ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αγωνιστική ψήφος στην ΠΟΘΑ

Το 17ο Τακτικό Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος - Ακροάματος πραγματοποιείται, σήμερα, στο ξενοδοχείο «Τιτάνια». Οι αντιπρόσωποι θα ασχοληθούν με τα εργασιακά προβλήματά τους, αλλά και την άσχημη κατάσταση στο χώρο του πολιτισμού και θα εκλέξουν νέα Διοίκηση και αντιπροσώπους για τη ΓΣΕΕ. Να σημειώσουμε ότι στις προηγούμενες αρχαιρεσίες διεκδίκησαν την ψήφο των αντιπροσώπων 5 ψηφοδέλτια και τα αποτελέσματα ήταν: «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία»5 έδρες, ΠΑΣΚΕ 2, ΔΑΚΕ 3, ΣΥΝ 1. Σ' αυτό το συνέδριο υπάρχουν δύο μόνο ψηφοδέλτια. Της «Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας» και της «Δημοκρατικής Συνεργασίας ΠΟΘΑ», με το οποίο συμπτύσσονται οι παρατάξεις ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ, ΣΥΝ και ο Δ. Παπαγιάννης, επιδιώκοντας να αποσπάσουν την πλειοψηφία της «Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας» στο ΔΣ της ΠΟΘΑ και στους αντιπροσώπους για τη ΓΣΕΕ.

Οι εργαζόμενοι στο θέαμα - ακρόαμα εκτιμούν τη δράση και τη στάση των συνεπών ταξικών δυνάμεων στην ΠΟΘΑ, η οποία πήρε θέση όχι μόνο για τα προβλήματα των σωματείων - μελών της, αλλά και για τα μεγάλα εθνικά προβλήματα και τα προβλήματα Δημοκρατίας. Θυμίζουμε την παρέμβαση της ΠΟΘΑ στις απεργιακές κινητοποιήσεις, στις διαμαρτυρίες ενάντια στην παράδοση του Οτσαλάν, τη συμμετοχή της στην πορεία διαμαρτυρίας της ΕΕΔΥΕ ενάντια στην επίσκεψη Κλίντον, στις μαθητικές και αγροτικές κινητοποιήσεις, δίνοντας το μήνυμα ότι οι καλλιτέχνες είναι μέσα στο λαϊκό παλμό, δίπλα στο λαό, και πιστός σύμμαχος της εργατικής τάξης. Κάποιοι, φαίνεται, πως έχουν ενοχληθεί και γι' αυτό «συσπειρώθηκαν».

Οι υποψήφιοι της Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας είναι: Ευθύμιος Δούκας, Γιάννης Καλαντζόπουλος, Νίκος Καραγιώργης, Νικόλ Κοκκίνου, Βασίλης Κολοβός, Δημήτρης Κουτζανίδης, Οδυσσέας Νικολόπουλος, Τρύφων Παπουτσής, Τάκης Ρακιντζής, Κώστας Σκόνδρας, Τάκης Σουτάλος, Χρήστος Σταυρίδης, Λάζος Τερζάς.

3ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΥΣ
Με το βλέμμα του παιδιού, του εφήβου

(Του απεσταλμένου μας ΑΓΗ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ).-

Θεματικά προσδιορισμένο το κινηματογραφικό φεστιβάλ της Ολυμπίας, συγκεντρώνει για τρίτη χρονιά φέτος ταινίες για παιδιά και νέους, προερχόμενες από όλες τις μεριές της Γης. Ας σημειωθεί εδώ ότι το αντικείμενο του φεστιβάλ δεν είναι στενά περιορισμένο σε κάποιο είδος ταινιών που έχουμε συνηθίσει να χαρακτηρίζουμε «παιδικές», σε κάποιον «παιδικό κινηματογράφο» κατ' αναλογία προς τις παραστάσεις του παιδικού θεάτρου, που είναι προορισμένες να απευθυνθούν σε ένα συγκεκριμένης ηλικίας θεατρικό κοινό.

Αν και παρόμοια φιλμ μπορεί εκ των πραγμάτων να περιλαμβάνονται στο θεματικό του κύκλο, η φιλοσοφία που διέπει τα κινηματογραφικά προγράμματα για παιδιά και νέους καθορίζεται από ευρύτερα κριτήρια, που τείνουν να ξεπερνούν στερεότυπες αντιλήψεις για το τι θα μπορούσε και τι θα έπρεπε να αποτελεί μέρος της ψυχαγωγίας - κινηματογραφικής στην περίπτωσή μας - των νέων της παιδικής και εφηβικής ηλικίας. Σε γενικές γραμμές, στην κατηγορία των ταινιών για παιδιά και νέους ανήκουν οι ταινίες εκείνες οι οποίες οι πρωταγωνιστικοί ήρωες είναι παιδιά ή νέοι, όπου δηλαδή παιδική ή νεανική είναι η οπτική γωνία από την οποία συγκροτείται η δραματική πλοκή του φιλμ στην εσωτερική της εξέλιξη. Κι από κει ο νέος, ίσως παρθένος κινηματογραφικά, θεατής, το παιδί και ο έφηβος, μπορεί να ανακαλύψουν μια οικεία δίοδο προς τον κόσμο της εικόνας και του ήχου, που έχουν αποσπαστεί από τα πράγματα για να τα ανασυστήσουν. Και μέσα από αυτό το χώρο της κινηματογραφικής αισθητικής μπορεί το παιδί και ο έφηβος να ανακτήσουν προσωπικές δυνατότητες πλατύτερης και βαθύτερης εμπειρίας του αληθινού κόσμου, της πραγματικής ζωής - αυτής που ζουν κι αυτής που θα ζήσουν.

Κι όπως δεν υπάρχει πτυχή της πραγματικότητας που μπορεί να αποκλειστεί σαν μέρος της ζωής τους, αντίστοιχα δεν υπάρχει και πτυχή της αλήθειας που μπορεί να μη χωρά στο δραματικό κύκλο των κινηματογραφικών ταινιών για παιδιά και νέους.

Κάπως έτσι θα μπορούσε να σκιαγραφηθεί και ο ρόλος που επιδιώκει να επιτελέσει κι ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ σαν αυτό της Ολυμπίας, οι προβολές του οποίου ξεκίνησαν την Κυριακή με μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες, καθώς και με ένα σημαντικό αφιέρωμα στον Νίκο Κούνδουρο - εγκαινιάζοντας την πρόθεση του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Ολυμπίας να τιμά κάθε χρόνο έναν σημαντικό για την προσφορά του στην τέχνη και τον πολιτισμό σκηνοθέτη.

Σήμερα στο διαγωνιστικό πρόγραμμα προβάλλονται οι μικρού μήκους ταινίες «Το μαύρο κοράκι, το κόκκινο μολύβι» του Χαντί Γιαγκινλού (Ιράν), «Τετραπτέρυγος» του Ραμούνε Κουτζμανάιτε (Λιθουανία), «Ο βασιλιάς που δεν του έφτανε το στέμμα» των Ραντάλ Μέγιερ και Ανίτα Κίλι (Νορβηγία) και οι μεγάλου μήκους «Τα πουλιά που δεν πετούσαν» του Πέταρ Λάλοβιτς (Γιουγκοσλαβία), «Μητρική αγάπη» του Καμάλ Ταμπριζί (Ιράν), «Το καναρινί ποδήλατο» του Δημήτρη Σταύρακα (Ελλάδα).

Λυρική «πατριδογνωσία»

Το 1985, εποχή «βαθύτατων πολιτικών αλλαγών στη χώρα μας» γράφτηκε η όπερα του Μίκη Θεοδωράκη «Κώστας Καρυωτάκης», που ανεβαίνει σε πρώτη εκτέλεση (με νέα ενορχήστρωση), την Παρασκευή και για τέσσερις παραστάσεις, στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Εργο - πολιτικό, κατά τον συνθέτη, ο οποίος χτες μίλησε γι' αυτό και για την εποχή μας. «Είναι», είπε «εγχειρίδιο πατριδογνωσίας, καθρέφτης όπου κάθε συνειδητός Ελληνας μπορεί να δει το πρόσωπό του. Τα μποφόρ αλλάζουν και για να μη γίνουμε φρόκαλα τώρα στην παγκοσμιοποίηση, πρέπει να γνωρίζουμε την ιστορία μας». Το έργο αποτελεί «μια διατριβή κατά της μοναρχίας» και «προφητεία» για την «επερχόμενη κυριαρχία των ΜΜΕ». Αναφερόμενος στη σχέση τέχνης - κοινωνίας υπογράμμισε την ανάγκη μετουσίωσης της τέχνης σε πολιτική πράξη. «Δεν μπορούμε να τα περιμένουμε όλα από τους άλλους. Για να γυρίσει ο ήλιος θέλει τη δική μας επιστράτευση». Μίλησε για τους καλλιτέχνες, που σε δυσκολότερους καιρούς ήταν «περισσότερο παρόντες απ' ό,τι στις μέρες μας. «Σήμερα βλέπω διεθνώς μια ξηρασία, που με ανησυχεί. Πέσαμε σε αλαζονεία, καθημερινότητα και βαρβαρότητα». Αναφερόμενος στη βασιλεία είπε πως «μέσα από τον "Καρυωτάκη" το θέμα αντιμετωπίζεται με ελαφρότητα. Σήμερα, που έχουμε δημοκρατία μπορούμε ν' αντιμετωπίσουμε αρκετά κωμικά τους πρώην βασιλείς». Σε ερώτηση για την «Πολιτιστική Ολυμπιάδα» απάντησε πως «η χώρα μας έχει πολύ νερό. Ενδεχομένως χρειάζεται γεωτρύπανο για να βρεθεί. Θα το βρουν ή θα πάρουν γκαζοτενεκέδες έτοιμους απέξω; Το 2004 οι προβολείς θα στραφούν πάνω μας. Δεν ξέρω αν θα είναι θετικό για μας ή θα μας καταστρέψει».

Η όπερα ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γκερτ Χοφ και μουσική διεύθυνση Νίκου Τσούχλου. Παίζουν: Παύλος Σαμψάκης, Μαρία Μαρκέτου, Κύρος Πατσαλίδης, Γιάννης Χριστόπουλος, Μίνα Πολυχρόνου, Τζούλια Σουγλάκου κ.α.

Οι τοιχογραφίες της Θήρας σε αντίγραφα

Η αφίσα της έκθεσης.
Η αφίσα της έκθεσης.
Οι 41 εκπληκτικές τοιχογραφίες της προϊστορικής πόλης Ακρωτήρι της Θήρας θα εκτεθούν σε ισάριθμα, πιστά αντίγραφα, σε φυσικό μέγεθος, στην έκθεση «Οι τοιχογραφίες της Θήρας», από 9/12/2000- 10/2/2001 στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης της Λάρισας. Η έκθεση, υπό την αιγίδα του δήμου Λάρισας, γίνεται σε συνεργασία με το Ιδρυμα Πέτρου Μ. Νομικού (χρηματοδότησε τα αντίγραφα) και το υπουργείο Παιδείας. Την έκθεση επιμελείται η αρχαιολόγος Κική Μπίρταχα.

Η σημασία της έκθεσης, πέρα από το ότι παρουσιάζει μια από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις, έγκειται στο ότι ο επισκέπτης θα δει το σύνολο των τοιχογραφιών, που αν και συντηρημένες, μόνο μικρό μέρος του έχει εκτεθεί.

Η ακριβής αποτύπωση των τοιχογραφιών επιτεύχθηκε με προηγμένες γαλλικές μεθόδους «αρχαιοσύνθεσης», που αποτυπώνει τις συντηρημένες τοιχογραφίες με φωτογραμμετική και χρωματομετρική φωτογράφιση, η οποία επικολλάται σε αναπαραγμένο ανάγλυφο υπόστρωμα με πολυουρεθάνη. Οι εργασίες κράτησαν τρία χρόνια και κόστισαν 100 και πλέον εκατομμύρια, υπάρχει μόνο ένα αντίγραφο κάθε τοιχογραφίας.

Οι τοιχογραφίες χρονολογούνται περίπου στα 1620 π.Χ, έτος που υπολογίζεται ότι καταστράφηκε το ακμάζον λιμάνι του νησιού από ηφαιστειακή έκρηξη. Η λάβα δημιούργησε ιδανικό περιβάλλον, για να διατηρηθούν σε άριστη κατάσταση οι τοιχογραφίες επί 3.500 χρόνια, προσφέροντας σήμερα σημαντικότατες πληροφορίες για τον τρόπο ζωής των κατοίκων του προϊστορικού Αιγαίου. Η έκθεση θα περιοδεύσει και σε άλλα μέρη της Ελλάδας.

Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου για την έκθεση, οι υπεύθυνοι του Κέντου Σύγχρονης Τέχνης Λάρισας, που εντάσσεται στο πρόγραμμα του ΥΠΠΟ «Εθνικό Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων» επισήμαναν πως δε γνωρίζουν για πόσο ακόμη θα μπορούν να φιλοξενούν τέτοιες σημαντικές εκθέσεις, αφού το Κέντρο αντιμετωπίζει πολλά οικονομικά προβλήματα, με ευθύνη του ΥΠΠΟ και του δήμου.

Στον Τρίερ και τα «Φελίξ»

«Γραμμή άμυνας» στη χολιγουντιανή κινηματογραφική επέλαση; Η «γριά η κότα» (η Ευρώπη) έχει το «ζουμί»; Τίποτα από όλα αυτά ή όλα μαζί; Οπως κι αν το πάρει κανείς, η ταινία του Δανού σκηνοθέτη, Λαρς φον Τρίερ (εμπνευστή του πολυσυζητημένου κινηματογραφικού μανιφέστου, «Δόγμα '95»), «Χορεύοντας στο σκοτάδι», με πρωταγωνίστρια την Ισλανδή τραγουδίστρια, Μπιορκ, αφού «ισοπέδωσε» τις Κάννες, κατακτώντας τα βραβεία καλύτερης ταινίας και ερμηνείας, δικαίως στο Παρίσι, το περασμένο Σάββατο απέσπασε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Α` Γυναικείου Ρόλου της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Σκηνοθέτης και πρωταγωνίστρια απέσπασαν και τα αντίστοιχα βραβεία κοινού, το οποίο βράβευσε και τον επίσης Ισλανδό, Ινγκβαρ Σίγκουρντσον για τον καλύτερο ανδρικό ρόλο.

Η Ακαδημία έδωσε το βραβείο Καλύτερου Ευρωπαίου Ηθοποιού στον Ισπανό, Σέρζι Λόπεζ (πρωταγωνιστής στην ταινία του Ντομινίκ Μολ, «Χάρι, ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου»). Για την προσφορά του στον κινηματογράφο βραβεύτηκε ο 70χρονος Ιρλανδός ηθοποιός Ρίτσαρντ Χάρις, ενώ τιμήθηκαν, επίσης, ο Ρομπέρτο Μπενίνι και ο Ζαν Ρενό.

Εγκαίνια της συλλογής Μητσοτάκη

Εγκαινιάστηκε το Σάββατο στη νέα πτέρυγα του Μουσείου Χανίων η δωρισμένη στο κράτος, αρχαιολογική συλλογή του Κ. Μητσοτάκη. Στα εγκαίνια παραβρέθηκαν οι δωρητές, ο υπουργός Πολιτισμού Ε. Βενιζέλος και ο προκάτοχός του Θ. Πάγκαλος.

Λόγω έλλειψης χώρου ωστόσο, εκτίθεται μόλις το 1/3 της συλλογής, γεγονός που απαιτεί τη δημιουργία νέου αρχαιολογικού μουσείου στα Χανιά, κάτι που θέλει και ο Κ. Μητσοτάκης. Ο ίδιος βέβαια, ως συλλέκτης και όχι ως πρώην πρωθυπουργός, άσκησε «κριτική» σ' λες τις κυβερνήσεις για τον «παραμελημένο τομέα του πολιτισμού», για να εγκωμιάσει ύστερα τον νυν και τέως υπουργό Πολιτισμού, αφού και ο Ε. Βενιζέλος έπλεξε το εγκώμιο των συλλεκτών.

Τα εκθέματα ακολουθούν χρονολογική σειρά, από την 4η χιλιετία π.Χ. έως τον 3ο αι. π.Χ., και χωρίζονται σε κατηγορίες (Μινωική κεραμική, Πηλοπλαστική, Λιθοτεχνία, Κοσμήματα, Σφραγιδογλυφία, Μεταλλοτεχνία, και αντικείμενα από διάφορες περιοχές). Ξεχωρίζουν μινωικές σφραγίδες με το μοναδικό σφραγιδόλιθο, που απεικονίζει μινώταυρο (1350 π.Χ), μινωική φιάλη του 16ου αι. π.Χ κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ