Τρίτη 5 Μάρτη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Στόχος η μετατροπή των πανεπιστημίων σε επιχειρήσεις ή να λειτουργούν προς όφελος των επιχειρήσεων

Ολοκληρώθηκε χθες η συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή, αύριο αρχίζει η συζήτηση στην Ολομέλεια

Με υπερψήφιση κατά πλειοψηφία από τη ΝΔ, καταψήφιση από ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, «Νέα Αριστερά», «Σπαρτιάτες» και Νίκη, και με επιφύλαξη για την Ολομέλεια από Ελληνική Λύση και Πλεύση Ελευθερίας, ολοκληρώθηκε χθες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση επί του νομοσχεδίου της κυβέρνησης για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Η συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια αρχίζει αύριο το πρωί.

Το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια εντείνει τον ανταγωνισμό και την κατηγοριοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων, την κατηγοριοποίηση στο εσωτερικό των πανεπιστημίων, εντείνει την κατηγοριοποίηση στους τίτλους σπουδών και εν τέλει των εργαζομένων στη ζούγκλα που ονομάζεται αγορά εργασίας, τόνισε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Αφροδίτη Κτενά, μιλώντας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Είπε ακόμα ότι το νομοσχέδιο εισάγει δίδακτρα και στα προπτυχιακά προγράμματα, θεσμοθετεί την ανταποδοτική λειτουργία στη φοιτητική μέριμνα και καταργεί τον ενιαίο τρόπο εισαγωγής, προάγοντας την «αριστεία» της τσέπης. «Αποσύρετέ το τώρα!», είπε χαρακτηριστικά.

Η βουλευτής του ΚΚΕ επεσήμανε ότι η συζήτηση για το νομοσχέδιο δεν αφορά τους συνταγματολόγους, αλλά ολόκληρη την ελληνική κοινωνία, που εκφράζει την αντίθεσή της και τις ανησυχίες της. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση κάνει μεγάλη προσπάθεια να αποδείξει ότι το νομοσχέδιο δεν είναι αντισυνταγματικό, ωστόσο είναι, υπογράμμισε η Αφρ. Κτενά και πρόσθεσε ότι το πραγματικά σύγχρονο που επιβάλλεται από τις κοινωνικές ανάγκες είναι η επέκταση του δικαιώματος πρόσβασης σε δωρεάν εκπαίδευση και όχι η περιστολή του.

Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι κάνει πως δεν ακούει τις φωνές που έχουν ξεσηκωθεί, αγνοεί αυτούς τους οποίους αφορά πραγματικά το έκτρωμα, ενώ πέφτουν «βροχή» τα ψηφίσματα και οι συλλογές υπογραφών, ακόμα και από σωματεία εργαζομένων σε πανεπιστήμια του εξωτερικού που στηρίζουν τα αιτήματα απέναντι στο νομοσχέδιο, γιατί αυτοί υφίστανται όσα θέλει η κυβέρνηση να φέρει.

Η Αφρ. Κτενά αναφέρθηκε στον «τυφλοσούρτη» του Ευρωπαϊκού Χώρου Εκπαίδευσης, που τον έχουν ψηφίσει όλα τα κόμματα πλην ΚΚΕ και ως νέο στόχο βάζει επί λέξει τον μετασχηματισμό των πανεπιστημίων σε φορείς περισσότερο επιχειρηματικού χαρακτήρα, κάτι το οποίο γίνεται με το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου.

Δηλαδή, στόχος είναι η μετατροπή των πανεπιστημίων σε επιχειρήσεις, ή να λειτουργούν προς όφελος των επιχειρήσεων. Και σε αυτό δεν αντιτίθεται άλλος, παρά μόνο το ΚΚΕ. Γι' αυτό και τα άλλα κόμματα εμμένουν μόνο στην αντισυνταγματικότητα του νομοσχεδίου. Γι' αυτό και το νομοσχέδιο υψώνει θεόρατα ταξικά τείχη για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας.

«Αν θέλετε να καλύψετε την αυξημένη ζήτηση για σπουδές, όπως λέτε, γιατί δεν ανοίγετε επιπλέον Τμήματα στα δημόσια πανεπιστήμια;», έθεσε το ερώτημα, για να δώσει η ίδια την απάντηση: «Γιατί θέλετε να το κάνετε με μείωση της κρατικής δαπάνης!». Και η μείωση της κρατική δαπάνης γίνεται με δίδακτρα, που θα αυξηθούν εφόσον παρακαμφθεί το άρθρο 16, με την πρόβλεψή του για δωρεάν σπουδές Ανώτατης Εκπαίδευσης, είπε χαρακτηριστικά.

Επιπλέον, αναφέρθηκε σε πλευρές του νομοσχεδίου όπως ο δρόμος που ανοίγει για την υποβάθμιση των ανθρωπιστικών σπουδών σε digital apps, απλές εφαρμογές που μπορούν να αποφέρουν κέρδος, με αφορμή το σχετικό Τμήμα που δημιουργείται στο Δημοκρίτειο. Εθιξε ακόμα το θέμα των καλλιτεχνικών σπουδών, που δεν αναφέρονται στο νομοσχέδιο, θέτοντας το ερώτημα αν αυτές θα παραδοθούν βορά στα ιδιωτικά.

Ανοίγει μια αγορά που θα εμπορεύεται πτυχία αμφιβόλου αξίας

Αυτό που εμπόδισε όλες τις κυβερνήσεις μέχρι τώρα να παρακάμψουν το άρθρο 16 για να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι κυρίως η αντίθεση της λαϊκής πλειοψηφίας και οι αγώνες της νεολαίας, τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, τοποθετούμενος επί του νομοσχεδίου.

Πρόσθεσε ότι η υποτιθέμενη κοσμογονία που εισάγει η κυβέρνηση γίνεται τη στιγμή που υπάρχουν πτυχία «στον αέρα», όπως στο ΠΑΔΑ, όπου φοιτητές δεν έχουν κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα και όπου δεν υπάρχει ίχνος φοιτητικής μέριμνας, ενώ δίνονται χρήματα για επιχειρηματικούς σκοπούς.

Οπως είπε, η κυβέρνηση δεν κόπτεται για περισσότερες «επιλογές» στους υποψηφίους, κάτι που εξαρτάται φυσικά από το πορτοφόλι, αλλά στοχεύει στο να βαθύνει την εμπορευματοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και να τη νομιμοποιήσει στις συνειδήσεις των φοιτητών ως κάτι δήθεν σύγχρονο, παράλληλα με το άνοιγμα νέων πεδίων κερδοφορίας σε επενδυτές.

Ετσι, τα πανεπιστήμια απομακρύνονται από την ανάγκη που έχουν οι φοιτητές για σύγχρονες δωρεάν σπουδές και πτυχία με αξία, και ανοίγει μια αγορά που θα εμπορεύεται πτυχία αμφιβόλου αξίας, θα εμπορεύεται δηλαδή τα όνειρα χιλιάδων φοιτητών, απαλλάσσοντας ταυτόχρονα το κράτος από τις ευθύνες του στην όποια δωρεάν Παιδεία έχει απομείνει.

ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ στάθηκαν ιδιαίτερα στο θέμα της αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου, επιμένοντας ότι πρέπει πρώτα να αναθεωρηθεί το άρθρο 16 και μετά να ανοίξει η συζήτηση για τους όρους των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Από την πλευρά του ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, αφού επανέλαβε πράγματα που έλεγε από την αρχή σε αυτήν τη συζήτηση, δείχνοντας ότι η κυβέρνηση έχει «στεγνώσει» από επιχειρήματα, είπε σε σχέση με το θέμα της συνταγματικότητας ότι «η αντιπολίτευση έχει κάνει 45 ενστάσεις αντισυνταγματικότητας, αυτή θα είναι η 46η, δεν δικαιώθηκε ώστε να θεωρεί ότι έχει το αλάθητο του παπισμού». Παράλληλα, επαναλαμβάνοντας ουσιαστικά ότι υπάρχει ήδη ιδιωτική Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα μας με τα κολέγια, είπε ότι «υπάρχει μια πραγματικότητα εκεί έξω και το να την αναγνωρίσεις είναι το πρώτο βήμα για να ξεκινάς να τη λύνεις», ισχυριζόμενος ότι οι ρυθμίσεις για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ρυθμίζουν έμμεσα όλο το τοπίο, ενώ στην πραγματικότητα η μόνη την οποία ρυθμίζει είναι η αγορά, με βάση το πορτοφόλι του καθενός.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ