ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Ιούνη 2005
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΑΕ»
«Μεσάζοντας» ιδιωτικοποίησης

Η κυβέρνηση ενισχύει το φορέα που έφτιαξε το ΠΑΣΟΚ για να «μπάσει» τους ιδιώτες από το «παράθυρο» στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς

Η ιστοσελίδα του museumshop.gr του ένατου «μαγαζιού» του ΟΠΕΠ για πωλήσεις μέσω διαδικτύου
Η ιστοσελίδα του www.museumshop.gr του ένατου «μαγαζιού» του ΟΠΕΠ για πωλήσεις μέσω διαδικτύου
«Ταφόπλακα» στον «τάφο» που έσκαψε το ΠΑΣΟΚ για να «θάψει» τη δημόσια διαχείριση των πωλητηρίων των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, αλλά και την παραγωγή αντιγράφων αρχαίων αντικειμένων βάζει η κυβέρνηση, παραδίδοντας κι άλλα πωλητήρια στον «Οργανισμό Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού ΑΕ» (ΟΠΕΠ ΑΕ), το φορέα που είχε διοργανώσει την Πολιτιστική Ολυμπιάδα.

Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου του Οργανισμού, με αφορμή την παρουσίαση των νέων προϊόντων που θα πωλούνται στα οχτώ πωλητήρια που διαχειρίζεται σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους - «φιλέτα» (Κνωσός, Ολυμπία, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Ακρόπολη, Βεργίνα, Δελφοί, Επίδαυρος, Μυκήνες) ανακοινώθηκε ότι σύντομα θα διαχειρίζεται ακόμη επτά πωλητήρια, ένα εκ των οποίων θα είναι στη Δήλο.

Ετσι, η εταιρία που σύστησε το υπουργείο Πολιτισμού το 2000 (μετεξέλιξη της «Εταιρίας Προβολής Πολιτιστικής Κληρονομιάς», επίσης από το ΠΑΣΟΚ) για να υποκαταστήσει το κράτος σε σημαντικές δραστηριότητες, όπως τα πωλητήρια και η παραγωγή αντιγράφων, που μέχρι τότε ήταν αποκλειστική ευθύνη του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ) του ΥΠΠΟ, τώρα γιγαντώνεται, απαξιώνοντας ταυτόχρονα το ΤΑΠΑ και τη δημόσια διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η ιδιωτικοποίηση αυτού του πολύ σημαντικού, και κερδοφόρου για το Δημόσιο, τομέα έχει και άλλες επικίνδυνες πτυχές. Διότι το ΤΑΠΑ, το οποίο διαθέτει έμπειρο και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό και ως τμήμα του ΥΠΠΟ διέθετε τα έσοδα από τις πωλήσεις στο αρχαιολογικό έργο, υποχρεούται, από εποχής ΠΑΣΟΚ ακόμη, τα εκμαγεία που δημιουργεί, για να φτιαχτούν τα αντίγραφα, να τα δίνει στον ΟΠΕΠ και αυτός να τα δίνει σε ιδιωτικά εργαστήρια παραγωγής αντιγράφων. Αυτή τη στιγμή ο ΟΠΕΠ διαθέτει 115 κωδικούς εκμαγείων και έπεται συνέχεια... Φυσικά και τα νέα προϊόντα (μπλουζάκια, κούπες κλπ) δίνονται, για παραγωγή, σε ιδιώτες.

Σα να μην έφτανε αυτό, ο ΟΠΕΠ αντιμετωπίζει το ΤΑΠΑ σαν οποιονδήποτε άλλο φορέα που πιθανόν να θελήσει να πουλήσει τα προϊόντα του ΟΠΕΠ! Δηλαδή ο ΟΠΕΠ, όπως είπε ο πρόεδρός του, Στ. Μαύρος, θα δώσει τα προϊόντα «του» στο ΤΑΠΑ για να τα πουλά στα πωλητήρια που έχει ακόμη υπό τη διαχείρισή του και σε όποιον άλλο οργανισμό φέρει έσοδα στην εταιρία!

Επιπλέον, ο ΟΠΕΠ προσανατολίζεται στη δημιουργία πωλητηρίων οπουδήποτε, αρχής γενομένης μέσω του συστήματος «κατάστημα στο κατάστημα» που λειτουργεί ήδη στα πολυκαταστήματα. Ο Στ. Μαύρος δεν ξεκαθάρισε αν θα προχωρήσει και στο σύστημα «αποκλειστικών αντιπροσώπων» («φραντσάις») δηλαδή στη δυνατότητα του οποιουδήποτε ιδιώτη να δημιουργεί μαγαζί με τα λογότυπα του ΟΠΕΠ και να κερδίζει από τα προϊόντα και τα αντίγραφα. Αυτό, όμως που είπε, είναι ότι ο ΟΠΕΠ «συζητά» και με ξένες εταιρίες για την πώληση των προϊόντων.

Απόφαση που εξοργίζει

Του δόθηκε «γη και ύδωρ», όπως συνέβη και με το... μεγάλο αδελφάκι του, στην Αθήνα. Γη δημόσια και παραθαλάσσια (18 στρέμματα του ελληνικού Δημοσίου στην περιοχή Ποσειδώνειου Αθλητικού Κέντρου Θεσσαλονίκης). Και χρήμα κρατικό, και κοινοτικό, για να στεγάσει τα μεγαλεπήβολα σχέδιά του.

Ο λόγος για το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (ΜΜΘ), του οποίου η κατασκευή καλύφθηκε εξ ολοκλήρου από εθνικούς πόρους (από ΥΠΠΟ και Β' ΚΠΣ). Στα 14.100.000.000 δραχμές(!) ανήλθε το συνολικό κόστος του ΜΜΘ, που, όπως ισχυρίζεται, «ήρθε να δώσει λύση στην ανάγκη που είχε η πόλη για ένα χώρο ο οποίος να είναι σε θέση να στεγάσει καλλιτεχνικές, αλλά και ποικίλες άλλες δραστηριότητες».

Το ΜΜΘ, που αφειδώς χρηματοδοτήθηκε με χρήματα του ελληνικού λαού και κοινοτικά κονδύλια (δηλαδή χρήματα πάλι και του ελληνικού λαού) και τρέφεται από τον κρατικό κορβανά, επιδεικνύει, δίχως αιδώ, την «πολιτιστική» ευαισθησία του απέναντι στο πρώτο συμφωνικό σχήμα της Βόρειας Ελλάδας, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Η άστεγη ορχήστρα, που θα έπρεπε να κατέχει πρώτιστη θέση στο Μέγαρο Μουσικής της πόλης της, έγινε αποδέκτης στις 30 Μάη των δύο τιμολογίων που της επέστειλε ο Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, απαιτώντας απ' αυτήν να καταβάλλει 67.449,2 ευρώ «για τη χρήση της αίθουσας του Μεγάρου»!

Η προκλητική αυτή ενέργεια, ουσιαστικά οδηγεί στον εξοστρακισμό της Ορχήστρας από το χώρο, που θα έπρεπε να είναι το «σπίτι» της. Στο φιρμάνι μάλιστα του ΟΜΜΘ σημειώνεται ότι «στο μέλλον θα εκδίδεται τιμολόγιο για κάθε χρήση της αίθουσας από την ΚΟΘ», παραπέμποντας στον ιδρυτικό Νόμο του ΟΜΜΘ 2121/93 (!). Θ' ακολουθήσουν δηλαδή κι άλλα... Δεν ξέρουμε το πώς καθορίστηκε από το Μέγαρο το υπέρογκο ποσό των τιμολογίων. Εκείνο που ξέρουμε είναι το ότι η σημερινή κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες, συνεχίζει να εκχωρεί στους διαχειριστές των ιδιωτικών Μεγάρων αρμοδιότητες που εξοργίζουν. Είναι οι ίδιες κυβερνήσεις, που δεν έπραξαν το παραμικρό προκειμένου η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης να αποκτήσει μια δική της στέγη, αντάξια της 5Οχρονης προσφοράς και της αποστολής της. Τώρα την αφήνουν πάλι απροστάτευτη απέναντι στην ενδεχόμενη έξωσή της από το κατά τ' άλλα «δημόσιο» Μέγαρο, ποιώντας τη νήσσαν...


Ρ. Σ.

ΘΑΝΟΣ ΑΣΙΚΗΣ
«Φώλιασε» στη γενέθλια γη

Σύσσωμο το χωριό του, αλλά και παιδικοί και νεανικοί φίλοι του από την Πάτρα και τη Ναύπακτο - συμπαραστεκόμενοι στη βασανισμένη, υπερήλικη μάνα του και στα αδέλφια του - παραβρέθηκαν στη χθεσινή κηδεία του ποιητή και ζωγράφου Θάνου Ασίκη, στην εκκλησία του Αϊ - Γιώργη στο Κροκύλι Δωρίδας και έπειτα, πορευόμενοι μέχρι το νεκροταφείο του χωριού, συνόδεψαν τη σορό του, τοποθετώντας στο φέρετρό του το χτεσινό φύλλο του «Ριζοσπάστη». Ανάμεσά στους παραβρισκόμενους ήταν και ο Γιάννης Παναγής, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, ο οποίος τον αποχαιρέτησε, ο Νίκος Αγγελόπουλος, μέλος της ΕΠ Ανατολικής Στερεάς του ΚΚΕ, οι Φώντας Λάδης, Γ. Δασκαλόπουλος, Ν. Καραβασίλης, Γ. Σταυράκης, κ.ά.

Στο στερνό αποχαιρετισμό του Θ. Ασίκη, ο Γιάννης Παναγής αναφέρθηκε στην πλούσια αγωνιστική ιστορία της οικογένειας και του πατέρα του, ο οποίος ήταν μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ στη δεκαετία του 1930. Εκανε επίσης αναφορά και στις διώξεις του ίδιου του Θάνου Ασίκη, στα μαθητικά του χρόνια, λόγω της οικογενειακής ιστορίας, στη σύλληψη και τα βασανιστήρια στην περίοδο της χούντας που τον «σημάδεψαν» - στη δραστηριότητά του στην ΚΟ Λογοτεχνών του ΚΚΕ, αλλά και στην καλλιτεχνική του δημιουργία.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Εργα τέχνης «για την ειρήνη και τη ζωή... »

Εκθεση Εικαστικών Εργων για τα 50 χρόνια της ΕΕΔΥΕ

Τριάντα οχτώ έργα ζωγραφικής και γλυπτικής 23 καλλιτεχνών από τη Βόρεια Ελλάδα συνθέτουν μία μοναδική έκθεση που διοργάνωσε η ΕΕΔΥΕΘ στη Θεσσαλονίκη, στα πλαίσια των εκδηλώσεων των 50 χρόνων της ΕΕΔΥΕ, στέλνοντας το μήνυμα της ειρήνης και της ζωής ενάντια στον πόλεμο και στον ιμπεριαλισμό. Εργα στρατευμένα στην υπόθεση του φιλειρηνικού, αντιιμπεριαλιστικού κινήματος στέλνουν ηχηρό μήνυμα στους εργαζόμενους, τη νεολαία και τις γυναίκες της πόλης. Η έκθεση φιλοξενείται στην αίθουσα του Δήμου Θεσσαλονίκης (Εθνικής Αμύνης 9Α) από την 1η έως τις 6 Ιούνη (9 π.μ. - 2 μ.μ. και 6 μ.μ. - 9 μ.μ.).

Στα εγκαίνια της Εκθεσης η Μαρία Χουρμουζιάδου από την ΕΕΔΥΕΘ είπε σχετικά: «Η ΕΕΔΥΕ 50 χρόνια στο μετερίζι για την ειρήνη και τη ζωή, 50 χρόνια ενάντια στην ιμπεριαλιστική τρομοκρατία. Μία πορεία των 50 χρόνων που δεν ήταν εύκολη» και κατέληξε «η ΕΕΔΥΕ είναι εδώ και γιορτάζει με εκδηλώσεις συμπεριλαμβανομένων των εκδηλώσεων Πολιτισμού και Τέχνης, γιατί η Τέχνη είναι λουλούδι που ανθίζει σε συνθήκες ειρήνης. Είναι ο καλύτερος πρεσβευτής για τη συμφιλίωση και την ειρηνική συνύπαρξη των λαών».

Το λόγο πήρε η κριτικός Τέχνης Κάτια Κιλεσοπούλου σημειώνοντας: «Οι εικαστικοί καλλιτέχνες είναι αληθινοί ειρηνιστές. Είναι οι ευαίσθητοι δέκτες που δέχονται τα μηνύματα του πολέμου και της ειρήνης, τις κοινωνικές πιέσεις που δέχεται ο άνθρωπος. Σε αυτή την έκθεση συμμετέχουν 23 καλλιτέχνες με μακρά πορεία στα εικαστικά δρώμενα της Θεσσαλονίκης αλλά και γενικότερα της Ελλάδας».

«ΠΑΤΡΑ 2006»
Υπογράφηκε η σύμβαση

Η προγραμματική σύμβαση μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και του Δήμου Πάτρας για τα έργα που προγραμματίζονται στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας «Πάτρα 2006» υπογράφηκε χτες στην αχαϊκή πρωτεύουσα. Η σύμβαση ισχύει από την ημέρα υπογραφής, ισχύει έως τις 31/12/2009 και αποτελεί τυπική διαδικασία ενός θεσμού που υπηρετεί τις αντιδραστικές κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τον πολιτισμό.

Το ΥΠΠΟ «έχει την ευθύνη της εποπτείας και της παρακολούθησης του προγράμματος καθώς και να παρέχει την ανάλογη χρηματοδότηση για την υλοποίησή του» και ο Δήμος Πατρέων «έχει τη συνολική ευθύνη υλοποίησης του προγράμματος εκτέλεσης των έργων».

Στη σύμβαση, η οποία δε δόθηκε στη δημοσιότητα, περιγράφονται οι υποδομές και τα έργα, τα δικαιώματα και υποχρεώσεις των συμβαλλομένων, οι ειδικότερες δεσμεύσεις και υποχρεώσεις, οι πόροι και τα ποσά χρηματοδότησης, τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των όρων.

Να θυμίσουμε ότι στο νομοσχέδιο σύστασης του Οργανισμού, αν και ως κύριος φορέας χρηματοδότησης του προγράμματος αναφέρεται το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του ΥΠΠΟ, ωστόσο προβλέπεται και «θέση» για ιδιωτικές «χορηγίες». Η εν λόγω Ανώνυμη Εταιρία θα έχει βέβαια το ελεύθερο να «αλωνίζει» σε επίπεδο προσλήψεων, με συμβάσεις και αποσπάσεις.

Οι εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή» εκφράζουν τα θερμά συλλυπητήριά τους στην οικογένεια και τους συγγενείς του Θάνου Ασίκη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ