Σάββατο 28 Οχτώβρη 2006 - Κυριακή 29 Οχτώβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Δύσκολος ο δρόμος της δημιουργίας!

...όταν μια γυναίκα αποφασίζει να κάνει την υπέρβαση και να συναντήσει το όνειρό της. Να ασχοληθεί με αυτό που πραγματικά επιθυμεί. Ιδιαίτερα σε προηγούμενες εποχές, που υπήρχαν δρόμοι που της απαγορεύονταν. Πολλά τα παραδείγματα και ανάμεσα στους καλλιτέχνες και λογοτέχνες...
...όταν μια γυναίκα αποφασίζει να κάνει την υπέρβαση και να συναντήσει το όνειρό της. Να ασχοληθεί με αυτό που πραγματικά επιθυμεί. Ιδιαίτερα σε προηγούμενες εποχές, που υπήρχαν δρόμοι που της απαγορεύονταν. Πολλά τα παραδείγματα και ανάμεσα στους καλλιτέχνες και λογοτέχνες...
Οι δύσκολοι στόχοι προϋποθέτουν και ειδικούς ανθρώπους. Εκείνους που αποφασίζουν όχι να συμβιβαστούν με τις δυσκολίες, αλλά είναι έτοιμοι, να συγκρουστούν μαζί τους μέχρι να εκπληρώσουν τα όνειρά τους. Είναι αυτή η σύγκρουση με τις δυσκολίες, που ακριβώς δυναμώνει τους χαρακτήρες, πλουτίζει τις εμπειρίες και ολοκληρώνει τον άνθρωπο. Τον φέρνει πιο κοντά στο σκοπό του, που ο συμβιβασμός θα τον παρουσίαζε σαν «ου-τόπο». Ιδιαίτερα ο δρόμος της όποιας δημιουργίας πάντα φαντάζει ουτοπία πριν να ξεκινήσει το ευχάριστο βάσανο της υλοποίησής της. Ολα αυτά εμφανίζονται σε πολύ μεγαλύτερη ένταση όταν μια γυναίκα αποφασίζει να κάνει την υπέρβαση και να συναντήσει το όνειρό της. Να ασχοληθεί με αυτό που πραγματικά επιθυμεί. Ιδιαίτερα σε προηγούμενες εποχές, που υπήρχαν δρόμοι που της απαγορεύονταν. Πολλά τα παραδείγματα και ανάμεσα στους καλλιτέχνες και λογοτέχνες, όμως αυτή τη φορά θα πάρουμε αφορμή από την επικαιρότητα, μιλώντας για μια σημαντική γυναίκα. Ηρθε σε σύγκρουση με το οικογενειακό και κοινωνικό της περιβάλλον, προσχώρησε σε προοδευτικές θέσεις, και υπήρξε πρωτοπόρα σε μια εποχή που η γυναικεία χειραφέτηση βρισκόταν στα σπάργανα...

Αν φύγεις, θα πεθάνω!

Σε μια εποχή ιδιαίτερα συντηρητική - μετά τον πόλεμο - και σ' έναν εργασιακό χώρο καθαρά ανδροκρατούμενο η πρώτη Ελληνίδα σκηνοθέτης Λίλα Κουρκουλάκου επέβαλε την παρουσία της και κατέκτησε μια πολύ σημαντική θέση ανάμεσα στους σπουδαίους σκηνοθέτες του ελληνικού κινηματογράφου. Σε πρόσφατο αφιέρωμα που έγινε για την σκηνοθέτη σημειώθηκαν από τους - τις ομιλήτριες οι αντιδράσεις που χρειάστηκε να αντιμετωπίσει από το οικογενειακό αλλά και από το εργασιακό και από το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον: Σπούδασε σκηνοθεσία στο Τσέντρο Σπεριμεντάλε της Ρώμης, αλλά φευ! έπρεπε να αντιμετωπίσει προηγούμενα οικογενειακές αντιδράσεις και να συγκρουστεί με τους δικούς της, όπως επισήμανε η γνωστή μοντέρ και συνεργάτης της Δέσποινα Μαρουλάκου: «Αν φύγεις, θα πεθάνω» της είχε πει η μητέρα της. «Τετάρτη δε θα είμαι εδώ, απάντησε η Λίλα, κάνε ό,τι έχεις να κάνεις!»

Βρισκόμαστε τότε στη δεκαετία του '50 και ακόμα και στην Ιταλία υπήρχαν προκαταλήψεις: Στη σχολή που σπούδασε δε δέχονταν γυναίκες! Ομως, εκείνη πάτησε πόδι και ύστερα από ειδικές εξετάσεις, τη δέχτηκαν.

Οταν γύρισε στην Ελλάδα και θέλησε να αξιοποιήσει τις γνώσεις της δεν έβρισκε κανένα χρηματοδότη. Καθώς ήταν νέα γυναίκα και εμφανίσιμη, αναγκάστηκε να χτενίζει τα μαλλιά της κότσο και να εμφανίζεται σαν μεγαλύτερη. Τελικά, προκειμένου να γυρίσει ταινίες χρειάστηκε να αυτοχρηματοδοτηθεί και δημιούργησε δικό της γραφείο παραγωγής, τη «Μεσόγειος Φιλμ». Αν και προερχόταν από αστική συντηρητική οικογένεια η ίδια είχε πολύ προχωρημένες απόψεις που σφράγισαν το έργο της. Συνδεόταν φιλικά με τον Ρίτσο, τον Λειβαδίτη, τον Βάρναλη και άλλους πνευματικούς ανθρώπους της Αριστεράς. Σε μια εποχή που κανείς δεν τολμούσε να πατήσει στη Σπιναλόγκα, το νησί των λεπρών και ακόμα και τα τρόφιμά τους τα πετούσαν από τη βάρκα, εκείνη δε δίστασε να πάει επιτόπου για τα γυρίσματα και να καταγγείλει στην ταινία της «Το νησί της σιωπής» τον κοινωνικό ρατσισμό. Οταν όμως προβλήθηκε το φιλμ, η αίθουσα άδειασε γιατί το κοινό φοβόταν μην ...κολλήσει. Αλλά και η επόμενη ταινία της «Η πόρτα της κολάσεως» που είχε σχέση με τον κομήτη Χάλεϊ και τις αντιδράσεις των κατοίκων ενός χωριού που φοβόντουσαν ότι θα πέσει επάνω τους ήταν γυρισμένη με προοδευτικό πνεύμα. Ηταν από τις πρώτες που σκηνοθέτησε σίριαλ με θέμα τη χειραφέτηση των γυναικών, σε σενάριο της Λίας Βιτάλη, την «Αννα Χ.», σε δεκατρία επεισόδια. Ασχολήθηκε με ιστορικά θέματα όπως «Κύπρος, το μεγάλο σταυροδρόμι», «Ελευθέριος Βενιζέλος», «Μεσολόγγι», «Διονύσιος Σολωμός». Εκτός από τις παραπάνω ταινίες σκηνοθέτησε σειρές για την Κρατική Τηλεόραση: Εκτός από την «Αννα Χ.», το «Ουράνιο τόξο» (σειρά ωριαίων ντοκιμαντέρ) «Αποκλειστικότητες» (σειρά δημοσιογραφικών εκπομπών) «Περίπατος στον ήλιο» (σειρά οικολογικών ντοκιμαντέρ) κ.ά. Επίσης, σκηνοθέτησε πλήθος μεμονωμένες εκπομπές σε γνωστές σειρές της Κρατικής Τηλεόρασης («Οι ποιητές μας», «Περισκόπιο» κ.λπ.).

Την ευθύνη οργάνωσης της εκδήλωσης είχε από το ΙΕΚ ΔΟΜΗ ο γνωστός σκηνοθέτης Νώντας Σαρλής. Στην εκδήλωση μίλησαν για το έργο της Λίλας Κουρκουλάκου η συνεργάτης της μοντέρ Δέσποινα Μαρουλάκου, ο διευθυντής της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Θόδωρος Αδαμόπουλος, ο πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών Χάρης Παπαδόπουλος, ο κοινωνιολόγος και καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου Νεοκλής Σαρρής και η ηθοποιός και σεναριογράφος Κάκια Ιγερινού.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης, που έγινε στην αίθουσα τέχνης Ιανός, προβλήθηκαν αποσπάσματα από έργα της και της απονεμήθηκε τιμητική πλακέτα φιλοτεχνημένη από το γνωστό γλύπτη Μάριο Βουτσινά.


Αλίκη ΞΕΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ