Εγκρίθηκε χτες από το βρετανικό κοινοβούλιο νόμος για την «επανεθνικοποίηση» του σιδηρόδρομου, χωρίς βέβαια να αναιρεί στο ελάχιστο τη λειτουργία του με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, σε βάρος των αναγκών του λαού και των εργαζομένων στον κλάδο.
Ο νόμος, που παρουσιάζεται σαν εκπλήρωση υπόσχεσης των Εργατικών, έλαβε χθες το «πράσινο φως» της Βουλής των Λόρδων, έπειτα από ψηφοφορία με την οποία απορρίφθηκε, με μικρή πλειοψηφία, τροπολογία των Συντηρητικών.
Βάσει της νομοθετικής μεταρρύθμισης, οι ιδιώτες διαχειριστές θα υπαχθούν σε κρατικό έλεγχο μετά τη λήξη των συμβολαίων τους, ή νωρίτερα σε περίπτωση κακοδιαχείρισης, και θα συγκεντρωθούν σε νέο οργανισμό, με την ονομασία «Great British Railways».
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, αυτό θα επιτρέψει την αποφυγή καταβολής αποζημιώσεων στους ιδιώτες διαχειριστές τα συμβόλαια των οποίων θα λήξουν από σήμερα και μέχρι το 2027.
Στην πραγματικότητα, αυτό που ανάγκασε τους Εργατικούς να φέρουν αυτόν τον νόμο ήταν οι μεγάλοι απεργιακοί αγώνες του κλάδου το προηγούμενο διάστημα και η λαϊκή αγανάκτηση για τις συνέπειες της ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων. Ιδιαίτερα κατά τα πρώτα χρόνια εκμετάλλευσής τους από ιδιωτικά μονοπώλια είχε σημειωθεί περικοπή δρομολογίων και σειρά δυστυχημάτων και σοβαρών «ατυχημάτων», λόγω μη λήψης των απαιτούμενων μέτρων προστασίας.
Επιπλέον, σύμφωνα με δημοσκόπηση του You.gov στις αρχές του Σεπτεμβρίου, σε ποσοστό 77% οι Βρετανοί θεωρούν ότι τα εισιτήρια είναι υπερβολικά ακριβά και σε ποσοστό 51% διαμαρτύρονται για τις καθυστερήσεις.
Η ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων τοποθετείται στα μέσα της δεκαετίας του 1990, επί πρωθυπουργίας του Τζον Μέιτζορ, ενώ συνεχίστηκε και από τις κυβερνήσεις των Εργατικών.
4 στους 14 διαχειριστές στην Αγγλία έχουν επιστρέψει στον έλεγχο του κράτους τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας «κακών επιδόσεων». Η ιδέα για τους 4 αυτούς ήταν να υπαχθούν προσωρινά σε κρατικό έλεγχο, και στη συνέχεια να επιστρέψουν στον ιδιωτικό τομέα. Οι βασικοί διαχειριστές στη Σκοτία και στην Ουαλία επίσης επέστρεψαν στον δημόσιο τομέα πρόσφατα.
Την ίδια ώρα, βέβαια, ορθάνοιχτα μένουν τα «παραθυράκια» των ιδιωτικοποιήσεων. Χαρακτηριστικά, το Συνδικάτο Μεταφορών RMT αποδοκίμασε έντονα την απόφαση του εκλεγμένους με τους Εργατικούς δημάρχου του Λονδίνου, Σαντίκ Καν, και του φορέα διαχείρισης σιδηροδρόμων της βρετανικής πρωτεύουσας, «Transport for London», να τερματίσουν το 10ετές συμβόλαιο της εταιρείας «Crossrail» του Χονγκ Κονγκ για τη λονδρέζικη σιδηροδρομική γραμμή «Elizabeth» και να συνάψουν νέο συμβόλαιο με την ιαπωνική «Metro Tokyo», σε περίοδο που υποτίθεται ότι «επανεθνικοποιείται» το βρετανικό σιδηροδρομικό δίκτυο...