Σάββατο 8 Γενάρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Η υποκατάσταση της εκπαίδευσης

Οι μαθητές των ΤΕΕ, αντιμέτωποι με τα αδιέξοδα της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής

Σε μια προσπάθεια να ξεπεραστεί η κρίση του εκπαιδευτικού συστήματος, καλλιεργείται ήδη από τις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου το έδαφος μιας ...λύσης στο αδιέξοδο των υπέρογκων διδάκτρων των φροντιστηρίων και της ακριβοπληρωμένης αμάθειας των Ενιαίων Λυκείων. Από τις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου διαφημίζονται στις συνειδήσεις των μαθητών τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΤΕΕ), ως μια «διέξοδος» για «εκείνους τους νέους που δεν πάνε για ανώτερες σπουδές».

Το ρετουσάρισμα που επιχειρεί η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ στα ΤΕΕ είναι η αλλαγή της ταμπέλας σε «Τεχνικά Επαγγελματικά Λύκεια», υποτίθεται αναβαθμίζοντάς τα. Βέβαια, αν ήθελε κάτι τέτοιο δε θα διατηρούσε το διπλό σχολικό δίκτυο και θα καθιέρωνε το ενιαίο 12χρονο σχολείο κοινό για όλους.

Αντίθετα, αυτό που αναπαράγουν τα ΤΕΕ του χάους και τα αυριανά «τεχνικά λύκεια» ή όπως αλλιώς τα ονομάσει η σημερινή κυβέρνηση είναι μισοειδικευμένο φτηνό, ευέλικτο εργατικό δυναμικό, που θα δουλεύει κάτω από άθλιες συνθήκες, απασχολήσιμο χωρίς ουσιαστικά δικαιώματα, ασφάλιση, ωράριο, σταθερό μισθό.

Στροφή στην κατάρτιση

Ηδη τα τελευταία χρόνια, πολλές φορές τα ΤΕΕ έχουν διαφημιστεί για δήθεν επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά και για αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης, τάζοντας στους μαθητές μια... λαμπρή καριέρα σε ειδικότητες όπως: Μηχανολόγος, Ηλεκτρονικός, Ηλεκτρολόγος, Εφαρμοσμένων Τεχνών, Κλωστοϋφαντουργίας - Ενδυσης, Κατασκευών, Οικονομίας και Διοίκησης, Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντας, Υγείας και Πρόνοιας, Χημικών Εργαστηριακών Εφαρμογών, Πληροφορικής - Δικτύων Η/Υ, Αισθητικής - Κομμωτικής, Ναυτικός και Ναυτιλιακός. Ετσι, μεγάλος αριθμός μαθητών επιλέγει να στραφεί στην τεχνική εκπαίδευση, όπως δείχνει και η σχολική διαρροή από το Ενιαίο Λύκειο (που πενταπλασιάστηκε στην περίοδο της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του ΠΑΣΟΚ, σε σχέση με πριν).

Μαθητές των ΤΕΕ έρχονται αντιμέτωποι με αναλυτικά προγράμματα διαρκώς μεταβαλλόμενα, με εκπαιδευτικά ωράρια που δεν υλοποιούνται, ανύπαρκτα εργαστήρια ή χώρους εργαστηριακούς που υπολειτουργούν, φωτοτυπίες μαζί με κάποια βιβλία Λυκείου, CD-ROM και καρικατούρες που στοιβάζονται σε διαδρόμους και βρώμικες αίθουσες. Και φυσικά πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι οι απόφοιτοι των ΤΕΕ, αν και έχουν τυπικά το δικαίωμα συμμετοχής σε ειδικές εξετάσεις για την εισαγωγή τους στα ΤΕΙ, ουσιαστικά δεν μπορούν να το ασκήσουν, αφού η υποβαθμισμένη εκπαίδευσή τους είναι απαγορευτική για τη συνέχιση των σπουδών τους.

Ετσι, τα ΤΕΕ μη δίνοντας και μη εφοδιάζοντας με ουσιαστικά προσόντα για την άσκηση κάποιου επαγγέλματος, αποτελούν τα πρώτα σκαλοπάτια για τη μετέπειτα επαγγελματική, φτηνή, ελλιπή και στενή κατάρτιση, που θα τους δοθεί στη μεταλυκειακή, μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση από τα κάθε είδους τύπου ΙΕΚ, ΚΕΚ κτλ. Αλλωστε, αυτό φαίνεται ξεκάθαρα και από το νόμο για την τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση 2640/98, όπου ορίζεται ότι «η νέα επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να εξασφαλίζει την απόκτηση επαγγελματικών γνώσεων, δεξιοτήτων - κλειδιών, ώστε να ενισχύουν την επαγγελματική κινητικότητα και την αξιοποίηση της συνεχιζόμενης κατάρτισης, και προσόντων, όπως... ικανότητα χρήσης πολλαπλών πηγών και αξιοποίηση των πληροφοριών για την επίλυση σύνθετων εφαρμογών».

Είναι αναπόφευκτο οι απόφοιτοι των ΤΕΕ να καταφεύγουν στην ιδιωτική μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση όπως είναι τα ΙΕΚ, προκειμένου να αποκτήσουν «επαγγελματική εκπαίδευση». Και εκεί ξεκινάει ένας νέος φαύλος κύκλος, όπου κάθε λογής ΙΕΚ τάζουν έναντι υπέρογκων διδάκτρων «λαγούς με πετραχήλια», παρουσιάζοντας πιστοποιητικά που χορηγούνται ως επαγγελματικά «ισότιμα» με σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το αποτέλεσμα είναι χιλιάδες νέοι να αποφοιτούν μετά από δύο ή τρία χρόνια έχοντας ξοδέψει ένα σημαντικό ποσό και μένοντας τις περισσότερες φορές έξω από την αγορά εργασίας, ή στην καλύτερη περίπτωση εξασφαλίζοντας μια θέση ως ...βοηθός του βοηθού.

Διέξοδος οι θέσεις του ΚΚΕ

Οι μαθητές τόσο των γενικών όσο και των άλλων σχολείων έχουν γνωρίσει από πρώτο χέρι το αποκρουστικό πρόσωπο της αντιμεταρρύθμισης, εκείνης που θέλει τους μαθητές βουτηγμένους στην απόγνωση αντί για τη γνώση, που τους θέλει από το σπίτι, στο φροντιστήριο και με το άγχος της ανεργίας.

Ολο και περισσότεροι είναι οι μαθητές που συνειδητοποιούν ότι η τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να μπει σε άλλη βάση από τη σημερινή. Το ΚΚΕ έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση για την κατάργηση του διπλού δικτύου (Λύκειο και ΤΕΕ), που χωρίζει τους μαθητές σε ικανούς και ανίκανους να πάρουν τα γράμματα, που αναπαράγει τους ταξικούς αποκλεισμούς και τις ανισότητες στην εκπαίδευση. Σήμερα, αναδεικνύεται η ανάγκη για δημόσια και δωρεάν επαγγελματική εκπαίδευση, να πατάει στο υπόβαθρο της βασικής μόρφωσης κοινής για όλους. Ενα αίτημα, το οποίο έχει ξεχωριστή θέση στο ενιαίο παλλαϊκό μέτωπο πάλης για ριζικές αλλαγές στην Παιδεία, στην εργασία, στην κοινωνία. Αίτημα που είναι άρρηκτα δεμένο με το αίτημα για την καθιέρωση ενιαίου δωδεκάχρονου βασικού υποχρεωτικού σχολείου, κοινού για όλους. Οι αγώνες που ξεδιπλώθηκαν την προηγούμενη περίοδο και αναμένεται να συνεχιστούν το επόμενο διάστημα συναντιούνται στο αίτημα για δημόσια και δωρεάν μόρφωση για όλους.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ