Σάββατο 13 Ιούλη 2024 - Κυριακή 14 Ιούλη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΔΑΧΤΥΛΙΚΑ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ
ΔΑΧΤΥΛΙΚΑ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ - ΚΑΛΑΜΑΡΑΣ
ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Η ολική επαναφορά του, μετά από είκοσι πέντε χρόνια απομόνωσης

Η σημαδιακή έκθεσή του στο Καλλιτεχνικό και Πνευματικό Κέντρο «Ωρα», 27 Γενάρη-12 Φλεβάρη 1975

Ο Διαμαντής Διαμαντόπουλος, με ζωγραφισμένη τη συγκρατημένη γλύκα του Μικρασιάτη στο πρόσωπό του (Αρχείο Εθνικής Πινακοθήκης)
Ο Διαμαντής Διαμαντόπουλος, με ζωγραφισμένη τη συγκρατημένη γλύκα του Μικρασιάτη στο πρόσωπό του (Αρχείο Εθνικής Πινακοθήκης)
ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ

Επιμένουμε στην περίπτωση του ζωγράφου Διαμαντή Διαμαντόπουλου, γιατί παραμένει μέχρι το τέλος της ζωής του πιστός στις αρχές του. Οι αρχές του δεν έχουν εγωιστικό πρόσημο και θα είναι άδικο, πολύ άδικο να ερμηνευτούν με όρους ατομικής ψυχολογίας. Ολα αυτά τα χρόνια της ηθελημένης απομόνωσης, δεν είναι χρόνος άγονος, τουναντίον λειτουργεί σε υψηλό βαθμό συνειδητοποίησης, καθώς ο χρωστήρας δεν είναι ένα νεκρό εργαλείο για να υπηρετήσει την αστική αισθητική.

Με ρημαγμένο τον τόπο από τους ροπαλοφόρους του συστήματος, το εργαστήρι του αποτελεί έναν χώρο αναμονής για τη μεγάλη ώρα, την ώρα του σοσιαλισμού, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Οταν σκεφτόμαστε τον Διαμαντή Διαμαντόπουλο, δεν πρέπει να φοβόμαστε τις λέξεις, αν και δεν μπορούν να μιλήσουν απόλυτα για τον χαρακτήρα του. Κι όταν προσπαθούν να τον παρουσιάσουν, συνήθως εκπίπτουν σε ευκολίες που φυλακίζουν την προσωπικότητά του πίσω από αυθαίρετες πινακίδες.

Ενας εργάτης του ζωγραφικού γεγονότος

Ομως, σώμα και μυαλό συνυπάρχουν ως αδέκαστοι κριτές του καλλιτεχνικού βίου του. Καμία γκριμάτσα καλλιτεχνίας, κανένας μορφασμός μποέμ, εξαφανισμένη η σκηνοθετημένη κίνηση προς τους άλλους, λες και βρίσκεται μπροστά σ' ένα φανταστικό καβαλέτο. Κάθε υπονοούμενο σωματικό ή λεκτικό ότι είναι ξεχωριστός, επειδή διαθέτει την ιδιότητα του εικαστικού, εξαφανίζεται πίσω από ένα αυστηρά γλυκό προσωπείο. Παραμένει έως τις τελευταίες στιγμές του ένας εργάτης του ζωγραφικού γεγονότος.

Οταν από τις 27 Γενάρη έως τις 12 Φλεβάρη του 1975 εκθέτει στο Καλλιτεχνικό και Πνευματικό Κέντρο «Ωρα» (Ξενοφώντος 7, Σύνταγμα), έχει πειστεί από την φίλη του και συνάδελφό του, την αγωνίστρια Βάσω Κατράκη. Τυχαία την συναντάει σ' ένα σούπερ μάρκετ της Γλυφάδας, όπου διατηρεί το εργαστήρι της. Αυτός έχει μετακομίσει από τον Βύρωνα στην Αργυρούπολη, όπου έχει στήσει το απέριττο ατελιέ του, σε μια γειτονιά χτιστών. Τον περιγράφει η δημοσιογράφος Μαρία Καραβία (1916-2009), έναν μήνα προτού πεθάνει, με αφορμή τα γυρίσματα ενός ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του («Η Καθημερινή», 11 Ιούνη 1995):

Οι εφιαλτικές αναμνήσεις από το Στρατόπεδο Χαϊδαρίου

Το εξώφυλλο του φυλλαδίου της πρώτης έκθεσής του, στον χώρο τέχνης «Ωρα», μετά τα είκοσι πέντε χρόνια συνειδητής απομόνωσής του (Αρχείο Εθνικής Πινακοθήκης)
Το εξώφυλλο του φυλλαδίου της πρώτης έκθεσής του, στον χώρο τέχνης «Ωρα», μετά τα είκοσι πέντε χρόνια συνειδητής απομόνωσής του (Αρχείο Εθνικής Πινακοθήκης)
«Φορούσε μια απαστράπτουσα άσπρη μπλούζα στο ατελιέ του, είχε προσεκτικά τακτοποιημένα τα χρώματα και τα πινέλα του. (...) Εβαζε λίγο χρώμα, τόνιζε κάποιο σημείο και ύστερα έκανε ορισμένα βήματα πίσω για να παρατηρήσει την ανεπαίσθητη αλλαγή, αυτήν που μόνο το μάτι του δημιουργού μπορεί ν' ανιχνεύσει στον πίνακα. "Ηταν ειδικά αντίξοες οι συνθήκες για μένα...". Κατάκοιτη μητέρα, εφιαλτικές αναμνήσεις από το Χαϊδάρι, σκελετωμένα χέρια που υψώνονταν να πάρουν το συσσίτιο σε σκουριασμένα κονσερβοκούτια».

Ετσι, στο πρόσωπο του αρμενικής καταγωγής καλλιτέχνη Ασαντούρ Μπαχαριάν (1924-1990), ο οποίος είχε φάει τα καλύτερά του χρόνια στις εξορίες, αναγνωρίζει τον συναγωνιστή του χρωστήρα. Δικό του δημιούργημα είναι ο χώρος τέχνης «Ωρα», στον οποίο θα κάνει ολική επαναφορά ο Διαμαντής Διαμαντόπουλος.

Εβλεπε τα έργα του όπως ο βιολόγος τις καλλιέργειές του

Εχει περάσει το ένα τέταρτο του αιώνα, από την τελευταία ατομική έκθεσή του, γι' αυτό το σημείωμά του «Για τους ζωγράφους και κριτικούς τέχνης» είναι προσεκτικά διατυπωμένο:

«(...) Ολο αυτό το διάστημα συνέχισα τις προσπάθειές μου για τη ζωγραφική, γράφοντας, παράλληλα, πάνω στο ίδιο θέμα μιάν εκτενή μελέτη, τεχνική, επιστημονική και φιλοσοφική. Σ' αυτά αφιέρωνα, όσο χρόνο μ' άφηνε το επάγγελμά μου σαν δασκάλου, οι οικογενειακές μου υποχρεώσεις - αρρώστιες, θάνατοι - και οι άλλες αντίξοες περιστάσεις.

Μου είναι αδύνατο να χρονολογήσω το καθένα από τα έργα, που παρουσιάζονται: Οσο τα είχα στο εργαστήριό τα 'βλεπα όπως ο βιολόγος τις καλλιέργειές του. Τα ερευνούσα επεμβαίνοντας κάθε τόσο στην διαμόρφωσή τους. Συμμόρφωνα πολλές φορές αυτή τη διαμόρφωση με συμπεράσματα βγαλμένα, εν τω μεταξύ, από έργα μεταγενέστερα κατά 10 ή κατά 20 χρόνια, γιατί τότε εύρισκα τη λύση των προβλημάτων, που μου είχαν θέσει αυτοί οι παλαιότεροι πίνακες. Αλλα έργα επαναλαμβάνονταν σε δεύτερο και τρίτο τελάρο. (...)

«Επιθυμούσα με τη ζωγραφική να ερμηνεύσω την πραγματικότητα»

Ενας εργάτης πεθαμένος από τη δουλειά, ξεκουράζεται
Ενας εργάτης πεθαμένος από τη δουλειά, ξεκουράζεται
Εχω ζήσει σ' όλες τους τις φάσεις, τους αγώνες της μοντέρνας τέχνης από τη μαθητική μου ηλικία και με τρόπο ενεργητικό, παρ' όλο που τότε βρισκόμουν μακριά από τα μεγάλα καλλιτεχνικά κέντρα. Εφθασαν όμως στιγμές, που 'βλεπα πως η φορά των αγώνων αυτών μάς απομάκρυνε από την αναπαραγωγή της ορατής πραγματικότητας κι αισθανόμουν πως θα μας ήταν αδύνατο ν' αποσπαστούμε από τους δεσμούς μας με την πραγματικότητα αυτή. Επιθυμούσα με τη ζωγραφική να ερμηνεύσω αυτή την πραγματικότητα. (...) Εχουμε ανάγκη μιάς τεχνικής με την πιο πλατιά σημασία της λέξης, που αρχίζει εκεί που τελειώνει η φιλοσοφία και τελειώνει εκεί που αρχίζει το μετιέ, μιάς τεχνικής καινούργιας, που να βγαίνει απ' την παρούσα κατάσταση της τεχνικής στη ζωγραφική. Δεν μπορεί κανείς να υιοθετεί περασμένες τεχνικές, όπως της Αναγέννησης ή του εμπρεσιονισμού, που είχαν ερμηνεύσει την πραγματικότητα κάτω από διαφορετικές συνθήκες - περιττό να γίνει λόγος για αρχαίες τεχνικές. Σ' αυτές τις περιπτώσεις δε θα 'χαμε παρά μια μίμηση ερμηνείας. Θα 'πρεπε ωστόσο να μελετήσουμε τις παλιές τεχνικές. Στην περιοχή της τέχνης υπάρχει πάντα μια διαλεκτική συνέχιση.

Το ταπεραμέντο στην υπηρεσία του αντικειμενικού σκοπού

(...) Ολες οι τεχνικές της καλής ζωγραφικής αντέχουν σ' έναν επιστημονικό έλεγχο εκ των υστέρων. Θα 'πρεπε η θεωρία μας να 'ναι όσο το δυνατόν πιο αντικειμενική. Κάθε ερμηνεία, βέβαια, στην τέχνη, πραγματοποιείται μέσω ενός ταπεραμέντου. Αλλά το ταπεραμέντο εκφράζεται καλύτερα, όταν τείνει σ' έναν αντικειμενικό σκοπό. Ο ναρκισσισμός αδυνατίζει την έκφραση. Είναι η περίπτωση που λέμε για τον ζωγράφο, πως μιμείται τον εαυτό του. Η αντικειμενικότητα θα μπορούσε να καταστήσει την τεχνική πιο εξελίξιμη κι έτσι θα 'ταν δυνατό να εμβαθύνουμε, να τελειοποιήσουμε, να φθάσουμε σε κάτι το πιο μόνιμο, το πιο στερεό.

Ενα γυμνό γεμάτο λυρική φωτεινότητα
Ενα γυμνό γεμάτο λυρική φωτεινότητα
(...) Το ζωγραφικό έργο είναι μια ανθρώπινη κατασκευή, που για να πραγματοποιηθεί έχει ανάγκη (...) πρώτα-πρώτα από μια τεχνική. Αυτή είναι το μέσο, η ζωγραφική ο σκοπός. Αλλά και η ζωγραφική είναι ένα μέσο, που μπορεί να συμβάλλει στον ανθρώπινο πολιτισμό. Ο ίδιος ο πολιτισμός είναι ένα μέσο, που θα 'πρεπε να έχει για σκοπό του την εξυπηρέτηση της ανθρωπότητας».

ΥΓ. Στις 30 Ιούλη συμπληρώνονται ακριβώς σαράντα χρόνια από τον θάνατο του Μήτσου Τσιάρα, πρώτου Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ, κατά την περίοδο 1968-1972. Είχε γεννηθεί στη Συκιά Χαλκιδικής το 1925 κι από παιδί ακόμη είχε βγει στη βιοπάλη, καθώς είχε μείνει ορφανός από πατέρα. Διάνυσε την αλύγιστη αγωνιστική πορεία ενός συνεπούς κομμουνιστή. Από την ΟΚΝΕ έως την Κεντρική Επιτροπή του Κόμματος, παρέμεινε ενιαίος χωρίς ταλαντεύσεις, χωρίς πισωγυρίσματα, μια μορφή του εργατικού κινήματος. Παράδειγμα τηλαυγές για μίμηση, στα δικά μας τα χρόνια, τα σακάτικα.


Καβάλα στον άνθρωπο - κένταυρο, έτσι τον κατάντησε ο βασανιστής του, που τον έχει καβαλήσει, τραβώντας του τ' αυτί
Καβάλα στον άνθρωπο - κένταυρο, έτσι τον κατάντησε ο βασανιστής του, που τον έχει καβαλήσει, τραβώντας του τ' αυτί

Γράφει ο
Βασίλης ΚΑΛΑΜΑΡΑΣ
Δημοσιογράφος, συγγραφέας, κριτικός βιβλίου

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Εγκαυστική 2005 - 2017» (2017-03-16 00:00:00.0)
Ζωγραφικά «ποιήματα» ενός αφοσιωμένου δημιουργού (2009-09-20 00:00:00.0)
Τριαντάχρονη αναδρομή (2008-03-02 00:00:00.0)
«Αρώματα» Ανατολής στην Εθνική Πινακοθήκη (2006-04-30 00:00:00.0)
«Πνοή» χαρακτικής σε Κύμη και Σύρο (2003-08-10 00:00:00.0)
Χρωστήρας χρωμάτων (1996-01-27 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ