Τρίτη 5 Αυγούστου 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Το πρόβλημα της βασικής εκπαίδευσης

Με αφορμή μια επιστολή που απέστειλαν στον υπουργό Παιδείας γονείς μαθήτριας ΤΕΕ της Λάρισας

Ανοιχτή Επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας, που αφορά την κατάσταση που επικρατεί στα ΤΕΕ και τα αδιέξοδα που δημιουργούνται, απέστειλαν οι Δημήτρης Γεωργοβίτσας, δικηγόρος και η Βασιλική Κουφάκη, καθηγήτρια φιλόλογος ΤΕΕ Λάρισας, γονείς μαθήτριας από τη Λάρισα. Επειδή τα θέματα που θίγονται σε αυτή έχουν ενδιαφέρον, δημοσιεύουμε αποσπάσματά της μαζί με το δικό μας σχολιασμό.

Στην επιστολή σημειώνεται: «Το υπουργείο σας, παραπλάνησε και εμάς και τα παιδιά μας στην επιλογή του τεχνικού επαγγελματικού λυκείου (ΤΕΕ), αντί του γενικού λυκείου. Οτι το ΤΕΕ θα έδινε ισότιμο απολυτήριο με αυτό του γενικού και για τους καλύτερους μαθητές θα εξασφάλιζε πρόσβαση στα ΤΕΙ. Η δεδομένη επιθυμία των παιδιών για άσκηση συγκεκριμένων επαγγελμάτων και οι προσωπικές οικονομικές δυσκολίες για αντιμετώπιση εξόδων ενίσχυσης μάθησης (φροντιστήρια, ιδιαίτερα κλπ.) εμφάνισαν την επιλογή ως την καλύτερη».

Ταυτόχρονα σε σχέση με την εισαγωγή των αποφοίτων του Β' κύκλου στα ΤΕΙ, επισημαίνεται ότι «οι μαθητές των ΤΕΕ έχουν δικαίωμα να καταλάβουν μόνο το 10% των θέσεων των ΤΕΙ, ενώ καθόρισαν τη σειρά προτίμησης τμημάτων πριν τις εξετάσεις, χωρίς να γνωρίζουν τους βαθμούς τους (άδικη διαφορά με γενικά λύκεια». Επίσης αναφέρεται ότι η δυνατότητα από κάποιους ενήλικες να παρακολουθούν μαθήματα στα ΤΕΕ, και διαγωνίζονται με εξετάσεις σε τρία εξεταστέα μαθήματα (νέα ελληνικά, μαθηματικά και μάθημα ειδικότητας) «κλέβει τις θέσεις των εφήβων». Σημειώνεται χαρακτηριστικά: «Μαθηματικοί, φυσικοί και γενικά πτυχιούχοι εμφανίζονται στον τομέα πληροφορικής και εργαζόμενοι στον τομέα υγείας (νοσηλευτές), κανιβαλίζοντας τις ήδη λίγες θέσεις στα ΤΕΙ. Κάθε ενήλικας γράφει καλύτερη έκθεση από έναν μαθητή. Οι επαγγελματίες πλεονεκτούν σε μαθήματα ειδικότητας, πόσο μάλλον οι μαθηματικοί συγκρινόμενοι στα μαθηματικά με αποφοίτους ΤΕΕ». Καταλήγοντας η επιστολή απευθύνεται με ερωτήσεις προς τον υπουργό:

  • Οταν οι καλύτεροι έφηβοι απόφοιτοι ΤΕΕ αποτυγχάνουν να εισαχθούν σε ΤΕΙ, υπάρχει λόγος να συνεχίσουν τα παιδιά να προσέρχονται στο τεχνικό σχολείο;
  • Τι να πω στους μαθητές μου, που επέλεξαν το ΤΕΕ; Να τους πω ότι δεν έχουν προοπτική;
  • Δεν είναι προφανές ότι αν δεν αλλάξει το σύστημα, τα ΤΕΕ θα αυτοκαταργηθούν;
  • Τι να πούμε στην κόρη μας που θέλοντας να γίνει βρεφονηπιοκόμος πρώτευσε (επιδόσεις μεταξύ των 10 πρώτων του νομού) και η οποία, σύμφωνα με τα περσινά δεδομένα, δε θα εισαχθεί; Να της πούμε πως πιστέψαμε σε εξαγγελίες και την αφήσαμε να παλέψει έναν άνισο αγώνα, που μόνο στην απογοήτευση θα οδηγήσει;».
Επιτακτική η ανάγκη για την κατάργηση του διπλού δικτύου Ενιαίο Λύκειο - ΤΕΕ

Η επιστολή αυτή, που αναδεικνύει ορισμένα υπαρκτά ζητήματα, είναι η αφορμή για να σημειωθούν ορισμένα ζητήματα που από την αρχή της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης ο «Ρ» και το ΚΚΕ έχουν επισημάνει: Καταρχήν το κύριο στην παιδεία είναι το ποιο σκοπό αυτή εξυπηρετεί. Αν το σχολείο θα συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη των νέων. Το σημερινό σχολείο, λειτουργεί ως ο χώρος αναπαραγωγής της κυρίαρχης ιδεολογίας και με την εντεινόμενη αντιδραστική μεταρρύθμιση, με τους νόμους 2525 και 2640 αυτό που επιχειρείται είναι παραπέρα προσαρμογή της στις ανάγκες της αγοράς, η ενίσχυση των ταξικών φραγμών. Το διπλό δίκτυο ΕΛ και ΤΕΕ ουσιαστικά διαφοροποιεί τους μαθητές.

Γιατί ενώ οι νέοι ενηλικιώνονται στα 18, εξαναγκάζονται από τα 15 ή τα 16 τους χρόνια να κάνουν επιλογή ζωής, λύκειο με στόχο οποιοδήποτε, πτυχίο, ΤΕΕ ή άλλα ιδρύματα ψευτοκατάρτισης για τεχνική κατεύθυνση. Και φυσικά δεν είναι επιχείρημα από την πλευρά της κυβέρνησης και της κυρίαρχης ιδεολογίας ότι ο νέος έχει ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, έλκεται, πιθανά, νωρίτερα, ανάλογα με τις εμπειρίες του από κάποιο επάγγελμα. Αυτό μπορεί να συμβεί σε κάποιο βαθμό. Οπως επίσης δεν είναι η παιδαγωγική που θέλει να σταματά η γενική εκπαίδευση στη μέση του μεταβατικού σταδίου της εφηβείας. Αρα και τα προβλήματα και αδιέξοδα (όπως αυτά που περιγράφονται στην επιστολή), που δημιουργεί η αντιεκπαιδευτική λογική της κυβέρνησης, δε λύνονται με παρεμβάσεις στις διάφορες πλευρές του εξεταστικού συστήματος ή της διαδικασίας του διπλού δικτύου, αλλά με ριζικές αλλαγές που θα προβάλουν την ανατροπή της σημερινής κατάστασης και την ανάγκη. Γι' αυτό απαιτείται σχολείο που θα διαμορφώνει ολοκληρωμένες προσωπικότητες, καθιέρωση ενιαίου δημόσιου δωρεάν 12χρονου σχολείου, αναβάθμιση δηλαδή της βασικής υποχρεωτικής εκπαίδευσης με κατάργηση του διαχωρισμού, ΕΛ - ΤΕΕ, σύστημα δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης μετά τη βασική και ενιαία ανώτατη εκπαίδευση που θα δίνει πραγματικούς επιστήμονες που θα προσφέρουν στην κοινωνία.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Διατηρείται και ενισχύεται το διπλό σχολικό δίκτυο (2005-05-12 00:00:00.0)
Από μέρα σε μέρα το νομοσχέδιο - «σκούπα» (2000-12-19 00:00:00.0)
Τα αποτελέσματα εισαγωγής στα ΤΕΙ (2000-11-11 00:00:00.0)
Νομοσχέδιο «σκούπα» για την ειδική αγωγή (2000-02-08 00:00:00.0)
Αποκλεισμός από την τριτοβάθμια εκπαίδευση (1999-12-16 00:00:00.0)
Τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (1998-09-06 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ