Σάββατο 27 Μάρτη 2021 - Κυριακή 28 Μάρτη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 46
ΔΙΕΘΝΗ
ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΟΥ ΣΟΥΕΖ
Αλυσιδωτές συνέπειες από το μπλοκάρισμά της

Εικόνα του πλοίου «Ever Given» που έχει κολλήσει διαγώνια, μπλοκάροντας τη διώρυγα από την περασμένη Τετάρτη

Associated Press

Εικόνα του πλοίου «Ever Given» που έχει κολλήσει διαγώνια, μπλοκάροντας τη διώρυγα από την περασμένη Τετάρτη
Κάθε ώρα που περνά με το φορτηγό πλοίο εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given» κολλημένο στη Διώρυγα του Σουέζ, εμποδίζοντας τη διέλευσή της, καθυστερεί τη μεταφορά εμπορευμάτων (καυσίμων, πρώτων υλών, αγροτικών προϊόντων κ.ά.) αξίας 400 εκατομμυρίων δολαρίων. Το ποσό αυτό υπολογίζεται σε περίπου 9,6 δισ. δολάρια ανά 24ωρο.

Από την Διώρυγα του Σουέζ, η οποία παραμένει κλειστή από την περασμένη Τετάρτη όταν σφοδροί άνεμοι ανάγκασαν το «Ever Given» σε στροφή, με αποτέλεσμα να μπλοκάρει διαγώνια το κανάλι, περνούν το 12% του διεθνούς εμπορίου και το 30% της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ).

Οι αλυσιδωτές συνέπειες είναι τεράστιες, περιλαμβάνοντας πιθανή αύξηση του κόστους μεταφοράς προϊόντων, των ασφαλίστρων, αλλά και των καυσίμων που παράγονται από υδρογονάνθρακες. Το πόσο ακριβώς θα ακριβύνουν όλα τα παραπάνω θα εξαρτηθεί από το πότε θα «ελευθερωθεί» το τεράστιο - μήκους 400 μέτρων - σκάφος και πότε ξεμπλοκάρει η κίνηση στη Διώρυγα. Οσο περισσότερο καθυστερεί αυτό, τόσο θα αυξηθεί και το κόστος, με αναλυτές της αγοράς Ενέργειας να επισημαίνουν ότι το φυσικό αέριο και δη το υγροποιημένο (LNG) θεωρείται «η πιο ευαίσθητη αγορά».

Αναλυτές στη ρωσική εφημερίδα «Kommersant» εκτίμησαν ότι θα ακριβύνει το ρωσικό LNG, καθώς το μπλοκάρισμα της Διώρυγας έχει «παγιδεύσει» πάνω από 210 πλοία στο νότιο και βόρειο τμήμα της, μεταξύ των οποίων τρία ρωσικά της εταιρείας «Novatek» που μεταφέρουν ρωσικό LNG και άλλα τέσσερα που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο από τα Ουράλια, με αποδέκτη άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Οι ίδιοι αναλυτές αναμένουν αύξηση των ασφαλίστρων και του κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων διά θαλάσσης αλλά και αεροπορικώς, καθώς τα πιο ευπαθή προϊόντα θα επιχειρηθεί να μεταφερθούν με εμπορικά αεροπλάνα.

Στο μεταξύ, διεθνή μονοπώλια ναυτιλίας όπως η «Maersk» δίνουν εντολές στους καπετάνιους των εμπορικών πλοίων να πλεύσουν από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, στη Νότια Αφρική, κάνοντας κύκλο που αυξάνει τον χρόνο μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ευρώπης και Ασίας κατά 6 έως 15 μέρες.

Προς το παρόν τα συνεργεία της ολλανδικής εταιρείας «Boskalis», που έχει αναλάβει τον απεγκλωβισμό του «Ever Given», εργάζονταν νυχθημερόν από την Τετάρτη, επιχειρώντας να απομακρύνουν 20.000 κ.μ. άμμου σε βάθος 16 μέτρων προσπαθώντας να επιτρέψουν στο τεράστιο σκάφος να μετακινηθεί ελεύθερα.

«Ευκαιρία» για πρόταση βοήθειας από την Αγκυρα

Στο μεταξύ, η Τουρκία είδε την κρίση ως ευκαιρία στην προσπάθεια που κάνει πιο έντονα τον τελευταίο καιρό για να «σπάσει τον πάγο» στις σχέσεις με την Αίγυπτο. Ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών Αντίλ Καραϊσμαΐλογλου ανακοίνωσε την Παρασκευή πως η τουρκική κυβέρνηση μπορεί να στείλει το πλοίο «Nene Hatun» για να βοηθήσει ώστε να ανοίξει και πάλι η Διώρυγα του Σουέζ.

«Διαβιβάσαμε την προσφορά μας για βοήθεια στους Αιγύπτιους αδελφούς μας, και αν έρθει θετική απάντηση από εκείνους, το πλοίο μας "Nene Hatun" είναι μεταξύ των λίγων στον κόσμο που μπορούν να φέρουν εις πέρας εργασία τέτοιας φύσης», δήλωσε ο Καραϊσμαΐλογλου, προσθέτοντας ότι η Αγκυρα δεν έχει πάρει ακόμη απάντηση, αλλά είναι έτοιμη να δράσει.

Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, με αφορμή τις εντεινόμενες διεργασίες για την Ανατολική Μεσόγειο και τους υδρογονάνθρακες, η Αγκυρα δήλωσε ότι ξεκίνησε επαφές με Αιγύπτιους αξιωματούχους, ώστε να αποκλιμακωθεί η ένταση στις διμερείς σχέσεις, που σιγοβράζει από την ανατροπή του Αιγύπτιου ισλαμιστή Προέδρου Μοχάμεντ Μόρσι το 2013.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ