Τετάρτη 6 Σεπτέμβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
Θέατρο
«Οθέλλος» με το «Θέατρο του Νέου Κόσμου»

Η φιλοδοξία κάθε θεατρικού καλλιτέχνη, κάθε εποχής, να καταπιαστεί με κάποιο πολυπαιγμένο έργο της κλασικής δραματουργίας, λ.χ. με ένα σαιξπηρικό έργο, να το δει με τη δική του «ματιά» ή της εποχής του, είναι όχι μόνο θεμιτή αλλά και απολύτως αναγκαία. Προϋπόθεση, όμως, ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι η συστηματική μελέτη, η μεγάλη περίσκεψη, η αμφιβολία και ο αυστηρός αυτοέλεγχος για το κατά πόσο ορθά, αρμόζοντα στο πνεύμα, το ήθος, το μέτρο του έργου είναι τα επιμέρους στοιχεία και το όλον της ερμηνευτικής πρότασής του. Η συνειδητοποίηση ότι μια αστόχαστη, «διαφορετική» από προηγούμενες ερμηνευτική άποψη, ή ο εκσυγχρονισμός για τον εκσυγχρονισμό οδηγούν σε μεγάλα ολισθήματα. Αυτό συνέβη με τον σαιξπηρικό «Οθέλλο», στο Ηρώδειο, από το «Θέατρο του Νέου Κόσμου», σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, μετάφραση του Διονύση Καψάλη, σκηνικά -κοστούμια Αγγελου Μέντη - Μαρίας Ηλία, κίνηση Αγγελικής Στελλάτου, μουσική Θόδωρου Αραμπατζή - Σταύρου Γασπαρινάτου. Ο «Οθέλλος» είναι η τραγική κατάληξη του τίμιου, ηθικού, ακέραιου, γενναίου, σημαντικού, μεγαλόκαρδου, εύπιστου ανθρώπου και της αθώας αγάπης, όταν γίνονται στόχος του κακού. Ενός ανθρώπου φιλόδοξου, ζηλόφθονα, ασήμαντου, κακόψυχου, άρπαγα, ανήθικου «σατανά», όπως έπλασε ο Σαίξπηρ τον Ιάγο. Αμέτρητες σελίδες σαιξπηριστών και άλλων μελετητών έχουν γραφτεί γι' αυτή την τραγωδία. Τραγωδία, που με τις βασικές ερμηνευτικές επιλογές του Β. Θεοδωρόπουλου, έγερνε στην παρωδία. Κατά τη γνώμη της υπογράφουσας το μέγιστο, βλαπτικό για όλη την παράσταση, λάθος της σκηνοθεσίας ήταν η επιλογή του Γεράσιμου Γεννατά για το ρόλο του Ιάγου. Τι σχέση έχει ο - φύσει και θέσει - απεχθής, απατεώνας, σατανικός Ιάγος με την κωμικο-αρλεκίνικη υποκριτική ιδιοσυγκρασία του Γ. Γεννατά και τα «εξυπναδίστικα» κόλπα που τον έβαλε (ή τον άφησε) να κάνει, μετατρέποντας τα άλλα πρόσωπα σε «μαριονέτες»; Ο Σαίξπηρ, όχι τυχαία, έπλασε έναν μεσήλικα Οθέλλο, για να τονίσει ότι παρότι μαύρος, με τις αρετές του κερδίζει την αγάπη, την αφοσίωση και τον έρωτα της νεαρής Δεισδαιμόνας. Ο σκηνοθέτης επέλεξε τον ταλαντούχο, αλλά νέο για το ρόλο, Αιμίλιο Χειλάκη. Το σοβαρότερο είναι ότι ο Οθέλλος μετατράπηκε σε ένα γοητευτικό μεν αλλά βλακώδες ενεργούμενο του Ιάγου. Επόμενα, ανάλογή του έγινε και η παιδαριώδους ομιλίας και διάνοιας Δεισδαιμόνα (Αθηνά Μαξίμου). Ως κωμικός βλακέντιος ερμηνεύτηκε και ο Ροδρίγος (Λαέρτης Μαλκότσης). Οι ηθοποιοί στους μικρούς ρόλους έπλεαν μέσα στην ερμηνευτική σύγχυση, από την οποία αυτοδιασώθηκαν ο Κωνσταντίνος Παπαχρόνης (Κάσσιος) και η Νόρα Καρβούνη (Αιμιλία), η μόνη που μετέδωσε συγκίνηση.


ΘΥΜΕΛΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ