ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 11 Μάη 2000
Σελ. /48
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Στην τύχη τους αφέθηκαν οι σεισμόπληκτοι

Τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην αποκατάσταση των σπιτιών τους επισημαίνει με ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών. Αν και έχουν περάσει 7 μήνες από το σεισμό, ελάχιστοι είναι οι φάκελοι που έχουν εισαχθεί στους ΤΑΣ

Σε φιάσκο κινδυνεύει να καταλήξει η αποκατάσταση των σεισμοπλήκτων, το οποίο θα είναι αποτέλεσμα της ασκούμενης πολιτικής στον τομέα αυτό. Την αυστηρή αυτή προειδοποίηση κάνει ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας (ΣΠΜΕ) προς την κυβέρνηση με επιστολή που απηύθυνε πρόσφατα στον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη, τον υφυπουργό Ν. Αλευρά, την Υπηρεσία Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων και τον ΟΑΣΠ.

Οι επισημάνσεις του Συλλόγου των Πολιτικών Μηχανικών ουσιαστικά αποδεικνύουν ότι οι σεισμόπληκτοι έχουν αφεθεί στην τύχη τους, αντιμετωπίζοντας σοβαρά προβλήματα στην αποκατάσταση των σπιτιών τους, ενώ την ίδια στιγμή η κυβέρνηση δηλώνει υπερήφανη για το έργο της στον τομέα αυτό, υποστηρίζοντας μάλιστα διά στόματος του πρωθυπουργού ότι το... ίδιο πλαίσιο θα εφαρμόσει και για την προετοιμασία των Ολυμπιακών Αγώνων!

Πιο συγκεκριμένα, ο ΣΠΜΕ αναφέρει ότι επιβεβαιώνεται αυτό το οποίο από τον περασμένο Νοέμβρη είχε επισημάνει με ανακοίνωσή του, ότι δηλαδή «η πολιτεία, παραγκωνίζοντας τους φορείς των μηχανικών, προώθησε μια ανεπαρκή πολιτική στο ζήτημα της αποκατάστασης σεισμοπλήκτων». Μετά από 7 μήνες από τον καταστροφικό σεισμό, τονίζει, επιβεβαιώνονται όλες οι επισημάνσεις μας, όπως:

  • Η εφαρμογή της κρατικής αρωγής και δανειοδότησης μόνο στην επισκευή και αποκατάσταση, δηλαδή χωρίς τη συνολική ενίσχυση, ακόμη και για κτίρια που υπέστησαν σοβαρές βλάβες από το σεισμό. Είναι παραπάνω από προφανές ότι χωρίς την επιδίωξη κάποιου βαθμού συνολικής ενίσχυσης μιας σοβαρά τραυματισμένης κατασκευής δεν μπορούμε να μιλάμε για πραγματική και επιτυχή αποκατάσταση.
  • Το ελλιπέστατο και ασαφές πλαίσιο σχετικών προδιαγραφών για επισκευές, που μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές ποινικές και αστικές ευθύνες τους μηχανικούς μελετητές, καθώς και τους ελέγχοντες μηχανικούς των ΤΑΣ.
  • Το αποδεδειγμένα πλέον ανεπαρκέστατο σχετικό τιμολόγιο επισκευών, που παρά κάποιες αναμορφώσεις είναι τουλάχιστον κατά 30 έως και 40% κατώτερο των πραγματικών δαπανών.

«Είναι παραπάνω από βέβαιο - τονίζεται - ότι το απαράδεκτα χαμηλό αυτό τιμολόγιο θα ασκεί πιέσεις για παράλειψη επισκευών, με ακόμη χαμηλότερο τελικό αποτέλεσμα στη λεγόμενη αποκατάσταση των κτιρίων. Εμείς καλούμε τους μηχανικούς να αποκρούσουν με τον εντονότερο τρόπο την ανάληψη ευθύνης για εργασίες επισκευών που τελικά δε θα έχουν εκτελεστεί. Καμιά τέτοιου είδους συγκάλυψη δεν πρέπει να γίνει στον τελικό αποχαρακτηρισμό των κτιρίων. Οι σοβαρές ευθύνες της πολιτείας δε θα επιτρέψουμε να καλυφθούν με την ποινικοποίηση της εργασίας μας».

Ο ΣΠΜΕ επισημαίνει επίσης ότι οι όροι και διαδικασίες αμοιβών των μελετητών μηχανικών, που καλούνται να αναλάβουν ευθύνες για επισκευές των κτιρίων, αποτελούν υπόδειγμα υποβάθμισης του ρόλου και της επιστημονικής τους εργασίας.

Ο ΣΠΜΕ αναφέρει ότι όλα τα παραπάνω προβλήματα αποτελούν την κύρια αιτία για το πολύ μικρό ποσοστό φακέλων επισκευών που έχουν εισαχθεί στα ΤΑΣ, αν και έχουν περάσει 7 μήνες από το σεισμό. Στη συνέχεια προτείνει μια σειρά από μέτρα, η άμεση υλοποίηση των οποίων - όπως τονίζει - είναι η μόνη ελπίδα για να μην καταλήξει σε φιάσκο η υπόθεση της αποκατάστασης. Μεταξύ άλλων ο Σύλλογος προτείνει:

  • Την αλλαγή των υπαρχόντων τιμολογίων (σοβαρή αύξηση τιμών, τροποποίηση και συμπλήρωση με νέα άρθρα), έτσι ώστε να καλύπτουν τις πραγματικές δαπάνες.
  • Την εκπόνηση αντισεισμικών μελετών για αποκατάσταση σεισμοπλήκτου έστω με τους παλιούς αντισεισμικούς κανονισμούς, αλλά με τις πραγματικές παραμέτρους και δεδομένα (της ευθύνης του σημερινού μελετητή) και όχι με αυτά που πάρθηκαν στην αρχική μελέτη. Ολες οι προκύπτουσες από τη μελέτη αυτή αναγκαίες παρεμβάσεις να θεωρούνται αποκατάσταση και όχι ενίσχυση του κτιρίου, δηλαδή να περιλαμβάνονται στο δάνειο - κρατική αρωγή.
  • Την κάλυψη από το κράτος μέσω πρόσθετης κρατικής αρωγής και δανείου της αναγκαίας δαπάνης για διερεύνηση υπάρχοντος φέροντος οργανισμού (ποιότητα μπετόν, έλεγχος υπαρχόντων οπλισμών κ.λπ.) μέσω σύγχρονων μεθόδων. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής να αποτελούν υποχρεωτικό στοιχείο στην υποβολή φακέλων μελετών.
  • Την κατάργηση της υπουργικής απόφασης 1356/91 που μειώνει τις αμοιβές των μηχανικών κατά 50% και ουσιαστικά θεωρεί τις αντίστοιχες μελέτες επισκευών ως δεύτερης σημασίας υποβαθμισμένη εργασία κ. ά.
Σε ιταλική εταιρία η αεροδιακομιδή ασθενών!

Επίκαιρη Ερώτηση κατέθεσε η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη

Σε ιταλική εταιρία εκχωρήθηκε το έργο της αεροδιακομιδής ασθενών και τραυματιών, που μέχρι πρότινος εκτελούσε η «Ολυμπιακή Αεροπορία» για λογαριασμό του Εθνικού Κέντρου Αμεσης Βοήθειας(ΕΚΑΒ).

Με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη, καταγγέλλει ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι πολλαπλά υπόλογη γι' αυτή την εξέλιξη, δεδομένου ότι η αεροδιακομιδή ασθενών και τραυματιών από κάθε γωνιά της χώρας, σε νοσοκομεία των πόλεων, είναι μια εξαιρετικά κρίσιμη κοινωνική υπηρεσία, με χαρακτηριστικά εθνικού ενδιαφέροντος και είναι ευνόητο ότι αποτελεί υποχρέωση του κράτους.

Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο έργο δόθηκε στην ιταλική εταιρία «HELITALIA Spa» έπειτα από δύο διαγωνισμούς, από τους οποίους αποκλείστηκε οριστικά η «Ολυμπιακή Αεροπλοΐα». Με την Επίκαιρη Ερώτησή της η Λ. Κανέλλη επισημαίνει ότι ο πρώτος διαγωνισμός στον οποίο συμμετείχε η «Αεροπλοΐα» όχι όμως και η ιταλική εταιρία, κρίθηκε ατελέσφορος, καθώς διαπιστώθηκε ότι από το φάκελο προσφοράς της έλειπαν ορισμένα απαραίτητα έγγραφα. Οι εκπρόσωποι της «Αεροπλοΐας» διατύπωσαν τότε βαριές κατηγορίες σε βάρος της καθαρότητας της διαδικασίας από το ΕΚΑΒ. Ωστόσο, ούτε η διοίκηση της «Αεροπλοΐας», αλλά ούτε και του ΕΚΑΒ προέβησαν στις απαραίτητες ενέργειες για να διερευνηθούν οι κατηγορίες. Στο δεύτερο διαγωνισμό που συμμετείχε η ιταλική εταιρία «HELITALIA Spa» η «Αεροπλοϊα» δίνοντας σχεδόν διπλάσιες τιμές από την ιταλική, αποκλείστηκε.

Η βουλευτής του ΚΚΕ ρωτά τους υπουργούς Υγείας - Πρόνοιας και Μεταφορών - Επικοινωνιών τι προτίθενται να κάνουν για να διερευνήσουν εάν η διοίκηση του ΕΚΑΒ ακολούθησε πιστά τις αρχές νομιμότητας και διαφάνειας στην όλη διαδικασία, αλλά και τις συνθήκες υπό τις οποίες αποκλείστηκε από το έργο της αεροδιακομιδής η «Ολυμπιακή Αεροπλοΐα» και τους χειρισμούς του διευθύνοντα συμβούλου της. Επίσης, ρωτά εάν θα πάρουν μέτρα, ώστε να παραμείνει το έργο της αεροδιακομιδής ασθενών και τραυματιών για λογαριασμό του ΕΚΑΒ στο Δημόσιο και στην «Ολυμπιακή Αεροπλοΐα».

ΟΤΕ
Κατάσταση... λιποθυμίας στο Κέντρο Διαχείρισης Δικτύου

Σε άκρως ανθυγιεινές και ανυπόφορες συνθήκες εργάζονται εδώ και 14 μήνες οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Κέντρο Διαχείρισης Δικτύου του ΟΤΕ στο Διοικητικό Μέγαρο. Εκεί στο υπόγειο του μεγάρου, όπου χτυπάει η καρδιά του δικτύου του Οργανισμού, σε έναν τόσο ευαίσθητο και σημαντικό κρίκο για τη λειτουργία της επιχείρησης, επικρατεί κατάσταση... λιποθυμίας, αφού ήδη παρουσιάστηκαν τα πρώτα κρούσματα λιποθυμιών, εξαιτίας των άσχημων συνθηκών εργασίας.

Οπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στην αίθουσα ελέγχου του Εθνικού Κέντρου Διαχείρισης, ο κακός κλιματισμός του χώρου, η μόνιμη σκόνη και οι οσμές, τους προξενούν συνεχή δυσφορία, κόπωση, αλλεργικά και αναπνευστικά προβλήματα. Η έλλειψη φυσικού φωτισμού και η αδυναμία υποκατάστασης από τον τεχνητό, δημιουργεί πρόσθετη δυσφορία και την αίσθηση ότι επικρατεί συνεχώς νύχτα.

Επιπλέον το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι εργάζονται διαρκώς μπροστά σε οθόνες εργασίας και videowall - υπάρχουν 100 περίπου οθόνες 17-20 ιντσών και 162 καθοδικοί σωλήνες των videowalls - τους επιβαρύνει συνεχώς με ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία που είναι προσθετική. Δυστυχώς όμως μέχρι σήμερα η διοίκηση δεν έχει κάνει τις απαιτούμενες μετρήσεις, για να διαπιστωθεί αν η ακτινοβολία που εκλύεται στο συγκεκριμένο χώρο βρίσκεται μέσα σε αποδεκτά όρια.

Το ίδιο κωφεύει η διοίκηση και στις επανειλημμένες εκκλήσεις των εργαζομένων να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που τους εξαναγκάζουν σε έναν καθημερινό εργασιακό Γολγοθά, γεγονός άλλωστε που οδήγησε πολλούς απ' αυτούς ν' αποχωρήσουν από τη συγκεκριμένη υπηρεσία.

Είναι αξιοσημείωτο, μάλιστα, ότι το Εθνικό Κέντρο Διαχείρισης Δικτύου, και το επίπεδο υπηρεσιών που προσφέρει, στην τελευταία επίσκεψη του πρωθυπουργού στον ΟΤΕ, επιδεικνύονταν, σαν ένα από τα «επιτεύγματα» του Οργανισμού και στοιχείο της προόδου και ανάπτυξής του. Ανάπτυξη, που, κατά τα φαινόμενα, «γυρίζει την πλάτη» σε αυτούς ακριβώς που μοχθούν καθημερινά γι' αυτήν. Για τους διοικούντες και την πολιτική ηγεσία του ΟΤΕ, το ενδιαφέρον τους για τον ανθρώπινο παράγοντα, τον εργαζόμενο και τα δικαιώματά του, εξαντλείται στα ιλουστρασιόν προεκλογικά και πανάκριβα φυλλάδια, αλλά δεν μπορεί να φτάσει μέχρι το υπόγειο του ΟΤΕ.

Εξαφάνιση των μικρομεσαίων εργολάβων επιχειρεί η κυβέρνηση

Ανάστατος ο κλάδος, όπως δείχνει το υπόμνημα του Συνδέσμου Ανωνύμων Εταιριών και ΕΠΕ

Η κυβέρνηση προβαίνει σε ανακολουθίες, υστερήσεις, υπερβολές και «τεχνητό» ανέβασμα του πήχη για τη δημιουργία τεχνικών εταιριών δύο ταχυτήτων και εξαφάνιση της Μικρομεσαίας Επιχείρησης. Αυτό καταγγέλλει με υπόμνημά του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ανωνύμων Τεχνικών Εταιριών και ΕΠΕ (ΣΑΤΕ) κριτικάροντας τις αποφάσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ, τόσο για την αναθεώρηση των κριτηρίων εγγραφής των τεχνικών - εργοληπτικών εταιριών στο ΜΕΕΠ (Μητρώα Εργοληπτικών Πτυχίων), καθώς και για τα κίνητρα για τις συγχωνεύσεις.

Ειδικότερα ο ΣΑΤΕ επισημαίνει ότι το πρώτο σχέδιο του υπουργείου καθιερώνει επαχθέστατα κριτήρια κατάταξης τεχνικών εταιριών σε τάξεις στα ήδη ιδιαίτερα επαχθή υπάρχοντα με τα διεθνή ισχύοντα, αφού:

- Επιβάλλει κριτήρια με αναδρομική ισχύ, καθιερώνοντας δείκτες, όπως ο δείκτης αποδοτικότητας (άνω του 10%), γεγονός απαράδεκτο, γιατί από ποια άλλη επιχείρηση άλλου κλάδου το κράτος απαιτεί κέρδος μεγαλύτερο του 10% για να συνεχίσει τη δραστηριότητά της;

- Επιβάλλει κριτήρια, όπως ο δείκτης δυναμικότητας, τη στιγμή που με το «μαθηματικό τύπο» για την ανάδειξη μειοδότη, είναι θέμα εύνοιας της τύχης η ανάληψη κατασκευής κάποιου έργου.

- Δεν ακουμπάει καθόλου τους άλλους παράγοντες που ασχολούνται με την κατασκευή των έργων (υπηρεσίες χορήγησης εργοληπτικών πτυχίων, μελετητές, υπηρεσίες επίβλεψης κλπ).

- Εξαναγκάζει τις τεχνικές επιχειρήσεις να επεκταθούν και σε άλλους τομείς επιχειρηματικής δράσης για να επιτύχουν τους απαιτούμενους οικονομικούς δείκτες ή να εξαρτηθούν από τρίτες άσχετες επιχειρήσεις.

- Νομοθετεί συγκρουόμενο προς τις εισηγήσεις υπαλλήλων του (πόρισμα επιτροπής ΥΠΕΧΩΔΕ, «για την αποφυγή ολιγοπωλίων» κλπ).

Στο υπόμνημα διατυπώνεται το ερώτημα: «Πότε θα δοθούν τα κίνητρα για τη συγχώνευση; Πριν την επιβολή των κριτηρίων της έκτακτης επανάκρισης ή μετά; Γιατί μετά πιστεύουμε ότι δε θα υπάρχουν και πολλές εταιρίες προς συγχώνευση. Μετά θα υπάρχουν βέβαια πολλοί υπεργολάβοι, αλλά χωρίς θεσμοθετημένο πλαίσιο λειτουργίας της υπεργολαβίας, δηλαδή ο υπεργολάβος θα είναι έρμαιο του κάθε κακόπιστου εργολάβου».

Λαϊκή αγορά στο δρόμο των τρόλεϊ!

Σοβαρό εμπόδιο στην κυκλοφορία των τρόλεϊ της γραμμής Πλατεία Αττικής - Μοσχάτο, αλλά και παράγοντα κινδύνου πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος, αποτελεί η λαϊκή αγορά που γίνεται κάθε Σάββατο στην οδό Μιχαήλ Βόδα.

Αυτό επισημαίνεται σε εξώδικο που απέστειλαν οι εκπρόσωποι της Ενωσης Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ προς τους συναρμόδιους υπουργούς Μεταφορών, Δημόσιας Τάξης, Εμπορίου και Δικαιοσύνης, το Δήμο Αθηναίων, τη Διεύθυνση Τροχαίας, το Αστυνομικό Τμήμα Κολωνού, καθώς και στις διοικήσεις ΟΑΣΑ και ΗΛΠΑΠ, με το οποίο ζητείται η λήψη άμεσων και πρακτικών μέτρων για την εξάλειψη του προβλήματος. Οπως σημειώνουν οι εκπρόσωποι της Ενωσης, λόγω της λαϊκής αγοράς, διαδρομή ενός λεπτού γίνεται σε μισή ώρα, με επακόλουθο να συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός τρόλεϊ στην οδό Μιχαήλ Βόδα, να υπάρχουν προστριβές με επιβάτες που περιμένουν να εξυπηρετηθούν, αλλά και με τους μικροπωλητές και κυρίως, να αυξάνονται οι κίνδυνοι τροχαίου ατυχήματος. Ηδη το περασμένο Σάββατο σημειώθηκε ένα ακόμα τροχαίο ατύχημα, ενώ κατά το παρελθόν έχουν συμβεί και άλλα.

Στο εξώδικο αναφέρεται ότι οι εργαζόμενοι είναι αναγκασμένοι εκ των πραγμάτων να αντιδράσουν, ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα του παρελθόντος, αν οι αρμόδιοι δεν αναλάβουν τις ευθύνες τους απέναντι στο επιβατικό κοινό και τους οδηγούς των τρόλεϊ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ