Παρασκευή 2 Ιούνη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 34
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΛΥΚΕΙΟΥ
Πρόκληση για τους μαθητές το θέμα της Εκθεσης

Ξάφνιασαν τους μαθητές τα πρωτοφανούς εκσυγχρονιστικής έμπνευσης και ετικέτας θέματα Εκφρασης - Εκθεσης της Γ` Λυκείου. Οι μαθητές έχοντας ήδη διανύσει ένα μέρος του εξεταστικού μαραθωνίου και έχοντας μπροστά τους άλλες 24 μέρες, κλήθηκαν ούτε λίγο - ούτε πολύ να εξυμνήσουν αυτήν ακριβώς τη «μεταρρύθμιση», που εισήγαγε τις πανελλαδικές εξετάσεις για την προαγωγή και απόλυση από το λύκειο και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Απαράδεκτο χαρακτήριζαν φιλόλογοι το γεγονός να διαγωνίζονται οι μαθητές σε θέματα που περιλαμβάνουν απευθείας επιστολή σε πολιτικό πρόσωπο, μετά, μάλιστα, από μια τέτοια αντιπαράθεση στο χώρο της παιδείας.

Η εξέταση - πρόκληση περιλάμβανε άρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής», της Ελένης Στεφάνου, πρώην υφυπουργού Παιδείας, καθηγήτριας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και υποψήφιας βουλευτή που δεν εξελέγη στις τελευταίες εκλογές στο Νομό Φθιώτιδας, το οποίο θα μπορούσε να είναι και ...η εισηγητική έκθεση του Ν. 2525. Οι μαθητές κλήθηκαν ούτε λίγο - ούτε πολύ να το υιοθετήσουν για να απαντήσουν στις ερωτήσεις, αναλύοντας τη μεθοδολογία και το σκεπτικό της αρθρογράφου. Στο τρίτο μέρος της εξέτασης, καλούνται οι μαθητές να γράψουν επιστολή στον υπουργό Παιδείας με τις προτάσεις τους για τις αλλαγές που θα ήθελαν να γίνουν στο σχολείο, «προκειμένου αυτό να ανταποκρίνεται αποτελεσματικότερα στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας».

Πρόκειται για χειραγώγηση του μαθητή, ο οποίος βρίσκεται μπροστά σε ένα ηθικό δίλημμα, επισήμαναν στο «Ρ» φιλόλογοι. Ιδιαίτερα όταν δε ζητείται να γραφτεί επιστολή σε κάποιο ανώνυμο φορέα της εκπαίδευσης, αλλά συγκεκριμένα στον υπουργό Παιδείας, είναι κάτι που θίγει την ευαισθησία των υποψηφίων σε ένα καθαρά πολιτικό και επίκαιρο θέμα, κάτι που θεωρείται αδόκιμο για τέτοιου είδους εξετάσεις και δεν αναδεικνύει αυτό που ο μαθητής έμαθε.

«Δεν επιτρέπεται να προσβάλλουν την ευαισθησία των παιδιών και να τα εξαναγκάζουν σε ομολογία ότι είναι ευχαριστημένα με το σύστημα», τόνιζαν χαρακτηριστικά.

Μαθητές: Ηταν μια παγίδα

Τα σχόλια, τον προβληματισμό, αλλά και την πραγματική τους άποψη για το χτεσινό θέμα της Εκθεσης, μας έκαναν μαθητές που κλήθηκαν να γράψουν την «άποψή» τους για το νέο εκπαιδευτικό σύστημα. Την πραγματική τους άποψη, που, κάτω από τον τρόμο της βαθμολογίας, ίσως και να φοβήθηκαν να εκφράσουν.

«Το σημερινό θέμα έκθεσης δεν έκρυβε "παγίδες". Αποτελούσε ολόκληρο μια παγίδα», μας λέει η Δώρα Μοντσενίγου, μαθήτρια της Γ` τάξης και μέλος του Συντονιστικού Αγώνα Σχολείων Αθήνας. «Οι κινητοποιήσεις των τριών τελευταίων χρόνων φανερώνουν ξεκάθαρα την άποψη του μαθητικού κινήματος για το σημερινό σχολείο. Εύκολα λοιπόν, αντιλαμβάνεται κανείς ότι το συγκεκριμένο θέμα δεν μπήκε στις πανελλήνιες εξετάσεις για να μάθει η κυβέρνηση τις προτάσεις και τις απόψεις των μαθητών, για ένα ενιαίο 12χρονο δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλους. Αυτές εξάλλου τις έχουν εκφράσει και διεκδικήσει από καιρό», τόνισε για να συνεχίσει: «Το θέμα της έκθεσης αποτελεί ξεκάθαρα τη συνέχεια της τρομοκρατίας και του αυταρχισμού από την κυβέρνηση, η οποία δε σταμάτησε στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Ενα τέτοιο θέμα είχε ως στόχο να προβληματίσει και να τρομοκρατήσει τους μαθητές, οι οποίοι, κάτω από την πίεση της βαθμολογίας, δυσκολεύτηκαν να εκφράσουν ελεύθερα τις απόψεις τους και να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη, όπως, άλλωστε, απαιτεί και ένα τέτοιο μάθημα σαν την έκθεση».

Ο Αντώνης Πατίδης, μαθητής της Γ` τάξης στο 3ο ΕΛ Πειραιά, μας είπε: «Ενα τέτοιο θέμα δεν το περιμέναμε, ήταν απρόσμενο. Το σίγουρο ήταν ότι περίμεναν να γράψουμε πόσο καλό είναι το νέο σύστημα. Είναι άλλωστε και ένα θέμα που τους "πονάει". Επίσης, σίγουρο είναι ότι οι μαθητές θα φοβήθηκαν να γράψουν την αλήθεια για τη μεταρρύθμιση, και το πόσο κακή είναι, γιατί μπορεί η πραγματική άποψη να μην άρεσε στον διορθωτή (!)».

«Το σημερινό θέμα εντάσσεται στη γενική κατεύθυνση, που δίνει το υπουργείο Παιδείας, μέσα από το μάθημα της Εκθεσης να φανεί ότι δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύξουν την άποψή τους πάνω στα θέματα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας», μας είπε η Βαγγελιώ Κυριαζίδου, μαθήτρια στη Γ` τάξη στην Ιωννίδειο Σχολή Πειραιά. «Ομως, το υπουργείο, αντί να κάνει διάλογο με τους μαθητές την περίοδο που ήταν στον δρόμο, αγωνίζονταν και διεκδικούσαν ένα άλλο σχολείο, προσπαθεί μέσα από την Εκθεση να "βαθμολογήσει" τις γνώμες και τις απόψεις των μαθητών και να τους χωρίσει σε κατηγορίες. Με αυτόν τον τρόπο, γίνεται και φακέλωμα των μαθητών από τη γνώμη που θα εκφράσουν».

Στη Βιολογία

Στο μεταξύ, εύκολα και χωρίς παγίδες χαρακτηρίζει η Ενωση Ελλήνων Βιολόγων τα θέματα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας, στα οποία εξετάστηκαν χτες οι μαθητές της Β` Λυκείου.

Αύριο Σάββατο, οι μαθητές της Β` Λυκείου εξετάζονται στο μάθημα Ιστορία Γενικής Παιδείας. Οι μαθητές της Γ` Λυκείου εξετάζονται στα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής Γενικής Παιδείας.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ