Σάββατο 21 Αυγούστου 2021 - Κυριακή 22 Αυγούστου 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥ!
ΣΧΟΛΕΙΑ
Ανοίγουν με ακόμα χειρότερους όρους απ' ό,τι έκλεισαν

Επιτακτική ανάγκη διεκδίκησης μέτρων για την ασφαλή λειτουργία τους από γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές

Eurokinissi

Τρεις βδομάδες έμειναν για να χτυπήσει το κουδούνι σ' όλα τα σχολεία της χώρας και να επιστρέψουν οι μαθητές στις τάξεις, από τις 13 Σεπτέμβρη, μετά από δυο χρονιές που πήγαν σε μεγάλο βαθμό «χαμένες» μαθησιακά, λόγω του τρόπου διαχείρισης της πανδημίας από την κυβέρνηση και της επιλογής του παρατεταμένου κλεισίματος των σχολείων, αντί για μέτρα ουσιαστικής προστασίας μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών, ανακοπής της μετάδοσης του ιού μέσα στα σχολεία.

Κι όμως: «Σα να μην πέρασε μια μέρα», οι πρώτες ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για το άνοιγμα των σχολείων προϊδεάζουν ότι αυτά θα λειτουργήσουν με τους ίδιους όρους με πέρυσι. Τους ίδιους όρους, δηλαδή, που τον περασμένο Σεπτέμβρη τα οδήγησαν να κλείνουν μαζικά λόγω κρουσμάτων και στη συνέχεια να επιλεγεί το γενικευμένο lockdown, λόγω της άρνησης της κυβέρνησης να πάρει μέτρα αραίωσης των μαθητών στις τάξεις, αξιοποιώντας περισσότερους χώρους και προσωπικό, αφού θεωρούνται «κόστος».

Μετά όμως από σχεδόν δύο χρόνια, η εγκληματική αυτή πολιτική, που βάζει τις ανάγκες των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των οικογενειών τους, όπως και του υπόλοιπου λαού, στο «ζύγι» του «κόστους - οφέλους» για το κεφάλαιο και τα αποτελέσματά της σημαίνουν στην πραγματικότητα ότι τα σχολεία ετοιμάζονται τώρα να ανοίξουν με ακόμα χειρότερους όρους.

Ακόμη πιο επιβεβλημένα τα μέτρα από τη μεταδοτικότητα στις μικρότερες ηλικίες

Βασικό στοιχείο είναι η ίδια η εξέλιξη της πανδημίας, που δείχνει ότι τα πράγματα φέτος θα είναι χειρότερα για τα σχολεία. Τα νέα στοιχεία για τη μετάλλαξη «Δέλτα», που δείχνουν ότι προσβάλλονται μαζικότερα και ταχύτερα οι νεότερες ηλικίες, καθιστούν την κατάσταση πιο κρίσιμη απ' ό,τι πέρυσι. Η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία έχει δώσει στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία μόνο μέσα σε μια βδομάδα του καλοκαιριού νόσησαν 2.500 παιδιά, ενώ συνολικά στα τρία προηγούμενα κύματα της πανδημίας είχαν νοσήσει 3.000. Αντίστοιχα στοιχεία έρχονται και από τις ΗΠΑ, όπου η Ακαδημία Παιδιάτρων επισημαίνει πως καθώς τα σχολεία ανοίγουν ξανά ο αριθμός των κρουσμάτων COVID-19 λοίμωξης στα παιδιά έχει αυξηθεί κατακόρυφα, από το σύνολο των κρουσμάτων το 19% αφορά παιδιά και αυτό οφείλεται στην υψηλή μεταδοτικότητα του στελέχους «Δέλτα» σε αυτές τις ηλικίες.

Παρά τα ανησυχητικά αυτά δεδομένα, όμως, οι μέχρι τώρα ανακοινώσεις της κυβέρνησης για το άνοιγμα των σχολείων (θα ακολουθήσουν κι άλλες κοντά στην ημερομηνία ανοίγματος) μιλούν μόνο για τα γνωστά δύο self tests τη βδομάδα για τους μαθητές και για πιστοποιητικό εμβολιασμού ή προηγούμενης νόσησης, προφανώς μαζί με τη μάσκα που παραμένει υποχρεωτική στους εσωτερικούς χώρους.

Η ίδια η εμπειρία όμως επιβεβαιώνει ότι ούτε η μάσκα ούτε τα τεστ «αυτοδιάγνωσης» εμπόδισαν τη μετάδοση και εξάπλωση του ιού μέσα στα σχολεία τους μήνες Σεπτέμβρη - Οκτώβρη και την άνοιξη αντίστοιχα της προηγούμενης σχολικής χρονιάς. Η πείρα λέει ότι από μόνα τους αυτά δεν φτάνουν αν δεν συνδυαστούν και με άλλα μέτρα, με κύριο την αραίωση των μαθητών στις τάξεις για την τήρηση των αναγκαίων αποστάσεων, την αύξηση του προσωπικού καθαριότητας, την αύξηση των μέσων μαζικής μεταφοράς και των δρομολογίων, τα επαναλαμβανόμενα τεστ και την ουσιαστική και εκτεταμένη ιχνηλάτηση κ.ά. Γιατί έχουν προ πολλού καταρριφθεί τα αντιεπιστημονικά κυβερνητικά επιχειρήματα ότι «στα σχολεία δεν υπάρχει μετάδοση» ή ότι «τα παιδιά κινδυνεύουν λιγότερο» κ.λπ. Εχει αποδειχθεί ότι η αντιμετώπιση της εξάπλωσης απαιτεί έναν συνδυασμό μέτρων, που οφείλει το κράτος να είχε πάρει από χτες, αντί να τα ανάγει όλα στην «ατομική ευθύνη», δηλαδή στις πλάτες του ίδιου του λαού.

Στην «ατομική ευθύνη» έχει αναγάγει εξάλλου η κυβέρνηση και την υπόθεση του εμβολιασμού, χωρίς ουσιαστική κι ολόπλευρη ενημέρωση. Και στο θέμα των σχολείων σπρώχνει τη συζήτηση να αρχίζει και να τελειώνει στον εμβολιασμό, ιδιαίτερα για τους εκπαιδευτικούς και κατά δεύτερο λόγο για τους μαθητές άνω των 12 ετών. Ομως, είναι γνωστό πως ο εμβολιασμός δεν προσφέρεται ως άλλοθι για να μην εφαρμοστούν όλα τα υπόλοιπα μέτρα και αιτήματα γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών: Το εμβόλιο δεν ανακόπτει τη μετάδοση, αφού και ο εμβολιασμένος μπορεί να κολλήσει και να μεταδώσει τον ιό, ακόμα κι αν ο ίδιος είναι πιο θωρακισμένος και δεν κινδυνεύει να νοσήσει βαριά και να νοσηλευτεί.

Με αυτά τα δεδομένα, δεν χωράει καμία επανάπαυση. Επιβάλλεται να παρθούν τώρα όλα τα απαιτούμενα συνδυαστικά μέτρα για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων σε λίγες μέρες από σήμερα.

«Μια απ' τα ίδια» σημαίνει ακόμη χειρότερα

Η στάση της κυβέρνησης ωστόσο φωτογραφίζει την επιλογή της να κωφεύσει σε όσα διεκδικούν από την αρχή της πανδημίας τα σωματεία δασκάλων και καθηγητών, οι Σύλλογοι, οι Ενώσεις και οι Ομοσπονδίες των Γονέων, τα Συντονιστικά των μαθητών.

Επί της ουσίας οδηγεί έτσι στο άνοιγμα με ακόμα χειρότερους όρους σε ό,τι αφορά:

-- Τιςυποδομές: Ενδεικτικό γι' αυτό είναι ότι όχι μόνο δεν παρουσιάστηκε κανένα σχέδιο για αξιοποίηση επιπλέον χώρων για την αραίωση των μαθητών, αλλά μειώνονται κιόλας ζωτικοί χώροι για τα σχολεία! Τέτοιες περιπτώσεις είναι τα κοντέινερ που «φυτεύονται» στις αυλές για να λειτουργήσει η Προσχολική Αγωγή, με δεκάδες τέτοιες περιπτώσεις στα μεγάλα αστικά κέντρα, ιδιαίτερα στην Αθήνα, επιβαρύνοντας δηλαδή τις ήδη πιο επιβαρυμένες περιοχές και με τις μεγαλύτερες ανάγκες για αραίωση τμημάτων. Την ίδια ώρα συνεχίζεται το στοίβαγμα μαθητών σε περιοχές όπου οι έτσι κι αλλιώς παλιές σχολικές υποδομές χτυπήθηκαν το προηγούμενο διάστημα από φυσικές καταστροφές, σεισμούς και πλημμύρες, όπως π.χ. στη Σάμο και την Καρδίτσα, τώρα και τις φωτιές. «Ούτε ένα παράθυρο σε μη αεριζόμενες αίθουσες δεν άνοιξε η κυβέρνηση όλο το καλοκαίρι», μας έλεγαν χαρακτηριστικά πέρυσι τέτοιον καιρό οι εκπαιδευτικοί και η εικόνα των σχολικών υποδομών φέτος είναι ίδια και χειρότερη...

-- Την αραίωση τμημάτων και τις προσλήψεις εκπαιδευτικών: Ενδεικτικό είναι ότι η κυβέρνηση αύξησε πέρυσι τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και τον διατηρεί αυξημένο, κόβοντας ολιγομελή τμήματα και πιέζοντας για συγχωνεύσεις, με το βλέμμα στραμμένο στην εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού. Γιατί μπορεί να έκανε φέτος 11.700 μόνιμους διορισμούς, γνωρίζει όμως ότι οι ανάγκες στα σχολεία είναι μεγαλύτερες, αφού πέρυσι δούλεψαν 52.000 αναπληρωτές στην Εκπαίδευση, ενώ άλλοι 8.000 εκπαιδευτικοί συνταξιοδοτήθηκαν. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι και φέτος η χρονιά θα ξεκινήσει με δεκάδες χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών.

-- Στο κρίσιμο θέμα της καθαριότητας, επίσης, είναι προκλητική η άρνηση της κυβέρνησης να προσλάβει και να μονιμοποιήσει όλο το αναγκαίο προσωπικό. Είναι προκλητικά η θεσμοθέτηση της παραπέρα «ελαστικοποίησης» των εργασιακών σχέσεων του προσωπικού καθαριότητας, η ομηρία του και ο εκβιασμός του με μείωση του ήδη πενιχρού μισθού του. Κι αυτό στην πράξη σημαίνει σχολεία «μισοκαλυμμένα» για κάποιες ώρες μόνο από καθαρίστριες, σημαίνει πρωτόκολλα καθαριότητας που δεν μπορούν να τηρηθούν κ.ο.κ.

-- Παράλληλα, τα σχολεία ανοίγουν με χειρότερους όρους και σε ό,τι αφορά το ίδιο το περιεχόμενο: Κι αυτό γιατί οι συνέπειες του παρατεταμένου lockdown στα σχολεία και της προβληματικής τηλεκπαίδευσης είναι πλέον ορατές σε κάθε μαθητή, γονιό και εκπαιδευτικό, ενώ είναι πάρα πολλές οι μελέτες διεθνών οργανισμών και φορέων που προειδοποιούν γι' αυτές και προτρέπουν να αποφευχθεί ένα νέο κλείσιμο των σχολείων τη νέα σχολική χρονιά.

Απέναντι στις τεράστιες μορφωτικές απώλειες, ωστόσο, το υπουργείο Παιδείας μέχρι στιγμής μοιράζει μόνο υποσχέσεις ότι θα στείλει οδηγίες για την ύλη, χωρίς να έχει παρουσιάσει καμιά επίσημη αποτίμηση των αναγκών και των απωλειών που πρέπει να καλυφθούν, ρίχνοντας για άλλη μια φορά το μπαλάκι στους εκπαιδευτικούς να κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν, χωρίς καμιά ουσιαστική στήριξη.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, γίνεται φανερό ότι για άλλη μια χρονιά οι αναγκαίοι όροι για να ανοίξουν τα σχολεία τον Σεπτέμβρη, να παραμείνουν ανοιχτά και να λειτουργήσουν με ασφάλεια για όλα τα παιδιά και τις οικογένειές τους, καλύπτοντας παράλληλα και όλα τα μορφωτικά κενά και απώλειες, πρέπει να γίνουν αντικείμενο διεκδίκησης για γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Να αξιοποιήσουν την πείρα τους από τις δύο αυτές χρονιές και ορμητικά να προτάξουν τις ανάγκες τους για τη μόρφωση και την ασφάλεια των παιδιών.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ