Παρασκευή 26 Νοέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ - ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
Ανατιμήσεις μέχρι και 29%!

Πέρα από κάθε όριο η ακρίβεια που επιβάλλουν οι μεγαλοεπιχειρηματίες. Μέσα στις πρώτες μέρες του Νοέμβρη εκατοντάδες είδη ακρίβυναν, ενώ οι επιχείρηματίες έχουν προαναγγείλει νέες ανατιμήσεις

Με αλλεπάλληλες ανατιμήσεις σε όλα τα είδη καθημερινής κατανάλωσης, από τα μανταλάκια μέχρι τα είδη διατροφής, ξεδιπλώνεται το τελευταίο διάστημα η νέα επίθεση σε βάρος των λαϊκών εισοδημάτων. Σύμφωνα με τους τιμοκαταλόγους μεγάλων σούπερ μάρκετ που διαθέτει ο «Ρ», μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοέμβρη έχουν επιβληθεί αυξήσεις τιμών μέχρι και 29% σε εκατοντάδες είδη που καταναλώνει καθημερινά η μέση οικογένεια, ενώ προαναγγέλλονται ανατιμήσεις σε μια σειρά κατηγοριών προϊόντων για το επόμενο διάστημα.

Το νέο κύμα ανατιμήσεων έρχεται να οξύνει παραπέρα το πρόβλημα της ακρίβειας. Η δραματική κατάσταση την οποία βιώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά, που με όλο και μεγαλύτερη δυσκολία κατορθώνουν να ανταποκριθούν στις καθημερινές ανάγκες, είναι συνυφασμένη με την ασκούμενη πολιτική της ενίσχυσης των κερδών του μεγάλου κεφαλαίου μέσα από την αφαίμαξη της λαϊκής οικογένειας. Και, στο βαθμό που η εκάστοτε κυβέρνηση υποκλίνεται μπροστά στους νόμους της αγοράς και στις επιταγές του «ανταγωνισμού», είναι φανερό ότι τα πράγματα για τους εργαζόμενους θα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο.

Οι κατά καιρούς κυβερνητικές εκκλήσεις προς τους επιχειρηματίες για συγκράτηση των τιμών, άλλοτε για λόγους προεκλογικής προπαγάνδας, όπως έγινε στο τέλος του 2003 από το ΠΑΣΟΚ, άλλοτε για την εξυπηρέτηση σκοπών όπως ήταν η πραγματοποίηση των Ολυμπιακών Αγώνων με την κυβέρνηση της ΝΔ, ακόμα κι αν πράγματι οδηγούν σε μια προσωρινή αναστολή των ανατιμήσεων όχι μόνο δεν αποτελεί πολιτική συγκράτησης των τιμών, αλλά αντίθετα λειτουργούν ως εφαλτήριο για νέες επιθέσεις σε βάρος των λαϊκών εισοδημάτων μέσω ανεξέλεγκτων αυξήσεων τιμών. Μέσα στη χρονιά που διανύουμε σημειώθηκαν μαζικές ανατιμήσεις σε όλα τα είδη που καταναλώνει καθημερινά η μέση οικογένεια. Οπως είχε αποκαλύψει ο «Ρ» το Μάρτη, αμέσως μετά το «ξεπάγωμα» των τιμών, που υποτίθεται ότι είχαν συμφωνήσει κυβέρνηση και μεγαλοεπιχειρηματίες πριν από τις εκλογές, μόλις άλλαξε η κυβέρνηση, μέσα σε διάστημα μόλις μίας εβδομάδας, στα σούπερ μάρκετ επιβλήθηκαν ανατιμήσεις σε είδη ευρείας κατανάλωσης μέχρι και 50%. Τόσο έφτασαν τότε οι ανατιμήσεις στις ελιές, ενώ μεταξύ άλλων αυξήθηκαν οι τιμές μέχρι 33,8% σε είδη προσωπικής υγιεινής, μέχρι 30% σε χαρτικά οικιακής χρήσης, μέχρι 24,81% σε αλλαντικά, 24,16% σε προϊόντα καθαρισμού, 14,7% σε κρασιά, 7,9% σε τυριά κλπ.

Ανατιμήσεις ...«παραδοσιακές»


Αυτές τις μέρες η μια μετά την άλλη οι επιχειρήσεις επιβάλλουν τις «παραδοσιακές» φθινοπωρινές ανατιμήσεις. Σύμφωνα με τους επίσημους τιμοκαταλόγους σούπερ μάρκετ, που δημοσιεύει σήμερα ο «Ρ», οι ανατιμήσεις που επιβλήθηκαν από τα τέλη του Οκτώβρη μέχρι και τις 15 Νοέμβρη σε εκατοντάδες προϊόντα φτάνουν μέχρι και 29%. Στον ατελείωτο κατάλογο με τις αυξήσεις τιμών περιλαμβάνονται δεκάδες τυριά μέχρι και 28,9%, αλλαντικά μέχρι και 13,9%, καθαριστικά - απορρυπαντικά μέχρι 14,6%, χαρτικά οικιακής χρήσης μέχρι 16,1%, κρασιά και αλκοολούχα ποτά μέχρι 19,9%, σοκολάτες και προϊόντα σοκολατοποιίας 16,1%, ελιές 17,6%, αλεύρια 20%, κονσέρβες με ανατίμηση μέχρι και 28,9%. Ο πίνακας που δημοσιεύεται περιλαμβάνει ενδεικτικά μόνο ορισμένες από τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων.

Πέρα από αυτές, ο «Ρ» κατέγραψε δεκάδες ακόμη ανατιμήσεις σε είδη όπως:

  • χαρτοπετσέτες 9%
  • μαλακτικό πλυντηρίου ρούχων 8,9%
  • νερό αποσταγμένο για οικιακή χρήση 7,8%
  • κονσέρβες ντομάτας 5,5%
  • μανταλάκια 6,5%
  • τυροπιτάκια κατεψυγμένα 4,7%
  • μαρμελάδες 4,6%
  • μωρομάντηλα 4,4%
  • ζυμαρικά 2,8%
  • χαλβάς 5,3%
  • αλουμινόχαρτο 3,4%.

Την ίδια στιγμή, που τα μισθοσυντήρητα νοικοκυριά «γονατίζουν» κάτω από το βάρος της αβάσταχτης ακρίβειας και των ανεξέλεγκτων ανατιμήσεων, το μεγάλο κεφάλαιο μετράει τα υπερκέρδη του. Μια χούφτα αλυσίδων σούπερ μάρκετ αυξάνει με δυσθεώρητους ρυθμούς τα προκλητικά κέρδη της.

Αποκαλυπτικά των αποτελεσμάτων των ασκούμενων πολιτικών της «ελεύθερης» διαμόρφωσης των τιμών και του λεγόμενου ανταγωνισμού, στο όνομα του οποίου «ορκίζονται» τόσο η σημερινή όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, είναι τα όσα συνάγονται από την έρευνα της «Stat Bank» που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα. Σύμφωνα με αυτά, τα συνολικά κέρδη 99 αλυσίδων σούπερ μάρκετ - πολυκαταστημάτων αυξήθηκαν το 2003 σε σύγκριση με το 2002 κατά 18,4%, φτάνοντας τα 175,91 εκατ. ευρώ. Η περίοδος, μάλιστα, κατά την οποία οι τότε κυβερνώντες είχαν στηρίξει την προπαγάνδα τους στα δήθεν παγώματα τιμών και στη «συγκράτηση» των ανατιμήσεων και συγκεκριμένα η διετία 2002-2003 εκτίναξε την κερδοφορία του μεγάλου λιανεμπορικού κεφαλαίου στα ύψη, έτσι που τα συνολικά κέρδη των επιχειρήσεων του δείγματος της έρευνας να έχουν αυξηθεί στο τέλος του 2003 κατά 202% σε σύγκριση με το τέλος του 2001. Μάλιστα, χαρακτηριστικό της μονοπώλησης της αγοράς είναι ότι μόνο επτά επιχειρήσεις από τις 99 συγκέντρωσαν το 70% των συνολικών κερδών.


Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ