ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 8 Απρίλη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Παγκαλλιτεχνικό ΟΧΙ στον πόλεμο

Προσυγκέντρωση στα Προπύλαια σήμερα, στις 5 μ.μ. Συμμετέχει και ο Σύλλογος Σπουδαστών Σχολών Θεάτρου, Χορού, Κινηματογράφου

Τα μέλη των σωματείων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος, του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου, οι εικαστικοί δημιουργοί και άλλοι καλλιτέχνες, ομόφωνα, αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν σήμερα Παγκαλλιτεχνική Απεργία, ώστε να βροντοφωνάξουν το ΟΧΙ του Πολιτισμού ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο στο Ιράκ και αύριο ενάντια σε άλλους λαούς. Η προσυγκέντρωση όλων των καλλιτεχνικών σωματείων, όπως επισημαίνει η ΠΟΘΑ, θα γίνει στα Προπύλαια, στις 5 μ.μ. Στη συνέχεια, οι καλλιτέχνες θα πραγματοποιήσουν πορεία διαμαρτυρίας προς την πρεσβεία των ΗΠΑ, απαιτώντας να σταματήσει ο πόλεμος, να απεμπλακεί η χώρα μας από αυτόν, να κλείσει η Βάση της Σούδας και να πάψει η χώρα μας να παρέχει οποιαδήποτε διευκόλυνση στη νεοφασιστική «συμμαχία» που σκορπά τον όλεθρο στο Ιράκ.

Στο κάλεσμα των επαγγελματικών σωματείων των καλλιτεχνών, ανταποκρίθηκε και ο Σύλλογος Σπουδαστών Σχολών Θεάτρου, Χορού, Κινηματογράφου. Με ανακοίνωσή του, ο ΣΣΘΧΚ εκφράζει την αντίθεσή του στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, «που έχουν κηρύξει οι φονιάδες των λαών» και δηλώνει συμμετοχή στην παγκαλλιτεχνική διαμαρτυρία. Ο Σύλλογος καλεί όλους τους σπουδαστές, αλλά και τους δασκάλους τους στις σχολές, καθώς και όλους τους νέους, στην προσυγκέντρωση στα Προπύλαια και στην πορεία, ώστε «να ενώσουμε τις φωνές μας» απαιτώντας:

«Να σταματήσει ο ιμπεριαλιστικός πόλεμος. Να σταματήσουν να σφάζουν τους λαούς στο βωμό του κέρδους και του πετρελαίου. Εξω η Ελλάδα από τον πόλεμο. Καμιά διευκόλυνση στους ιμπεριαλιστές. Να κλείσει η Βάση της Σούδας και να γυρίσει πίσω το αντιτορπιλικό πλοίο "Κουντουριώτης"».


Ευρωπαϊκό οπτικοακουστικό... αδιέξοδο

Η τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο οπτικοακουστικός τομέας και ιδιαίτερα ο κινηματογράφος στην Ευρώπη, απασχόλησε την ευρωπαϊκή διάσκεψη με θέμα «Η ευρωπαϊκή πολιτιστική κινηματογραφική και οπτικοακουστική βιομηχανία, η διεύρυνση και η συνεργασία με τις τρίτες χώρες», που πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας. Θέματα επίσης που αναδείχτηκαν κατά τις εργασίες της ήταν: η κυριαρχία των οπτικοακουστικών προϊόντων των ΗΠΑ, η σημερινή, δεινή θέση του πρώην ισχυρού κινηματογράφου των υπό ένταξη κρατών της ανατολικής Ευρώπης, αλλά και η εμμονή της ΕΕ στην πολιτική επιλογή της για «ομογενοποίηση» της πολιτιστικής διαφορετικότητας.

Στη διάσκεψη συμμετείχαν συλλογικοί φορείς των δημιουργών, η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Σκηνοθετών(FERA) και η Διεθνής Ενωση Καλλιτεχνών του Οπτικοακουστικού Χώρου (AIDAA), η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, αλλά και εκπρόσωποι κρατικών κινηματογραφικών κέντρων, μεταξύ αυτών και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, οι εκπρόσωποι των οποίων προέβαλλαν την ανάγκη διατήρησης της ευρωπαϊκής πολιτιστικής πολυμορφίας ως το κύριο «όπλο» αντίστασης στην αμερικανική πολιτιστική επέλαση. Ωστόσο, η εναπόθεση της ισχυροποίησης αυτού του «όπλου» στις ευρωενωσιακές δομές και μάλιστα κυρίως στο επίπεδο των χρηματοδοτήσεων, δημιουργεί σοβαρά ερωτηματικά για το τελικό αποτέλεσμα, αφού η ΕΕ δεν κρύβει την πρόθεσή της να υποβαθμίσει το καλλιτεχνικό δημιούργημα σε απλό εμπορικό προϊόν.

Το κύριο βάρος στο τελικό κείμενο της διάσκεψης δόθηκε στη συνέχιση των υπαρχόντων κοινοτικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων και στη δημιουργία νέων στην ίδια λογική, αν και τα αποτελέσματά τους δεν ικανοποιούν κανέναν. Επίσης, προτείνονται ενισχύσεις στη συνεργασία με τρίτες χώρες, καθώς και ένα «αποτελεσματικό σύστημα υποστήριξης των κινηματογραφιών» των χωρών της διεύρυνσης «κατ' αναλογία των πρακτικών των άλλων ευρωπαϊκών χωρών». Αξίζει να σημειωθεί εδώ, ότι η εικόνα της κινηματογραφίας των χωρών της διεύρυνσης κάθε άλλο παρά ειδυλλιακή είναι. Ο Γιάσεκ Μπρόμσκι, πρόεδρος του Συνδέσμου Πολωνών Κινηματογραφιστών, μέλος του συμβουλίου διαχείρισης της FERA και αντιπρόεδρος της AIDAA, υπέρμαχος της ένταξης της χώρας του στην ΕΕ, σημείωσε ωστόσο ότι η εθνική υποστήριξη στις υπό ένταξη χώρες δεν πάει καλά. Χαρακτήρισε δε, την κατάσταση της κρατικής ενίσχυσης στην Πολωνία, ως «καταστροφική».


Εξω από το φράχτη οι δημιουργοί

Διαμαρτυρία των φωτορεπόρτερ χτες στον υπουργό Πολιτισμού

Οι φωτογράφοι με φόντο το σιδερόφραχτο Ζάππειο

Eurokinissi

Οι φωτογράφοι με φόντο το σιδερόφραχτο Ζάππειο
Αγωνιστικά «υποδέχτηκαν» τον υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο, οι συλλογικοί φορείς των φωτογράφων και φωτορεπόρτερ κατά τη χτεσινή προσέλευσή του στο Ζάππειο όπου διεξάγεται η ευρωπαϊκή διάσκεψη με θέμα «Πολιτισμός, πνευματική ιδιοκτησία και κοινωνία της πληροφορίας», στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Ελληνικής Προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Οι φωτογράφοι ξεδίπλωσαν πανό έξω από το σιδερόφραχτο όριο του Ζαππείου με σύνθημα «Στην κοινωνία της πληροφορίας οι φωτογράφοι έχουν δικαιώματα - Οχι στην κατάργηση της εύλογης αμοιβής επί των Η/Υ», διαμαρτυρόμενοι για την αναδρομική κατάργηση της εύλογης αμοιβής των δημιουργών επί της τιμής των ηλεκτρονικών υπολογιστών για την αναπαραγωγή των έργων τους. Πρόκειται για το ποσοστό 2% επί της τιμής πώλησης των υπολογιστών που δίνονταν στους δημιουργούς. Η συγκεκριμένη διάταξη ίσχυε από το 1993 με το Ν. 2121 για τα πνευματικά δικαιώματα και καταργήθηκε πέρυσι με τροπολογία σε νόμο του υπουργείου Οικονομικών. Οι Οργανισμοί των δημιουργών έχουν καταγγείλει ως αντισυνταγματική την αναδρομικότητα της νέας διάταξης και βέβαια απαιτούν την επαναφορά της παλιάς.

Ο πρόεδρος του Οργανισμού Προστασίας Πνευματικών Δικαιωμάτων Φωτογράφων «ΦΟΙΒΟΣ», Γ. Παπαθανασίου, είπε στον υπουργό ότι η αναδρομική κατάργηση αυτού του δικαιώματός, «έγινε με σκοπό τον περαιτέρω πλουτισμό μιας ομάδας λίγων εταιριών πληροφορικής, αντί για τη στήριξη των χιλιάδων δημιουργών που τροφοδοτούν με τα πνευματικά τους έργα τη χρήση αυτών των τεχνικών μέσων, αλλά οι ίδιοι βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση». Ο υπουργός αρκέστηκε να πει ότι... γνωρίζει το αίτημα. Να σημειωθεί ότι οι φωτογράφοι είχαν εμποδιστεί από την αστυνομία να μοιράσουν πληροφοριακό υλικό στους μετέχοντες στη διάσκεψη.

Μία ένδειξη για τις διεργασίες στο εσωτερικό της ΕΕ σε ό,τι αφορά στον πολιτισμό, που ίσως να παραπέμπουν ακόμη και στην... εξαφάνιση του όρου από τα ευρωενωσιακά κείμενα, προέκυψε από ένα σημείο της ομιλίας του υπουργού στη διάσκεψη: «Είναι εξαιρετικά διστακτική και ανεπαρκής η θέση που κατέχει ο πολιτισμός στο οικοδόμημα των Συνθηκών της ΕΕ, ελπίζουμε όμως σε κάθε περίπτωση, να μην έχουμε οπισθοχώρηση από το σημερινό άρθρο 151 στο μελλοντικό Ευρωπαϊκό Σύνταγμα...».


Η «Τουραντό» ολόκληρη

Το κύκνειο άσμα του Τζιάκομο Πουτσίνι, «Τουραντό», θα παρουσιάσει (9, 10, 12, 13, 15, 17/4) το Μέγαρο Μουσικής. Το δημοφιλέστερο ίσως έργο του μεγάλου Ιταλού συνθέτη παρουσιάζεται - για πρώτη φορά στην Ελλάδα - ολόκληρο, με τον τρόπο που ο Φρ. Αλφάνο φαντάστηκε το τέλος του.

Ο Πουτσίνι πλησίαζε τα εξήντα, όταν θέλησε να κινηθεί σε νέους δρόμους. Εψαχνε να βρει μια ιστορία φανταστική, κάτι σαν παραμύθι, που όμως θα εμπεριείχε δυνατές συγκινήσεις. Ετσι, κατέφυγε στο θεατρικό έργο του Κάρλο Γκότσι «Τουραντό» (1762), το οποίο απασχόλησε το συνθέτη επί τέσσερα χρόνια. Οταν πέθανε, το 1924, άφησε για τις δυο τελευταίες σκηνές, που δεν είχε προλάβει να ολοκληρώσει, πλήθος σημειώσεων και μουσικά προσχέδια. Μετά από πρόταση του Τοσκανίνι, ο οποίος είχε αναλάβει να διευθύνει την πρώτη παραγωγή, ο συνθέτης Φρ. Αλφάνο ανέλαβε να ολοκληρώσει την όπερα, χρησιμοποιώντας τις σημειώσεις του συνθέτη. Η πρεμιέρα δόθηκε στις 25 του Απρίλη 1926, στη «Σκάλα» του Μιλάνου. Παρουσιάστηκε με το τέλος του Αλφάνο, από το οποίο όμως ο Τοσκανίνι είχε αφαιρέσει περίπου 100 μουσικά μέτρα. Ετσι συνήθως ανεβαίνει και ηχογραφείται η όπερα μέχρι σήμερα. Πρώτη φορά η κατά Αλφάνο ολοκληρωμένη μορφή της «Τουραντό» παρουσιάστηκε το 1982, και τώρα, για πρώτη φορά, και στην Ελλάδα.

Σκηνοθετική σύλληψη-σκηνικά-κοστούμια: Νίκος Πετρόπουλος. Εκτέλεση σκηνοθεσίας: Πάολο Πανίτσα. Επιμέλεια κίνησης: Πέτρος Γάλλιας. Πρωταγωνιστούν: Γκαλίνα Καλίνικα, Τζιοβάνα Κασόλα, Κλερ Πριμρόζε, Βαλντιμίρ Γκαλουζίνε, Λάντο Μπαρτολίνι, Σεσίλια Γκάσντια, Αλθέα-Μαρία Παπούλια, κ.ά. Συμπράττουν η Παιδική Χορωδία του Ωδείου Kodaly σε μουσική διεύθυνση Μιχάλη Πατσέα και η Χορωδία της Εθνικής Οπερας της Σόφιας. Συμμετέχει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τον μαέστρο Ντονάτο Ρεντζέτι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ