Πέμπτη 10 Αυγούστου 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΤΣΗΣ
Το όνειρο του Ικαρου

«Ο «Ικαρος» του Κώστα Νάτση δοκίμασε τα φτερά του δυο τρεις φορές, αλλά, τελικά, δεν τόλμησε ή δεν μπόρεσε να πετάξει! Την ίδια πορεία ακολούθησε και η ταινία! Ξεκίνησε εντυπωσιακά, τοπίο και μουσική (κλαρίνα των Χαλκιάδων) και αμέσως ξεφούσκωσε! Οι καλές προθέσεις (ρίζες της πατρίδας, μουσική παράδοση, ξεριζωμός των ανθρώπων από τα χωριά της Ηπείρου), έμειναν στα ...χαρτιά!

Οταν προσπαθείς να μεταφέρεις την πραγματικότητα, κοιτάζοντάς την από ...απόσταση, θα τη μεταφέρεις όπως στα ταξιδιωτικά φυλλάδια! Φολκλορικά! Χωρίς πάθος και συγκίνηση! Είναι νομοτελειακό, πως όταν αντιμετωπίζεις τα πράγματα από ψηλά, Ευρωπαίος εσύ, χωριάτες οι χωριάτες, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να «δέσει» αυτή η σχέση. Ο ένας θα τραβάει για την ανατολή και ο άλλος για τη δύση. Ετσι, το τοπίο και οι μουσικές, ακόμα και η λειτουργία, τράβαγαν προς την ανατολή και το σενάριο, η σκηνοθεσία, οι ερμηνείες, οι «καταστάσεις», προς τη δύση (πραγματικά και μεταφορικά). Αποτέλεσμα αυτού του διχασμού ήταν να χαθεί η ενδιαφέρουσα ιστορία. Ενα παπαδοπαίδι αναστατώνεται από τους τοπικούς ήχους, που «εκπηγάζουν» από την ιστορία και το τοπίο και τρελαίνεται να γίνει μουσικός. Η τρέλα του, όμως, δεν είναι τρέλα τρελού, αλλά τρέλα καθωσπρέπει.

Το ίδιο κάνει και η μηχανή του σκηνοθέτη. Μοιάζει να διηγείται την ιστορία μέσα από τα μάτια και το στόμα κάποιου «ξένου», που βρέθηκε στα χωριά της Ηπείρου, «τρελάθηκε» από την ομορφιά, αλλά αντέδρασε «ευρωπαϊκά», με ένα θαυμαστικό επιφώνημα, «Α»!»

Αυτά γράφαμε από τη Θεσσαλονίκη, όπου είδαμε την ταινία, στο περσινό Φεστιβάλ. Τίποτα, βέβαια, δεν έχει αλλάξει από τότε! Ο χρόνος, ωστόσο, που μεσολάβησε, μας βοηθάει να κάνουμε μερικές ακόμα γενικότερες σκέψεις. Φέτος το καλοκαίρι είδαμε δυο υπέροχες ταινίες από την Ιαπωνία. Το «Ράσομον», του Ακίρα Κουροσάβα και το «Ουγκέτσου Μονογκατάρι», του Κέντζι Μιζογκούτσι. Δεν κάνουμε, βέβαια, συγκρίσεις, όμως, αυτές οι ταινίες είναι ένα παράδειγμα, για όποιον δημιουργό θέλει να ασχοληθεί με την παράδοση της πατρίδας του, με την κουλτούρα του τόπου του. Αυτή η επαφή πρέπει να είναι καθαρή και ατόφια. Να προκύπτει από γνώση. Μόνον τότε είναι αποτελεσματική.

Στην περίπτωση του Ικαρου, δεν κρατήθηκαν ούτε τα προσχήματα. Η παράδοση, η κουλτούρα της περιοχής, ειδώθηκε τελείως τουριστικά. Εξωπραγματικά, με άλλα λόγια. Ακόμα και τα ρούχα των ηθοποιών ήταν τόσο σιδερωμένα! Το δυστύχημα είναι, πως τέτοιου είδους ταινίες, δεν παίζουν ούτε τον τουριστικό ρόλο τους, αν είναι αυτός ο σκοπός τους. Γιατί, δε διαθέτουν ούτε λυρισμό, που ενδεχομένως, θα διέθετε ένα διαφημιστικό (τουριστικό) ντοκιμαντέρ. Ακόμα και ο «κράχτης» της ταινίας, ο «χαρισματικός» Νίκος Αλιάγας, αλλά και η πολύ όμορφη, Αννα Μουγκλάλις, χάνονται αφού υπηρετούν άψυχα πρόσωπα και πολύ έξω, βέβαια, από το κλίμα, στο οποίο θα μπορούσανε να έχουν κάποια απόδοση!

Τι μένει, λοιπόν; Το φόντο! Τα Ζαγοροχώρια! Το κλαρίνο και η πολύ εκφραστική ηπειρώτικη μουσική, όταν, και όσες φορές αυτή, ακούγεται!

Παίζουν: Ρένος Χαραλαμπίδης, Νίκος Αλιάγας, Αννα Μουγκλάλις, Αγγελος Σοφιανός, κ.ά.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Πανηγύρι σε παραδοσιακούς ρυθμούς (2008-09-19 00:00:00.0)
μια εκδήλωση (2002-08-30 00:00:00.0)
Κλαρίνου "συνομιλίες" (1998-02-18 00:00:00.0)
Ταξίδι με νότες (1996-09-20 00:00:00.0)
Συναρπαστική περιπέτεια (1995-01-08 00:00:00.0)
Χορδές κι αναπνοές (1995-01-08 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ