ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Δεκέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ταπεινά πανέμορφη τέχνη

«Μαχητική υπεράσπιση των πραγμάτων που δεν έχουν καμιά απολύτως σχέση με την καθιερωμένη πλέον λατρεία του χρήματος και την επίσης καθιερωμένη αβελτηρία της οικονομικής αυτάρκειας», χαρακτηρίζει ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Αγγελος Δεληβοριάς, το ενδιαφέρον για τη διάσωση «ταπεινών» καθημερινών χρηστικών αντικειμένων-χειροποίητων δημιουργημάτων του ανθρώπου, προλογίζοντας το πανέμορφο λεύκωμα «Ταμπακοθήκες (κουτιά καπνού και αρραβώνα)». Το λεύκωμα παρουσιάστηκε χτες στο Μουσείο Μπενάκη, από τον «Ολκό», με ομιλητές τον ζωγράφο-ακαδημαϊκό Παναγιώτη Τέτση, τη λαογράφο Γιαννούλα Καπλάνη και τον Βασίλη Κορκολόπουλο, του οποίου τη συλλογή παλιών ταμπακιέρων παρουσιάζει το λεύκωμα. Η συλλογή του Βασίλη Κορκολόπουλου, στάθηκε αφορμή για να εκπονήσει η Γιαννούλα Καπλάνη την πρώτη ολοκληρωμένη μελέτη γι' αυτά, τα αξιοθαύμαστα διακοσμημένα, αντικείμενα λαϊκής τέχνης τον 18ο και 19ο αιώνα, που κατασκεύαζαν Ελληνες τεχνίτες.

Η Γιαννούλα Καπλάνη ξεκινά τη μελέτη της από την ετυμολογία της λέξης ταμπάκος (τα ξερά φύλλα καπνού που κάπνιζαν οι ιθαγενείς Ινδιάνοι όταν ο Κολόμβος ανακάλυψε την Αμερική) και την ολοκληρώνει με γλωσσάριο. Η λαογράφος επισημαίνει ότι η έρευνα αυτού του καθημερινού αλλά πολύμορφου αντικειμένου, δίνει στοιχεία για την ιστορία του καπνού και της ταμπακοθήκης στην Ελλάδα και σ' όλο τον κόσμο και εξετάζει τις επιδράσεις που αυτή η ευρωπαϊκή - κυρίως η γαλλική - τέχνη άσκησε στην αντίστοιχη ελληνική. Αυτά τα πολύ όμορφα σκαλισμένα ή ζωγραφισμένα αντικείμενα (από χρυσό, ασήμι, άλλα μέταλλα, ξύλο), που από το 17ο αιώνα περιλαμβάνονταν σε προικοσύμφωνα ή διαθήκες - στην Ελλάδα κατά τον 19ο και στις αρχές του 20ού αιώνα στέλνονταν από το γαμπρό στη νύφη ως κουτί των αρραβώνων, ορίζοντας και την ημερομηνία του γάμου - φωτίζουν την καθημερινότητα, τις συνήθειες και τα συναισθήματα των ανθρώπων.

Βεργίνα, Αλιάκμονας και σκουπίδια

Υπέρ της δημιουργίας μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων και συγκροτήματος παραγωγής ενέργειας από τα απορρίμματα στο Νομό Ημαθίας, σε απόσταση 1,5 χιλιομέτρου από τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας, σε θέση που υπήρχε αργιλωρυχείο της ΔΕΗ, γνωμοδότησε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), κόντρα στις προτάσεις των τοπικών Εφορειών Αρχαιοτήτων (Κλασικών και Βυζαντινών), της αρμόδιας Διεύθυνσης του ΥΠΠΟ και άλλων φορέων.

Κατά της συγκεκριμένης χωροθέτησης είναι, εκτός της τοπικής αρχαιολογικής υπηρεσίας - λόγω της γειτνίασης με τη Βεργίνα - το ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και η ΕΥΑ Θεσσαλονίκης, αφού ο χώρος βρίσκεται δίπλα στον Αλιάκμονα από όπου υδρεύεται η Θεσσαλονίκη και υπάρχει κίνδυνος ρύπανσης του υδροφόρου ορίζοντα.

Σύμφωνα με προμελέτη που κατατέθηκε στο ΚΑΣ, παρόντος του νομάρχη Ημαθίας, η εγκατάσταση θα γίνει μέσα στο υπάρχον σκάμμα, θα έχει έκταση 50 στρεμμάτων και δε θα υπερβεί τα 8 μ. του ύψους του σκάμματος. Ο νομάρχης είπε ότι η συγκεκριμένη χωροθέτηση προκρίθηκε από 12 προεπιλεγμένες θέσεις, βρίσκεται σε δημόσια έκταση, δεν είναι ορατή από τον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας, ενώ η μονάδα θα είναι σύγχρονης τεχνολογίας και δε θα ρυπαίνει με λύματα ή οσμές. Επιπλέον, με τη λειτουργία του, θα κλείσουν περίπου 80 ανεξέλεγκτες χωματερές του νομού (μερικές βρίσκονται κοντά σε αρχαιότητες).

Σύμφωνα με τον Γιώργο Ορφανίδη, επικεφαλής της «Δημαρχιακής Αγωνιστικής Συσπείρωσης» και δημοτικό σύμβουλο Βέροιας, η υπόθεση για τη δημιουργία της μονάδας «σέρνεται» από τα μέσα της δεκαετίας του '90 και η προηγούμενη νομαρχιακή αρχή, σε δική της σχετική μελέτη, πρόκρινε 10 θέσεις χωροθέτησης της μονάδας, στις οποίες δε συμπεριλαμβανόταν η συγκεκριμένη θέση. Επιπλέον, ο Δήμος Βέροιας, με το μεγαλύτερο μερίδιο στην «παραγωγή» απορριμμάτων στο νομό, αντιτίθεται στη συγκεκριμένη χωροθέτηση, θέση με την οποία συμφωνεί και η παράταξη.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Καταγγέλλει την καθυστέρηση

«Απαράδεκτη» χαρακτηρίζει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων την καθυστέρηση της έκδοσης των αποτελεσμάτων του γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για την πλήρωση 85 θέσεων μονίμων αρχαιολόγων στην Αρχαιολογική Υπηρεσία. Προσθέτει ότι επί δεκαετία η εκάστοτε ηγεσία του ΥΠΠΟ δε φρόντισε να γίνει διαγωνισμός για την πρόσληψη μονίμων αρχαιολόγων, αφού ο τελευταίος πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2003.

Το πρώτο στάδιο του φετινού διαγωνισμού - προκηρύχτηκε για 85 θέσεις, ενώ οι ανάγκες είναι υπερπολλαπλάσιες - πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Γενάρη και μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων διεξήχθη το δεύτερο στάδιο (18/6-4/7) με τα αποτελέσματά του να εκκρεμούν ακόμη. Για το ΑΣΕΠ ο σύλλογος σημειώνει ότι από το Σεπτέμβρη «εφαρμόζει μια τακτική διαδοχικών αναβολών, η οποία δε διαφαίνεται να καταλήξει», κατάσταση που ο ΣΕΑ χαρακτηρίζει «πρωτοφανή». «Σύμφωνα με το Σύνταγμα ουδείς ανεξέλεγκτος ώστε να εφαρμόζει τακτική κωλυσιεργίας επί των προσλήψεων εμπαίζοντας τους διαγωνισθέντες επιστήμονες». Ο ΣΕΑ και οι 1.500 υποψήφιοι περιμένουν την απάντηση «κάθε αρμοδίου».

Εξάλλου, χτες, σε συνέλευση του ΣΕΑ με αντικείμενο το νέο οργανισμό που προωθεί το ΥΠΠΟ - προς αντικατάσταση του περσινού - διατυπώθηκε (ομόφωνα, σύμφωνα με πληροφορίες) η αντίθεση του συλλόγου στις βασικές κατευθύνσεις του σχεδίου Οργανισμού. Ο ΣΕΑ λέει ΟΧΙ σε κάθε απόπειρα ή σκέψη ιδιωτικοποίησης του κεντρικού κορμού της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς (μουσεία, ανασκαφές κλπ.), διαχείριση που πρέπει να παραμείνει αμιγώς υπόθεση του κράτους. ΟΧΙ στη δημιουργία νέων περιφερειακών υπηρεσιών του ΥΠΠΟ («μικρά ΥΠΠΟ»), ο επικεφαλής των οποίων δε θα είναι στέλεχος της αρχαιολογικής υπηρεσίας, αλλά κάποιος «τρίτος» με χρέη «μάνατζερ»! Λέει ΟΧΙ στα «περιφερειακά συμβούλια πολιτισμού» με ευρεία σύνθεση, θεωρώντας ότι θα χαθεί ο έλεγχος από την αρχαιολογική υπηρεσία και θα απαξιωθούν τα Κεντρικά Συμβούλια (Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων) και τα υπάρχοντα τοπικά συμβούλια.

«Παραμύθι» για μεγάλους

«Μαργεντίνη» στο θέατρο «Στοά»
«Μαργεντίνη» στο θέατρο «Στοά»
Πρεμιέρα, αύριο, στο θέατρο «Στοά» του έργου «Μαργεντίνη» της Μαρίας Κυριάκη, σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου, μουσική Γιώργου Τζώρτζη, σκηνικά - κοστούμια Λέας Κούση, χορογραφία Μαρίας Αλβανού. Παίζουν: Λήδα Πρωτοψάλτη, Θανάσης Παπαγεωργίου, Ηλίας Κατέβας, Αλέκος Κούρος, Ζαχαρούλα Οικονόμου, Μαρία Αλβανού, Ευδοκία Σουβατζή, Νίκη Χαντζίδου, Εύα Καμινάρη, Μαρία Παπαστεφανάκη, Αντρέας Τζινέρης, Μαρίκα Κούρου. Μουσικοί: Γιώργος Τζώρτζης (τραγούδι, κιθάρα, μπαγλαμάς, κασέλα), Αντώνης Κουτελιέρης (λαούτο, κιθάρα), Μάρκος Δαμιανός (κρουστά, πνευστά), Γιώργος Κοντογιάννης (λύρα, μαντολίνο).

Η «Μαργεντίνη» είναι συρραφή έξι ελληνικών, μεσαιωνικών και κυπριακών παραμυθιών, με βασικό άξονα τον έρωτα δύο νέων, που η μοίρα τους καθορίζεται από τις Μοίρες (Κλωθώ, Λάχεσις, Ατροπος), που εξουσιάζουν τα πεπρωμένα των ανθρώπων. Η επιλογή ενός παραμυθιού δε σημαίνει αμηχανία ρεπερτορίου. Η «Στοά» συνειδητά επέλεξε να παρουσιάσουν μια ιστορία που μοιάζει παραμυθένια, «σε μια εποχή που όλα ανήκουν σε μια πεζότητα, όπου η έλλειψη ποίησης τείνει να γίνει κανόνας και τη θέση της έχει πάρει ο στεγνός υπολογισμός, η ισοπέδωση των αξιών και η απουσία της φαντασίας. Το έργο απευθύνεται στους μεγάλους. Τα παιδιά και φαντασία έχουν - ακόμη - και αγνότητα και αγάπη. Οι μεγάλοι χρειάζεται να απαλλαγούν από το κυνήγι της ανώφελης επιτυχίας και της άσκοπης επιβράβευσης».

Θεατρική πρόσκληση

Η ομάδα Νέων Γυναικών της ΟΓΕ Φιλοσοφικής καλεί στην παράσταση «Κοινός λόγος» στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου», Πάνω Χώρος (Αντισθένους 7 και Θαρύπου), αύριο (16/12, 9μμ). Πληροφορίες στο τηλέφωνο 210-5282.524, είσοδος 12 ευρώ. Εισιτήρια στα τραπεζάκια της Πανσπουδαστικής Κίνησης Συνεργασίας.

Εκλογές στον ΠΜΣ

Αρχαιρεσίες πραγματοποιούνται στις 19 και 20/12, στον Πανελλήνιο Μουσικό Σύλλογο (Σαπφούς 10, 1ος όρ.), από τις 10πμ-5μμ, για την ανάδειξη του νέου ΔΣ και των λοιπών οργάνων του ΠΜΣ. Οι υποψήφιοι μπορούν να υποβάλλουν αίτηση στην Εφορευτική Επιτροπή, καθημερινά, μέχρι τις 17/12 (10πμ-4μμ). Η απερχόμενη Διοίκηση καλεί τα μέλη του Συλλόγου να συμμετάσχουν στις αρχαιρεσίες «μαζικά και αγωνιστικά, για να δώσουμε με την καθολική μας συμμετοχή στη νέα διοίκηση τη δύναμη που χρειάζεται ώστε να διεκδικεί και να επιλύει τα προβλήματα του κλάδου».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ