Πέμπτη 1 Μάρτη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΜΠΡΟΥΣ ΡΟΜΠΙΝΣΟΝ
Μεθυσμένο ημερολόγιο

Υπήρξε μια εποχή που ο γλεντζές Αμερικανός δημοσιογράφος Hunter Thompson (Χάντερ Τόμσον) περνούσε πολύ χρόνο στο νησί του Πουέρτο Ρίκο. Το βιβλίο του «Μεθυσμένο Ημερολόγιο» - εκτυλίσσεται στο νησί της Καραϊβικής το 1960 - και είναι ο καρπός της παραμονής του συγγραφέα στην αμερικανική αποικία. Το μυθιστόρημα έγινε ταινία χάρη στον Τζόνι Ντεπ, ενθουσιώδη θαυμαστή του Τόμσον, που εκτός από το ρόλο του παραγωγού κρατά κι εκείνον του πρωταγωνιστή. Η ταινία είναι ζωντανή και πολύχρωμη σαν καρτ ποστάλ και γλυκιά σαν ροζ καραμέλα. Το αποτέλεσμα χαριτωμένο, κοινότοπο όμως και ισχνό. Θα μπορούσε βέβαια κάλλιστα να εξελιχθεί σε πολιτική κωμωδία (εάν η δράση δεν στροβιλιζόταν συνεχώς γύρω από αναρίθμητα ανέκδοτα για μεθύσια και αλκοόλ) αναφορικά με τις μεγάλες μπίζνες των κεφαλαιοκρατών στο έδαφος της κάθε «μπανανίας» (καλή ώρα), αλλά και για τις τεχνικές διαμόρφωσης κοινής γνώμης, για τις οποίες ο Τύπος πληρώνεται από τις πολυεθνικές, ώστε να προετοιμάζει κατάλληλα το έδαφος για το λαό, που να δέχεται τα όποια μέτρα σε βάρος του σχεδόν αδιαμαρτύρητα...

Η ταινία συμβατική, με πλήθος κλισέ και κωμικά γκαγκ, εναλλάσσει το δραματάκι με την άμορφη φάρσα. Ξεκινά με ένα μικρό κατακόκκινο αεροπλάνο που πετά πάνω από σμαραγδένια εξωτικά νερά υπό τους ήχους του «Βολάρε» προαναγγέλλοντας ένα θαυμάσιο ταξίδι για το άλτερ έγκο του Τόμσον, τον 22χρονο - αλκοολικό - δημοσιογράφο Πολ Κεμπ (Τζόνι Ντεπ) που φθάνει στο νησί για τα λεφτά (θα δουλέψει σε μια χρεοκοπημένη εφημερίδα) και το ρούμι. Στην επιφάνεια όλα μοιάζουν συναρπαστικά. Κυρίως η πανέμορφη συνοδός του σύμβουλου δημόσιων σχέσεων, που αναδύεται από τα νερά ως Αφροδίτη και παραμένει Αφροδίτη σε όλο το φιλμ. Ο Κεμπ, πάντα χαμογελαστός, ίδιος χαμαιλέοντας, στριφογυρνά σα σβούρα και προσπαθεί να βάλει ένα πόδι σε κάθε κατάσταση. Μασκαρεμένος πίσω από το κουστούμι του και τα γυαλιά ηλίου, ονειρεύεται μεγαλεπήβολα και αποκαλυπτικά άρθρα για τη φτώχεια και την εξαθλίωση των ιθαγενών. Στην εφημερίδα όμως του 'δωσαν να γράφει τα ωροσκόπια. Κι αυτό τον κάνει να πίνει ακόμα περισσότερο! Μέχρι που ο ίδιος και οι συνάδελφοι, συγκάτοικοί του βρίσκονται μπλεγμένοι σε μια δόλια απάτη που έχει να κάνει με ξεπούλημα, ιδιωτικοποίηση και εκμετάλλευση των καλύτερων παραλιών, εξαπατώντας τους ιθαγενείς.

Το βιβλίο του Τόμσον τυπώθηκε πολύ μετά την εποχή που γράφτηκε. Διαπνέεται από την απέχθεια του συγγραφέα για τις δυνάμεις που ανελέητα κατέστρεψαν τη χώρα που αγάπησε και τη μετέτρεψαν σε τουριστικό παράδεισο. Αλλά, στην πνιγμένη στο ρούμι ταινία, ούτε οι ιθαγενείς περιγράφονται με θετικότερα χρώματα. Βίαιοι και ανισόρροποι, ζουν από τα στοιχήματα αιματηρών κοκορομαχιών και βουντού. Και μολονότι ο Τζόνι Ντεπ βρίσκεται κατά κανόνα στο κέντρο κάθε σκηνής, είναι οι δυνατοί, οι δεύτεροι ρόλοι που λειτουργούν σαν μοχλοί εξέλιξης της αφήγησης. Ο φωτογράφος λόγου χάρη και ο αουτσάιντερ, σουηδικής καταγωγής, που ακούει σε βινύλιο τους λόγους του Χίτλερ αποτελούν πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία που έχουν όμως μείνει ανεκμετάλλευτα. Οχι ότι ο Πολ Κεμπ δεν είναι ενδιαφέρων, αλλά εξαρχής μοιάζει να μην έχει σταθερό περίγραμμα. Πάντως, ραχοκοκαλιά αποκτά προς το τέλος της ταινίας, όταν βάζει στόχους, όταν δείχνει αποστροφή στους συμβιβασμούς και θέληση να αλλάξει.

Απλά χαριτωμένη κωμωδία, ένα κουβάρι από φάρσες και αστεία, μαριναρισμένη στο ρούμι, χωρίς να εστιάζει κάπου ιδιαίτερα, άρα χωρίς ουσιαστική δύναμη για απογείωση!

Παίζουν: Τζόνι Ντεπ, Αμπερ Χερντ, Ααρον Εκχαρτ, Τζιοβάνι Ρίμπιζι, Αμόρι Νολάσκο, Ρίτσαρντ Τζένκινς κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2011).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ