Τρεις αιώνες ύπαρξης γιορτάζει φέτος το Λένινγκραντ (νυν Αγία Πετρούπολη), προσπαθώντας να ισορροπήσει μεταξύ του δοξασμένου παρελθόντος, του άχαρου παρόντος και του αβέβαιου μέλλοντός της
Γιατί, μιλώντας για την Πετρούπολη είναι σαν να μιλάς συγχρόνως για το σύνολο σχεδόν της μεγαλειώδους νεότερης ρωσικής λογοτεχνίας που επηρεάζει καθοριστικά την παγκόσμια λογοτεχνία. Για μια πόλη - μουσείο στην οποία «εκτίθεται» η ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική των τριών τελευταίων αιώνων στα κτίριά της. Για μια πόλη - «στέγη» της ρωσικής διανόησης σε όλους τους τομείς των ανθρωπιστικών και θετικών επιστημών. Για μια πόλη - πολεοδομικό και χωροταξικό επίτευγμα, αφού χτίστηκε πάνω σε βάλτους, τους οποίους μετέτρεψε σε πάρκα και λεωφόρους. Για μια πόλη - ηρωίδα, όχι μόνο γιατί εκεί «γεννήθηκε» το πρώτο σοσιαλιστικό κράτος της ιστορίας, αλλά και γιατί υπερασπίστηκε την Επανάσταση κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της από τα φασιστικά στρατεύματα στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, συντρίβοντάς τα. Γιατί, τελικά και χωρίς ίχνος υπερβολής, είναι σαν να θέλεις να μιλήσεις για τα ίδια τα λαμπρά επιτεύγματα του ρωσικού λαού.
Σήμερα, η πόλη προσπαθεί να ανακτήσει τη χαμένη αίγλη της. Μια προσπάθεια όμως μάταιη, αν δεν αποδεχτούμε τη μηχανιστική αντίληψη για την ιστορία. Γιατί μια πόλη «είναι» κάθε χρονική στιγμή, οι συγκεκριμένες πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που επικρατούν. «Είναι» καταρχήν η ζωή των κατοίκων της. Ο παροιμιώδης «εστετισμός» των πολιτών της Πετρούπολης, που παρέμεινε αναλλοίωτος από την εποχή του τσαρισμού μέχρι την περίοδο του σοσιαλισμού και την παλινόρθωση του καπιταλισμού, συνθλίβεται σήμερα από την ανεργία και το οργανωμένο έγκλημα. Η Πετρούπολη παραμένει ένα «διαμάντι», το οποίο χαίρονται λίγοι. Είναι μια πανέμορφη πόλη με κατοίκους όμως που παλεύουν για την επιβίωση, διατηρώντας την αξιοπρέπειά τους και «νεορώσους» (όπως ονομάζονται στη Ρωσία οι αστοί που «ξεφύτρωσαν» μετά το '91) να έχουν καταλάβει τα πολεοδομικά «φιλέτα» της, κερδοσκοπώντας ακόμη και εις βάρος της ιστορίας της. Το πλήθος των εορταστικών εκδηλώσεων που οργανώθηκαν από τις αρχές αγγίζουν μόνο το «μάτι» και όχι την καρδιά των κατοίκων της. Η ιστορία της Πετρούπολης θα αποδοθεί μέσα από το πρίσμα των σημερινών νικητών. Δε θα καταφέρουν όμως να τη σβήσουν. Το «Αβρόρα» είναι ακόμη «δεμένο» στον κάβο του...
Η μετεξέλιξη της πόλης σε βιομηχανικό κέντρο σήμανε τη μεγάλη συγκέντρωση εργατικής τάξης σε αυτήν. Από τους 500.000 κατοίκους το 1853 έφτασε το 1,5 εκατομμύριο το 1900. Το 1917, στα εργοστάσια της πόλης εργάζονταν μισό εκατομμύριο εργάτες σε σύνολο 2,5 εκατομμυρίων κατοίκων. Φυσική συνέπεια αυτής της πληθυσμιακής σύνθεσης ήταν η εμφάνιση στην Πετρούπολη των πρώτων μαρξιστικών οργανώσεων της Ρωσίας τον 19ο αιώνα. Είχαν προηγηθεί μεγάλες σε όγκο και αριθμό απεργιακές κινητοποιήσεις. Η πόλη θα αποτελέσει το κέντρο της μαρξιστικής διανόησης και το 1895 θα συγκροτηθεί από τον Λένιν η οργάνωση «Ενωση αγώνα για την απελευθέρωση της εργατικής τάξης». Στην επανάσταση του 1905, η Πετρούπολη θα βαφτεί με το χρώμα του αίματος των εργατών, που πορεύονταν στα χειμερινά ανάκτορα. Η πόλη θα εξακολουθήσει να βρίσκεται στην πρωτοπορία του ρωσικού επαναστατικού κινήματος, με αποκορύφωμα την έφοδο στα χειμερινά ανάκτορα τη νύχτα της 25ης Οχτώβρη του 1917 και το πέρασμα της εξουσίας στα Σοβιέτ. Δεύτερη μεγάλη στιγμή στην ιστορία της πόλης θα είναι η πολιορκία της από τους ναζί που ξεκίνησε στις 4 Σεπτέμβρη του 1941 και συνεχίστηκε για 872 μέρες, για να καταλήξει στη συντριβή των φασιστικών δυνάμεων. Οι σελίδες ηρωισμού που έγραψε ο πληθυσμός της πόλης σε όλη εκείνη την περίοδο είναι αμέτρητες. Χαρακτηριστικό είναι ότι με το μετάλλιο «Για την άμυνα του Λένινγκραντ» τιμήθηκαν 930.000 άτομα!
Αυτές τις μέρες η Πετρούπολη «φοράει τα καλά» της. Πλήθος εκδηλώσεων ετοιμάζονται για την επέτειο. Αλλά, όπως σημειώθηκε και στην αρχή, αυτό είναι αναντίστοιχο με τη σημερινή εικόνα της. Από το 1991 και μετά, η πόλη κυριολεκτικά εγκαταλείφθηκε από το κράτος. Ο γιγαντισμός της Μόσχας, που μετατράπηκε σε κέντρο της ασυδοσίας του κεφαλαίου, σε συνδυασμό με τη «φροντίδα» της νέας εξουσίας, να ικανοποιήσει τα οικονομικά αιτήματα των νεοεμφανιζόμενων οικονομικών «τζακιών» δεν επέτρεπε, φυσικά, την ενασχόληση με ...μη «παραγωγικές» δραστηριότητες, όπως η συντήρηση του μνημειακού χαρακτήρα της Πετρούπολης. Το ενδιαφέρον του προέδρου Πούτιν για τη γενέτειρά του (εκτός από τόπος καταγωγής του η Πετρούπολη αποτέλεσε και την αφετηρία της πολιτικής του καριέρας, ενώ οι στενοί συνεργάτες του, καθώς και ο σημερινός πρωθυπουργός της Ρωσίας, Κασιάνοφ, είναι επίσης από την Πετρούπολη) δεν ξεπερνά το επίπεδο των συμβολικών κινήσεων. Αλλωστε, όπως είπαμε, η ανάπτυξη μιας πόλης, δηλαδή η, καταρχήν, καλυτέρευση της διαβίωσης των κατοίκων της δεν εξαρτάται από τις ξεχωριστές προθέσεις των πολιτικών, πολύ περισσότερο όταν αυτοί εξυπηρετούν τα συμφέροντα ενός εκμεταλλευτικού συστήματος.
Ο «Ρ» έχει παρουσιάσει στο παρελθόν την άσχημη κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει χαρακτηριστικά πολιτιστικά σύμβολα της πόλης. Θυμίζουμε το στούντιο «Λένφιλμ» και την ανεργία που το μαστίζει: Από 2.700 ανθρώπους που εργάζονταν στο στούντιο το 1991, σήμερα απέμειναν μόλις 700. Για να τα βγάλει πέρα νοικιάζει την υποδομή του στις ανεξάρτητες παραγωγές, αφού το κράτος δεν αναλαμβάνει πάνω από το μισό του κόστους μιας ταινίας, στην καλύτερη των περιπτώσεων. Από την έλευση... της «οικονομίας της αγοράς» δε γλίτωσε ούτε το «Ερμιτάζ». Το σημαντικότερο, ίσως, μουσείο του κόσμου επιβιώνει σήμερα χάρη στα πανάκριβα εισιτήρια και στους «χορηγούς». Το πρόβλημα είναι ότι μεταξύ των «χορηγών» περιλαμβάνονται αμερικανικές πολυεθνικές εταιρίες όπως η «Κόκα - Κόλα» και η ΙΒΜ. Ουσιαστικά το «Ερμιτάζ» είναι κρατικό μόνον τυπικά. Γι' αυτό και αναγκάζεται να οργανώνει περιοδικές εκθέσεις με αντικείμενά του ακόμη και στα καζίνο του Λας Βέγκας! Βέβαια, το «ενδιαφέρον» των πολυεθνικών για το «Ερμιτάζ» μόνο τυχαίο δεν είναι. Πρόκειται για ένα αρχιτεκτονικό στολίδι στο κέντρο της πόλης που αποτελείται από πέντε μεγαλειώδη κτίρια κατασκευασμένα τον 18ο και 19ο αιώνα. Στις συλλογές του απαριθμούνται τρία εκατομμύρια έργα τέχνης και μνημεία της παγκόσμιας κουλτούρας από τη λίθινη εποχή μέχρι τον αιώνα μας. Μόνο η δυτικοευρωπαϊκή τέχνη περιλαμβάνει 600 χιλιάδες εκθέματα που εκτίθενται σε 120 αίθουσες και καταλαμβάνουν τέσσερις ορόφους!
Οι κάτοικοι όμως της Πετρούπολης... εξακολουθούν να κατοικούν στο Λένινγκραντ. Τι σημαίνει αυτό; Οτι η φετινή Πρωτομαγιά και η Ημέρα της Αντιφασιστικής Νίκης στις 9 Μάη γιορτάστηκαν στην πόλη από δεκάδες χιλιάδες κόσμου. Παρά την προσπάθεια των αστικών κομμάτων να καπηλευτούν και τις δύο ημερομηνίες, οι κόκκινες σημαίες κυμάτισαν στην ηρωική πόλη, συνοδευόμενες από συνθήματα και τραγούδια που θα έκαναν τις σημερινές αρχές... να ανατριχιάσουν.