ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Απρίλη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Με πραξικοπηματική συμφωνία παραπλάνησαν την ελληνική Βουλή

Συμφωνία που συντάχθηκε εν κρυπτώ από τους εργαζόμενους στην "Ολυμπιακή Αεροπορία", ανάμεσα στην κυβέρνηση και συνδικαλιστικά στελέχη της ΟΣΠΑ, τόσο από την παράταξη της ΠΑΣΚΕ όσο και της ΔΑΚΕ, παρουσίασε χτες στη Βουλή ο υπουργός Μεταφορών, Αναστάσιος Μαντέλης. Στην ουσία, το έως σήμερα ισχύον νομοθέτημα δεν αλλάζει στο παραμικρό, διατηρώντας το σύνολο των αντεργατικών του διατάξεων.

Σε δήλωσή του προς το "Ρ" ο Σωκράτης Μαντζουράνης,μέλος του ΔΣ της ΟΣΠΑ, επισήμανε χαρακτηριστικά ότι "είναι αυτούσιο το κείμενο των γενικών διατάξεων που πριν 2 μέρες απορρίφθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΣΠΑ και το Συνέδριό της. Οι ειδικές διατάξεις που αφορούν σε σωματεία και κλάδους και ήρθαν προς κύρωση στη Βουλή, μερικές από αυτές είναι συμφωνία τριών -τεσσάρων μελών ΔΣ πρωτοβάθμιων Σωματείων, άλλες δε (διοικητικών υπαλλήλων, τεχνικών ενώσεων, εργατικό προσωπικό), ούτε καν τυπικά συζητήθηκαν με τη διοίκηση της "Ολυμπιακής" ή κάποιον άλλο αρμόδιο. Οσες ειδικές διατάξεις εμφανίζονται σαν συμφωνία, δεν έχουν περάσει καν ούτε από τα ΔΣ των σωματείων ούτε από τις Γενικές τους Συνελεύσεις όπως ήταν η ομόφωνη δέσμευση όλων.

Πρόκειται περί πραξικοπήματος! Κανείς από τους συνδικαλιστές που υπέγραψε δεν είχε καμιά εξουσιοδότηση από κανέναν. Οσοι συναίνεσαν και υπέγραψαν αυτό το κείμενο, απλά διευκόλυναν την υλοποίηση της κυβερνητικής αντεργατικής πολιτικής στο χώρο της ΟΑ.

Με ένα πρωτοφανή τρόπο για τα κοινοβουλευτικά δεδομένα, κυβέρνηση και υπουργός συνειδητά παραπλάνησαν την ελληνική Βουλή,παρουσιάζοντας ως συμφωνία των εργαζομένων ένα κείμενο που πριν 2 μέρες οι εργαζόμενοι και το συνδικαλιστικό κίνημα της ΟΑ το απέρριψαν στο σύνολό του. Πρόκειται επίσης για έναν ανήθικο ελιγμό της κυβέρνησης,με στόχο από τη μια να προστατεύσει τους συνδικαλιστές της ΠΑΣΚΕ στο χώρο της ΟΑ και από την άλλη να διευκολύνει τους "διαφωνούντες" βουλευτές του ΠΑΣΟΚ να το ψηφίσουν. Καλούμε τους εργαζόμενους της ΟΑ να καταδικάσουν αυτή τη στάση της συνδικαλιστικής ηγεσίας της ΠΑΣΚΕ και της ΔΑΚΕ, να συντονίσουν τη δράση τους με τις ταξικές δυνάμεις του συνδικαλιστικού κινήματος και να ανατρέψουν το νομοσχέδιο στην πράξη, καθώς και τους συσχετισμούς στο συνδικαλιστικό κίνημα".

Δε θα ξεμπερδέψουν με την ΟΑ

Παρέμβαση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΚΚΕ, Στρατή Κόρακα

Τις τεράστιες κυβερνητικές ευθύνες, για την κατάσταση στην οποία οδηγείται σήμερα η "Ολυμπιακή", επισήμανε, χτες στη Βουλή, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Στρατής Κόρακας,καταγγέλλοντας τις μεθοδεύσεις ξεπουλήματός της. Χαρακτηριστικό ήταν και το στοιχείο που ανέφερε, λέγοντας ότι οι δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών τον τελευταίο καιρό έχουν ζημιώσει την ΟΑ κατά 18,5 δισεκατομμύρια δραχμές.

Αναφερόμενος στη συζήτηση στη Βουλή, ο Στρ. Κόρακας τόνισε πως "εμείς ξεκαθαρίσαμε ότι κύριο για μας είναι ότι ξεπουλιέται μια ιδιαίτερα μεγάλης στρατηγικής σημασίας δημόσια επιχείρηση. Αυτό αποτελεί την αρχή για το ξεπούλημα όλης της δημόσιας περιουσίας. Ταυτόχρονα, γκρεμίζονται εργασιακές σχέσεις και δικαιώματα γενικότερα των εργαζομένων, που έχουν κατακτηθεί με πολλών δεκαετιών σκληρούς, αιματηρούς θα λέγαμε, αγώνες".

Στη συνέχεια, απευθυνόμενος στους βουλευτές, είπε ότι "όσοι στηρίζουν αυτό το νομοσχέδιο ας μην νομίζουν ότι θα ξεμπερδέψουν μετά τη λήξη της συζήτησης και την ψήφισή του στη Βουλή. Είναι ένα στίγμα για όλη την υπόλοιπη πολιτική τους ζωή. Γιατί είναι καιρός να καταλάβουν ορισμένοι ότι τίποτε δε μένει και δεν πρέπει να μένει ατιμώρητο σε αυτόν τον τόπο. Τι νομίζετε; Οτι θα έρχεστε να ξεπουλάτε την περιουσία του ελληνικού λαού, θα βάζετε χέρι στα δικαιώματά του, θα γκρεμίζετε τις κατακτήσεις του και θα μένετε στο απυρόβλητο;".

Παράλληλα, σχετικά με τις κατηγορίες που διατυπώνει η κυβέρνηση ενάντια στους εργαζόμενους της ΟΑ, ο Στρατής Κόρακας επισήμανε πως "για εμάς είναι πεντακάθαρο, δεν υπονομεύουν την ΟΑ οι εργαζόμενοι σε αυτήν, παρά τα όποια προβλήματα μπορεί να εμφανίζονται κατά καιρούς. Δε λέω ότι όλοι πάντα είναι με το χαμόγελο στα χείλη. Οταν κάθεται ο άλλος και δουλεύει 10 ώρες πίσω από τον πάγκο και αρπάζει όλη την μπόρα και την αγανάκτηση 100άδων ανθρώπων για τα σκόπιμα συχνά προβλήματα που δημιουργεί η διοίκηση και η εκάστοτε κυβέρνηση στην "Ολυμπιακή"". Πρόσθεσε, κλείνοντας ότι "αυτοί που ζημίωσαν την "Ολυμπιακή" είναι οι εκάστοτε κυβερνήσεις, οι οποίες σκόπιμα έκαναν αυτές τις ενέργειες για να προετοιμάσουν να πέσει στα μαλακά το ξεπούλημα της ΟΑ, φορτώνοντας την αγανάκτηση του ελληνικού λαού και ταυτόχρονα να πουληθεί τσάμπα αυτή η τόσο μεγάλης σημασίας δημόσια επιχείρηση".

Κ. ΣΗΜΙΤΗΣ
Ερχεται η σειρά και άλλων ΔΕΚΟ

Απειλητικό μήνυμα προς τους άλλους εργαζόμενους των ΔΕΚΟ ότι έρχεται και η σειρά τους αποτέλεσε η χτεσινή ομιλία του πρωθυπουργού στη Βουλή, καθώς ο Κ. Σημίτης φρόντισε να πει ότι σήμερα "κρίνεται μία βασική κατεύθυνση του ΠΑΣΟΚ. Κρίνεται η θέληση και η αποφασιστικότητά μας για διαρθρωτικές αλλαγές".

Ο πρωθυπουργός, αποκαλύπτοντας τις δεσμεύσεις που ανέλαβε η κυβέρνηση από τα επιτελεία των Βρυξελλών μετά την πρόσφατη υποτίμηση, δήλωσε ότι "αν πετύχουμε στο εγχείρημά μας, η χώρα θα ενισχύσει την αξιοπιστία που απέκτησε μετά την ένταξη της δραχμής στο Μηχανισμό Συναλλαγματικών Ισοτιμιών". Κατά τον Κ. Σημίτη το σημερινό χτύπημα στην ΟΑ είναι εφαρμογή του προγράμματος για το οποίο ψηφίστηκε το 1996 η κυβέρνησή του, ενώ μιλώντας για την παρωδία διαλόγου που ακολούθησε την κατάθεση του νομοσχεδίου, αποκάλυψε το προσχεδιασμένο της υπόθεσης, τονίζοντας ότι "ο διάλογος σε ένα τέτοιο θέμα και υπό τις παρούσες συνθήκες δεν μπορεί να είναι ατέρμων. Επιτέλους φτάσαμε στο διά ταύτα. Γι' αυτό η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης είχε και έχει επείγοντα χαρακτήρα".

Ο πρωθυπουργός είπε ότι η κυβέρνηση έχει πέντε αρχές, που είναι η εξυγίανση της ΟΑ, η ανάπτυξή της με νέο στόλο και η μεταφορά στα Σπάτα, η εσωτερική αναδιάρθρωση σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, ο σεβασμός του προσωπικού και η ταχύτητα στις αναγκαίες "διαρθρωτικές παρεμβάσεις".

Ζητούμενο του πρωθυπουργού είναι να δημιουργηθούν κρατικές επιχειρήσεις "ανταγωνιστικές", ενώ η αντίδραση των εργαζομένων - κατά τον ίδιο - είναι γιατί "ανατρέπουν παγιωμένες καταστάσεις και αντιλήψεις". Απέφυγε να πει οτιδήποτε για το ποιος έχει ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση της ΟΑ, με το εξωφρενικό επιχείρημα ότι "δεν είναι του παρόντος στο πώς και σε ποιον επιμερίζονται οι ευθύνες". Επιχειρώντας να εκβιάσει τους εργαζόμενους που αντιδρούν στα σχέδιά του, είπε ότι εάν "συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση, οδηγεί στο κλείσιμο, αν δεν προχωρήσει αποφασιστικά η εξυγίανση, η ΟΑ θα καταρρεύσει".

Κατά τα άλλα μόνο θυμηδία μπορεί να προκαλέσει ο ισχυρισμός του ότι επιδίωξη της κυβέρνησης δεν "είναι η σύγκρουση ή η αποδυνάμωση των συνδικάτων".

Κ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ
Ιδιωτικοποιήστε την!

Την ιδιωτικοποίηση της "Ολυμπιακής Αεροπορίας", με την παροχή πακέτου μετοχών και του μάνατζμεντ της εταιρίας σε ιδιωτική επιχείρηση μέσω διεθνούς διαγωνισμού, πρότεινε χτες στη Βουλή ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κ. Καραμανλής με την ομιλία του, καταγγέλλοντας την κυβέρνηση για το ότι δεν προχωρά άμεσα σε αυτή τη λύση.

Οπως ανέφερε, η κυβερνητική πολιτική στην ΟΑ αποτελείται από "αιφνιδιασμούς, υπαναχωρήσεις της τελευταίας στιγμής". "Δεν ξεστομίζετε καν τη λέξη αποκρατικοποίηση", σημείωσε χαρακτηριστικά ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Αναφερόμενος στο παρελθόν είπε ότι "η ΟΑ αποτελεί ευκαιρία αποτίμησης του τι συνέβη τόσα χρόνια στις ΔΕΚΟ", δηλαδή "μαζικές προσλήψεις ασχέτων", "σπάταλη διαχείριση δημόσιου χρήματος" και "ανύπαρκτος επιχειρησιακός σχεδιασμός". "Η ΟΑ - σημείωσε ο Κ. Καραμανλής - οδηγήθηκε στο μαρασμό χάριν της ανικανότητας του ΠΑΣΟΚ".

Αναλύοντας την κυβερνητική πολιτική, τόνισε ότι με όσα κάνει στην ΟΑ δίνει "εξετάσεις για διαρθρωτικές αλλαγές", που αποφάσισε μετά την υποτίμηση. "Τα κάνατε θάλασσα" ανέφερε και "εμπαίζετε τους εργαζόμενους", ενώ στη συνέχεια "υποχρεώνεστε σε άτακτη υποχώρηση". Ειδικά δε για τις συχνές αλλαγές στο νομοσχέδιο, ο πρόεδρος της ΝΔ μίλησε με έντονο ύφος, κάνοντας λόγο για "εξευτελισμό των κοινοβουλευτικών διαδικασιών".

"Καμία λέξη για τη διοίκηση και το μάνατζμεντ". "Βεβαίως περιορισμός των δαπανών προσωπικού". "Ναι ή όχι στην αποκρατικοποίηση; Ναι ή όχι στο ιδιωτικό μάνατζμεντ;". "Τώρα να ξεκινήσετε τις διαδικασίες αποκρατικοποίησής της, με διεθνή διαγωνισμό όπου θα υποβληθεί σχέδιο εξυγίανσης". "Κυβέρνηση των 3 χαμένων χρόνων". "Τιμωρείτε τους φορολογούμενους για τη δική σας αποτυχία, η δική σας όμως αποτυχία υπονομεύει το μέλλον του τόπου".

Διαξιφισμοί

Στη συνέχεια την ομιλία του προέδρου της ΝΔ ακολούθησαν οι γνωστοί διαξιφισμοί με τον πρωθυπουργό. Ο Κ. Σημίτης κατήγγειλε την πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη, που - όπως είπε - συνέβαλε στη μη ένταξη της Ελλάδας στην πρώτη φάση της ΟΝΕ, ενώ αναφέρθηκε στις εκλογές του 1996, λέγοντας ότι το ΠΑΣΟΚ τις κέρδισε με το πρόγραμμά του χωρίς παροχολογία.

Ανταπαντώντας ο Κ. Καραμανλής έκανε λόγο για υποσχέσεις αυξήσεων 20% στο δημόσιο τομέα που δίνονταν προεκλογικά. Παράλληλα ανέλυσε την πρότασή του για ιδιωτικοποίηση της ΟΑ, λέγοντας ότι δεν μπορεί να συνεχίσουν να τη διοικούν αυτοί που την έφεραν στα σημερινά αδιέξοδα.

"Μύθος" οι υπερβολικές αυξήσεις στους εργαζόμενους

Αποκαλυπτικά τα στοιχεία που κατέθεσε ο πρώην υπουργός Μεταφορών Χ. Καστανίδης

Στοιχεία με τα οποία καταρρίπτει τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης, σύμφωνα με τους οποίους "το πρόγραμμα εξυγίανσης" απέτυχε επειδή δόθηκαν μεγάλες αυξήσεις στους μισθούς, παρέθεσε στη Βουλή ο Χ. Καστανίδης που τις χρονιές 1996 και 1997 ήταν υπουργός Μεταφορών.

Σύμφωνα με αυτά, το 1995 οι δαπάνες προσωπικού ήταν 90,9 δισ. και το 1996 ήταν 99,4 δισ. Αύξηση 9,3% δηλαδή στο όριο της εισοδηματικής πολιτικής.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ τόνισε επίσης: "Ο Τ. Μαντέλης ισχυρίζεται ότι η ΟΑ στο τέλος του 1997 εμφανίζει ενδεχόμενη ζημιά 7 δισ. περίπου εξαιτίας των αλόγιστων όπως λέει αυξήσεων. Αλλά τότε πού βρίσκει τα χρήματα ώστε να υπογράφει στις 24.12.1997 υπουργική απόφαση για την εθελούσια έξοδο 300 εργαζομένων με δαπάνη 4,6 δισ. Πριν λίγες βδομάδες με την αναταραχή στην ΟΑ παραιτήθηκαν 400 εργαζόμενοι και έλαβαν 5 δισ. Πού βρέθηκαν τα χρήματα;".

Στη συνέχεια αναφέρει ότι ο προϋπολογισμός του 1997 περιλάμβανε αυξημένες δαπάνες προσωπικού κατά 10 δισ. έναντι των αρχικώς προβλεφθέντων 108 δισ., όχι γιατί ανατράπηκε η εισοδηματική πολιτική, αλλά γιατί:

Αυξήθηκε το εποχιακό προσωπικό κατά 800 άτομα (3 δισ. δαπάνη), αυξήθηκε το ποσό της υπερεργασίας κατά 3 δισ., παρέμειναν μέχρι τέλους του 1997 οι 300 εργαζόμενοι που έπρεπε να αποχωρήσουν στις αρχές του έτους (4 δισ). Η παραμονή τους ήταν επιβεβλημένη επειδή αυξήθηκε η επιβατική κίνηση κατά 25%, άνοιξαν οι νέες γραμμές προς κεντρική και ανατολική Ευρώπη και προστέθηκαν 30 πτήσεις της ΟΑ προς ΗΠΑ μετά το κλείσιμο της γραμμής TWA.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ