Πέμπτη 4 Γενάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΝΗΟΓΝΩΜΟΝΑΣ
Πλώρη για "ευρωπαϊκών" προδιαγραφών ναυάγια

Τον τίτλο του νηογνώμονα ευκαιρίας, αντίστοιχο των σημαιών ευκαιρίας, και με στόχο, αυτή τη φορά, να βάλει χέρι και στα πλοία των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, διεκδικεί η ιδιωτική επιχείρηση "Ελληνικός Νηογνώμων" (πρώην κρατική). Για την επίτευξη, μάλιστα, αυτής της επιδίωξης, η διοίκηση του "Ελληνικού Νηογνώμονα" έχει βάλει μπροστά μια χονδροειδή επιχείρηση εξαπάτησης κρατικών οργάνων, τόσο της Ελλάδας, όσο και άλλων κρατών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Στόχος της είναι - σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα η ίδια η διοίκησή της - "να αναγνωριστεί ο ΕΝ από την Ευρωπαϊκή Ενωση και τα κράτη - μέλη της και να εξουσιοδοτηθεί από αυτά για να επιθεωρεί πλοία που φέρουν τη σημαία τους και να εκδίδει κυβερνητικά πιστοποιητικά για λογαριασμό τους" ("Ναυτεμπορική", 13/12/95).

Ο φάκελος της υπόθεσης μελετάται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ελληνικού υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και, σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν, το αίτημα του ΕΝ αντιμετωπίζεται θετικά, γεγονός που, αν επιβεβαιωθεί, καθιστά την ελληνική κυβέρνηση προκαταβολικά υπόλογη για μελλοντικά ναυάγια που θα έχουν ως μια από τις αιτίες τους την έκδοση πιστοποιητικών αξιοπλοϊας σε σάπια πλοία από μια ιδιωτική επιχείρηση με βεβαρημένο παρελθόν.Ναυτεργάτες συνδικαλιστές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, υπενθυμίζοντας το σχετικά πρόσφατο ναυάγιο του πλοίου "Αϊρον Αντώνης", που βούλιαξε στον Ατλαντικό το 1994 και στοίχισε τη ζωή σε 24 ναυτικούς, οι οποίοι ταξίδευαν με το "σαπάκι" ήσυχοι, αφού ο "Ελληνικός Νηογνώμονας" είχε δώσει πιστοποιητικά αξιοπλοϊας, χωρίς να κάνει έλεγχο, την ίδια ώρα που ο Γαλλικός Νηογνώμονας το είχε θεωρήσει μη αξιόπλοο!

Στην επιδίωξή της η διοίκηση του "Ελληνικού Νηογνώμονα" ισχυρίζεται ότι "πληρεί" τις προϋποθέσεις, που θέτει η Ευρωπαϊκή Ενωση για την έκδοση πιστοποιητικών αξιοπλοϊας με κυβερνητικό κύρος. Ομως, όχι μόνο δεν πληρεί αυτές τις προϋποθέσεις, αλλά, σύμφωνα και με τις σχετικές πληροφορίες, παρουσιάζει και στοιχεία - "μαϊμούδες", προκειμένου να πάρει την έγκριση που θέλει. Η Ευρωπαϊκή Ενωση ως πρώτο κριτήριο θέτει το να διαθέτει ο νηογνώμονας ως ελάχιστο αριθμό πελατών του τουλάχιστον 1.000 ωκεανοπόρα πλοία άνω των 100 κ.ο.χ. με σύνολο χωρητικότητας γι' αυτόν τον αριθμό των πλοίων όχι μικρότερη από πέντε εκατομμύρια κ.ο.χ. Η Διοίκηση του "Νηογνώμονα" όμως, επειδή δε συμπλήρωνε τον απαιτούμενο αριθμό, έκανε ειδική προσφορά σε εφοπλιστές για εγγραφή των πλοίων τους στη λίστα του, χωρίς να πληρώσουν δραχμή για την κατάταξη των πλοίων τους! Και πάλι όμως, ο αριθμός των απαιτούμενων πλοίων δε συμπληρώνεται, ενώ πολλά από αυτά τα πλοία είναι ήδη καταταγμένα και σε άλλο νηογνώμονα.

Το δεύτερο κριτήριο που θέτει η ΕΕ είναι ότι ο νηογνώμονας πρέπει να απασχολεί αριθμό μελών τεχνικού προσωπικού ανάλογο προς τον αριθμό των καταχωρημένων πλοίων. Για την κάλυψη, δηλαδή, των 1.000 πλοίων ζητά να υπάρχουν τουλάχιστον 100 επιθεωρητές αποκλειστικής απασχόλησης.Ο "Ελληνικός Νηογνώμονας" εμφανίζει λίστα με 100 επιθεωρητές, για τους οποίους όμως οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι, όχι μόνο δεν είναι επιθεωρητές, αλλά ούτε και έχουν κάνει ποτέ επιθεωρήσεις πλοίων! Επίσης καταφεύγει σε λαθροχειρία ως προς τον αριθμό των 100 επιθεωρητών, εμφανίζοντας ως επιθεωρητές του "Ελληνικού Νηογνώμονα" υπαλλήλους που έχει προσλάβει η θυγατρική του στην Κύπρο, η "Hellenic Register of shipping (international)", η οποία ούτε αναγνωρισμένη ούτε εξουσιοδοτημένη είναι από το κράτος! Η επισήμανση αυτή έχει την αξία, καθώς η Διεθνής Σύμβαση για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα,η λεγόμενη SOLAS,αναφέρει πως τα κράτη μπορούν να εμπιστευτούν τους ελέγχους και τις επιθεωρήσεις είτε σε εντεταλμένους επιθεωρητές, είτε σε οργανισμούς, που είναι αναγνωρισμένοι από τα ίδια τα κράτη. Είναι φανερό πως οι υπάλληλοι της κυπριακής θυγατρικής του Νηογνώμονα δεν μπορούν να θεωρούνται εξουσιοδοτημένοι κρατικοί υπάλληλοι.

Το τρίτο κριτήριο που θέτει η ΕΕ είναι ότι ο νηογνώμονας δεν πρέπει να είναι υπό έλεγχο πλοιοκτητών ή ναυπηγών, ή άλλων, οι οποίοι αναπτύσσουν εμπορική δραστηριότητα στην κατασκευή, στον εξοπλισμό, στην επισκευή ή στην εκμετάλλευση πλοίων.Στον "Ελληνικό Νηογνώμονα" όμως, το 21% των μετοχών του ανήκει στον εφοπλιστή Βερνίκο,το 10% ανήκει στον κ. Ματαράγκα, ο οποίος είναι υποπρόξενος του Παναμά, το 15% ανήκει στον κ. Μελισσηνό, ο οποίος είναι ναυπηγός και γενικός τεχνικός διευθυντής στο Νηογνώμονα. Το 9% ανήκει στην Κτηματική Επενδυτική Χαρτοφυλακίου ΕΠΕ, της οποίας διαχειριστής είναι ο κύριος Ματαράγκας, που έχει ήδη μετοχές στο νηογνώμονα. Αξιοσημείωτο είναι ότι πίσω από την "Κτηματική" βρίσκονται δυο λιβεριανικές εταιρίες, των οποίων το Καταστατικό μιλάει για κτήση και κυριότητα με οποιοδήποτε τρόπο ναυπηγείων. Μιλάει επίσης για εκμετάλλευση, απόκτηση σκαφών, πλωτών δεξαμενών και ναυπηγημάτων. Το 2,5% ανήκει στον κ. Φιλίππου, ο οποίος είναι ναυπηγός και το 7% ανήκει στους Δ. Νομικό και Λ. Νομικό, εφοπλιστές. Δηλαδή, το 65% του νηογνώμονα ανήκει σε ιδιώτες που αναπτύσσουν εμπορική δραστηριότητα στη ναυτιλία,και αυτό το γεγονός από μόνο του καθιστά αφερέγγυα την έκδοση πιστοποιητικών αξιοπλοϊας από μια τέτοια επιχείρηση που λειτουργεί αποκλειστικά κερδοσκοπικά, σε έναν τομέα όπου παίζονται ανθρώπινες ζωές.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ