Πέμπτη 27 Μάρτη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
740 ευρώ καθαρά ο κατώτατος μισθός, «για να μην πληγεί η ανταγωνιστικότητα»

Αύξηση ...1,1 ευρώ την ημέρα, που έχει ήδη εξανεμιστεί από τον πληθωρισμό | Πανηγύρια για τις πολεμικές δαπάνες

INTIME NEWS

Στην πεπατημένη της καθήλωσης όλων των μισθών, με κριτήριο τη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων, κινείται και η νέα απόφαση προσαρμογής του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου που ανακοινώθηκε χθες στο υπουργικό συμβούλιο.

Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για την εφαρμογή του εκτρωματικού μνημονιακού νόμου Βρούτση - Αχτσιόγλου, όπως αυτός «τελειοποιήθηκε» από τον πρόσφατο νόμο της ΝΔ, και με βάση αυτούς ο κατώτατος μισθός δεν καθορίζεται από συλλογικές διαπραγματεύσεις, αλλά από την ίδια την κυβέρνηση. Από φέτος, μάλιστα, ο κατώτατος μισθός και η όποια προσαρμογή του αφορά και τους εργαζόμενους στο Δημόσιο, ξεκόβοντας έτσι οποιαδήποτε συζήτηση για επαναφορά του 13ου και του 14ου μισθού, που παραμένουν κομμένοι, από τα μνημόνια των ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ.

Σύμφωνα με την απόφαση, ο κατώτατος μισθός που θα ισχύει από 1η Απρίλη διαμορφώνεται στα 880 ευρώ μεικτά (από 830 που είναι σήμερα) και το κατώτατο ημερομίσθιο στα 39,3 ευρώ μεικτά (από 37,07 ευρώ που είναι σήμερα). Στην πραγματικότητα ο καθαρός κατώτατος μισθός για έναν εργαζόμενο με πλήρες ωράριο θα διαμορφωθεί μόλις στα 743 ευρώ καθαρά, υπολογίζοντας όλες τις κρατήσεις και τις ασφαλιστικές εισφορές.

Πρόκειται για μια αναπροσαρμογή κατά 34 ευρώ καθαρά, δηλαδή μόλις 1,1 ευρώ την ημέρα για πάνω από 500 χιλιάδες μισθωτούς, που έχει ήδη εξανεμιστεί από τις υπέρογκες αυξήσεις στα τρόφιμα, στα αβάσταχτα νοίκια, τα τιμολόγια του ρεύματος κ.λπ.

Ακόμα πιο προκλητικοί όμως από την ίδια την απόφαση, που στην πράξη οδηγεί σε καθήλωση του εργατικού εισοδήματος, είναι οι ανυπόστατοι ισχυρισμοί της κυβέρνησης ότι με αυτά τα ψίχουλα «βασικός στόχος είναι η ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των μισθωτών και της αγοραστικής τους δύναμης», «η βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και η περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη της χώρας». Η κυβέρνηση ξεκαθαρίζει έτσι ότι «στήριξη» είναι το ξύσιμο του πάτου του βαρελιού για τους εκατοντάδες χιλιάδες μισθωτούς, αφού έτσι εξασφαλίζεται η καπιταλιστική ανάπτυξη και κερδοφορία.

Για να στηρίξει μάλιστα την προκλητική προπαγάνδα της η κυβέρνηση, ισχυρίζεται ότι «η συνολική αύξηση του κατώτατου μισθού από το 2019, κατά 35,4%, είναι σχεδόν διπλάσια από τον σωρευτικό πληθωρισμό της ίδιας περιόδου, που διαμορφώθηκε σε 18,1%». Αλλά γιατί η κυβέρνηση παίρνει ως βάση σύγκρισης το 2019 και όχι τον Φλεβάρη του 2012, όταν ο κατώτατος μισθός με τη γνωστή ΠΥΣ (αρ.6) κατακρεουργήθηκε και μειώθηκε στα 586 ευρώ από 751 ευρώ που ήταν με βάση την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας; Στην πραγματικότητα λοιπόν ο κατώτατος μισθός μετά και τη χθεσινή αναπροσαρμογή θα είναι μόλις 129 ευρώ «μεγαλύτερος» μετά από 13 ολόκληρα χρόνια! Ούτε 10 ευρώ τον χρόνο, που όμως στην πράξη, αν υπολογιστεί ο πληθωρισμός, η πραγματική αξία του σημερινού μισθού είναι πολύ χαμηλότερη.

Σημειωτέον, αυτά τα χρόνια, λόγω του ξηλώματος των κλαδικών Συλλογικών Συμβάσεων, της κατάργησης των τριετιών κ.ο.κ., όλο και περισσότερο οι μέσοι μισθοί συμπιέζονται, τείνοντας προς τον κάθε φορά κατώτατο. Αποδεικνύεται δηλαδή ότι ο νόμος για τον κατώτατο μισθό δεν αποτελεί «δίχτυ προστασίας» για τους εργαζόμενους, αλλά για την εργοδοσία, αφού σε συνδυασμό με όλα τα άλλα αντεργατικά μέτρα αξιοποιείται για να βάζει «ταφόπλακα» στις διεκδικήσεις για ουσιαστικές αυξήσεις.

Ετσι, σύμφωνα με το ετήσιο ειδικό τεύχος του πληροφοριακού συστήματος «Εργάνη» για το 2024 το 46,33% των μισθωτών Ιδιωτικού Δικαίου είχε μεικτό μηνιαίο μισθό κάτω από 1.000 ευρώ! Μάλιστα, 1 στους 10 μισθωτούς (10%) είχε μεικτές αποδοχές κάτω από 500 ευρώ! Αν από αυτά τα ποσά αφαιρεθούν οι εισφορές προς ασφαλιστικά ταμεία και οργανισμούς (περίπου 15%), αλλά και ο φόρος που αναλογεί, τότε οι πραγματικές αποδοχές για τους μισούς σχεδόν εργαζόμενους της χώρας μας δεν φτάνουν να καλύψουν ούτε τις βασικές ανάγκες της λαϊκής οικογένειας.

Η δραματική θέση της εργατικής τάξης είναι αποτέλεσμα και της τεράστιας «ευελιξίας» στην αγορά εργασίας, καθώς το 23,6% δεν έχουν πλήρες ωράριο, αφού εργάζονται με μερική απασχόληση ή εκ περιτροπής εργασία. Οι μισοί από το παραπάνω ποσοστό, μάλιστα, εργάζονται λιγότερες από 20 ώρες τη βδομάδα.

Επιπλέον, σύμφωνα με την «Εργάνη» το 2024 ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών για κάθε θέση εργασίας περιορίζεται στα 1.273 ευρώ μεικτά. Από αυτό το ποσό πρέπει να αφαιρεθούν οι ασφαλιστικές εισφορές (περίπου 15%) και ο φόρος που αναλογεί, και είναι τρανή διάψευση της «μαγικής εικόνας» που επιχειρεί να εμφανίσει η κυβέρνηση. Χώρια που ακόμα και αυτό το γλίσχρο ποσό «επιτυγχάνεται» για τους μισθωτούς με τον ραγδαίο πολλαπλασιασμό των ωρών εργασίας, για τον οποίο επίσης πανηγύριζε η κυβέρνηση πριν λίγες μέρες.

Συμπέρασμα; Οι εργαζόμενοι δουλεύουν περισσότερο και αμείβονται με όρους του 2011, αφού τόσος περίπου ήταν και τότε ο μέσος μεικτός μισθός, αλλά ως αγοραστική δύναμη αυτοί οι μισθοί είναι πολύ μικρότεροι.

Στο χτεσινό υπουργικό συμβούλιο, εξάλλου, ο Κυρ. Μητσοτάκης έσπευσε να θυμίσει στη μεγαλοεργοδοσία και κάποια από τα μέτρα που πήρε προηγουμένως προς «ελάφρυνσή» της: «Επειδή πάντα μας αφορά και η επιβάρυνση ως προς το μη μισθολογικό κόστος, συνεχίζουμε μια πολιτική την οποία έχουμε ξεκινήσει και αυτήν από το 2019. Το 2027 η μείωση στο μη μισθολογικό κόστος θα ξεπερνά τις 6 μονάδες», είπε, με ό,τι συνέπειες θα έχει αυτό στα ασφαλιστικά ταμεία, στις παροχές και τις συντάξεις των εργαζομένων.

Η φτώχεια του λαού η άλλη όψη των πακτωλών για τους πολέμους

Σε ό,τι αφορά την άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, την επιτάχυνση της στροφής στην πολεμική οικονομία, ο πρωθυπουργός θύμισε ότι τις επόμενες μέρες (μάλλον την επόμενη Τετάρτη) η κυβέρνηση θα καταθέσει στη Βουλή το μακροπρόθεσμο πρόγραμμα εξοπλισμών, «έχοντας εξασφαλίσει τον απαραίτητο δημοσιονομικό χώρο», προκειμένου να φέρουν τις Ενοπλες Δυνάμεις «στο επίπεδο στο οποίο αρμόζουν οι γεωπολιτικές προκλήσεις της εποχής» όπως είπε.

Τέλος, στο υπουργικό έγινε και εισήγηση για «την εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου για την αξιολόγηση στο Δημόσιο και αξιολόγηση των δημοσίων υπηρεσιών από τους πολίτες», για να ενισχύσουν τη χειραγώγηση και υποταγή των δημοσίων υπαλλήλων, προκειμένου ο κρατικός μηχανισμός να υπηρετεί αποτελεσματικότερα τις ανάγκες του κεφαλαίου.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ