Τρίτη 25 Φλεβάρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στο δρόμο της Μπολόνια η Ελληνική Προεδρία

Με προπαγανδιστικό μανδύα το «δημόσιο αγαθό» το υπουργείο Παιδείας προωθεί τη διαδικασία υποταγής της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στις ανάγκες του κεφαλαίου και της αγοράς

Τη διακήρυξη περί «κοινωνικής διάστασης» και «δημόσιου αγαθού» της εκπαίδευσης προσπαθούν να προβάλλουν έντονα στα λόγια, οι φορείς που συμμετέχουν και προωθούν τη «διαδικασία της Μπολόνια», που συμμετέχουν δηλαδή στη διαδικασία υποταγής της ανώτατης εκπαίδευσης στις επιταγές του κεφαλαίου και της αγοράς. Σ' αυτή την επιχείρηση προπαγάνδας πρωτοστάτησε τις προηγούμενες μέρες το υπουργείο Παιδείας. Στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, φιλοξένησε και συνδιοργάνωσε μια σειρά δραστηριότητες σχετικά με τη διαδικασία δημιουργίας Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (δηλαδή τη «διαδικασία της Μπολόνια») και γι' αυτές τις δραστηριότητες ο υπουργός Παιδείας, Π. Ευθυμίου, παραχώρησε χτες συνέντευξη Τύπου.

Εξισορρόπηση της ανταγωνιστικότητας, ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, ισότητα ευκαιριών πρόσβασης στη βάση των ικανοτήτων του καθενός, συστήματα αξιολόγησης, φοιτητικές υποτροφίες και δάνεια, είναι μερικά από τα στοιχεία που θα πρέπει να περιλαμβάνονται στην ανώτατη εκπαίδευση, ώστε να διασφαλιστεί ο κοινωνικός χαρακτήρας της σύμφωνα με τα συμπεράσματα του διήμερου σεμιναρίου για την κοινωνική διάσταση της Μπολόνια που πραγματοποιήθηκε στις 19 και 20 Φλεβάρη, με τη συμμετοχή φορέων της Ευρώπης που λειτουργούν στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Πρόκειται δηλαδή για στοιχεία που σε τίποτα δε διαφοροποιούν το περιεχόμενο της Μπολόνια, δηλαδή την υποβάθμιση των σπουδών και την υποταγή στο μοντέλο εκπαίδευσης - κατάρτισης που επιβάλλουν οι ανάγκες της αγοράς.

Στο έτερο συνέδριο των ημερών (21-23 Φλεβάρη) εκπρόσωποι φοιτητικών οργανώσεων από 40 ευρωπαϊκές χώρες συζήτησαν ειδικότερα για τις δυνατότητες ενδοευρωπαϊκής μετακίνησης των φοιτητών για σπουδές μέσα από συγκεκριμένα προγράμματα ή με δική τους πρωτοβουλία. Η έννοια της κινητικότητας εντάσσεται για τις ευρωπαϊκές διακηρύξεις στην «κοινωνική διάσταση», ενώ και αυτή έχει ουσιαστικά οικονομική σημασία, καθώς η είσοδος ξένων φοιτητών σε μια χώρα για σπουδές έχει πρώτα και κύρια οικονομικά οφέλη για τη χώρα υποδοχής.

Από αυτές τις δραστηριότητες σύμφωνα με τον Π. Ευθυμίου «ενισχύονται οι θέσεις της Ελληνικής Προεδρίας» και τα πορίσματά τους θα ληφθούν υπόψη τόσο στη διαμόρφωση των πολιτικών της ΕΕ, όσο και στην ίδια τη διαδικασία της Μπολόνια και τη σχετική επόμενη Σύνοδο των Ευρωπαίων Υπουργών Παιδείας στο Βερολίνο (Σεπτέμβρης 2003). Ο Π. Ευθυμίου υπερθεμάτισε του σπασίματος των σπουδών σε κύκλους, όπως επιβάλλει η Μπολόνια, διευκρινίζοντας ότι η διάρκεια αυτών των κύκλων δε θα υπακούει σε κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο (π.χ. τρία χρόνια προπτυχιακές σπουδές), αλλά η αναγνωρισιμότητα των συστημάτων ανώτατης εκπαίδευσης και των κύκλων που αυτά θα χορηγούν θα επιτευχθεί μέσω κοινών κριτηρίων, πιστωτικών μονάδων και συστημάτων αξιολόγησης. Με άλλα λόγια δεν αλλάζει τίποτα στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις που δρομολογούνται στην ανώτατη εκπαίδευση, απλά αυτές, κάτω και από το βάρος των αντιδράσεων που υπάρχουν σε πολλές χώρες, ντύνονται με το «μανδύα» του «κοινωνικού αγαθού».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ