Πέμπτη 8 Σεπτέμβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΠΑΙΔΕΙΑ
Θέλουν τους νέους με «μάτια ερμητικά κλειστά»

Για να χτυπηθούν οι αντιδράσεις των εργαζομένων και να ποδηγετηθεί το εργατικό κίνημα, τα αφεντικά δεν απαιτούν μόνο κατασταλτικούς μηχανισμούς (ΜΑΤ, τρομοκρατία, απολύσεις κλπ.) και νόμους που θωρακίζουν το εκμεταλλευτικό τους σύστημα για να βγάζουν παράνομη κάθε απεργία και διεκδίκηση, αλλά χρειάζονται και ιδεολογικούς μηχανισμούς ώστε να χειραγωγήσουν τη συνείδηση των εργαζομένων σε ανώδυνους ατραπούς γι' αυτούς.

Το σχολείο είναι από τους κυρίαρχους ιδεολογικούς μηχανισμούς όπου σε καθοριστικό βαθμό κρίνεται τι μαθαίνει το παιδί (ο αυριανός εργαζόμενος) και για το συμφέρον τίνος μαθαίνει ό,τι μαθαίνει.

Μαθαίνει για τα συμφέροντα του εαυτού του, της οικογένειάς του, της τάξης του στην οποία ανήκει ή μαθαίνει για τα συμφέροντα της τάξης που εξουσιάζει, η οποία έχει κάθε συμφέρον ο αυριανός εργαζόμενος να έχει «μάτια ερμητικά κλειστά», που έχει κάθε συμφέρον να διαπαιδαγωγηθεί ο εργαζόμενος σε μια στάση ζωής του μοιραίου και άβουλου αντάμα και να δεχτεί τη μοίρα του εκμεταλλευόμενου σαν θεϊκή θέληση, στην οποία βεβαίως δεν πρέπει να υπάρξει αμφισβήτηση.

Γι' αυτό τα αφεντικά μέσα από το δήθεν απρόσωπο κράτος, το οποίο όμως εκφράζει τα συμφέροντά τους και λειτουργεί σαν συλλογικός καπιταλιστής, απαιτούν το περιεχόμενο του σχολείου να είναι τέτοιο που να διαμορφώνει ευάλωτες συνειδήσεις, που θα αποδέχονται τη φτώχεια, την ανεργία, ακόμη και τους πολέμους τους.

Ο ΣΕΒ είχε δηλώσει κυνικά προς την προηγούμενη κυβέρνηση για όσα παιδιά θα προορίζονταν για κατάρτιση: «Εμείς θέλουμε να μάθουν μόνο γραφή και ανάγνωση. Τα άλλα αφήστε τα σε μας»!!! Και ο σχεδιασμός πράγματι απέβη σε βάρος της γενικής μόρφωσης.

Η επίθεσή τους εντείνεται και στο χώρο της εκπαίδευσης και όχι μόνο στα εργασιακά. Η επίθεση είναι συνολική στη ζωή και τη σκέψη των εργατών και των σημερινών και των αυριανών μέσα από το σχολείο, τα ΜΜΕ κλπ.

Αυτό δε σημαίνει ότι πριν λίγα χρόνια το σχολείο δε δούλευε για τα ίδια αφεντικά. Αλλά τότε η πίεση του κινήματος, η ύπαρξη του αντίπαλου δέους δημιουργούσε ρωγμές και αχτίδες αλήθειας έμπαιναν σε αυτό το ιδεολογικό κάστρο, της ημιμάθειας, της αποσπασματικής γνώσης, της καλά κρυμμένης αλήθειας για τα φαινόμενα του κόσμου και της ανθρώπινης ιστορίας. Τώρα όμως και αυτές τις ρωγμές προσπαθούν να τις κλείσουν.

Προσπαθούν να κλείσουν κάθε ρωγμή της εκπαίδευσης που βοηθάει την ικανότητα κρίσης και ανάλυσης των μαθητών (αυριανών εργατών), να μη μάθει ο αυριανός εργαζόμενος να σκέφτεται και να δρα συλλογικά, να μη μάθει τους νόμους κίνησης της ιστορίας και άρα τη δυνατότητα να την αλλάξει με την οργανωμένη πάλη του. Η ιστορική διαστρέβλωση κυριαρχεί ιδιαίτερα για τη νεότερη ιστορία, που βοηθάει ακόμη περισσότερο να βγουν κρίσιμα πολιτικά συμπεράσματα και για το σήμερα. Ενώ άλλα κεφάλαια της νεότερης ιστορίας τα αφήνουν συνειδητά να διδαχθούν στο τέλος του έτους και μάλιστα προαιρετικά, με αποτέλεσμα να μη διδάσκονται.

Η ταξικότητα της Παιδείας έχει τη φανερή της όψη, αυτό που το αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς, όπως για π.χ. το γεγονός ότι χιλιάδες παιδιά εγκαταλείπουν την εκπαίδευση κάθε χρόνο (πιο λίγα στα δημοτικά, αλλά χιλιάδες όσο ανεβαίνουμε βαθμίδες, ιδιαίτερα Λύκειο και ΤΕΕ). Οπως το γεγονός ότι ο επαγγελματικός διαχωρισμός υπέρ των αστικών στρωμάτων γίνεται με το διαχωρισμό των Λυκείων και των ΤΕΕ, τα οποία ΤΕΕ προορίζονται για τα παιδιά των εργατών. Οπως και η γνωστή αντιμετώπιση των παιδιών των μεταναστών, τα οποία δε βοηθιούνται για ένταξη στην εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να μένουν πίσω... όλα αυτά και άλλα αποτελούν τη φανερή όψη του ταξικού μας συστήματος.

Υπάρχει όμως και η αθέατη πλευρά, που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη, ακριβώς γιατί είναι αθέατη για το λαό, αλλά όχι για όσους με τον έναν ή άλλον τρόπο εντρυφούν στον πυρήνα της λειτουργίας της.

Το σχολείο από το Νηπιαγωγείο έως το Πανεπιστήμιο το σαρώνουν ιδεολογικά ρεύματα, αστικές θεωρίες (των αφεντικών δηλαδή), θεωρίες είτε του υπαρξισμού, είτε του νεοθετικισμού, είτε του αγνωστικισμού κλπ., που αποπροσανατολίζουν από την προσέγγιση των αιτιών των προβλημάτων και βυθίζουν το άτομο στο αδύναμο εγώ του, το οποίο δεν μπορεί επ' ουδενί να αντιπαρατεθεί μόνο του στο σύστημα. Οπότε, ζήτω η διαιώνιση του συστήματος, ζήτω η εκμετάλλευση των εργατών.

Για παράδειγμα, προκειμένου να βγάλουν λάδι την ταξικότητα του συστήματος, πλασάρουν την αντίληψη ότι «αυτό το παιδί τα παίρνει τα γράμματα, εκείνο δεν τα παίρνει» και ορισμένοι προχωράνε και σε μέτρηση της ευφυΐας, το γνωστό IQ. Αφού, λοιπόν, η φύση καθορίζει αυτούς που θα μάθουν και αυτούς που δεν μπορούν να μάθουν, δεν υπάρχουν ευθύνες στην κοινωνία, δηλαδή στην πολιτική, αλλά στη φύση, άσχετα αν όλες οι έρευνες δείχνουν ότι οι κοινωνικές παράμετροι παίζουν τον καθοριστικό ρόλο, δηλαδή η φτώχεια κλπ. Αυτή η αντίληψη συμπληρώνεται από τη θέση «ο πλούτος οφείλεται στην εξυπνάδα και η φτώχεια στο χαμηλό δείκτη ευφυΐας».

Από το βιβλίο «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή» της Γ΄ Γυμνασίου, σελίδα 79, διαβάζουμε: «Μία από τις βασικότερες αιτίες της φτώχειας είναι η κοινωνική διαστρωμάτωση, η οποία είναι χαρακτηριστικό της κοινωνίας και δεν υποδηλώνει μόνο διαφορές μεταξύ των ατόμων. Η άνιση κατανομή των πλουτοπαραγωγικών πηγών (γης, υπεδάφους, υδάτων κλπ.), του εισοδήματος και των περιουσιακών στοιχείων μεταξύ των ατόμων και των κρατών είναι πηγές της φτώχειας. Αλλες αιτίες είναι η προκατάληψη...».

Εδώ το αποτέλεσμα εμφανίζεται σαν αιτία. Δηλαδή ενώ η διαστρωμάτωση γίνεται με βάση τα εισοδήματα, εμφανίζεται η διαστρωμάτωση να φταίει για τα εισοδήματα. Στη συνέχεια... η άνιση κατανομή των πλουτοπαραγωγικών πηγών, γης, υπεδάφους δε λέει από ποιον και γιατί έγινε ή γίνεται. Εγινε από τον ΟΗΕ, από τον Θεό, μήπως από τον καπιταλισμό; Εχουμε παραβίαση του θεμελιακού όρου της σαφήνειας που πρέπει να διακρίνει τα σχολικά κείμενα. Στη συνέχεια, άλλη αιτία είναι... η προκατάληψη! Δηλαδή, όλοι οι βιομήχανοι είναι προκατειλημμένοι με όλους τους εργάτες, σε όλες τις χώρες του πλανήτη και για όσους αιώνες υπάρχει ο καπιταλισμός;

Αυτές οι αντιλήψεις ενσταλάζονται κάθε μέρα στη συνείδηση των παιδιών και έχουν άμεση αντανάκλαση στην κατανόηση των προβλημάτων, στην οργάνωσή τους στα συνδικάτα για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους.

Στο σύστημα και στην αντιπαράθεση χρειαζόμαστε το ΕΜΕΙΣ, γι' αυτό αυτοί στρατηγικά δουλεύουν στο ΕΓΩ, την απομόνωση του ατόμου στο μικρόκοσμό του για να ηττηθεί σίγουρα. Με απλά λόγια, μέσα από το σχολείο τα αφεντικά επιχειρούν να αποικίσουν τη συνείδηση της εργατικής τάξης.

Τα νέα παιδιά που φοιτούν σήμερα στο σχολείο, αύριο θα είναι η νέα βάρδια της εργατικής τάξης και το αύριο δεν είναι καθόλου μακριά. Αρα πρέπει να μας «καίει» τι μαθαίνουν σήμερα και αύριο τα παιδιά. Πόσο συνειδητοποιημένη θα είναι η νέα βάρδια των εργαζομένων.

Γι' αυτό το ΠΑΜΕ των εργατών δεν πρέπει να αφήνει την υπόθεση ΠΑΙΔΕΙΑ στα αφεντικά (μέσα από το κράτος τους), ούτε μόνο στους μεμονωμένους χώρους των εκπαιδευτικών. Πρέπει να την κάνει δική του υπόθεση. Πρέπει να την εντάξει στους στόχους πάλης του για μια Παιδεία των λαϊκών αναγκών και να ασχολείται όχι συγκυριακά - επετειακά, αλλά μόνιμα, προβάλλοντας τη διεκδίκηση του σχολείου των λαϊκών αναγκών, το 12χρονο ενιαίο σχολείο για όλα τα παιδιά της εργατικής τάξης, το οποίο, για να υπάρξει, προϋποθέτει λαϊκή εξουσία. Η λαϊκή εξουσία έρχεται πιο κοντά όσο μεγαλώνει η ταξική ενότητα των εργαζομένων, άρα η συσπείρωση στο ΠΑΜΕ και όσο το εργατικό κίνημα βαθαίνει στις πολιτικές του διεκδικήσεις. Γι' αυτό δράση για την Παιδεία από το ΠΑΜΕ και συσπείρωση στο ΠΑΜΕ.


Γιάννης ΝΟΤΑΚΗΣ
Εκπαιδευτικός


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ