ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Μάρτη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τσιμέντο και στην οδό Παναθηναίων!!!

Ακόμη και την οδό Παναθηναίων, τον κορυφαίο αρχαίο δρόμο που περνάει μπροστά από τη Στοά Αττάλου, δε σεβάστηκε η κυβέρνηση. Τον τσιμεντάρει(!) για να διαβούν έως τη Στοά οι λιμουζίνες των ηγετών της ΕΕ για τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ στην Αθήνα (16/4)!

Το ΥΠΠΟ δε σεβάστηκε ούτε τη σχετική μελέτη που ενέκρινε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, η οποία ενώ προέβλεπε επίστρωση της οδού με πατημένο χώμα, τώρα χρησιμοποιείται μπετόν. Σε ανακοίνωσή του το ΥΠΠΟ ισχυρίζεται ότι τα υλικά της επίστρωσης - δεν τα κατονομάζει - «είναι απολύτως συμβατά με βάση τις σημερινές διεθνείς επιστημονικές προδιαγραφές» και ότι η παρέμβαση είναι «αναστρέψιμη».

Ανακοίνωση της «Συμπαράταξης για την Αθήνα»

«Κατάπληκτοι παρακολουθούμε τον τελευταίο καιρό την καταστροφική λαίλαπα που με επίσημες περγαμηνές αφανίζει τα αρχαία αυτής της πόλης, τη μνήμη, την ιστορία και το μεγαλείο της», υπογραμμίζει με σχετική ανακοίνωσή της η «Συμπαράταξη για την Αθήνα», η οποία εκτιμά ότι μετά την καταστροφή του αρχαιολογικού χώρου του Μακρυγιάννη, η οδός Παναθηναίων είναι η συνέχεια αυτής της τακτικής. Προσθέτει, ότι ο ιερός τόπος της Αρχαίας Αγοράς, «όπου άνθησε το πνεύμα της αντίστασης κατά της τυραννίας», προσφέρεται από τους σημερινούς διαχειριστές της εξουσίας «ως λεωφόρος στις λιμουζίνες των Ευρωπαίων εταίρων». Η «Συμπαράταξη» καταγγέλλει αυτή τη «δουλόφρονα τακτική, το ξεπούλημα όλων των αξιών, της περηφάνιας και της ιστορικής μνήμης» και καλεί τους υπεύθυνους να σταματήσουν τη διάθεση της πολιτιστικής κληρονομιάς ως έρμαιο αγαθό. «Η Αρχαία Αγορά είναι χώρος μνήμης και διαπαιδαγώγησης και όχι «πεδίο κυκλοφοριακών διευκολύνσεων και τουριστικών αξιοποιήσεων για εφήμερες πολιτικές σκοπιμότητες», καταλήγει.

ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Θησείου, σε ανακοίνωσή του, καταγγέλλει την καταστροφική επίστρωση και σημειώνει σκωπτικά, ότι «δε θα έβλαπτε αν οι επίσημοι περπατούσαν και λίγα μέτρα στο χώμα για να φτάσουν στον προορισμό τους». Προσθέτει, ότι ανάλογες παρεμβάσεις θα γίνουν και στην οδό Αστεροσκοπείου, που συνέδεε το Θησείο με την Πλάκα και την παλιά γειτονιά της Βλασσαρούς. Καλεί, τέλος, το υπουργείο να απαντήσει στο γιατί δε χρησιμοποίησε πατημένο χώμα, όπως γνωμάτευσε το ΚΑΣ και τι θα γίνει στην οδό Αστεροσκοπείου.

Λογοτεχνικά αντιπολεμικά «πυρά»

Λογοτεχνικό «κατηγορώ» στην ιμπεριαλιστική επίθεση κατά του Ιράκ «εκτόξευσαν» χτες ο Γερμανός νομπελίστας συγγραφέας Γκίντερ Γκρας και ο Περουβιανός ομότεχνός του Μάριο Βάργκας Γιόσα.

«Τον πόλεμο τον θέλησε και τον προέβλεψε εδώ και πολύ καιρό η αμερικανική κυβέρνηση. Σε πείσμα όλων των προειδοποιήσεων των Ηνωμένων Εθνών, η διαταγή μιας προληπτικής επίθεσης δόθηκε στη στρατιωτική μηχανή, κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου», είπε ο Γκρας, ο οποίος έχει κατηγορήσει πολλές φορές το τελευταίο διάστημα τον Μπους για «ιδιωτικά και οικογενειακά κίνητρα» σε ό,τι αφορά στον πόλεμο κατά του Ιράκ. Τον περασμένο Δεκέμβρη είχε δηλώσει, ότι «ο επικίνδυνος συνδυασμός οικογενειακών, οικονομικών και πολιτικών συμφερόντων έχει κάνει αυτό τον πολιτικό, πραγματικό κίνδυνο».

Ο Γιόσα, στη διάρκεια συνεδρίου στο Ινστιτούτο Θερβάντες στο Βερολίνο, είπε ότι η αμερικανική επίθεση στο Ιράκ συνιστά «επίθεση εναντίον της κουλτούρας και της ελευθερίας σε ολόκληρο τον κόσμο. Είναι μία ενέργεια που τοποθετείται εκτός των πλαισίων της διεθνούς νομιμότητας και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τη θεωρώ μη υπερασπίσιμη, τόσο από ηθική όσο και από πολιτική άποψη». Πρόσθεσε, δε, ότι με τη «λογική» αυτή ο πόλεμος ενάντια στο Ιράκ δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με το επιχείρημα της «ελευθερίας του ιρακινού λαού».


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- Οι εκδόσεις «Music Corner» και «Τήνελλα» (Πανεπιστημίου 56, 210.3304.000) κυκλοφόρησαν τη μελέτη του Αριστομένη Καλυβιώτη «ΣΜΥΡΝΗ - Η μουσική ζωή 1900-1922 (Η διασκέδαση, τα μουσικά καταστήματα, οι ηχογραφήσεις δίσκων)». Το βιβλίο συνοδεύεται με cd που περιέχει χαρακτηριστικά τραγούδια. Επιμέλεια Νίκος Διονυσόπουλος.

-- Δ. Παπαδήμας: Σοφοκλέους «Αίας» (αρχαίο κείμενο, εισαγωγή - μετάφραση Παναγής Λορεντζάτος).

-- Αδελφοί Βλάση: Γρηγόριος Ξενόπουλος «Επιλογή κριτικών κειμένων» (ανθολόγηση - εισαγωγή - επιμέλεια Γ. Φαρίνου - Μαλαματάρη) (μελέτες, άρθρα του Γρ. Ξενόπουλου για τα κυριότερα θεωρητικά ζητήματα που τον απασχόλησαν).

-- Πολιτιστικό Τεχνολογικό Ιδρυμα ΕΤΒΑ: Μάχη Καραλή «Οι αγροτικές κατοικίες στην Εξωμεριά της Τήνου» (εξαιρετική μελέτη για τα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά και τα υλικά της λαϊκής τηνιακής αρχιτεκτονικής στην ύπαιθρο, πλούσια εικονογραφημένη με αρχιτεκτονικά σχέδια και φωτογραφίες).

-- Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης: Μανουήλ Γεδεών «Μουσικαί διαχύσεις οικιακαί εγκρίδες και λαλαγγιά», (αναμνήσεις από την οικιακή ζωή στις γιορτές, στην Κωνσταντινούπολη πριν τη μικρασιατική καταστροφή).

-- «ROAD» (Ιπποκράτους 65, 10680 Αθήνα, τηλ. 210.3640.723, φαξ 210.3640.359) Πέδρο Ολάγια «Μυθολογικός Ατλας της Ελλάδας (Μια πρωτότυπη προσέγγιση της ελληνικής μυθολογίας μέσα από τη γεωγραφία και τις αρχαίες λογοτεχνικές πηγές)». (Πρόκειται για εξαιρετικά, πλούσια εικονογραφημένη με αρχαιότητες και χάρτες έκδοση της διδακτορικής διατριβής του συγγραφέα, η οποία χρηματοδοτήθηκε από το Ιδρυμα Ωνάση. Μετάφραση αρχαίων χωρίων στα νεοελληνικά Ολγα Γεωργακοπούλου).

-- «Εστία»: Λίνα Λούβη «Περιγέλωτος Βασιλείου (Οι σατιρικές εφημερίδες και το Εθνικό Ζήτημα (1875-1886)», (ιστορική μελέτη της επίκουρου καθηγήτριας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, μέσα από τα σατιρικά δημοσιεύματα της εποχής).

Κρίστοφερ Χίτσενς «Η δίκη του Χένρι Κίσινγκερ» (μαρτυρίες, αδημοσίευτα έγγραφα και άλλο υλικό που αποκαλύπτει το δόλιο ρόλο του Κίσινγκερ στον πόλεμο στην Ινδοκίνα, στη γενοκτονία στο Ανατολικό Τιμόρ, στη Χιλή, στο πραξικόπημα στην Κύπρο και στις σχέσεις του με την απριλιανή χούντα στην Ελλάδα. Ο συγγραφέας - δημοσιογράφος προτείνει να δικαστεί ο Κίσινγκερ για τα εγκλήματά του).

Δημοσθένης Κούρτοβικ «Η θέα πέρα από τον ακάλυπτο (Κριτικές και δοκίμια 1992-2002)» (κριτικές και μελέτες δημοσιευμένες σε διάφορα έντυπα).

Νίκος Λεβέντης «Σκιερή πηγή» (μυθιστόρημα - αναμνήσεις από τα εφηβικά του χρόνια στον Πειραιά και ένα πορνοσινεμά στην Τρούμπα).

Ναντίν Μπισμούτ «Οι πιστοί σύζυγοι δε γίνονται είδηση» (μετάφραση Τάνια Βελλιανίτη, διηγήματα).

-- «Scripta»: Michael Hardt - Antonio Negri «Αυτοκρατορία» (μετάφραση Νεκτάριος Καλαϊτζής. Πολιτικοϊστορική μελέτη για το φαινόμενο της «παγκοσμιοποίησης» και το νέο διεθνές λαϊκό κίνημα ενάντιά της).

-- «Ροδακιό»: Σέφης Αναστασάκος «Δραπέτες» (ποίηση, με σχέδιο στο εξώφυλλο του Ανδρέα Βουρλουμή).

-- «Πατάκης»: Στίβεν Πρέσφιλντ «Ανεμοι πολέμου» (μετάφραση Βασιλική Κοκκίνου, ιστορικό μυθιστόρημα για τον Αλκιβιάδη και τον Πελοποννησιακό Πόλεμο).

Αρτούρο Πέρεθ - Ρεβέρτε «Ο Ναυτικός Χάρτης» (μετάφραση Δημήτρης Δημουλάς, μυθιστόρημα βραβευμένο από τη Γαλλική Ναυτική Ακαδημία).

Μαρί - Φρανς Χίριγκογιέν «Ηθική παρενόχληση στο χώρο εργασίας» (μετάφραση Ασπασία Σιγάλα, ψυχολογική μελέτη).

Παναγιώτης Κουρτοβίδης «Ξέρεις κάτι; Ποτέ δε μετάνιωσα» (μυθιστόρημα).

-- «Ιωλκός»: Γιάννης Κορίδης «Ποιήματα 1952-2002» (ποιήματα του καλού ποιητή και εκδότη του «Ιωλκού»).

-- «Αίολος Τζ. Ρ.Ρ. Τόλκιν «Ο αγρότης ο Τζάιλς απ' το χωριό» (μετάφραση Ευγενία Χατζηθανάση - Κόλλια, βιβλίο για παιδιά με παράξενους γίγαντες και δράκους) και «Ο σιδεράς του μεγάλου δασοχωριού» (μετάφραση της προαναφερόμενης. Παραμύθι για παιδιά).

Μάικλ Μούρκοκ «το πετράδι στο κρανίο» (μετάφραση Θ. Μαστακούρης, παραμύθι για παιδιά).

-- «Μικρή Μίλητος»: «Η ατζέντα μου» και «Το λεύκωμά μου» (εικονογράφηση - σχεδιασμός Τέτη Σώλου.

Εφη Λαδιά «Με συντροφιά τις μαριονέτες» (εικονογράφηση Εφη Λαδά).

-- Ψυχογιός: Γιαν Μαρτέλ «Η ζωή του Πι» (μετάφραση Μπελίκα Κουμπαρέλη, βραβείο «Boouker» 2002, μυθιστόρημα για παιδιά).

-- «Ιστορία» (εικονογραφημένο ιστορικό περιοδικό, τεύχος 414 αφιέρωμα στην ιστορία των παιδικών παιχνιδιών).

-- «Διαβάζω» (μηνιαία επιθεώρηση του βιβλίου, τεύχος 435, με αφιέρωμα στην ποιήτρια Κική Δημουλά).

«Οσκαρ» υπό την... εθνοφρουρά!

Υπό το βλέμμα... μονάδων της εθνοφρουράς, αλλά και των χιλιάδων διαδηλωτών που αποφάσισαν να χαλάσουν τη «σούπα» της τελετής θα γίνει αύριο η απονομή των «Οσκαρ» στο Λος Αντζελες. Λόγω των διαδηλώσεων και της πιθανής χρησιμοποίησης του βήματος της τελετής για αντιπολεμικές δηλώσεις των καλλιτεχνών, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου αφήνει το ενδεχόμενο να μη γίνει η τελετή.

Η αστυνομία ειδοποίησε τους διοργανωτές για την προετοιμασία της διαδήλωσης την ώρα της απονομής των «Οσκαρ», αφού το παράρτημα του Λος Αντζελες της οργάνωσης «Οχι στο Ονομά μας» καλεί τον κόσμο σε αντιπολεμική συγκέντρωση έξω από το Kodak Theater, όπου γίνεται η τελετή. Αν και σχεδιάστηκε μια «σεμνή» τελετή, χωρίς κόκκινα χαλιά και θεαματική είσοδο των ηθοποιών, χτες το βράδυ ίσως να αποφασιζόταν η ματαίωσή της. Οι αρχές της Καλιφόρνιας ανακοίνωσαν ότι η Εθνοφρουρά που θα «φυλάει» τα «Οσκαρ» είναι εξοπλισμένη για... τον εντοπισμό χημικής ή βιολογικής απειλής! Φυσικά, εκεί θα σταλεί η Εθνοφρουρά όχι λόγω «απειλής», αλλά για την απρόσκοπτη διαδικασία της τελετής, η οποία θα αξιοποιηθεί ως προπαγανδιστικό «όπλο» ότι «όλα πάνε καλά».

Πάντως πολλοί «σταρ», όπως οι Ντάστιν Χόφμαν, Τζούλιαν Μουρ, Τζιμ Κάρεϊ, Μπεν Αφλεκ, Μάικλ Μουρ, Κίρστεν Ντανστ αναμένεται ότι θα συνεχίσουν την αντιπολεμική τους δράση και μέσω της τελετής. Αλλοι, όπως ο Γουίλ Σμιθ, σκέφτονται απλώς να απέχουν από αυτήν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ