Κινηματογραφικό μανιφέστο του σουρεαλισμού έχει χαρακτηριστεί η πρώτη, μόλις δεκαεπτά λεπτών, ταινία του Λουίς Μπουνιουέλ και αντιπροσωπεύει ό,τι πιο ώριμο, πιο υπερρεαλιστικό και πιο φροϋδικό από την πρωτοπορία της εποχής. Η ταινία συντίθεται από ένα ασυνάρτητο ρεύμα βάναυσων ερωτικών εικόνων από το υποσυνείδητο που ο ίδιος ο Μπουνιουέλ αποκαλεί «απελπισμένη και παθιασμένη πρόσκληση σε δολοφονία». Στην εξελικτική της πορεία βλέπουμε - σε πολύ κοντινό πλάνο - να εκτυλίσσεται η πασίγνωστη σκηνή στην οποία ένας άνδρας κόβει στα δύο, με ξυράφι, το βολβό του ματιού μιας γυναίκας. Ο Μπουνιουέλ διηγείται ότι την σκηνή του κομμένου ματιού τη γύρισε με αυτοθυσία, προσπαθώντας να πείσει τον εαυτό...