Κυριακή 28 Σεπτέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
ΓΡΑΨΕ! ΦΩΝΑΞΕ! ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕ!

«

Πήγες στον πεζόδρομο της Ακρόπολης»; μου λέει στο τηλέφωνο. «Πήγα, βέβαια», του απαντάω. «Και δεν αγανάκτησες;» με ρωτάει. «Για ποιο απ' όλα;» τον αποπαίρνω. «Για την υπαίθρια έκθεση γλυπτών, σου λέω, και μην παριστάνεις τον αφελή. Δε βλέπεις ότι οι καλλιτέχνες, μια μεγάλη πλειοψηφία των καλλιτεχνών, τέλος πάντων, σφυρίζουν κλέφτικα; Κοιτάζεις, ακούς, διαβάζεις... και λες "καλά πού πάει αυτός ο κόσμος, τίποτα απ' όλα όσα γίνονται γύρω μας δεν τους αγγίζει"; Και δε λέω, να ταχτούν με το προλεταριάτο - που αυτό είναι το χρέος τους - αλλά, βρε αδερφέ, ούτε κουβέντα για την... ταμπακέρα! Και δε μιλάω για την ουσία της... ταμπακέρας. Μιλάω για την οφθαλμοφανή. Για την ανεργία, για το περιβάλλον, για την ασφυξία, τέλος πάντων, που έχει ακουμπήσει το σύνολο της κοινωνίας και όχι μόνο τους εργάτες, τα κατώτερα όπως λέμε στρώματα».

Ο Κώστας δεν είναι ευαίσθητος επειδή είναι γλύπτης, είναι γλύπτης, ακριβώς, γιατί είναι ευαίσθητος. Για να σηκώσει το τηλέφωνο και να σου ζητήσει κάτι, πρέπει να υπάρχει πραγματικός - και σοβαρός - λόγος.

«

Γράψε, σου λέω! Και δε λέω να γράψεις "κριτική", ερωτήματα σου λέω να βάλεις. Πού θα πάει αυτός ο εξευτελισμός; Είναι εικόνα αυτή η Γιάννα να πετάει σοκολάτες και από κάτω να συνωστίζονται εκατοντάδες καλλιτέχνες, συγγραφείς, διανοούμενοι, για να αρπάξουν ένα κομμάτι; Πώς, κύριε, λες "μέσα και εγώ στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα;". Ποια πολιτιστική και ποια Ολυμπιάδα; Εδώ έχουμε τη νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου στην οικονομική σπατάλη, στη διαπλοκή και στα άνομα - και άκρως παράνομα - πολιτικά και οικονομικά παιχνίδια. Δεν αντιλαμβάνεσαι πως γίνεσαι άλλοθι; Πως απαγγέλλοντας εσύ έναν "πολιτιστικό μονόλογο", ας πούμε, τούτοι βουτάνε τις χοντρές παραγγελίες, τις Καλατράβιες υπερκοστολογήσεις, σίγουροι πως η πένα σου, το πινέλο σου, η φωνή σου, δε θα τους βάλει στο στόχαστρο. Σε πληρώνουν και για να σωπάσεις όχι μόνο για να παίξεις. Γι' αυτό η αμοιβή σου είναι κομμάτι "ικανοποιητική", δεν πονηρεύεσαι»;

«

Χοντρή κουβέντα, Κώστα, για καλλιτέχνες», τον τσιγκλάω.

«Πέρασε η εποχή της αθωότητας, φίλε μου», φωνάζει οργισμένος. «Ο κόσμος έχει προβλήματα. Τα προβλήματα είναι αποτέλεσμα πολιτικών επιλογών και οι πολιτικές επιλογές αποτέλεσμα οικονομικών συμφερόντων. Αυτό το ξέρει και η κατσίκα μου, μπορεί να μην το αντιλαμβάνεται ο καλλιτέχνης»; Ο καλλιτέχνης που για να είναι καλλιτέχνης είναι υποχρεωμένος να "πιάνει" όχι μόνον τους κραδασμούς της κοινωνίας, αλλά, ακόμα, και τους ψιθύρους. Να τους πιάνει και να τους κάνει έργο».

«Εντάξει, γεννιούνται έργα, Κώστα. Δεν είναι όλοι τσαρλατάνοι αυτοί που παίρνουν μέρος στην Ολυμπιάδα. Παράγεται και προσφέρεται καλλιτεχνικό έργο. Πολλές φορές, μάλιστα, υψηλό καλλιτεχνικό έργο, όπως λένε».

«Να το δεχτώ κρατώντας, βέβαια, τις επιφυλάξεις μου. Ομως, ένα έργο τέχνης για να "λειτουργήσει" θέλει, απαιτεί καλύτερα, τις κατάλληλες προϋποθέσεις. Η "Αντιγόνη" ακυρώνεται όταν παίζεται μπροστά στα στρας και στις πούλιες. Ο Μπρεχτ δεν έγραφε για τους βιομηχάνους. Η Μακρόνησος δεν είναι η Μύκονος και η Ιμπιζα για να κάνουν κούρσες τα κότερα και οι κοσμικοί. Το έργο τέχνης για να επιτελέσει την αποστολή του, για να "αποδώσει", θέλει το "χώρο" του, το κοινωνικό του περιβάλλον. Ολος αυτός ο παραλογισμός που παρακολουθούμε, να λέγονται "επίκαιρα" έστω πράγματα σε "ανεπίκαιρους", όμως, ανθρώπους και χώρους, δεν είναι αποτέλεσμα επιπόλαιων επιλογών. Είναι πράξεις συνειδητές που γίνονται για να παροπλιστούν η τέχνη και οι καλλιτέχνες. Και ευθύνη γι' αυτό δεν έχουν μόνον αυτοί που πληρώνουν, έχουν και αυτοί που πληρώνονται. Γι' αυτό σου λέω, γράψε! Φώναξε! Ειδοποίησε»!


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ