ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Μάη 2001
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Θετικός ο απολογισμός έργου

«Πλούσια και ενδιαφέροντα» χαρακτήρισε τα αποτελέσματα των ανασκαφών της Αρχαιολογικής Εταιρείας ο γενικός γραμματέας της, Β. Πετράκος, κάνοντας τον απολογισμό έργου της Εταιρείας κατά το 2000, σε δημόσια γενική συνέλευση-εκδήλωση την περασμένη Κυριακή.

Η Εταιρεία συνέχισε τις ανασκαφές στις περιοχές: Ραμνούντα, Τσέπι Μαραθώνα, Βραυρώνα, Σκάλα Ωρωπού, Μυκήνες, Καλλιθέα Πατρών, Επίδαυρο (ιερό Απόλλωνα Μαλεάτα), Μεσσήνη, Ικλαινα Μεσσηνίας, Θέρμο, Παντάνασσα Φιλιππιάδας, Δωδώνη, Ακρωτήρι Θήρας, Μινώα Αμοργού, Αρχάνες, Σύμη Βιάννου, ενώ το Τμήμα Κύπρου συντήρησε τις τοιχογραφίες της Παναγίας Ασταθκυώτισσας.

Στις δημοσιεύσεις της Εταιρείας περιλαμβάνονται η «Αρχαιολογική Εφημερίς» του 1999 με δημοσιεύσεις ανασκαφών, τα Πρακτικά του 1998, το «Εργον» του 1999 και τα τέσσερα τεύχη του 13ου τόμου του «Μέντορα». Επίσης, επανεξέδωσε τα έργα του Α. Κ. Ορλάνδου «Τα παλάτια και τα σπίτια του Μυστρά» και «Η εν Ελλάδι εκκλησιαστική αρχιτεκτονική επί Τουρκοκρατίας». Επανεκδόθηκε το έργο του Χρήστου Τσούντα «Αι προϊστορικαί ακροπόλεις Διμηνίου και Σέσκλου». Εκδόθηκαν επίσης: Ο πρώτος τόμος της δημοσίευσης της μεγάλης ανασκαφής της Μεσσήνης του καθηγητή Π. Θέμελη «Ηρωες και ηρώα στη Μεσσήνη», το βιβλίο του Ι. Ακαμάτη «Ενσφράγιστες λαβές από την αγορά της Πέλλας», «Νεολιθική Αττική» της Μαρίας Παντελίδου-Γκόφα, «Μυκηναϊκά σφραγιστικά δακτυλίδια από πολύτιμα μέταλλα με θρησκευτικές παραστάσεις» της Ντόρας Βασιλικού. Τα δύο τελευταία βιβλία εκδόθηκαν στα αγγλικά.

Ο Β. Πετράκος αναφέρθηκε και στο μείζον ζήτημα της προστασίας της ιστορικότητας της Αττικής από την απειλή των Ολυμπιακών έργων. «Δεν είναι δυνατόν να θεωρείται ότι για τους Ελληνες οι Αγώνες του 2004 βαρύνουν περισσότερο από όσο η ιστορία του τόπου τους», σημείωσε ο ομιλητής. Αναφερόμενος στις συνέπειες που θα έχει η χωροθέτηση των ολυμπιακών έργων στην Αττική, ο Β. Πετράκος πρόσθεσε, ότι «η πεδιάδα του Μαραθώνος, η Μερέντα και ο λοιπός χώρος της Αττικής, κυρίως των Μεσογείων, από όπου περνά η λεγόμενη αττική οδός, είναι τα κύρια σημεία όπου θα εκδηλωθεί ή εκδηλώθηκε η βλάβη την οποία προκαλεί η ανάληψη τέλεσης των Αγώνων».

Σε ό,τι αφορά στη χωροθέτηση του κωπηλατοδρομίου στο Σχοινιά, ο ομιλητής σημείωσε πως όλος ο χώρος της πεδιάδας του Μαραθώνα, από τον τύμβο έως το Κάτω Σούλι, αποτελεί το πεδίο της μάχης του 490 π.Χ. και πρόσθεσε, πως «οι Ολυμπιακές εγκαταστάσεις θα καταλάβουν μεγάλη έκταση του ιστορικού πεδίου, θα είναι μόνιμες και μετά τους Αγώνες θα δοθούν στην εκμετάλλευση, πράγμα που σημαίνει ότι θα επεκτείνονται αενάως και θα προσελκύουν και άλλες δραστηριότητες».

Ημερίδα για τα Επιδαύρια

Ολο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, καταγράφεται ένας έντονος προβληματισμός για την εξέλιξη των Επιδαυρίων. Ανθρωποι του θεάτρου και δημοσιεύματα μιλούν για αποτελμάτωση, αλλοίωση και ημετερικές επιλογές από τις εκάστοτε διοικήσεις του ΕΟΤ και του «Ελληνικού Φεστιβάλ ΑΕ». Με δεδομένες αυτές τις ανησυχίες, το «Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ» και το Κέντρο Ερευνας και Πρακτικών Εφαρμογών του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος «Δεσμοί» διοργάνωσαν τη Δευτέρα, στη Στοά του Βιβλίου, μια ανοιχτή - στους ασχολούμενους αμέσως ή εμμέσως με το θέατρο - ημερίδα με θέμα «Επιδαύρια: Το παρόν και το μέλλον του θεσμού».

«Προεδρεύοντες» της ευρείας και ενδιαφέρουσας συζήτησης που έγινε ήταν ο πρόεδρος του φεστιβάλ Περικλής Κούκος, ο πρόεδρος του Κέντρου των «Δεσμών» Κώστας Γεωργουσόπουλος, ο διευθυντής του ΚΘΒΕ Διαγόρας Χρονόπουλος και η Λυδία Κονιόρδου (διευθύνουσα σύμβουλος των «Δεσμών»). Σκοπός της ημερίδας δεν ήταν να «πουν» οι διοργανωτές τις απόψεις τους για τη σημερινή κατάσταση των Επιδαυρίων και, βέβαια, δεν αποκάλυψαν τις προθέσεις τους για το άμεσο και προσεχές μέλλον του ιδιωτικοποιημένου πλέον θεσμού. Σκοπός τους ήταν να «ακούσουν» - πόσο και ποιες θα εισακούσουν θα φανεί σύντομα - τις απόψεις - προτάσεις των συμμετεχόντων (ανθρώπων του θεάτρου, κριτικών θεάτρου, χορού και μουσικής και δημοσιογράφων) για τα εξής θέματα: Τα Επιδαύρια να παραμείνουν όπως ξεκίνησαν -δηλαδή φεστιβαλικός θεσμός αποκλειστικά του Αρχαίου Δράματος - ή να περιλάβουν και άλλες μορφές τέχνης (όπερα, συναυλίες, χορό, κλπ.) με περιεχόμενο σχετικό ή και άσχετο με τους μύθους του αρχαίου δράματος. Να περιοριστεί ή όχι ο αριθμός των παραστάσεων. Οι εκδηλώσεις να χρηματοδοτούνται από το «Ελληνικό Φεστιβάλ» ή και από χορηγούς. Ποια να είναι τα κριτήρια επιλογής των σχημάτων, των συμπαραγωγών, των ξένων καλλιτεχνών και συγκροτημάτων και συμμετοχής του «Ελληνικού Φεστιβάλ» σε ξένα φεστιβάλ. Να ανοίξουν ή όχι τα Επιδαύρια σε πειραματικές θεατρικές παραστάσεις. Να χρησιμοποιηθούν ή όχι άλλοι χώροι - αρχαία θέατρα για εκδηλώσεις, να παρουσιάζονται ή όχι και σε τοπικά - δημοτικά φεστιβάλ οι χρηματοδοτούμενες από το «Ελληνικό Φεστιβάλ» παραστάσεις αρχαίου δράματος. Ποια η μορφή συμμετοχής του «Ελληνικού Φεστιβάλ» στην «Πολιτιστική Ολυμπιάδα» του 2004.

Οι απόψεις και προτάσεις που διατυπώθηκαν ήταν πολλές και αρκετές ενδιαφέρουσες. Οι περισσότερες και σημαντικότερες συνηγόρησαν υπέρ της συνέχισης των Επιδαυρίων ως φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος, υποδομή παιδείας και με κρατικά κονδύλια, και αναφέρθηκαν στην ανάγκη: Να υπάρξει έγκαιρος προγραμματισμός, σχετική παιδεία όλων των ασχολούμενων με το αρχαίο δράμα καλλιτεχνών, «νέο αίμα» καλλιτεχνών με εργαστηριακές - πειραματικές παραστάσεις και επαρκής χρόνος προετοιμασίας των παραστάσεων.

Ο Π. Κούκος, μεταξύ άλλων, υποσχέθηκε ότι θα κωδικοποιηθούν οι προτάσεις που έγιναν, θα μελετηθούν από τη διοίκηση του «Ελληνικού Φεστιβάλ» και θα εκδοθούν τα Πρακτικά της ημερίδας. Υποσχέθηκε ότι πολύ σύντομα θα υποβληθεί στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για έγκριση το πρόγραμμα του 2002 και προσεχώς το πρόγραμμα για το 2004 στα πλαίσια της «Πολιτιστικής Ολυμπιάδας».

Χρονικό μιας μουσικής «επανάστασης»

Η γενιά του 1-1-4 και των «Λαμπράκηδων», αλλά και επώνυμοι των Γραμμάτων και Τεχνών, κατέκλυσαν χτες το μεσημέρι την αίθουσα της «Στοάς του Βιβλίου», κατά την παρουσίαση του βιβλίου του Φώντα Λάδη «Μίκης Θεοδωράκης - Το χρονικό μιας επανάστασης, 1960-1967 (Η ιστορία της γενιάς του 114 και των "Λαμπράκηδων")» (εκδόσεις «Εξάντας»). Παρών στην παρουσίαση και πρόεδρος των «Λαμπράκηδων». Ο κορυφαίος συνθέτης. Η παρουσίαση του βιβλίο «κοσμήθηκε» με ένα μικρό φιλμάκι, με στοιχεία αντλημένα από το ντοκιμαντέρ του Βαγγέλη Δημητρίου «Τάσος Τούσης» (για τον πρώτο νεκρό της αιματοβαμμένης Πρωτομαγιάς του '36 στη Θεσσαλονίκη, ο οποίος ενέπνευσε στον Γιάννη Ρίτσο τον «Επιτάφιο») και φωτογραφικό υλικό από μια εκδήλωση - παρουσίαση του έργου του Μ. Θεοδωράκη από τον Φοίβο Ανωγιαννάκη σε φοιτητές και εργάτες στις 5/10/1960.

Ο Φ. Λάδης έχοντας βιώσει από τα «μέσα» την «εκρηκτική» εκείνη εποχή, τη μουσική επανάσταση του Μίκη, τους αγώνες των «Λαμπράκηδων», μετά από παραγγελία, το 1968, ενός Γερμανού εκδότη για ένα βιβλίο - πορτρέτο του αγωνιστή συνθέτη, κατέγραψε τα γεγονότα μέσα από τα δικά του βιώματα και συναισθήματα, τη δική του «οπτική» και αντίληψη για την πορεία της Αριστεράς και τη σχέση του συνθέτη μαζί της. Ο Μ. Θοεδωράκης διάβασε το βιβλίο και διαφώνησε με την έκδοσή του. Ετσι το βιβλίο εκδόθηκε μετά από 33 χρόνια, καθώς «πολλά έχουν αλλάξει, κι εγώ έχω αλλάξει. Το μόνο που δεν αλλάζει είναι το αίτημα της δημιουργίας του Μίκη, το οποίο ενώνει το παρελθόν, με το παρόν και το μέλλον», είπε ο συγγραφέας.

Για το βιβλίο μίλησαν επίσης οι Γ. Γιαννουλόπουλος, Μ. Τρικούκης, Π. Κουνάδης και ο Μ. Θεοδωράκης. Ο συνθέτης, αναφερόμενος μεταξύ άλλων στην ίδρυση των «Λαμπράκηδων» θυμήθηκε την προσπάθειά του, για συμβολικούς λόγους, να υπογραφεί το ιδρυτικό της νεολαιίστικης αυτής οργάνωσης στην Πρώτη Σερρών, το χωριό του Καραμανλή, προσπάθεια που βεβαίως εμποδίστηκε και τόνισε: «Ημουνα παιδί της Εθνικής Αντίστασης. Πλάστηκα με τη λατρεία της μουσικής. Αλλά αν δεν αγωνιστείς, στη δική σου εποχή, δεν είσαι άξιος να κάνεις τέχνη».

Η πανώρια Νίσυρος

Οι εκδόσεις «Μέλισσα» πλούτισαν την ελληνική βιβλιογραφία με ένα ακόμη επιστημονικό, καλαίσθητο και πλούσια εικονογραφημένο έργο, για την ιστορική και αρχιτεκτονική μας κληρονομιά. Πρόκειται για το βιβλίο του καθηγητή Αρχιτεκτονικής στο Πανεπιστήμιο «Νοτρ Νταμ» της Ιντιάνα Ριχάρδου Οικονομάκη «Νίσυρος - Ιστορία και Αρχιτεκτονική», εικονογραφημένο με φωτογραφίες του Ολλανδού Κορνελίς ντε Βριέ (επί πολλά χρόνια απαθανατίζει με το φακό του τη Νίσυρο), το οποίο παρουσιάστηκε χτες στο Μουσείο Μπενάκη, από το διευθυντή του Αγγελο Δεληβοριά και τους Νίκο Σηφουνάκη (υπουργό Αιγαίου), Παναγιώτη Τουλιάτο (καθηγητή ΕΜΠ), Κώστα Καϊσερλή (υφυπουργό Εσωτερικών), Παναγιώτη Κατσιματίδη (δήμαρχο Νισύρου) και εκπρόσωπο του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Η Νίσυρος είναι γνωστή στους γεωλόγους και φυσιολάτρες για το εντυπωσιακό της ηφαίστειο. Είναι, όμως, άγνωστη η ιστορική διαδρομή της, η αρχιτεκτονική των τεσσάρων πανέμορφων αιωνόβιων παραδοσιακών οικισμών της, η χλοερή ύπαιθρός της. Μικρό νησί, απομακρυσμένο, χωρίς πηγές πόσιμου νερού, με τους κατοίκους της ξενιτεμένους μαζικά μετά τον πόλεμο, παραμελημένο από την πολιτεία μέχρι σήμερα, είχε μέχρι τώρα - είθε να την έχει και στο μέλλον - μια και μόνη τύχη. Η αρχιτεκτονική της κληρονομιά γλίτωσε από την καταστροφική, εμπορευματική τουριστικοποίηση. Από τον «πολιτισμό» του τσιμέντου, από τη «μοντέρνα αισθητική» της ανεξέλεγκτης από την πολιτεία κατασκευαστικής και επισκευαστικής διαδικασίας, από την πολεοδομική παραμόρφωση. Το βιβλίο αναδεικνύει την αρχιτεκτονική και περιβαλλοντική φυσιογνωμία και άγνωστους τόπους του νησιού και «προτείνει» τρόπους αναβίωσής της.

Για τον αλησμόνητο Γ. Σιδέρη

Το Κέντρο Μελέτης - Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο μνημόνευσε χτες τα 25 χρόνια απουσίας του αξιαγάπητου, αξέχαστου Γιάννη Σιδέρη, του πρώτου ιστορικού του νεοελληνικού θεάτρου και ιδρυτή του Θεατρικού Μουσείου με εκδήλωση - αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του. Με την ευκαιρία της εκδήλωσης παρουσίασε και το Β' τόμο του έργου του Γ. Σιδέρη «Ιστορία του Νέου Ελληνικού Θεάτρου».

Για τον πρωτοπόρο αυτό πνευματικό άνθρωπο μίλησαν οι: Κ. Ασημακόπουλος («Τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι»). Κ. Γεωργουσόπουλος «Ο ιστορικός που παρέμπεπε στον εαυτό του»). Μ. Δημητρέα - Ζαχαριουδάκη («Ο παντοτινός δάσκαλος της Ιστορίας του Νέου Ελληνικού Θεάτρου. Ο πρωτοπλάστης του Θεατρικού Μουσείου»). Μ. Πλωρίτης («Γιάννης Σιδέρης: Η πολύτιμη μέλισσα»). Πλ. Μαυρομούστακος («"Η Ιστορία του Νέου Ελληνικού Θεάτρου" του Γ. Σιδέρη. Η περιπέτεια μιας έκδοσης»). Κείμενα του τιμώμενου θα διαβάσει ο μαθητής του, ηθοποιός Γ. Μιχαλακόπουλος. Θα προβληθεί το μοναδικό κινηματογραφικό ντοκουμέντο από ξενάγηση του Γ. Σιδέρη στο Θεατρικό Μουσείο της οδού Καβαλόττι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ