ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Μάη 2001
Σελ. /48
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΤΖΟΥΡΑΝΗΣ
«Οπου κι αν είμαι, ξένος»

(Οι ιστορίες των γκάσταρμπαϊτερ). (Τρίτη έκδοση)

Μετανάστες - Γκάσταρμπαϊτερ = εργάτης - Ελληνες στη Γερμανία. Μαζική έξοδος, αρχές της δεκαετίας του '60. Αιτία, η φτώχεια, η πλήρης εγκατάλειψη της επαρχίας σε σημείο να στερούνται οι αγρότες, ακόμα και το ψωμί. Ανειδίκευτοι, έμπαιναν εργάτες σε φάμπρικες κι όσο να καλομάθουν τη δουλιά, πολλά τα ατυχήματα κι οι αρρώστιες, ελάχιστη η αμοιβή. Πού έμεναν; Πάντως όχι σε ανθρώπινες κατοικίες. Χειρότερα κι από ζώα, με υψηλό ενοίκιο για τα έσοδά τους, στα χάιμ, χωρίς φως, νερό, θέρμανση. Και το σπουδαιότερο, μακριά από τις οικογένειές τους. Ιδια κι απαράλλαχτα με τους μετανάστες στη χώρα μας «απόκτημα της τελευταίας δεκαετίας», που λιμοκτονούν και ζούνε σ' αθλιότατες συνθήκες. Καθένας και μια θλιβερή ιστορία, ένας σταυρός, ελαφρύτερος, βαρύτερος, έως ασήκωτος, σταυρός.

Με την ανθρώπινη ευαισθησία που διακρίνει τον Γιώργο Ματζουράνη (το πρώτο βιβλίο του, το: «Σημείον επαφής» ήταν μια συλλογή διηγημάτων για τους αγώνες των Αφρικανών για την ανεξαρτησία τους, όπως και το δεύτερο: «Uhurn - Ελευθερία», με το ίδιο θέμα). Ο Γ. Ματζουράνης ασχολήθηκε με «θέματα του απόδημου ελληνισμού και ιδιαίτερα των Ελλήνων της Γερμανίας - συγκεντρώνει μαρτυρίες από τους Ελληνες εργάτες κι εργάτριες στη Γερμανία και τις παραθέτει αυτούσιες. Ζωντανό, σπαρταριστό υλικό, αντλημένο από ορυχείο, όπου είναι στοιβαγμένα, ο πόνος, η στενοχώρια, η πίκρα, η στέρηση, η απομόνωση. Η γλώσσα μας έχει την αμεσότητα και την ευλυγισία του λαϊκού αλάθητου λόγου, διανθισμένη με τοπικούς ιδιωματισμούς.

Κυρίαρχο στοιχείο η νοσταλγία, «ο ακοίμητος νόστος», οι δυσκολίες, συνήθως ανυπέρβλητες. Το αίσθημα του ξένου τούς τσακίζει, αλλά κι η απομάκρυνση από την πατρίδα, ένα κενό. Τα παιδιά τους, που γεννήθηκαν και σπούδασαν στην ξένη αυτή χώρα, αυτήν αναγνωρίζουν για πατρίδα τους. Εδώ δεν τους τραβάει τίποτα, σχεδόν, για να επιστρέψουν. Κάτι καλοκαίρια, κάτι θάνατοι γερόντων μόνο, κι αισθάνονται κι αυτά ανερμάτιστα.

«Οπου κι αν είμαι, ξένος», εύστοχος ο τίτλος, του βιβλίου, που προλογίζει ο Δημήτρης Ραυτόπουλος και το οποίο χωρίζεται σε ενδεικτικά κεφάλαια, όπου διαγράφεται σταδιακά η ζωή κι η ψυχολογική κατάσταση των γκάσταρμπαϊτερ στη διάρκεια της διαμονής τους στη Γερμανία. (Εκδόσεις «Καστανιώτη»).


Ευγενία ΖΩΓΡΑΦΟΥ

Μαρτυρία - «παρακαταθήκη»

Διάβασα το βιβλίο του Αρίστου Καμαρινού «Ο εμφύλιος πόλεμος στην Πελοπόννησο 1946-'49» και νιώθω την ανάγκη να εκφράσω τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου.

Είναι ένα βιβλίο όπως και εκείνο του Μακρυγιάννη, γεμάτο ΑΛΗΘΕΙΑ για τα γεγονότα που περιγράφει. Οπως ο πολέμαρχος Μακρυγιάννης έτσι και ο ηρωικός καπετάνιος του Δημοκρατικού Στρατού Πελοποννήσου, καταθέτουν τις μαρτυρίες τους για την ιστορία των αγώνων του ελληνικού λαού και τις δίνουν παρακαταθήκη στις απερχόμενες γενιές, χωρίς λογοτεχνικές φιοριτούρες και ωραιοποιήσεις, αλλά με μόνο σκοπό να λάμψει η ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ανατρέποντας εκ βάθρων την παραχαραγμένη, σκόπιμα και ασύστολα από τους ιθύνοντες ιστορία που δε δίσταζαν να παρουσιάζουν το άσπρο μαύρο. Αυτούς που πολέμησαν, κι έδωσαν και τη ζωή τους για τη λευτεριά της πατρίδας και το καλό του λαού, τους παρουσιάζουν σαν «Κατσαπλιάδες - Κομμουνιστοσυμμορίτες και Προδότες» κι εκείνους που συνεργάστηκαν με τους Γερμανο-Ιταλούς κατακτητές και τους Αγγλο-Αμερικάνους κατακτητές, τους αναγορεύουν σε σωτήρες εθνικόφρονες και να τους αμείβουν πλουσιοπάροχα ηθικά και υλικά.

Σε κάθε σελίδα του βιβλίου ξαναζωντανεύει η τρίχρονη εποποιία του Δημοκρατικού Στρατού στην Πελοπόννησο και παρουσιάζει τους ήρωες, πρωταγωνιστές και δευτεραγωνιστές, του αγώνα κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες.

Αποδεικνύει περίτρανα, πως το μεγαλύτερο κομμάτι του λαού της Πελοποννήσου, συμπαραστάθηκε και βοήθησε πολύ για την πραγματοποίηση αυτού του ΑΘΛΟΥ, που δεν έχει προηγούμενο στην παγκόσμια ιστορία, εκτός από τον επικό αγώνα του Βιετναμέζικου λαού, εναντίων των ίδιων Αμερικάνων επιδρομέων εγκληματιών.

Πολλούς από τους ηγέτες του Δημ. Στρατ. Πελ/σου τους γνώρισα γιατί είχα συμπολεμήσει μαζί τους στον ΕΛΑΣ. Οι συνθήκες όμως, τότε, ήτανε πολύ καλύτερες και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να συγκριθούν μ' αυτές που αντιμετώπισαν οι μαχητές και μαχήτριες του Δημοκρατικού Στρατού, που ξεπέρασαν κάθε ανθρώπινο όριο αντοχής και παλικαριάς και θα μείνουν, αιώνια, φωτεινοί φάροι για τους αγώνες του ελληνικού λαού.

Γι' αυτούς, τούτο το βιβλίο, είναι το καλύτερο μνημόσυνο. Οσο για μένα σαν ελάχιστο φόρο τιμής, στη μνήμη των ανυπέρβλητων τούτων ηρώων, προσφέρω συμβολικά στο ΚΚΕ 100.000 δραχμές στο Κόμμα που εξέθρεψε, γαλούχησε αυτούς τους ήρωες, με τα ανώτερα πανανθρώπινα ιδανικά.


Γιάννης ΘΕΟΦΙΛΗΣ
Ζωγράφος

ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΤΣΕΤΣΕΚΟΣ
«Τούνελ»

Ο Φίλιππος Τσετσέκος, με πονεμένη ματιά, φωτογραφίζει την «πλεμπάγια» της σύγχρονης κοινωνίας μέσα σ' ένα «τούνελ». Η αρετή του δεν αρνιέται να μιλάει στη φωτοχολογιά, όπως θα 'λεγε ο Βάρναλης. Ρίχνοντας φως όπου ο ανθρώπινος πόνος είναι ανάγλυφος, σβήνει τα φώτα της απάτης, ότι τάχα, σήμερα υπάρχει δημοκρατία, ελευθερία, ευημερία. Ο ποιητής φωτίζει την πραγματική εικόνα, αυτή που δε βλέπουμε, ή αποφεύγουμε να δούμε. Γι' αυτόν ένας «ρακοσυλλέκτης» πέθανε σε τούτο το υπόγειο, έτερος ρακοσυλλέκτης «ξεψύχησε»: «Στη λευκή την παγωνιά / μέσ' στη βαρυχειμωνιά / στην παράγκα στο νταμάρι / βρήκαν τ' άψυχο κουφάρι». Σπουργίτης το «δωδεκάχρονο τσιγκανόπουλο» ψάχνει μια γωνιά να κοιμηθεί και να ονειρευτεί,. «Ξεκόβει βράδυ για να 'ρθει / να πέσει ν' αποκοιμηθεί/ πείνα και πόνο να μαλάξει/ σε όνειρο να μεταλλάξει». Ομως γίνεται «ολοκαύτωμα» η ζωή του: «Λαμπάδιασε απ' το κερί / η παραγκούλα η κρυερή / λαμπάδιασε και η χαρά του / και κάηκαν τα όνειρά του».

Μέσα απ' την ποίηση του Φ.Τ. φτάνει στ' αυτιά μας μια θλιμμένη μουσική σαν από παλιό γραμμόφωνο. Καλογραμμένες ριμάτες κι ελεύθεροι στίχοι μας αγγίζουν βαθιά με τα κοινωνικά τους μηνύματα. Τελικά το μαύρο πλήθος που αναδεύεται μέσα στο «τούνελ» δεν ανήκει στη στασιμότητα των μοιραίων: «Οι ανθρώπινες φιγούρες / προχωρούν στρεψίποδες / γλιστροπατώντας κι αγκομαχώντας / μα προχωρούν. / Ατσάλινη η ψυχή. / Χάλυβας τα νεύρα / μπετόν αρμέ η πίστη». Το «Τούνελ» σίγουρα έχει έξοδο εκεί «όπου το θείο φως θα λαμπρύνει / τα σεπτά τους πρόσωπα/. Οπου η πρασινάδα της φυλλωσιάς, / η γαλανάδα της θάλασσας και τ' ουρανού / κι η χρυσοκόκκινη πορφύρα του ήλιου / θ' αδελφωθούν με την ψυχή τους». (Εκδοση του ποιητή - Παπαδιαμαντοπούλου 102 - Ζωγράφου).


Γιάννης ΚΑΡΑΒΙΔΑΣ

Για το «παιδομάζωμα»

Παρουσίαση του βιβλίου του Δημήτρη Σέρβου «Το Παιδομάζωμα και ποιοι φοβούνται την αλήθεια», θα γίνει στις 28 του Μάη (8μμ) στη Λέσχη Πολιτισμού της Φλώρινας, από τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», σε συνεργασία με τοπικούς φορείς. Παρουσίασή του θα γίνει και στις 29/5 (8μμ) στην αίθουσα «Κοβεδαρίου» της Κοζάνης, επίσης σε συνεργασία με τοπικούς φορείς. Στην εκδήλωση αυτή θα μιλήσει ο συγγραφέας και θα ακολουθήσει συζήτηση για τα δραματικά γεγονότα της περιόδου που καλύπτει το υλικό του ενδιαφέροντος αυτού βιβλίου και παρεμβάσεις από παιδιά τότε - ασπραμάλληδες σήμερα - κατοίκους που βίωσαν τα γεγονότα. Να σημειώσουμε επίσης ότι και την Κυριακή (27/5), παρουσία του συγγραφέα, συζήτηση για το βιβλίο θα γίνει στο περίπτερο της «Σύγχρονης Εποχής» στην Εκθεση Βιβλίου στη Θεσσαλονίκη.

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- Οι εκδόσεις «Σάκκουλα» κυκλοφόρησαν: Τη μελέτη του καθηγητή του ΑΠΘ Πάνου Κ. Κορνηλάκη «Επίτομο Ειδικό Ενοχικό Δίκαιο» αναφορικά με τη θεωρητική και πρακτική άποψη του Αστικού Κώδικα. Τη μελέτη του Σαράντη Κ. Ορφανουδάκη «Η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής και η ακαδημαϊκή ελευθερία». Τη μελέτη του καθηγητή του Παντείου Πανεπιστημίου Βλάσιου Ι. Παπαγρηγορίου «Οι υγρότοποι διεθνούς ενδιαφέροντος, η Διεθνής Σύμβαση του Ramsar και η ελληνική έννομη τάξη».

- Ο Σαββάλας κυκλοφόρησε το ποιητικό βιβλίο του Λάμπρου Βασιλειάδη «Διαυγής αντίδραση».

- Οι εκδόσεις Ε. Ρώσση κυκλοφόρησαν το βιβλίο του Σπύρου Γιαννακόπουλου «Γλωσσικό Ασκησιολόγιο (εναρμονισμένες ασκήσεις με το νέο σύστημα αξιολόγησης)» (για μαθητές Γυμνασίου).

- Τα Ελληνικά Γράμματα κυκλοφόρησαν το μυθιστόρημα του Γιώργου Αριστηνού «Ο δολοφόνος». Το μυθιστόρημα του Λευτέρη Γιαννακουδάκη, «Τρέξε, μύγα, χτύπα το τζάμι». Το ιστορικό μυθιστόρημα του Απόστολου Παπαγιαννόπουλου «Αγιος Ορος - Επιχείρηση: "Αντώνιος Μπουλάτοβιτς"» τη μελέτη «Θέματα επιμόρφωσης, ευαισθητοποίησης στελεχών ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων» (επιμελητές της έκδοσης Αναστασία Καλαντζή - Αζίζι - Ηλίας Γ. Μπεζεβέγκης. Τη μελέτη του Αγγελου Ροδαφηνού «Από πρίγκιπας βάτραχος και τούμπαλιν (Εφαρμοσμένες ψυχολογικές τεχνικές για την επίτευξη αλλαγών στη ζωή μας».

- Τα «Νέα Σύνορα» Α.Α. Λιβάνη κυκλοφόρησαν: το βιβλίο του Διονυσίου Σταμπόγλη «Ευρώ - Το νέο νόμισμα». Το εμπνευσμένο από την ομηρική «Ιλιάδα», μυθιστορηματικά αστρονομικό βιβλίο των Φλόρεντς και Κένεθ Γουντ «Η μυστική Ιλιάδα του Ομήρου. (Το έπος των νυχτερινών φανών αποκωδικοποιημένο)» (μετάφραση Χαρίτων Τομπουλίδης). Το μυθιστόρημα του Πακιστανού Μόχσιν Χαμίντ «Ψυχή και φλόγα» (μετάφραση Αλέξανδρος Καλοφωλιάς).

- Οι εκδόσεις Μαστορίδης (Θεσσαλονίκη 54621, τηλ. 031-239823) κυκλοφόρησαν το ιατρικό εγχειρίδιο του Κνουτ Α. Χόλτεντχαλ «Πρώιμη διάγνωση του καρκίνου στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας» (πρόλογος - επιμέλεια Αλέξης Μπένος, μετάφραση Μάγδα Γαβανά).

- Οι «Μοντέρνοι Καιροί» (Γ. Παπανδρέου 1, Βούλα 16673, τηλ. 9659.904) κυκλοφόρησαν: το μυθιστόρημα του Μπερνάρ Γκαλάν «Η πόρτα πίσω από το βωμό» (μετάφραση Κατερίνα Γεωργοπούλου). Το μυθιστόρημα της Κλεμάνς ντε Μπιενβίλ «Η μοναξιά αντιφέγγιζε στα μάτια τους» (μετάφραση Μάγδα Κλαυδιανού).

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΒΕΛΟΣ
«Τόπος καταγωγής»

Ο δικηγόρος Ν. Καραβέλος αιφνιδιάζει με τον καλλιεργημένο στίχο του στο δεύτερο βιβλίο του και κυρίως με έναν αρκετά πρωτότυπο στοχασμό καθολικής και διαχρονικής θεματικής. Εύστοχο παιχνίδι με το χώρο, το χρόνο και την ανθρώπινη ύπαρξη, που σημαίνει δημιουργική αφαίρεση, πυκνά, κωδικοποιημένα σχεδόν εκφραστικά μέσα.

Χαρακτηριστικά είναι τα πρώτα ποιήματα - ιδιαίτερα το εισαγωγικό, που τιτλοδοτεί τη συλλογή - όπου μεταδίδει ένα ρίγος με τους μονολόγους του «αρχαίου σκελετού», που δεν είναι παρά ο διαχρονικός εαυτός μας. Με αντιφατικά λογικά σχήματα σε διαφορετικούς χρόνους προβάλλεται ο ενιαίος χρόνος που ταυτίζει τα ανθρώπινα στον ιστορικό - κοινωνικό - πολιτισμικό προσδιορισμό τους. Δύσκολο διαλεκτικά εγχείρημα, αλλά με σταθερό και ξεκάθαρο στόχο. Φωνή από το παρελθόν που προτρέπει: Ξεπεράστε τις συμβάσεις, τις αντιθέσεις, τις τεχνητές διαφορές που σας χωρίζουν: «Εγώ κατάγομαι από σας/ κι εσείς απ' τα παιδιά μου./ Γεννήθηκα σε λήκυθο (ταφικό δηλαδή αγγείο, όχι για φτωχούς βέβαια)/(...) μέθυσα με το κρασί που ήπιατε/ φύλακας κλέφτης στη γη σας,/(...) Ακίνητος ταξιδευτής/ κατήγορος υπερασπιστής,/ αυτόπτης μάρτυρας αυτών/ που θάψατε./ Θύτης και θύμα σας/ Πολίτης στην πατρίδα σας./ (...) Προορισμός μου το σύμπαν/ ή το τίποτα,/ (...) Τόπος καταγωγής μου/ το χώμα».

Η έμπνευση, το νεύρο, ο καίριος λόγος, χαλαρώνουν σε άλλα ποιήματα. Περιμένουμε από τον ποιητή λιγότερη «φόρμα», λιγότερη ρητορεία.


Μανώλης ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ