Σάββατο 18 Γενάρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Ψυχή" της γερμανικής τέχνης

Ξυλογραφίες, αντίγραφα σε μέγεθος πρωτότυπου, του Αλμπρεχτ Ντίρερ παρουσιάζονται στο "Ινστιτούτο Γκαίτε"

Πενήντα εννέα ξυλογραφίες, αντίγραφα του μεγάλου Γερμανού καλλιτέχνη Αλμπρεχτ Ντίρερ (1471-1528), τα οποία αποτελούν μέρος ενός λευκώματος με αναπαραγωγές σε αυθεντικό μέγεθος από τη δεκαετία του '30, παρουσιάζονται αυτές τις μέρες στο Ινστιτούτο "Γκαίτε" (Ομήρου 14-16). Στην ενδιαφέρουσα αυτή εικαστική παρουσίαση, εκτίθενται εννέα θεματικές ενότητες, οι οποίες συνοδεύονται από πίνακες κειμένων: "Τα μεγάλα πάθη", "Η Αποκάλυψη", "Η Μαρία και η Αγία Οικογένεια", "Αγιοι και Μάρτυρες", "Οικόσημα", "Σήματα βιβλίων και Ορναμέντα", "Εγκόσμια", "Η υδρόγειος σφαίρα του Στάμπιους", "Παραβολές", "Καινή Διαθήκη".

Η εποχή του Α. Ντίρερ, η εποχή γύρω στα 1500 στην Ευρώπη, ήταν μία περίοδος ριζικών ανακατατάξεων σε όλους σχεδόν τους τομείς. Με την ανακάλυψη της Αμερικής το 1492, αλλάζει εντελώς η αντίληψη, που είχε μέχρι τότε ο άνθρωπος για τον κόσμο. Αρχίζει η εποχή των ευρωπαϊκών εξερευνήσεων στο άγνωστο, που σηματοδοτεί την αρχή μιας συχνά βάρβαρης επεκτατικής πολιτικής. Στο αποκορύφωμά της βρίσκεται η αποικιοκρατία των νεότερων χρόνων και ο ιμπεριαλισμός. Αυτή η επεκτατική ορμή των Ευρωπαίων, συνοδεύεται από την κατάκτηση μιας νέας πνευματικής ελευθερίας: Απυρόβλητες αυθεντίες, που καθόριζαν μέχρι τότε την παραδοσιακή εικόνα του κόσμου της χριστιανικής δύσης, αμφισβητούνται τώρα ριζικά. Με τη Μεταρρύθμιση οριοθετείται μια βασική ιστορική τομή, το τέλος του ευρωπαϊκού Μεσαίωνα και η αρχή των νεότερων χρόνων. Στο χώρο της ιστορίας της τέχνης, η τομή αυτή αντιστοιχεί στην αποδέσμευση από τη μορφολογική γλώσσα της γοτθικής τέχνης, μέσα από το νέο εικονιστικό λεξιλόγιο της Αναγέννησης. Στο κέντρο αυτής της εποχής, τοποθετείται η ζωή και η δημιουργία του Αλ. Ντίρερ.

Ο καλλιτέχνης - που γεννήθηκε το Μάη του 1471 - πέρασε τη ζωή του κυρίως στην "κρυφή πρωτεύουσα" της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας του γερμανικού έθνους, τη Νυρεμβέργη, όπου διατηρούσε εργαστήριο ως αναγνωρισμένος ζωγράφος, σχεδιαστής και χαράκτης. Από το 1495, κυρίως, χρονολογούνται τα πρώτα του χαρακτικά. Λόγω της ευκολίας με την οποία μεταφέρονταν τα έργα αυτά, πολύ σύντομα ο Ντίρερ έγινε πασίγνωστος. Το 1948 δημοσιεύει την πρώτη σημαντική σειρά χαρακτικών του: Δεκαπέντε ξυλογραφίες που εικονογραφούν την "Αποκάλυψη" και συνθέτουν - όπως έχει αναφερθεί - "ένα κήρυγμα τόσο βαθύ και εύγλωττο, όσο και το κήρυγμα του Λούθηρου". Ο σκοπός αυτών των θρησκευτικών κύκλων ήταν, κατά κάποιο τρόπο, το αντίστοιχο της ιταλικής τοιχογραφίας. Στο διάστημα, μάλιστα, της ζωής του, ταξίδεψε δύο φορές στην Ιταλία, γνωρίζοντας έτσι και το πνεύμα των Ιταλών ουμανιστών και κυρίως της ιταλικής δημιουργίας της Βενετίας και της Πάντοβα. Με τους κύκλους αυτούς, ο Ντίρερ είχε την πρόθεση να παρουσιάσει στο λαό τις ιστορίες του Ευαγγελίου με καινούρια μορφή, πιο προσιτή από τη γοτθική αγιογραφία της προηγούμενης περιόδου. Ο μεγάλος αυτός καλλιτέχνης εξελίχθηκε σε αληθινό αριστοτέχνη στην απεικόνιση ανθρώπων, τοπίων και αρχιτεκτονικής, ενώ παράλληλα ήταν και εξαίρετος δημιουργός στον τομέα της διακοσμητικής χαρακτικής τυπογραφημένων βιβλίων.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 9 του Φλεβάρη και θα λειτουργεί Δευτέρα έως Πέμπτη (9πμ έως 9μμ). Παρασκευή από τις 9 το πρωί έως τις 8 το βράδυ.

Η. Μ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ