Σάββατο 22 Φλεβάρη 2020 - Κυριακή 23 Φλεβάρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΘΡΙΑΣΙΟ
Σε «θάλαμο αερίων» έτοιμο να εκραγεί ζουν δεκάδες χιλιάδες λαϊκές οικογένειες

Συνέντευξη στον «Ριζοσπάστη» του Νίκου Μαΐλη, γραμματέα του Σωματείου Ιδιωτικών Υπαλλήλων και Εμποροϋπαλλήλων Δυτικής Αττικής - Τη Δευτέρα 24 Φλεβάρη στις 6 μ.μ. η ανοιχτή σύσκεψη για την οργάνωση του αγώνα ενάντια στους επικίνδυνους σχεδιασμούς επέκτασης των ΕΛΠΕ

«Μας κόβουν την ανάσα! Δεν ανεχόμαστε άλλο τη ρύπανση και τη δυσοσμία των ΕΛΠΕ! Καμία σκέψη για επέκταση στο χώρο της πρώην ΠΥΡΚΑΛ».

Με αυτό το σύνθημα, το Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων και Εμποροϋπαλλήλων Δυτικής Αττικής καλεί τη Δευτέρα 24 Φλεβάρη συνδικάτα, συλλόγους και άλλους μαζικούς φορείς της Ελευσίνας σε ανοιχτή σύσκεψη στις 6 το απόγευμα στο ισόγειο του κτιρίου ΠΑΚΠΠΑ του δήμου Ελευσίνας (Παγκάλου και Κίμωνος). Και από το ίδιο το σύνθημα είναι φανερό ότι ζητούμενο είναι η οργάνωση του αγώνα ενάντια στο σοβαρό πρόβλημα της ρύπανσης των ΕΛΠΕ στην ευρύτερη περιοχή του Θριασίου.

Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι οι εργαζόμενοι και οι λαϊκές οικογένειες του Θριασίου ζουν σε έναν θάλαμο αερίων, έτοιμο να εκραγεί. Τα επεισόδια ρύπανσης από τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ τα τελευταία χρόνια είναι τόσο συχνά, που έχουν ως αποτέλεσμα να δημιουργείται αφόρητη κατάσταση στις γειτονιές της Ελευσίνας από τη δυσοσμία. Κι αυτό συμβαίνει είτε σε περιόδους «shutdown» των διυλιστηρίων είτε όταν συμβεί κάποιο ατύχημα είτε απλά κατά την καθημερινή λειτουργία των διυλιστηρίων.

Ο «Ριζοσπάστης», με αφορμή και τη σημαντική σύσκεψη της Δευτέρας, μίλησε με τον Νίκο Μαΐλη, γραμματέα του Σωματείου Ιδιωτικών Υπαλλήλων και Εμποροϋπαλλήλων Δυτικής Αττικής, για την κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή.

* * *


Eurokinissi

-- Οι συνθήκες εξαιτίας της δυσοσμίας είναι αφόρητες στην περιοχή. Επιπλέον, τους τελευταίους μήνες η κατάσταση έχει χειροτερέψει. Πώς ζουν οι εργαζόμενοι μέσα σε αυτές τις συνθήκες;

-- Οι κάτοικοι σε γειτονιές της Ελευσίνας, ειδικά σε εργατικές κατοικίες, στην Ανω Ελευσίνα και το Μπλόκο, κλείνουν τα παράθυρα των σπιτιών, γιατί δεν αντέχουν τη δυσοσμία. Το πρόβλημα έχει οξυνθεί ιδιαίτερα τον τελευταίο καιρό. Εχει όμως σημασία να αναφέρουμε ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα για το τι συμβαίνει στην περιοχή και μέσα σε ποιες συνθήκες ζει ο κόσμος και δουλεύουν οι εργαζόμενοι στα ΕΛΠΕ, για να καταλάβουμε τι συμβαίνει.

Το Σεπτέμβρη του 2013 ξέσπασε μεγάλη φωτιά σε μονάδα του διυλιστηρίου. Η φωτιά κατασβέστηκε, ωστόσο το συμβάν προκάλεσε αλλεπάλληλες δυσλειτουργίες στην εγκατάσταση, οι οποίες διήρκεσαν μέχρι τις 8 το βράδυ.

Τον Απρίλη του 2014 ξέσπασε πυρκαγιά σε δεξαμενή του διυλιστηρίου, με αποτέλεσμα χιλιάδες κυβικά μέτρα καπνού και καυσαερίων να απελευθερωθούν στην ατμόσφαιρα, γεγονός που επέφερε εντονότατη δυσοσμία πετρελαίου και αερίου που σκέπασε όλη την Ελευσίνα.

Τον Ιούνη του 2014 σημειώθηκε πτώση τάσης λόγω μπλακ άουτ, με αποτέλεσμα μεγάλη ποσότητα ρύπων να διοχετευτεί στην ατμόσφαιρα εξαιτίας της καύσης υδρογονανθράκων στους πυρσούς του διυλιστηρίου, γεγονός που προκάλεσε την ανησυχία των κατοίκων της περιοχής του Θριασίου, αλλά και των γειτονικών περιοχών. Οι μαύροι καπνοί λίγο πριν από τις 2 το μεσημέρι ήταν ορατοί από το Χαϊδάρι, το Σχιστό, την Αττική Οδό.

Η αφίσα για τη σύσκεψη της Δευτέρας 24 Φλεβάρη
Η αφίσα για τη σύσκεψη της Δευτέρας 24 Φλεβάρη
Τον Ιούλη του 2017 τα ρυπαντικά επεισόδια στο διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα οφείλονταν σε σοβαρές δυσλειτουργίες και βλάβες στις μονάδες, μεταξύ των οποίων και στη μονάδα υδρογόνου.

Επίσης, πάνω από 20 φορές μέσα στο 2019 καταγράφηκαν εντονότατα προβλήματα δυσοσμίας, που έγιναν αντιληπτά σε Ελευσίνα, εργατικές κατοικίες Μάνδρας, Μαγούλας και Ασπροπύργου.

Και βεβαίως δεν είναι μόνο η δυσοσμία αλλά και η συνολικότερη ρύπανση, οι επιπτώσεις της οποίας δεν είναι γνωστές, με ευθύνη διαχρονικά των κυβερνήσεων, που έχει προκληθεί στο Θριάσιο από τη χρόνια δραστηριότητα διαφόρων βιομηχανιών, αλλά και τη συνολικότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση, όπως, για παράδειγμα, με τους ΧΥΤΑ.

-- Εκτός από το θέμα της δυσοσμίας και μόνο με τα παραδείγματα που αναφέρατε, προκύπτει ζήτημα κινδύνου για βιομηχανικό ατύχημα μεγάλης έκτασης.

-- Στο Θριάσιο υπάρχουν 2 διυλιστήρια, στην Ελευσίνα και τον Ασπρόπυργο. Επίσης, υπάρχουν 9 βιομηχανικές εγκαταστάσεις που υπόκεινται στην Οδηγία Seveso (Οδηγία για βιομηχανικούς χώρους υψηλής επικινδυνότητας), πράγμα που καταδεικνύει τον κίνδυνο βιομηχανικού ατυχήματος. Πέρα από τα ατυχήματα που ανέφερα παραπάνω, τα τελευταία χρόνια έχουμε πολυάριθμα ατυχήματα στα δύο διυλιστήρια, όπως το 2015 στον Ασπρόπυργο, με 4 εργάτες νεκρούς. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε σοβαρά περιστατικά στην περιοχή τα οποία αποδεικνύουν την έλλειψη μέτρων και σχεδίου σε περίπτωση βιομηχανικού ατυχήματος, όπως:

- Η μεγάλη φωτιά στην ανακύκλωση στον Ασπρόπυργο το 2015, που ταλαιπώρησε για πολλές μέρες με τις στάχτες και το νέφος την Αθήνα, με τον εσφαλμένο τρόπο προσέγγισης της καταπολέμησης της πυρκαγιάς.

- Η φωτιά στο εργοστάσιο «Simmetal» στη Μάνδρα Αττικής, που κατέδειξε την ανεπάρκεια στο οδικό δίκτυο και την αδυναμία πρόσβασης σε πυροσβεστικό όχημα και ασθενοφόρο λόγω άναρχης δόμησης στη βιομηχανική ζώνη της Μάνδρας, έχοντας ως αποτέλεσμα ένας εργάτης να χάσει τη ζωή του στο δρόμο για το νοσοκομείο με Ι.Χ.

Το πρόσφατο ατύχημα στη «Motor Oil», που επίσης ανέδειξε τους κινδύνους που υπάρχουν. Ποιος ξεχνάει άλλωστε τις εικόνες της μεγάλης πυρκαγιάς της 23ης Ιούλη 2018, με τις φλόγες να περνούν την Εθνική Οδό και να φτάνουν μέχρι τη μάντρα του διυλιστηρίου της «Motor Oil»;

Δεν υπάρχει καμία μέριμνα για ενημέρωση και εκπαίδευση του πληθυσμού και των εργαζομένων της περιοχής.

-- Το τελευταίο διάστημα υπάρχουν κάποιες αρνητικές εξελίξεις σχετικά με το θέμα της επέκτασης των εγκαταστάσεων των ΕΛΠΕ. Τι σηματοδοτεί η απόφαση της κυβέρνησης;

-- Την ίδια στιγμή που οι κάτοικοι της περιοχής του Θριασίου ζουν καθημερινά με τον κίνδυνο ενός βιομηχανικού ατυχήματος μεγάλης έκτασης, η κυβέρνηση σε αγαστή συνεργασία με την Τοπική Διοίκηση, εξυπηρετώντας με κάθε τρόπο τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων και συγκεκριμένα των ΕΛΠΕ, σχεδιάζουν εδώ και καιρό την επέκταση των ΕΛΠΕ στις εγκαταστάσεις της πρώην ΠΥΡΚΑΛ, ενώ υπάρχει και η διακηρυγμένη πρόθεση για κατασκευή αγωγού καυσίμων που θα συνδέει τα δύο διυλιστήρια.

Πρόσφατα η κυβέρνηση πήρε πίσω την απόφαση που είχε εκδώσει πριν από το καλοκαίρι η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων, για χαρακτηρισμό των εγκαταστάσεων της πρώην ΠΥΡΚΑΛ ως ιστορικού τόπου, σαν σημαντικό τεκμήριο στη βιομηχανική ιστορία της Ελλάδας αλλά και λόγω του ότι υπήρξε για πολλές δεκαετίες σημείο αναφοράς για την πόλη της Ελευσίνας.

Η μεθόδευση για τον αποχαρακτηρισμό της ΠΥΡΚΑΛ από την κυβέρνηση της ΝΔ είναι ξεκάθαρο ότι σχετίζεται άμεσα με τα συμφέροντα των ΕΛΠΕ. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι προσπαθούν να επαναφέρουν τη συμφωνία με την προηγούμενη δημοτική αρχή, που στηρίχτηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, στην οποία γινόταν πρόταση για παραχώρηση στο δήμο κάποιων στρεμμάτων στο βόρειο τμήμα της ΠΥΡΚΑΛ για μόλις 10 χρόνια και τα οποία θα καθαρίζονταν από όλα τα υφιστάμενα κτίρια, για να επιστραφούν έπειτα ξανά στην εταιρεία! Ταυτόχρονα, όλος ο υπόλοιπος χώρος θα αξιοποιούνταν από τα ΕΛΠΕ ως χώρος «βιομηχανικής χρήσης μικρής και μεσαίας όχλησης», ξεκάθαρη επέκταση δηλαδή της λειτουργίας των διυλιστηρίων! Θέλουν να φτάσουν δίπλα στα σπίτια μας, δίπλα στο Μπλόκο, τα φουγάρα τους να «ακουμπήσουν» τις εργατικές κατοικίες.

Μπροστά στην κερδοφορία τους, όλοι οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι δεν σταματούν πουθενά! Συνεχίζουν να θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή του λαού, αφού σε περίπτωση γενικευμένου βιομηχανικού ατυχήματος δεν υπάρχουν οι αναγκαίες νεκρές ζώνες μεταξύ των βιομηχανιών και του οικιστικού συνόλου. Είναι πρόθυμοι να καταστρέψουν κτίρια πολύ μεγάλης βιομηχανικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Είναι πρόθυμοι να αλλοιώσουν ανεπανόρθωτα έναν τόπο ιστορικής μνήμης για την πόλη της Ελευσίνας. Για την κατάσταση έχει τεράστια ευθύνη και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, η οποία παρέδωσε ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια της πόλης στα ΕΛΠΕ.

-- Πώς εμπλέκεται η Τοπική Διοίκηση σε αυτούς τους επικίνδυνους σχεδιασμούς;

-- Θυμίζουμε ότι επί ημερών δημοτικής αρχής Τσουκαλά, που στηρίχθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ στις προηγούμενες εκλογές, η Πολεοδομία έβγαλε άδεια κατεδάφισης των κτιρίων της ΠΥΡΚΑΛ, η οποία πάρθηκε πίσω την τελευταία στιγμή λόγω αντιδράσεων!

Μην ξεχνάμε επίσης ότι η προηγούμενη δημοτική αρχή, «ψυχή και σώμα» με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τα ΕΛΠΕ μεθόδευσαν στα κρυφά τη δημιουργία αγωγού καυσίμων που θα περνάει πραγματικά μέσα από το κέντρο της πόλης, κατά μήκος των παλιών γραμμών του ΟΣΕ, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο τους κινδύνους για τους κατοίκους στην περίπτωση ενός βιομηχανικού ατυχήματος μεγάλης έκτασης. Μάλιστα, μας το είχαν ανακοινώσει και στο «αναπτυξιακό» συνέδριο που πραγματοποιήθηκε το 2017 στην Ελευσίνα, για να μας δείξουν τι ανάπτυξη εννοούν!

-- Στην περιοχή έχει διαφημιστεί δεόντως το πώς και μέσω των ΕΛΠΕ θα υπάρξει ανάπτυξη που θα ευνοήσει και τους κατοίκους...

-- Ο λαός της Ελευσίνας δεν πρέπει να ανεχτεί την ασυδοσία των ΕΛΠΕ και όλων των επιχειρηματικών ομίλων της περιοχής, οι οποίοι μπροστά στην κερδοφορία τους θυσιάζουν τη ζωή και το μέλλον μας, αποδεικνύοντας και από αυτήν την πλευρά ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη που να ωφελεί ταυτόχρονα και τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και τις εργατικές - λαϊκές ανάγκες. Γιατί η κατάσταση αυτή είναι συνέχεια της έντασης της εκμετάλλευσης μέσα στους χώρους δουλειάς και τους κλάδους, της ανασφάλειας, των ελλείψεων σε ζητήματα υγείας και ασφάλειας, των χαμηλών μισθών, της απουσίας εργασιακών δικαιωμάτων.

Ο λαός της περιοχής θυμάται ακόμα όλες τις κυβερνήσεις (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ) που διαφήμιζαν τους συγκεκριμένους ομίλους ως «υγιείς επενδυτές που θα φέρουν την ανάπτυξη», αλλά και τις ζητωκραυγές τους για τα διάφορα «δώρα» - ψίχουλα των ΕΛΠΕ, που σκοπό είχαν και έχουν να αμβλύνουν τις λαϊκές αντιδράσεις, να αθωώσουν την εκάστοτε εγκληματική κυβερνητική πολιτική και να προσδώσουν «κοινωνικό προφίλ» στη ρυπογόνα δραστηριότητα των επιχειρηματικών ομίλων.

Αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά ότι η επιδίωξη του μέγιστου ποσοστού κέρδους των επιχειρηματικών ομίλων όχι μόνο δεν συμβαδίζει με τις λαϊκές ανάγκες, αλλά αντίθετα προϋποθέτει το τσάκισμα ακόμα και των πιο στοιχειωδών δικαιωμάτων του λαού. Εμείς μαζί με τους εργάτες των ΕΛΠΕ θα παλέψουμε για τα σύγχρονα δικαιώματα στη δουλειά, για μέτρα υγείας και ασφάλειας, για να μη θρηνήσουμε πάλι νεκρούς και σακατεμένους εργάτες. Ο αγώνας μας έχει προοπτική και σε αυτήν την προοπτική η ανάπτυξη του τομέα των διυλιστηρίων μπορεί να συμβαδίζει με την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών των εργαζομένων και του λαού και όχι να τα συνθλίβει όπως γίνεται στο σημερινό δρόμο που υπηρετεί μόνο το κέρδος των λίγων.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ