινα τριπτά, πελεκητά και οστέινα εργαλεία, λίγα πήλινα ειδώλια, σφοντύλια κ.ά.

Στα ανώτερα στρώματα αποθέσεων που σκέπασαν το νεολιθικό οικισμό ανασκάφηκαν 15 τάφοι της Ελληνιστικής Εποχής (κιβωτιόσχημοι, λακκοειδείς, ελεύθερες ταφές).

ΑΡΤΑ - ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ ΥΠΠΟ
Απειλούνται με απολύσεις

Σε εργασιακή ανασφάλεια βρίσκονται 100 συμβασιούχοι εργαζόμενοι της ΛΓ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων των νομών Αρτας - Πρέβεζας πληρώνοντας τα «σπασμένα» της πολιτικής ομηρίας, της διάλυσης των εργασιακών σχέσεων και της κρατικής υποχρηματοδότησης που εφαρμόζεται και στον τομέα του Πολιτισμού.

Σύμφωνα με το ΠΔ 164/2004, μετά τη συμπλήρωση 24μηνης εργασίας δεν μπορούν να εργάζονται στον ίδιο φορέα. Ετσι οι εργαζόμενοι υποχρεώνονται να προσφεύγουν στα δικαστήρια, με το αζημίωτο μάλιστα, για ν' αποδείξουν το αυτονόητο, ότι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.

H 18η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας καθώς έχουν απολυθεί 17 συμβασιούχοι εργαζόμενοι και έχει απομείνει μόνο η διευθύντρια και μια διοικητική υπάλληλος με αποτέλεσμα να έχει κλείσει το κάστρο.

Για τα παραπάνω προβλήματα και τα ζητήματα προστασίας - φύλαξης και ανάδειξης της σημασίας των αρχαιολογικών χώρων και ιστορικών μνημείων των νομών Αρτας και Πρέβεζας μίλησαν σε συνέντευξη Τύπου οι εκπρόσωποι του Σωματείου Συμβασιούχων ΥΠ.ΠΟ Αρτας - Πρέβεζας και του Σωματείου Συμβασιούχων ΒΔ Ελλάδας διεκδικώντας από την κυβέρνηση τη μονιμοποίηση των συμβασιούχων.

Μιλώντας εκ μέρους του Εργατικού Κέντρου Αρτας ο γενικός γραμματέας του Νικήτας Γλυνάτσης υπογράμμισε τις σοβαρές πολιτικές ευθύνες των κυβερνήσεων. Καθώς με την αντιλαϊκή πολιτική τους φουσκώνουν την ανεργία και στο, συγκεκριμένο, περιθωριοποιούν την πλούσια πολιτιστική και ιστορική κληρονομία.

Η επιτυχημένη μουσική παράσταση των Διονύση Τσακνή - Βασίλη Καζούλλη και του συγκροτήματος «Κίτρινα Ποδήλατα», που άνοιξε φέτος την αυλαία του «Σταυρού του Νότου», ταξιδεύει στην επαρχία. Σήμερα φιλοξενείται στους Γαλατάδες Γιαννιτσών, αύριο στις Σέρρες, την Κυριακή στην Αλεξανδρούπολη. Στην παρέα, τα «Κίτρινα Ποδήλατα» και ο νέος τραγουδιστής Αποστόλης Ψυχράμης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ