Συζήτηση με τον Κάρλος Λάμας, επιμελητή της έκθεσης «Ερνέστο Τσε Γκεβάρα: Ο φωτογράφος»
Fernando Garcia - Oscar Sola |
Οι φωτογραφίες αυτές καλύπτουν το διάστημα από τα πρώτα ταξίδια του στη νοτιοαμερικάνικη ήπειρο μέχρι την εποχή που, ως υπουργός Βιομηχανίας, επισκεπτόταν σοσιαλιστικές χώρες ανά τον κόσμο. Από τη στιγμή που άρχισε να εργάζεται, το 1955, ως φωτογράφος στους δρόμους της πόλης του Μεξικού, μέχρι τις εικόνες από τις κουβανικές φάμπρικες, τις μέρες του επαναστατικού πυρετού, ο Ερνέστο Τσε Γκεβάρα (Ροζάριο, Αργεντινή, 1928 - Λα Χιγκιέρα, Βολιβία, 1967) ακολούθησε τους δρόμους της ζωής με ένα όπλο στο ένα χέρι και μία φωτογραφική μηχανή στο άλλο. Δεν ήταν τυχαίο, επομένως, το γεγονός ότι, ανάμεσα στα προσωπικά του αντικείμενα, τα οποία βρέθηκαν στην τσάντα του, αφού έπεσε από τα πυρά των Βολιβιανών στρατιωτών, υπήρξαν και αρκετά φιλμ.
«Αυτή η έκθεση», λέει ο επιμελητής της έκθεσης Κάρλος Λάμας, «δεν είναι τίποτα άλλο παρά φόρος τιμής σε αυτόν που επέλεξε να χαράξει έναν δρόμο δύσκολο, σε αυτόν που έκανε πράξη την πίστη του, κι ελπίζουμε πως θα ελκύσει το ενδιαφέρον όσων θα ήθελαν να ανακαλύψουν, μέσω του φωτογραφικού του ματιού, κάτι από την ουσία και τη μαγεία του Τσε. Οι φωτογραφίες του είναι μέρος της κληρονομιάς που μας άφησε. Και έχει διπλή σημασία. Οι άνθρωποι εμπνέονται από τον Τσε γιατί θέλουν να ακολουθήσουν την ιδεολογία του για τη μάχη για έναν καλύτερο και δικαιότερο κόσμο και, ταυτόχρονα, θέλουν να τον τιμήσουν. Γι' αυτό, όπου υπάρχει κάποια αδικία, κάποια μάχη, είναι το πρόσωπο του Τσε που βγαίνει μπροστά σαν σύμβολο ενάντια στην οποιαδήποτε καταπίεση».
«Δυστυχώς», επισημαίνει η Δρ. Maria del Carmen Ariet, επιστημονική συντονίστρια του Κέντρου Μελετών Che Guevarra που εδρεύει στην Κούβα, «δε διατήρησε στο προσωπικό του αρχείο όλες τις φωτογραφημένες στιγμές που κατέγραψε η οπτική του μόνιμου και διορατικού ταξιδιώτη, και μπορεί κανείς να αισθανθεί την απουσία αυτών των φωτογραφιών, οι οποίες, χωρίς αμφιβολία, θα είχαν εμπλουτίσει την Εκθεση. Το περίεργο είναι πως ένα ουσιαστικό κομμάτι της πορείας του Τσε αποτελεί ένα διαρκές ταξίδι, με διάφορα μέσα μεταφοράς, είτε μέσα στο εσωτερικό της Αργεντινής, στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1950, είτε σε ολόκληρη την Αμερική. Αυτά τα αξέχαστα ταξίδια τον άλλαξαν περισσότερο απ' ό,τι νόμιζε, όπως επίσης και η απόφασή του να συνδεθεί με την Κουβανική Επαναστατική Πρωτοπορία το 1955, πρώτα στην αντάρτικη πλευρά της και αργότερα υπηρετώντας τη με διάφορα καθήκοντα, ως ένας από τους ηγέτες της θριαμβευτικής επανάστασης. Σε όλες αυτές τις κρίσιμες στιγμές πραγματοποιούσε πολυάριθμα ταξίδια, συχνά σε τόπους δυστυχισμένους, μα πρωτόφαντους στα μάτια του ταξιδιώτη. Απαραίτητος συνένοχος στην περιπλάνησή του, η φωτογραφική του μηχανή, σαν διαρκές όπλο, να δίνει μορφή, από το χέρι του σκοπευτή, συλλαμβάνοντας εικόνες που αποκαλύπτουν την παγκόσμια αφοσίωση αυτού του βαθύτατου ανθρωπιστή».
«Ο Τσε», επισημαίνει ο Κάρλος Λάμας, «είναι ίσως το πιο δυνατό σύμβολο του 20ού αιώνα και συνεχίζει να είναι και τον 21ο. Ηταν ανθρωπιστής. Ο χαρακτήρας του, η επιμονή του, οι αγώνες του, αλλά και οι φωτογραφίες που έβγαλαν οι δολοφόνοι του θα μπορούσαμε να τις παρομοιάσουμε με την εικόνα του Χριστού στο Σταυρό - όπως έχουν πει κάποιοι ιστορικοί. Δεν είναι μόνο μια εικόνα, ένα σύμβολο επανάστασης για τον κόσμο, αλλά θα λέγαμε ότι ανάγεται σε "θρησκευτικό σύμβολο". Στη Βολιβία και σε κάποια μέρη στην Κούβα αντιμετωπίζεται ως Αγιος. Εγώ, βέβαια, δε θα τον χαρακτήριζα Αγιο, γιατί αυτός ο χαρακτηρισμός είναι πολύ μικρός. Δεν μπορεί να χωρέσει ούτε την προσωπικότητά του, ούτε την επαναστατική του δράση, ούτε το έργο του, ούτε την ποιότητά του ως ανθρώπου. Εγώ θα τον χαρακτήριζα τον καινούριο Ανθρωπο. Για μένα ο Αγιος είναι μόνο μια εικόνα, σε αντίθεση με τον Τσε, που, προκειμένου να καταλάβεις τι είναι, δεν πρέπει να ακολουθήσεις μόνο την εικόνα, αλλά πρέπει να καταλάβεις την πραγματικότητα, πρέπει να διαβάσεις τα γραπτά του, να μάθεις για τους αγώνες του και πιστεύω ότι αυτές οι φωτογραφίες μας δείχνουν την προσωπικότητα αυτού του ανθρώπου. Πιστεύω ότι αυτό που βοήθησε στο να γίνει πανανθρώπινο σύμβολο είναι ο χαρακτήρας του και ο αγώνας του για την αποκατάσταση της ειρήνης και της ισότητας τόσο στη Λατινική Αμερική, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο. Από πολύ μικρός έδειχνε ότι θα εξελιχθεί σε κάτι σπουδαίο. Από τα παιδικά του χρόνια διάβαζε πάρα πολύ, είχε διαβάσει όλα τα μεγάλα έργα της κλασικής φιλοσοφίας και από πολύ μικρός συμμετείχε σε συγκεντρώσεις που οργάνωνε ο πατέρας του εναντίον της δικτατορίας του Φράνκο».
Μη χάσετε, λοιπόν, αυτήν την έκθεση, που μοιάζει να αποτελεί μια μαγική συνωμοσία, που συνδυάζει την πιο υψηλή επαναστατική αισθητική με το πάθος, με το έργο ενός ανθρώπου που στοιχημάτισε να αλλάξει τους άλλους και να αλλάξει και ο ίδιος, στοχεύοντας σε μιαν ολοκληρωμένη ζωή, μέσω των κωδίκων της φωτογραφίας. Μια έκθεση, που αποτελεί, από τη μια, την αντανάκλαση ιστορικών στιγμών και επιλογών, και, από την άλλη, μιαν ακολουθία εικόνων ως προέκταση της μνήμης, ως μαρτυρία μιας κοινής ταυτότητας.