Παρασκευή 6 Αυγούστου 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΡΑΝΤΑ ΣΑΧΑΛ ΣΑΜΠΑΓΚ
Ο χαρταετός

Δυο λιβανέζικα χωριά χωρίζονται με ισραηλινά συρματοπλέγματα. Μια 15χρονη κοπέλα διασχίζει αυτά τα συρματοπλέγματα για να περάσει στο απέναντι χωριό, που βρίσκεται υπό ισραηλινή κατοχή, για να παντρευτεί τον ξάδερφό της. Το πέρασμα επιτρέπεται μόνον σε τέτοιες περιπτώσεις και σε περιπτώσεις θανάτου!

Η ταινία έχει κερδίσει το Αργυρό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ της Βενετίας το 2003. Κερδίζει και τις -συναισθηματικές - εντυπώσεις του θεατή. Ωστόσο, δημιουργούνται αρκετά ερωτήματα για την ειλικρίνειά της (και για τη σκοπιμότητα (;) της βράβευσης). Το θέμα που εξετάζει δεν έπεσε από τον ουρανό. Δε φταίει η ανακάλυψη του συρματοπλέγματος (1874 από τον Αμερικανό αγρότη Τζόζεφ Γκίντεν), όπως διατείνεται η Λιβανο-ιρακινή δημιουργός σε συνεντεύξεις της για την καταπίεση στην πατρίδα της. Αν δεν ήταν το συρματόπλεγμα θα έβρισκαν κάτι χειρότερο! Το ζήτημα, λοιπόν, είναι ποιος χρησιμοποιεί το συρματόπλεγμα στο Λίβανο και για ποιους λόγους. Και απάνω σε αυτό το ζήτημα η ταινία σχεδόν δε λέει τίποτα. Περιορίζεται σε κάποιες - και αυτές συναισθηματικές - καταγγελίες για το Ισραήλ. Επίσης, η ταινία, δε λέει τίποτα σχετικά με την «παράδοση» να οδηγούνται σε γάμο, παρά τη θέλησή τους, οι γυναίκες του Λιβάνου κι ας είναι αυτό το κεντρικό θέμα της! Δυο ζητήματα που έχουν, κατά τη γνώμη μας, την ίδια αφετηρία.

Εάν ο θεατής αποστασιοποιηθεί από τη συναισθηματική συγκίνηση που παίρνει από το φιλμ, τότε, με αφορμή την ιστορία της μικρής Λιβανέζας, θα μπορέσει να κάνει διάφορες χρήσιμες αναγωγές. Θα δει πως οι Λιβανέζοι, και όχι μόνον αυτοί, βέβαια, πριν γνωρίσουν τη βία του ανοιχτού πολέμου, το συρματόπλεγμα, γνώρισαν -και γνωρίζουν- και άλλες μορφές καταπίεσης. Ανάμεσα σε αυτές πρώτη, φυσικά, η θρησκεία! Η μικρή Λάμια και στο «ελεύθερο» χωριό της, και πριν την ισραηλινή προσάρτηση, πάλι κλεισμένη σε συρματοπλέγματα ήταν. Αλλοι αποφάσιζαν για το μέλλον της. Οι ορατές και «αόρατες» παραδόσεις, τα ήθη και τα έθιμα. Δεσμά, δηλαδή, που αν δεν ανταποκρίνονται στις ανάλογες χρονικές απαιτήσεις, πρέπει να σπάσουν!

Φυσικά, η μικρή Λιβανέζα δεν ολοκληρώνει το γάμο της και ερωτεύεται τον ομόφυλό της φρουρό των συνόρων! Ομως, η επαναστατική αυτή πράξη, δεν αποτέλεσε το γεγονός για την ταινία. Ενα γεγονός που θα μεταφραζόταν σαν αγώνας για την ελεύθερη επιλογή, για την ίδια την ελευθερία. Ηταν, απλώς, μια πράξη συμβολική. Η οποία πράξη, μάλιστα, περισσότερο προέκυψε παρά επιδιώχτηκε!

Ωστόσο, πρέπει κανείς να δει την ταινία γιατί, παρ' όλα τα παραπάνω, σου δίνει τις δυνατότητες να πας εσύ παραπέρα. Αυτό το «παραπέρα» σε γεμίζει, σε πρώτη φάση, μελαγχολία, αλλά, στη συνέχεια, από την οργή - και τη λογική - αναγκάζεσαι να κάνεις το επόμενο βήμα. Να δεις πόσες χιλιάδες πράγματα έχει να αντιπαλέψει - και να αλλάξει, τελικά - ο άνθρωπος.

Παίζουν: Φλάβια Μπέχαρα, Ζίαντ Ραμπάνι, Ράντα Ασμάρ, Τζούλια Κασάρ, Λιλιάν Νεμρί.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ