Παρασκευή 20 Μάη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΑΝΤΡΕΣ ΓΟΥΝΤ
Ματσούκα

Ματίας Κουέρ, Μανουέλα Μαρτέλλι, Άριελ Ματελούνα
Ματίας Κουέρ, Μανουέλα Μαρτέλλι, Άριελ Ματελούνα
Χιλή, λίγο πριν από τη δικτατορία του Πινοτσέτ. Κάποια «φωτισμένα» και «προοδευτικά» μυαλά προσπαθούν να γεφυρώσουν τα αγεφύρωτα. Τους δυο κόσμους, που μοιράζονται τον ήλιο, μόνον τον ήλιο, της Χιλής. Τους φτωχούς και τους πλούσιους. Είναι αυτά τα μυαλά, που παίζουν το ρόλο του κοινωνικού αμορτισέρ. Του οργάνου, που προσπαθεί να μειώσει τους κοινωνικούς κραδασμούς.

Ενα από αυτά τα κοινωνικά αμορτισέρ είναι ο πατήρ Μάκενρο, διευθυντής ενός ακριβού ιδιωτικού καθολικού εκκλησιαστικού σχολείου, που εδρεύει σε μια πλούσια συνοικία του Σαντιάγκο. Αυτός, με την υποστήριξη των γονέων των μαθητών, δέχεται, στο σχολείο που διευθύνει, χωρίς να πληρώνουν, μια ομάδα 15 πάμφτωχων παιδιών, από τη γειτονική παραγκούπολη. Ανάμεσα στα 15 φτωχόπαιδα είναι και ο 12χρονος Machuko.

Ο Machuko γίνεται φίλος με τον Ινφάντε. Ενα 12χρονο αγόρι, από πλούσια, όμως, οικογένεια. Στα δυο αγόρια προστίθεται και ένα νεαρό κορίτσι της παραγκούπολης. Τα τρία αυτά παιδιά βιώνουν τις κοινωνικές αντιθέσεις, αλλά και το αμερικανοκίνητο πραξικόπημα της 11ηςΣεπτέμβρη του 1973. Βιώνουν, επίσης, και το αποτέλεσμα των διαλυμένων οικογενειών τους. Μια διάλυση, βέβαια, διαφορετικής ποιότητας, που προκύπτει από διαφορετικούς κοινωνικούς λόγους!

Η ταινία, όπως αντιλαμβάνεστε, έχει αρκετό ψαχνό. Που αν ο σκηνοθέτης ήθελε να το αποκαλύψει, θα μιλούσαμε, για ένα μικρό αριστούργημα. Ομως, ο Αντρές Γουντ, που θεωρείται ο πιο επιτυχημένος Χιλιανός σκηνοθέτης, δε θέλησε να πει όλη την αλήθεια. Περιορίστηκε σε άσφαιρους συναισθηματισμούς. Είπε τόσα πράγματα, και με τέτοιο τρόπο, που να χωράνε στα «κοινώς αποδεκτά». Κακοί οι κακοί, καλοί οι καλοί. Και βρίσκονται, και οι καλοί και οι κακοί, και από τις δυο πλευρές. Καλύτερος, βέβαια, όλων, χωρίς ψεγάδι αυτός, ο καθολικός ιερέας!

Ο Γουντ είναι καθαρός εκεί που δεν κοστίζει. Για παράδειγμα, η παρέα των φτωχών παιδιών, με τα πλούσια παιδιά, δε θα «κολλήσει» στην ταινία του. Εκεί οι διαφορές δεν είναι εύκολο να γεφυρωθούν. Ο θεατής θα κλότσαγε! Στα υψηλότερα, όμως, επίπεδα, εκεί που παίζονται τα μεγάλα παιχνίδια, εκεί ο Γουντ ρίχνει αρκετό νερό στο κρασί του. Η ταινία, κατά τη γνώμη μου, μιλάει για τη χούντα, που αιματοκύλησε τη Χιλή, με πολύ απαλά χρώματα, σε σχέση με το κακό που έκανε. Μοιάζει με κάποιους «συνετούς» ανθρώπους, που γνώρισε - και γνωρίζει - και ο δικός μας ο τόπος, οι οποίοι έλεγαν - και λένε - «ελάτε να κοιτάξουμε μπροστά. Να ξεχάσουμε τους εμφύλιους, τις δικτατορίες. Η πατρίδα μας χρειάζεται όλους»!

Η «χριστιανική» αντιμετώπιση τόσο ταραγμένων και τραγικών ιστορικών στιγμών και όταν, ακόμα, δεν κρύβει βαθύτερες επιδιώξεις, εμποδίζει την αλήθεια. Μειώνει το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Οταν κρύβει βαθύτερες επιδιώξεις, βέβαια, τότε τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δύσκολα. Δεν είναι εύκολο για τον θεατή, όταν δεν έχει επαρκή στοιχεία, να διακρίνει τη διαχωριστική γραμμή, ανάμεσα στη συναισθηματική άποψη και τη σκοπιμότητα. Εκείνο, που με βεβαιότητα μπορώ να πω είναι πως βγαίνοντας από την ταινία, ένιωθα ανικανοποίητος. Ενιωθα πως η ταινία είχε, στην καλύτερη περίπτωση, αυτοπαγιδευτεί από το συναισθηματισμό της.

Παίζουν: Ματίας Κουέρ, Αριελ Ματελούνα, Μανουέλα Μαρτέλι, Αλίνε Κουπενχέιμ κ.ά.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ