Τετάρτη 17 Μάρτη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ
Τα «μαζεύει» η κυβέρνηση

Αρνητική εισήγηση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τη χωροθέτηση του Νέου Μουσείου Ακρόπολης

«Ανέκρουσε πρύμναν» για την καταστροφή των αρχαιοτήτων στου Μακρυγιάννη χάριν του Νέου Μουσείου Ακρόπολης η νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ, διά στόματος υφυπουργού Πολιτισμού, Π. Τατούλη, δυο μέρες πριν το ΣτΕ κρίνει τις προσφυγές κατά της οριστικής μελέτης του μουσείου.

Κατά τη χτεσινή του επίσκεψη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ο υφυπουργός, ερωτώμενος για το ποιες θέσεις θα εκφράσουν οι εκπρόσωποι του υπουργείου στο ΣτΕ, απάντησε πως «οι οδηγίες και οι εντολές που εδόθησαν είναι να προστατευτεί η πολιτική που το υπουργείο είχε στην άσκηση του δημοσίου συμφέροντος, καθώς και του συμφέροντος του υπουργείου Πολιτισμού»! Οταν κλήθηκε να γίνει σαφής για το αν το ΥΠΠΟ θα είναι υπέρ ή κατά της θέσης στου Μακρυγιάννη, απάντησε: «Είμαι ξεκάθαρος σε αυτό που είπα»!

Με αυτή τη δήλωση ο υφυπουργός όχι μόνο δεν εναντιώθηκε στην καταστροφή, αλλά άφησε - σαφέστερα - να εννοηθεί ότι θα «προστατεύσει» την προηγούμενη πολιτική του ΥΠΠΟ, όσον αφορά στο «δημόσιο συμφέρον»! Δηλαδή, όχι μόνο για τη χωροθέτηση αλλά και την καταστροφή του Μαραθώνα και όλη την πολιτική των προκατόχων του. Επιπλέον, έκανε και έναν αδιευκρίνιστο και περίεργο διαχωρισμό, μεταξύ του δημοσίου συμφέροντος και του «συμφέροντος» του ΥΠΠΟ!

Η δήλωση αυτή έρχεται μία μέρα μετά τη συνέντευξη του Ε. Βενιζέλου, στο ρ/σ «Flash», ο οποίος ζήτησε να αναλάβει πρωτοβουλία ο Κ. Καραμανλής, «για να κλείσει το θέμα με τις ποινικές διώξεις». Μάλιστα, ο πρώην υπουργός επιχείρησε να εκβιάσει καταστάσεις, με τη γνωστή «λογική» ...«όποιος αντιδρά στη χωροθέτηση ...είναι κατά της επιστροφής των Γλυπτών»: «Δεν ξέρω αν μια κυβέρνηση θέλει να ξεκινήσει τη θητεία της στον πολιτισμό και ιδίως στον τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς αντιδικώντας με τον Ζυλ Ντασσέν. Και κυρίως αν θέλει να απομακρύνει την προοπτική των Μαρμάρων»!

Εξάλλου, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), σε χτεσινή του ανακοίνωση με αφορμή τις διώξεις, σημειώνει μεταξύ άλλων ότι οι αρχαιολόγοι «ενεργούν πάντα στα πλαίσια του νόμου και της επιστημονικής γνώσης και δεοντολογίας» και δηλώνει ότι «δεν θα ανεχθούμε τον άδικο διασυρμό αρχαιολόγων, που αποδεδειγμένα ενήργησαν νόμιμα στα πλαίσια της άσκησης των καθηκόντων τους». Ωστόσο, ο ΣΕΑ αποφεύγει να πάρει θέση επί της ουσίας του ζητήματος.

Σαφέστερη είναι η συνδικαλιστική παράταξη του ΣΥΝ στο ΥΠΠΟ, η οποία τάσσεται υπέρ της χωροθέτησης στου Μακρυγιάννη και με τα επιχειρήματα της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, αν και ανατράπηκαν από πολλές πλευρές. Πάντως, και οι συνδικαλιστές του ΣΥΝ στο ΥΠΠΟ (σημειώνουμε ότι η θέση τους διαφέρει από τη σχετική θέση του κόμματός τους) «καλούν» τον πρωθυπουργό να προχωρήσει στην κατασκευή του μουσείου...

ΣτΕ: Εισήγηση υπέρ του «παγώματος» των εργασιών

Ανατροπές στα σχέδια του ΥΠΠΟ για το Νέο Μουσείο Ακρόπολης ενδέχεται να φέρει η εισήγηση του συμβούλου Επικρατείας Π. Πικραμμένου. Στη μεθαυριανή συνεδρίαση της Ολομέλειας του Ανωτάτου Διοικητικού Δικαστηρίου ο εισηγητής, σύμφωνα με πληροφορίες, θα προτείνει - με επιφυλάξεις - να γίνει εν μέρει δεκτή η προσφυγή του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών (ICOMOS) και κατοίκων της περιοχής Μακρυγιάννη, που εναντιώνονται στο νομοθετικό πλέγμα που επιτρέπει την ανέγερση του μουσείου.

Ο Π. Πικραμμένος από την πληθώρα των στοιχείων που επικαλείται το ICOMOS ενάντια στη χωροθέτηση του Μακρυγιάννη δέχεται μοναχά δύο. Αυτό σημαίνει το «πάγωμα» των εργασιών, αν γίνει δεκτή η εισήγηση από την Ολομέλεια του ΣτΕ.

Ειδικότερα, ο εισηγητής δέχεται τους ισχυρισμούς των προσφευγόντων για το ύψος του κτιρίου και την κακή σύνθεση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), το οποίο ενέκρινε τη μελέτη ανέγερσης του μουσείου.

Οσον αφορά στο σκεπτικό για το ύψος του μουσείου, ο εισηγητής θα αναφέρει ότι κατά το χρόνο έγκρισης του κτιριολογικού προγράμματος δεν είχε δημοσιευτεί ο νόμος 2912/2001, με τον οποίο το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος του ΝΜΑ αυξήθηκε κατά πέντε μέτρα, καθώς και ο συντελεστής κατ' όγκον εκμετάλλευσης. Συνεπώς, το ΚΑΣ δεν είχε υπόψη του τα τελικά δεδομένα και γι' αυτό η γνωμοδότησή του δεν μπορεί να θεωρηθεί νομίμως αιτιολογημένη.

Επίσης, ο εισηγητής δέχεται τους ισχυρισμούς για μη νόμιμη σύνθεση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, καθώς ο Β. Χανδακάς συμμετείχε στη συνεδρίαση της 24.6.2003 του ΚΑΣ που ενέκρινε τη μελέτη για το ΝΜΑ, αλλά και στο ΔΣ του Οργανισμού Νέου Μουσείου Ακροπόλεως, με συνέπεια η απόφαση που ελήφθη τη μέρα εκείνη να είναι άκυρη, λόγω κακής σύνθεσης.

Να σημειωθεί ότι ο εισηγητής απορρίπτει όλους τους άλλους ισχυρισμούς των προσφευγόντων ως αβάσιμους, όπως τοποθέτηση υποστυλωμάτων στην κόκκινη ζώνη, όπου υπάρχουν αρχαιολογικά ευρήματα, βλάβη αρχαιοτήτων, μη σύνταξη περιβαλλοντικής μελέτης, κλπ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ