Κυριακή 21 Απρίλη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ
Υποδομή που θα μείνει αναξιοποίητη;

Αρχισε η διαδικασία προσαρμογής στον ΔΔΣ μιας ατράκτου, που θα φτάσει να έχει μήκος γύρω στα 150 μέτρα και θα αποτελέσει τη ραχοκοκαλιά της παραπέρα ανάπτυξης του σταθμού

Το αρχικό τμήμα της ατράκτου που προσαρτήθηκε στον ΔΔΣ, την ώρα που τοποθετούνταν μέσα στο «κοντέινερ» με το οποίο μεταφέρθηκε σε τροχιά από το Διαστημικό Λεωφορείο «Ατλαντίς»

NASA

Το αρχικό τμήμα της ατράκτου που προσαρτήθηκε στον ΔΔΣ, την ώρα που τοποθετούνταν μέσα στο «κοντέινερ» με το οποίο μεταφέρθηκε σε τροχιά από το Διαστημικό Λεωφορείο «Ατλαντίς»
Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές το πλήρωμα του αμερικανικού Διαστημικού Λεωφορείου «Ατλαντίς» ετοιμαζόταν για το ταξίδι επιστροφής στη Γη, έχοντας εκπληρώσει την αποστολή του, που κύριο στόχο είχε την τοποθέτηση του πρώτου και κεντρικού τμήματος μιας ατράκτου (μεταλλικού δικτυώματος) στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ΔΔΣ). Μετά από αλλεπάλληλες αποστολές που θα προσθέσουν άλλα 10 κομμάτια της ατράκτου, αυτή θα φτάσει να έχει μήκος γύρω στα 150 μέτρα, δίνοντας πραγματικά τεράστιες διαστάσεις στο τροχιακό σύμπλεγμα.

Η τοποθέτηση της ατράκτου γίνεται για να αποτελέσει τη βάση όπου θα προσαρμοστούν πρόσθετα εργαστήρια και συστήματα υποστήριξης του ΔΔΣ, όπως τουλάχιστον αυτά προβλέπονταν από τη συμφωνία που είχε υπογραφεί μεταξύ των χωρών που κατασκευάζουν το σταθμό. Δυστυχώς, μετά την αλλαγή των προσώπων στην ηγεσία των ΗΠΑ τον περασμένο χρόνο, η κυβέρνηση Μπους αποφάσισε να παγώσει την παραπέρα χρηματοδότηση της NASA σχετικά με τον ΔΔΣ, λόγω των οικονομικών υπερβάσεων που είχε κάνει η αμερικανική διαστημική υπηρεσία. Και ενώ οι άλλες χώρες, όπως π.χ. η Ιαπωνία, προχωρούν κανονικά στην κατασκευή των δικών τους παραδοτέων για το σταθμό, το γεγονός ότι ανάμεσα στα τμήματα του ΔΔΣ που πάγωσε η κυβέρνηση των ΗΠΑ ήταν και εκείνα που θα εξασφάλιζαν την παραμονή στο σταθμό μόνιμου επταμελούς πληρώματος - αντί του τριμελούς που μπορεί να έχει τώρα - περιορίζει στο ελάχιστο τις δυνατότητες αξιοποίησης του σταθμού.

Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός όπως ήταν πριν την τοποθέτηση του πρώτου τμήματος της ατράκτου. Στο κάτω μέρος προεξέχει ο καναδικός ρομποτικός βραχίονας

NASA

Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός όπως ήταν πριν την τοποθέτηση του πρώτου τμήματος της ατράκτου. Στο κάτω μέρος προεξέχει ο καναδικός ρομποτικός βραχίονας
Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί δυνατότητα μεταφοράς ανθρώπων στο Διάστημα αυτή τη στιγμή έχουν μόνο η Ρωσία και οι ΗΠΑ και προφανώς θα συνεχίσουν να στέλνουν πληρώματα που εναλλάξ θα έχουν ένα Ρώσο και δύο Αμερικανούς, ή έναν Αμερικανό και δύο Ρώσους. Ετσι, όλοι οι άλλοι, Ευρωπαϊκή Ενωση, Ιαπωνία, Καναδάς, Βραζιλία κτλ. «μένουν εκτός νυμφώνος». Ο δεύτερος λόγος είναι ότι το οποιοδήποτε τριμελές πλήρωμα είναι αναγκασμένο να ασχολείται κυρίως με τα ζητήματα της καθημερινότητας του ΔΔΣ (συντήρηση, επικοινωνίες κτλ.) και ελάχιστο χρόνο έχει για πειράματα και άλλη ερευνητική δουλιά. Για να αξιοποιηθεί πλήρως ο ΔΔΣ απαιτεί επταμελές πλήρωμα, δηλαδή αυτό για το οποίο σχεδιάστηκε.

Πάντως, μέχρι οι ΗΠΑ να αποφασίσουν τι θα κάνουν με την παραπέρα χρηματοδότηση της NASA για τον ΔΔΣ, ο χρόνος περνάει και μαζί του ο ωφέλιμος χρόνος ζωής του σταθμού που δεν είναι άπειρος, λόγω της φθοράς από τους μικρομετεωρίτες, της εσωτερικής φθοράς των συσκευών, αλλά και της τεχνολογικής απαρχαίωσής τους.


Επιμέλεια:
Σταύρος ΞΕΝΙΚΟΥΔΑΚΗΣ
Πηγές: NASA, Science.com


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ