ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 17 Μάρτη 1996
Σελ. /51
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΟΑΕΔ
Αυξάνονται τα κονδύλια για τους εργοδότες!

Ολο και πιο σταθερά απομακρύνεται ο ΟΑΕΔ από το ρόλο του ως οργανισμός στήριξης των ανέργων. Μόλις στο 48% του βασικού μεροκάματου αποτελεί το ημερήσιο επίδομα ανεργίας, ενώ, στον προϋπολογισμό του 1996, αναφέρεται μόνο σαν "πιθανότητα" η αύξησή του, παρά τις αντίθετες κυβερνητικές διαβεβαιώσεις

Για μια ακόμα χρονιά ο ΟΑΕΔ θα διαχειριστεί εκατοντάδες δισ. δραχμές - περίπου 350 σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του - έχοντας ως βασικό προσανατολισμό την εφαρμογή των παντός είδους προγραμμάτων εκπαίδευσης, ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης (επιδότηση, ουσιαστικά, των εργοδοτών), επιδότησης θέσεων εργασίας... και όλων αυτών που εντάσσονται στα κοινοτικά χρηματοδοτικά πλαίσια για την "καταπολέμηση" της ανεργίας, την "ενίσχυση" της απασχόλησης κλπ. Την ίδια ώρα τα επιδόματα ανεργίας έχουν καθηλωθεί όχι μόνο επειδή οι αυξήσεις που έχουν δοθεί είναι ελάχιστες, αλλά και επειδή η αντίληψη περί "ενεργητικής επιδότησης" της ανεργίας, που κερδίζει και επίσημα έδαφος, λειτουργεί σε βάρος της επιδότησης. Εξάλλου, η αύξησή τους αναφέρεται ως "πιθανότητα" στον προϋπολογισμό...

Ο προϋπολογισμός του ΟΑΕΔ συζητήθηκε, μαζί με άλλα θέματα της ημερήσιας διάταξης, στη συνεδρίαση του ΔΣ του Οργανισμού στις 27 και στις 28 Φλεβάρη, όπου και ψηφίστηκε. Προηγουμένως όμως υπήρξαν αντιδράσεις. Αντιδράσεις, που εστιάστηκαν στην αναβολή της συζήτησης, προκειμένου να προσκομιστούν απολογιστικά στοιχεία για το 1995, τα οποία κρίνονταν απαραίτητα για την επικύρωση του φετινού προϋπολογισμού.

Παρ' όλα αυτά, για άλλη μια χρονιά δεν υπήρξε απολογισμός για τη διάθεση των πόρων του ΟΑΕΔ το προηγούμενο έτος, αλλά και για την παρακολούθηση των εσόδων. Αυτό έχει μια ιδιαίτερη σημασία και επειδή το 1995 υπήρξε - τουλάχιστον με στοιχεία που δόθηκαν προφορικά στα μέλη του ΔΣ τον περασμένο Ιούλη - απόκλιση σε σημαντικό βαθμό στα προϋπολογιζόμενα έσοδα. Ενδεικτικά είναι τα παρακάτω στοιχεία: Στον προϋπολογισμό του 1995 του ΟΑΕΔ αναφέρονταν ως έσοδα του οργανισμού από τον κρατικό προϋπολογισμό 9 δισ. δραχμές. Από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων προβλέπονταν 5,5 δισ. δραχμές. Από αυτά δόθηκαν όλα κι όλα... 6 εκ. δραχμές. Από την Ευρωπαϊκή Ενωση αναμένονταν 39,5 δισ. δραχμές, ενώ εισέρευσαν τελικά... 500 εκ. δραχμές.

Δίπλα σ' αυτά τα στοιχεία πρέπει να παρατεθεί και η δαπάνη των 4,5 δισ. δραχμών που δόθηκαν από τον ΟΑΕΔ για επιδότηση του κόστους εργασίας σε παραμεθόριες περιοχές,χωρίς ο Οργανισμός να είναι υποχρεωμένος να τα καταβάλει από δικούς του πόρους.

Αυτή η τελευταία δαπάνη είχε ως αποτέλεσμα τη διακοπή του προγράμματος, αφού δεν μπόρεσε να αντέξει ο ΟΑΕΔ τη... "δωρεά". Η κυβέρνηση αποφάσισε τότε να δώσει 3 δισ. δραχμές από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για να συνεχιστεί η επιδότηση. Ομως πάλι υπήρξε μια διαφορά 1,5 δισ. δραχμών που δε δόθηκαν στον Οργανισμό, ενώ έχει καταβάλει δικά του χρήματα και τις προηγούμενες χρονιές για το ίδιο πρόγραμμα.

Αυτή η κατάσταση - που είναι ιδιαίτερα επιβαρυντική για την οικονομική ευρωστία του ΟΑΕΔ - καταρρίπτει και το επιχείρημα που ακούγεται ότι δεν υπάρχουν λεφτά για να αυξηθούν τα επιδόματα. Λεφτά υπάρχουν αλλά κατευθύνονται στις τσέπες των εργοδοτών.Πάντως, ο διοικητής του ΟΑΕΔ Ρ. Σπυρόπουλος,τον οποίο ρωτήσαμε για τη μη κατάθεση απολογισμού, την απέδωσε στα στενά περιθώρια χρόνου, σημειώνοντας ως θετικό στοιχείο ότι στις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ υπάρχει ο απολογισμός του 1994.

Επιδότησηεργοδοτών

Χαρακτηριστικό δείγμα του προσανατολισμού του ΟΑΕΔ είναι η παρακάτω παράγραφος: "Στην εκπαίδευση που παρέχεται από τον Οργανισμό υπολογίστηκε αύξηση ύψους 26%, προκειμένου να καλυφθεί και η αύξηση του προγράμματος ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης", δηλαδή του προγράμματος που κατ' εξοχήν πλιατσικολογούν οι διάφοροι επιχειρηματίες!

Από την άλλη, στον προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ για το 1996 δεν προβλέπεται αύξηση των επιδομάτων ανεργίας,παρά τις αντίθετες υπουργικές εξαγγελίες, που ανεπίσημα είδαν το φως της δημοσιότητας, όταν ο Κ. Σημίτης συναντήθηκε με τη ΓΣΕΕ, παρουσία του Ε. Γιαννόπουλου.Νωρίτερα βεβαίως είχε"ξεχαστεί" μια άλλη υπουργική εξαγγελία - επίσημη αυτή τη φορά από τον Σ. Τζουμάκα - για αύξηση 10% των επιδομάτων από 1.1.1996.

Σχετικά με τη δαπάνη για την επιδότηση ανεργίας, στον προϋπολογισμό αναφέρεται χαρακτηριστικά: "Υπολογίστηκε με βάση τον αριθμό των επιδοτούμενων ανέργων (240.000 άτομα), τη μέση διάρκεια επιδότησης (150 ημέρες) και το μέσο ημερήσιο επίδομα (3.300 δρχ.), με πιθανότητα αύξησής του". Γίνεται δηλαδή ένας υπολογισμός με στοιχεία του 1995, αν και συνεχώς αυξάνεται η εγγεγραμμένη ανεργία, ενώ διατυπώνεται ως "πιθανότητα" η αύξηση!

Ο Θ. Κακαβάς,εκπρόσωπος των εργαζομένων στο ΔΣ του ΟΑΕΔ και στέλεχος της ΕΣΑΚ,μας είπε: "Παρά τη δέσμευση για αύξηση του επιδόματος ανεργίας, φαίνεται μέσα από τον προϋπολογισμό ότι δεν υπάρχει καμιά συγκεκριμένη πρόβλεψη, παρά μόνο η αναφορά στην πιθανότητα αύξησης στο μεροκάματο ανεργίας. Δηλαδή το μέσο ημερήσιο επίδομα προβλέπεται και για φέτος στα επίπεδα του 1995. Η κυρίαρχη λογική στον προϋπολογισμό είναι η επιδότηση των επιχειρήσεων και όχι των ανέργων. Φτάσαμε στο φαινόμενο το επίδομα να είναι το 1989 66,6% του μεροκάματου του ανειδίκευτου εργάτη και το 1995 μόλις 48%!Βλέπουμε μια πτωτική πορεία παρά τις αυξήσεις που έχουν γίνει και τις εξαγγελίες για αυτές που θα γίνουν. Τα νούμερα μιλούν μόνα τους".

Από την πλευρά του ο Θ. Κακαβάς έχει προτείνει επανειλημμένα - την πάγια θέση της ΕΣΑΚ και συνδικαλιστικών οργανώσεων - για αύξηση του επιδόματος ανεργίας στο 80% του μεροκάματου του ανειδίκευτου εργάτη. Μάλιστα, σύμφωνα με υπολογισμό, στον οποίο περιλαμβάνεται η υποτιθέμενη "αύξηση" που επικύρωσε η κυβερνητική πλειοψηφία της ΓΣΕΕ για τη νέα Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, το μέσο επίδομα πρέπει να φτάσει στις 4.600 δραχμές.

"Μιλάνε" οι αριθμοί

Μερικά από τα στοιχεία που παρουσιάζονται στον προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ για το 1996 είναι αρκετά ενδιαφέροντα και αποκαλυπτικά για τον τρόπο που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση τις υποχρεώσεις του κράτους απέναντι στον Οργανισμό.

Για το 1996 ο ΟΑΕΔ προϋπολογίζει ότι τα έσοδά του θα είναι περίπου 343 δισ. δραχμές έναντι των 296,5 δισ. δραχμών που είχαν προϋπολογιστεί το 1995. Η αύξηση αυτή των 46,5 δισ. δραχμών - που υπολογίζεται σε 8% - έχει να κάνει με την αύξηση κατά 7% της κρατικής επιχορήγησης, όπως προβλέπει ο κρατικός προϋπολογισμός, αλλά και από την προσδοκία της διοίκησης του Οργανισμού ότι θα αυξηθεί η επιχορήγηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κατά 44%!

Ο ΟΑΕΔ ζητά αυτή την αύξηση, όπως σημειώνεται, για να καλυφθεί:

- Η κρατική συμμετοχή του 25% στα κοινοτικά προγράμματα, η οποία δε δόθηκε στον Οργανισμό τα προηγούμενα χρόνια!

- Η συμμετοχή στα προγράμματα κοινωνικού αποκλεισμού και υψηλών θυλάκων ανεργίας, που επίσης δε δόθηκε!

- Η συμμετοχή για τα τεχνικά έργα που χρηματοδοτούσε το Α Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και τα οποία δε χρηματοδοτούνται πια από την Ευρωπαϊκή Ενωση!

Εκτός από τα παλιά χρέη, ο ΟΑΕΔ ζητά την αύξηση και για τη συνολική κάλυψη "της δαπάνης των ειδικών κοινωνικών μέτρων προστασίας για τους απολυόμενους από προβληματικές επιχειρήσεις".

Πολλά λοιπόν τα χρωστούμενα, αλλά επίσης προβλέπει και μια επιπλέον αύξηση κατά 33% των εσόδων από την Ευρωπαϊκή Ενωση που χρηματοδοτεί κατά 75% διάφορα προγράμματα.

Σύμφωνα, λοιπόν, με το νέο προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ, οι δαπάνες για τον τομέα "ανεργία - στράτευση - αφερεγγυότητα" θα είναι 156,5 δισ. δραχμές, έναντι 130,5 δισ., δραχμών που είχαν προϋπολογιστεί το 1995. (Η μη ύπαρξη απολογισμού αφήνει αδιευκρίνιστο πόσα χρήματα, πώς και πού, δόθηκαν για κάθε τομέα το 1995).Για την "απασχόληση" προβλέπονται 36,4 δισ. δραχμές, έναντι 29,1 δισ. δραχμών το 1995. Για την "εκπαίδευση" 28,5 δισ. δραχμές, έναντι 21,2 δισ. δραχμών το 1995. Για "παροχές πρόνοιας" 4,8 δισ. δραχμές, έναντι 3,7 δισ. δραχμών. Για τους λογαριασμούς ΕΛΠΕΚΕ - ΕΚΛΑ 31,2 δισ. δραχμές έναντι 28,9 δραχμών.

Ειδικά για αυτούς τους λογαριασμούς προβλέπεται να διατεθούν, αναλυτικά,16,1 δισ. δραχμές για τον ΕΛΠΕΚΕ και 15,1 δισ. για τον ΕΚΛΑ (Ειδικός Λογαριασμός Καταπολέμησης Ανεργίας). Επίσης οι συνολικές δαπάνες επαγγελματικής κατάρτισης υπολογίζονται σε 38,9 δισ. δραχμές.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι προϋπολογίζεται και η "εισφορά υπέρ ΤΕΑΠΟΚΑ", υπέρ του ταμείου εργατοπατέρων δηλαδή, με 1,104 δισ. δραχμές για το 1996, γεγονός που δείχνει την απόφαση της κυβέρνησης να συντηρήσει αυτή την πηγή ανωμαλίας για το συνδικαλιστικό κίνημα, αλλά και πού κατευθύνονται τα χρήματα του ΟΑΕΔ και γιατί δεν υπάρχουν αρκετοί πόροι για την αύξηση των επιδομάτων ανεργίας.

Γιώργος ΦΛΩΡΑΤΟΣ

Σεξ, τζόγος και προβλέψεις άστρων...

Ερωτικοί σύντροφοι, σεξουαλική ενημέρωση, ρίσκο στη ρώσικη ρουλέτα που μοιράζει κέρδη μέχρι και 1.000.000 δραχμές, χρηματιστήριο, ειδήσεις, πρόβλεψη καιρού, αθλητικά, "ό,τι δεν ακούσατε και δε μάθατε από τον κόσμο", ετήσιο, αλλά και ημερήσιο ωροσκόπιο, "τα μυστήρια του ταρό δικά σας", τεστ προσωπικότητας για να "βρείτε ποιος πραγματικά είστε" και να αναρωτηθείτε "γιατί γελάτε πάντα όταν κοιτάζεστε στον καθρέφτη", ερωτική συναστρία και "με ποια ζώδια ταιριάζεται", όλες αυτές είναι οι "υπηρεσίες" που προσφέρουν - με το παραπάνω βέβαια - οι εταιρίες τηλεηχοπληροφόρησης.

Με 164 δραχμές το λεπτό η "Μέντιατέλ" σάς δίνει τη... δυνατότητα να παίξετε στο χρηματιστήριο, να ρισκάρετε στη ρώσικη ρουλέτα ή να τηλεφωνήσετε "εδώ και τώρα" και να κερδίσετε, απαντώντας σωστά σε δύο ερωτήσεις. Επίσης "προσφέρει" ενημέρωση (ειδήσεις, τίτλοι εφημερίδων, οικονομικές ειδήσεις, αθλητικά, καιρός), αλλά και ενημέρωση για "τα πιο παράξενα του κόσμου". Φυσικά, δεν άφησε απ' έξω την αναζήτηση ερωτικών συντρόφων και για το λόγο αυτό διαθέτει τρεις τηλεφωνικές γραμμές, αλλά και σεξουαλική ενημέρωση από την "πιο διάσημη σεξολόγο". Οσο για τη "δική μας", Ο. Καντούνη, αυτή καθημερινά σας λέει - για καλό και για κακό - τις προβλέψεις των άστρων.

Η "Οντιοτέξ" διαθέτει δύο γραμμές αναζήτησης ερωτικών συντρόφων, μία γραμμή τζόγου - "το τυχερό τηλέφωνο" που κερδίζεις και 500.000 δραχμές - μια γραμμή μεταφυσικής με "τα μυστήρια του ταρό", καθώς και τεστ προσωπικότητας για να μας πει... ποιοι είμαστε!

Η "Ντάταμπανκ" "τζογάρει" με ένα "μεγάλο διαγωνισμό μπάσκετ", αφού αν "απαντήσετε σε δύο απλές ερωτήσεις για την επόμενη αγωνιστική, κερδίζετε μετρητά μέχρι 1.000.000 δραχμές και απίθανα δώρα". Διαθέτει ακόμη δύο γραμμές αναζήτησης ερωτικού συντρόφου, ταρό, αλλά και ερωτική συναστρία για να "μάθεις με ποια ζώδια ταιριάζεις".

Τελευταία, όλες οι επικοινωνίες τηλεθεατών με τηλεοπτικούς σταθμούς, συμμετοχή σε παιχνίδια, "γκάλοπ", ζωντανές εκπομπές κτλ. γίνονται μέσω αυτών των εταιριών.

ΕΘΝΙΚΟ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Κλείνει τα μάτια στη "ροζ διαφήμιση"

Αστείες ποινές για τη συνεχή καταστρατήγηση των διατάξεων, που απαγορεύουν τις διαφημίσεις σεξουαλικού περιεχομένου

Σοβαρό είναι το ζήτημα που έχει προκύψει με τη μετάδοση διαφημιστικών μηνυμάτων των "ροζ εταιριών" από τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Σύμφωνα με την υπ' αριθμό 30/245/17.10.95 απόφαση του Εθνικού Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου (ΕΡΣ), απαγορεύονται όχι μόνο οι διαφημίσεις, που αμέσως και σαφώς αναφέρονται σε απαγορευμένες υπηρεσίες, αλλά και εκείνες που εμμέσως ή υπαινικτικώς προβάλλουν τέτοιες υπηρεσίες.

Οι τηλεοπτικοί σταθμοί, όμως, καταστρατηγούν τόσο την απόφαση του ΕΡΣ, όσο και τα άρθρα 3 και 4 του Ν. 2328/95, που αναφέρουν πως "απαγορεύεται η διαφήμιση τσιγάρων ή προϊόντων καπνού, φαρμάκων ή θεραπευτικών αγωγών που διατίθενται με ιατρική συνταγή, καθώς και τηλεπικοινωνιακών ή άλλων υπηρεσιών σεξουαλικού χαρακτήρα". Ηδη στους τηλεοπτικούς σταθμούς ΝΙΟΥ ΤΣΑΝΕΛ, TV ΜΑΤΖΙΚ, ΣΕΒΕΝ - ΕΞ, ΣΚΑΪ, ANTENNA, ΜΕΓΚΑ, ΣΤΑΡ και ΚΑΝΑΛΙ 5 έχει επιβληθεί η ποινή της "σύστασης και προειδοποίησης", γιατί από τις 22/9/95 ως τις 3/10/95 μετέδωσαν διαφημιστικά μηνύματα που δε συμμορφώνονταν με τις διατάξεις του νόμου. Η ποινή αυτή επιβλήθηκε στις 17 Οκτώβρη 1995, στην 245η συνεδρίαση του ΕΡΣ, μια ποινή που χαρακτηρίστηκε "ελαφριά", γιατί - σύμφωνα με το σκεπτικό του ΕΡΣ - ο νόμος είχε ψηφιστεί πρόσφατα και δεν είχε μεσολαβήσει ο απαραίτητος χρόνος για να προσαρμοστούν όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί στις διατάξεις του.

Λίγο καιρό αργότερα, αρκετός πάντως για να προσαρμοστούν τα κανάλια στις διατάξεις του νέου νόμου, η μετάδοση παράνομων μηνυμάτων συνεχιζόταν. Στην αναφορά των μελών της τεχνικής επιτροπής προς τον πρόεδρο και τα μέλη του ΕΡΣ, στις 11 Δεκέμβρη 1995, "σχετικά με διαφημίσεις σεξουαλικού χαρακτήρα από ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς", κατά την περίοδο 20/11/95 με 8/12/95, αναφέρεται μεταξύ άλλων: "Παραβιάσεις των απαγορευτικών διατάξεων και εκπομπή σε μεγάλη συχνότητα διαφημιστικών μηνυμάτων γίνονται από τα τηλεοπτικά κανάλια ΜΕΓΚΑ, ΣΚΑΪ, ΝΙΟΥ ΤΣΑΝΕΛ, TV ΜΑΤΖΙΚ, ΚΑΝΑΛΙ 5, ΧΑΪ ΤΣΑΝΕΛ, ΤΕΛΕ-ΣΙΤΥ, TV ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, TV ΠΕΙΡΑΙΑΣ". Σχετικά με τον ΑΝΤΕΝΝΑ, η τεχνική επιτροπή αναφέρει ότι "εναπόκειται στην κρίση του Συμβουλίου, αν οι προβαλλόμενες διαφημίσεις εμπίπτουν στις απαγορευτικές διατάξεις". Στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΤΑΡ παρατηρήθηκε εκπομπή διαφημιστικών μηνυμάτων, σε πολύ μικρή συχνότητα, που παρ' όλα αυτά μπορεί να θεωρηθεί ότι εμπίπτουν στις απαγορευτικές διατάξεις.

Οι τηλεοπτικοί σταθμοί, που μετέδωσαν σεξουαλικά μηνύματα στο διάστημα 22/9/95 ως 3/10/95, αλλά είχαν "τιμωρηθεί" την προηγούμενη φορά, δεν ξανατιμωρήθηκαν "αφού ίσχυαν οι προηγούμενες ποινές", ενώ όσοι παρανόμησαν για πρώτη φορά "τιμωρήθηκαν" με την ίδια ποινή. Της σύστασης και προειδοποίησης. Αραγε πόσες συστάσεις και προειδοποιήσεις πρέπει να γίνουν ακόμα; Και πόση βαρύτητα έχουν αυτές οι ποινές, αφού ουσιαστικά οι διαφημιστές είναι και διαφημιζόμενοι, μιας και όλες οι εταιρίες παροχής "τηλεφωνικών πληροφοριών" ανήκουν στους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών τηλεοπτικών καναλιών;

ΛΕΖΑΝΤΑ

Σε "δεύτερη μοίρα" βρίσκεται για τον ΟΑΕΔ η επιδότηση της ανεργίας. Οι "ουρές", όμως, παραμένουν και πληθαίνουν



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ