Κυριακή 27 Φλεβάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο ουδέτερος, ο άγιος και ο ξένος

Αναρωτιέμαι, νιώθει άραγε ο πολίτης τον κίνδυνο που πλησιάζει αργά αλλά σταθερά από το μοντέλο Αβραμόπουλου; Ο ουδέτερος έχει κάνει εδώ και αρκετό καιρό την εμφάνισή του. Ο Αβραμόπουλος συμπεριφέρεται στον πολίτη σαν σε κάμερα τηλεόρασης. Και τι ζητάει; Οχι μόνο να μην είσαι ο εαυτός σου, αλλά να μην έχεις καθόλου εαυτό. Αυτό που μετράει είναι να καταλάβουν όλοι πως η ζωή δεν είναι τίποτ' άλλο παρά μια σειρά ευκαιρίες, που πρέπει ν' αρπάξεις για την ατομική σου επιτυχία, με απώτερο σκοπό να λάμψεις κάποτε σαν ένα εξάρτημα της εξουσίας.

Δεν υπάρχει καλό ή κακό, αυτά περνάνε στη σκιά. Δείτε πώς συμπεριφέρεται ο ίδιος ο δήμαρχος. Είναι γεωμέτρης στις κινήσεις του. Το στρατηγείο του είναι εγκατεστημένο εκεί που δοκιμάζεται η Αθήνα. Ο ίδιος αστράφτει πάντα μπροστά στα φλας και στήνει με επιμέλεια το σκηνικό του. Ξέρει πού βρίσκεται χωρίς να ξέρει πού πατάει. Γιατί εκεί που πατάει και δε βλέπει είναι το πίσω μέρος του δημαρχιακού μεγάρου, όπως το αποκαλεί, όπου ό,τι ώρα και να πάει κανείς βλέπει όχι μόνο χρήστες που παίρνουν τη δόση τους, αλλά και όλη την ανθρώπινη δυστυχία που συγκεντρώνεται εκεί.

Ο ουδέτερος άνθρωπος δεν πρέπει να βλέπει, η αλήθεια γι' αυτόν δεν είναι θέμα όρασης. Αλλά ακόμα κι αν μια φορά δει- στην καλύτερη των περιπτώσεων - αν, δηλαδή, ο ουδέτερος άνθρωπος παρακολουθήσει έναν χρήστη να παίρνει τη δόση του, είναι σίγουρο πως για το μόνο που θα τον παρακαλέσει είναι, μετά το τέλος της χρήσης, σαν σωστός Ευρωπαίος, να πετάξει την ένεσή του σ' ένα καλάθι αχρήστων, για να μη ρυπάνει το δρόμο.

Ηευθύνη για τον ουδέτερο άνθρωπο μας βαραίνει αποκλειστικά. Επρεπε αυτό που ονομάζουμε πρωτοπορία να έχει αναχαιτίσει το λαϊκισμό της Μεταπολίτευσης. Η κατάληξη του λαϊκισμού του ΠΑΣΟΚ είναι ο ουδέτερος άνθρωπος του Αβραμόπουλου.

Αναρωτιέμαι αν ο κόσμος βλέπει πως, ερήμην της Εκκλησίας και του γυαλιστερού καρτούν που την εκπροσωπεί, οι δικοί μας άγιοι, οι διακόσιοι της Καισαριανής, κατεβαίνουν την κλίμακα του Σιναΐτη και μας δίνουν το φιλί της ζωής. Αυτοί προκάλεσαν και προκαλούν το σκάνδαλο της ορθοστασίας μας και μας δίνουν δύναμη να συνεχίσουμε μέσα στον αόριστο χρόνο. Τη δύναμη να συνεχίζουμε μέσα στο κοιμητήριο, αυτό εξάλλου δε θέλουν;

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Καισαριανή. Είμαι γι' αυτό ιστορικά μνησίκακος. Χρωστάω, λοιπόν, μια απάντηση από εκείνη τη νύχτα της επίσκεψης Κλίντον. Αυτό που με ενόχλησε βαθιά ήταν η δήλωση ενός μεγαλόσχημου δημοσιογράφου ότι δυστυχώς η Αθήνα, εκείνο το βράδυ, θύμιζε Ιράν. Γυρνάω κι εγώ ανάποδα τη μικρή του αλήθεια μπροστά σε μια μεγάλη ομορφιά. Του χαρίζω τα ονόματα του Ισπαχάν και των μεγάλων ποιητών Ελ Γκαζαλί, Ομάρ Καγιάμ και Μελβανά Τζελαλουντίν Ρούμι.

Οξένος, λοιπόν, ως εχθρός. Ακούω τις διαμαρτυρίες της κοινωνίας, που έχει σχηματίσει την πιο σαθρή πυραμίδα των κατά τα άλλα νομίμων συμφερόντων μας. Είναι το υλικό το αναγκαίο για τη δημιουργία των πιο αποτρόπαιων ρατσιστικών αντιλήψεων που έχει ήδη συσσωρευτεί από καιρό. Δε μένει παρά να χρησιμοποιηθεί ο σωστός χρόνος από την εξουσία και τα μίντια για να εφορμήσουν. Εξάλλου, το ίδιο ισχύει και για τους μόνιμους κατοίκους αυτής της χώρας, που οι περισσότεροι συνεχίζουν να παραμένουν αβόλευτοι, παρακολουθώντας άλλοτε με ένα ειρωνικό μειδίαμα κι άλλοτε με οργή τις δυο κυρίαρχες κατηγορίες: αυτών που μονίμως αποδεικνύονται λακέδες της υφιστάμενης πραγματικότητας και των άλλων που ιστορικά βουλώνουν τ' αυτιά τους ως χαβαλέδες. Ετσι, κολλημένη στα ριάλιτι σόου, η ελληνική κοινωνία αδυνατεί να λειτουργήσει την παρουσία του άλλου ως χαρά, να συναντηθεί με τους Ικέτιδες του Αισχύλου, μελαγχολικά να βρεθεί μπροστά στα καθήκοντά της και, τελικά, ν' αγαπήσει τον άλλο ως εαυτόν.


Tου
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ