Τετάρτη 10 Αυγούστου 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Προετοιμασίες για την «ενεργειακή βαρυχειμωνιά» που θα πληρώσουν οι λαοί

Ξεκίνησε από χτες το «εθελοντικό» πρόγραμμα εξοικονόμησης Ενέργειας κατά τουλάχιστον 15% στις χώρες της ΕΕ επιβάλλοντας μέτρα σε βάρος εκατομμυρίων λαϊκών νοικοκυριών, τα οποία όχι μόνο εξακολουθούν να πληρώνουν τεράστια κόστη για το αγαθό του ηλεκτρικού ρεύματος αλλά καλούνται να στερηθούν βασικές ανάγκες, όπως π.χ. η χρήση ενός κλιματιστικού στις πιο ζεστές μέρες του καλοκαιριού ή ο φωτισμός δημόσιων δρόμων και πλατειών τις νυχτερινές ώρες.

Η «οικειοθελής» μείωση στην κατανάλωση φυσικού αερίου κατά 15% αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον ως τις 31 Μάρτη σε σύγκριση με τη μέση κατανάλωση την ίδια περίοδο τα τελευταία 5 χρόνια.

Σύμφωνα με το σχέδιο, το οποίο εγκρίθηκε από τους υπουργούς Ενέργειας της ΕΕ στα τέλη Ιούλη, οι στόχοι εξοικονόμησης θα μπορούσαν να καταστούν υποχρεωτικοί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης εφοδιασμού. Προβλέπονται παράλληλα και εξαιρέσεις για μεμονωμένες χώρες και κλάδους σε 15 χώρες της ΕΕ που αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 65% του συνολικού πληθυσμού.

Σε γενικές γραμμές το σχέδιο της ΕΕ επιδιώκει την εξοικονόμηση 45 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων αερίου συνολικά.

Γεμίζουν τις αποθήκες...

Παράλληλα, οι χώρες της ΕΕ εντείνουν την κούρσα γεμίσματος των αποθηκών φυσικού αερίου για το ενδεχόμενο διακοπής στη ροή φυσικού αερίου από τη Ρωσία.

Στοιχεία της υπηρεσίας Aggregated Gas Storage Inventory (AGSI+) καταγράφουν πως πλέον ξεπερνά κατά μέσο όρο το 72% από 28% (τον περασμένο χειμώνα) το ποσοστό πληρότητας στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες (μέλη και μη μέλη της ΕΕ). Τις πιο γεμάτες αποθήκες έχουν η Πορτογαλία και το Ηνωμένο Βασίλειο που τις γέμισαν στο 100% και ακολουθούν σε μικρή απόσταση η Πολωνία, η Σουηδία, η Δανία, η Τσεχία, η Γαλλία και το Βέλγιο.

Από την άλλη, ενδεικτικό των ανισόμετρων αναγκών Ενέργειας στις χώρες - μέλη είναι το γεγονός πως η Γερμανία, που είναι η πρώτη στην ΕΕ σε κατανάλωση φυσικού αερίου, έχει πληρότητα 72,64% στις αποθήκες της.

Οι κινήσεις ανεφοδιασμού και αποθήκευσης ανταποκρίνονται στο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να γεμίσουν οι αποθήκες φυσικού αερίου των χωρών - μελών κατά τουλάχιστον 80% ως την 1η Νοέμβρη.

Το σχέδιο αυτό βεβαίως γίνεται με αυξημένο κόστος, αφού η ποσότητα φυσικού αερίου που πρέπει να αγοραστεί κοστίζει τουλάχιστον τέσσερις φορές περισσότερο από το ποσό που θα κόστιζε πέρυσι τέτοια εποχή.

Παράλληλα με το γέμισμα των αποθηκών φυσικού αερίου, αρκετές χώρες της ΕΕ έχουν αρχίσει την επιβολή μέτρων εξοικονόμησης Ενέργειας. Μία από αυτές είναι η Ισπανία, όπου η κυβέρνηση του σοσιαλδημοκράτη πρωθυπουργού Πέδρο Σάντσεθ θέτει σε εφαρμογή από σήμερα Τετάρτη ευρύ σχέδιο εξοικονόμησης απαιτώντας την απενεργοποίηση του κλιματισμού σε ξενοδοχεία, εστιατόρια και καταστήματα και περιορισμούς στον φωτισμό με την προσδοκία ότι έτσι θα μειωθεί η κατανάλωση ηλεκτρισμού στη χώρα μεταξύ 4% και 5%.

Διακοπή στη ροή ρωσικού πετρελαίου

Από τις 4 Αυγούστου σταμάτησαν οι παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου σε Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχία μέσω της Ουκρανίας, μετά την απόρριψη μιας τραπεζικής συναλλαγής εξαιτίας των κυρώσεων σε βάρος της Μόσχας. Το επιβεβαίωσε χτες η ρωσική εταιρεία «Transneft», που είναι αρμόδια για τη μεταφορά.

Σε ανακοίνωσή της, η «Transneft» εξηγεί πως η πληρωμή της για τα δικαιώματα διαμετακόμισης μέσω της Ουκρανίας για τον μήνα Αύγουστο, που πραγματοποιήθηκε στις 22 Ιούλη, απορρίφθηκε στις 28 Ιούλη λόγω κυρώσεων στη Ρωσία. Κατά συνέπεια, η ουκρανική επιχείρηση «UkrTransNafta» «έπαψε από τις 4 Αυγούστου να παρέχει υπηρεσίες για τη μεταφορά πετρελαίου μέσω του ουκρανικού εδάφους».

Η «Transneft» έσπευσε να διευκρινίσει πως οι παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου σε Πολωνία και Γερμανία συνεχίζονται κανονικά μέσω του αγωγού «Ντρούζμπα» που διέρχεται από τη Λευκορωσία.

Ο αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας

Σε αυτό το πλέγμα εξελίξεων είχαν τη δική τους σημασία οι δηλώσεις που έκανε τη Δευτέρα ο υπηρεσιακός υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Εργων της Βουλγαρίας, Ιβάν Σίσκοφ. Ο Σίσκοφ είπε πως το βουλγαρικό κράτος υποστηρίζει τον ανάδοχο του διασυνδετηρίου αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας για να διασφαλίσει την ολοκλήρωση του έργου.

Πρόσθεσε ακόμη πως το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό γιατί είναι «ζωτικής σημασίας». Αναφέρθηκε επίσης και στις αντιρρήσεις που προβάλλουν διάφοροι φορείς όπως η Πυροσβεστική Υπηρεσία, η Αρχή αρδευτικού συστήματος, το υπουργείο Περιβάλλοντος, τονίζοντας πως όλοι οι αρμόδιοι υπουργοί έχουν ενημερωθεί και εργάζονται για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Ο Βούλγαρος υπουργός δήλωσε ότι ορισμένα θέματα παραμένουν για να ολοκληρωθεί το έργο και οποιαδήποτε καθυστέρηση θα είναι άνευ σημασίας.

Ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας συνδέει τα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου των δύο γειτονικών χωρών, παρέχοντας πρόσβαση στον Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου και σε μια σειρά νέων πηγών φυσικού αερίου. Θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, μέσω του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου και από άλλες πηγές μέσω του σχεδιαζόμενου τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη.

Ο αγωγός φυσικού αερίου έχει μήκος 182 χλμ., εκ των οποίων τα 151 χλμ. είναι στη Βουλγαρία και τα 31 χλμ. στην Ελλάδα, με προβλεπόμενη χωρητικότητα έως 3 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, ποσότητα που μπορεί να αυξηθεί στα 5 δισ. κυβικά μέτρα εάν υπάρχει ζήτηση στην αγορά. Εκτείνεται από την Κομοτηνή στη βορειοανατολική Ελλάδα, περνά από το Κίρτζαλι, το Χάσκοβο και το Ντιμίτροβγκραντ και καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα, στη νοτιοανατολική Βουλγαρία.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ