Κυριακή 19 Γενάρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11

Β. Οι προωθούμενες από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αλλαγές στην εκπαίδευση, παρότι εμφανίζονται σαν αποσπασματικές μέσα από επιμέρους νόμους και ρυθμίσεις, έχουν συνέχεια, σταθερότητα και συνέπεια σε μια κεντρική στρατηγική κατεύθυνση. Πρόκειται για την προσαρμογή των εκπαιδευτικών δομών και λειτουργιών στους γενικότερους σχεδιασμούς του κεφαλαίου για αναδιάρθρωση στην παραγωγή, τις εργασιακές σχέσεις και την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη.

Στα πλαίσια αυτά αλλεπάλληλα μέτρα προωθήθηκαν στο διάστημα ενός χρόνου: Οι ρυθμίσεις για αποκέντρωση της εκπαίδευσης στην ΤΑ και η προώθησή τους με το νόμο για τη "διαπολιτισμική" εκπαίδευση, η ίδρυση και λειτουργία των ΚΕΚ, ο νόμος για το ΕΣΥΠ, με τις νέες μορφές εκπαίδευσης και χρηματοδότησης, τους κύκλους σπουδών και τις πιστωτικές μονάδες, τις αλλαγές στο σύστημα αξιολόγησης ιδρυμάτων και πιστοποίησης τίτλων σπουδών και επαγγελματικών προσόντων, που προωθείται στην πράξη, η ίδρυση Πανεπιστημιακών τμημάτων ως ΝΠΙΔ, η δρομολογούμενη θεσμοποίηση της συνύπαρξης ιδιωτικής και ιδιωτικοποιημένης "δημόσιας" τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το Εθνικό Απολυτήριο, το Διεθνές Απολυτήριο κ.ά.

Ολες μαζί συνθέτουν την προσπάθεια να ξεθεμελιωθεί ό,τι έχει απομείνει από το ενιαίο δημόσιο και δωρεάν για όλους εκπαιδευτικό μας σύστημα και να δημιουργηθεί ένα νέο εκπαιδευτικό οικοδόμημα, όπου τα κύρια χαρακτηριστικά του είναι:

α) Ο κυρίαρχος ρόλος σ' αυτό της μεγάλης ιδιωτικής πρωτοβουλίας, η απροκάλυπτη εμπορευματοποίηση της γνώσης, που θα δίνεται "επί πληρωμή με βάση τη χρήση των υπηρεσιών παιδείας" (Λ. Β. σελ. 92), η λειτουργία του με κριτήρια της αγοράς.

β) Η παραπέρα διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα του σχολείου και της γνώσης, η προβολή της κατάρτισης, ως βασικού στοιχείου των σύγχρονων αναγκών και η προώθησή της σε κυρίαρχο στοιχείο της εκπαιδευτικής λειτουργίας σε βάρος της παιδείας, της σφαιρικής μόρφωσης που αποτελεί προϋπόθεση για την οικοδόμηση της όποιας κατάρτισης.

γ) Η υιοθέτηση και προβολή μέσα από όλη την εκπαιδευτική διαδικασία των αξιών της καπιταλιστικής αγοράς, της επιχειρηματικότητας, της ανταγωνιστικότητας, του ατομισμού, της "ευρωπαϊκής ιδέας".

Αποτέλεσμα και επιδίωξη αυτής της πολιτικής είναι η ένταση των ταξικών φραγμών και η μορφωτική υποβάθμιση της μεγάλης πλειοψηφίας του λαού, η χειραγώγηση των συνειδήσεων. Η κρίση και τα αδιέξοδα της παιδείας θα αναπαράγονται και θα οξύνονται. Στα πλαίσια αυτά οι μαθητές, απογοητευμένοι από το σχολείο, παγιδεύονται να αποστρέφονται τη γνώση. Οι δάσκαλοι, κουρασμένοι από τα βάρη της καθημερινής ζωής, δε δίνουν πάντα τον καλύτερο εαυτό τους στη μάχη για την αγωγή και την εκπαίδευση των νέων. Οι γονείς, με το άγχος του μέλλοντος των παιδιών τους, θυσιάζουν το υστέρημά τους στο βωμό της συμπληρωματικής ιδιωτικής παιδείας.

Εξαιτίας της απαράδεκτης κατάστασης που επικρατεί σήμερα στην εκπαίδευση, αλλά και της τεράστιας προπαγανδιστικής εκστρατείας που συνοδεύει και παρουσιάζει τα κυβερνητικά μέτρα, η "κοσμογονία" του υπουργείου βρίσκει κάποια απήχηση ως δήθεν απάντηση στις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες. Το βαθύτερο ταξικό της περιεχόμενο δεν είναι εύκολο να κατανοηθεί. Ταυτόχρονα, μεγάλα τμήματα του λαού μας κινούνται στη λογική του "ρεαλιστικού", του εφικτού, του άμεσου, στη λογική που αποσυνδέει τα ζητήματα της εκπαίδευσης από τη γενικότερη κοινωνικοοικονομική κατάσταση.

Παρ' όλα αυτά, απέναντι στις εξελίξεις αυτές ωριμάζει μια αντίσταση, αναπτύσσονται αγώνες που έχουν, με ανομοιογένεια, στοιχεία σωστού πολιτικού προσανατολισμού. Βρίσκονται σε αντίθεση με τις κατευθύνσεις της ΕΕ για ιδιωτικοποίηση - εμπορευματοποίηση, υπερασπίζοντας την παιδεία ως κοινωνικό αγαθό, προβάλλουν την ανάγκη για δωρεάν, αναβαθμισμένη, δημόσια εκπαίδευση. Ταυτόχρονα η ιδέα του συντονισμού, του κοινού αγώνα κερδίζει έδαφος, παρά και ενάντια στις προσπάθειες όλων των άλλων πολιτικών δυνάμεων.

Για μια άλλη παιδεία σε όφελος του λαού

Απέναντι σ' αυτή τη ζοφερή πραγματικότητα για το παρόν και το μέλλον του λαού και της νεολαίας μας, οι κομμουνιστές πρέπει να ορθώσουμε ένα πλατύ κοινωνικό μέτωπο. Στρέφουμε την προσοχή μας στην ανάπτυξη ενός κινήματος, που θα συνδέει τα επιμέρους αιτήματα - διεκδικήσεις με το γενικότερο στόχο για προάσπιση και διεύρυνση μιας δημόσιας δωρεάν και αναβαθμισμένης ποιοτικά εκπαίδευσης, για όλους τους νέους, χωρίς διακρίσεις.

Το ΚΚΕ παλεύει για παιδεία, που θα στηρίξει την ανασυγκρότηση, τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό του παραγωγικού δυναμικού της χώρας. Ταυτόχρονα, παλεύει για παιδεία, που θα συμβάλλει στη διαμόρφωση ανθρώπων που θα είναι κύριοι της μοίρας τους και συνειδητοί συντελεστές κοινωνικής προόδου, για άμβλυνση των ταξικών φραγμών στη μόρφωση, έτσι που να είναι προσιτή σε όλα τα παιδιά του ελληνικού λαού.

Το αίτημα αυτό, που προϋποθέτει βαθιές αλλαγές και όχι απλές μεταρρυθμίσεις στην παιδεία, ξεφεύγει από τα όρια του σχολείου. Αντικειμενικά δένεται με τη γενικότερη ανάγκη για σύγκρουση με το καθεστώς της μονοπωλιακής ασυδοσίας και εξάρτησης και τη διεκδίκηση ενός ριζικά διαφορετικού μοντέλου ανάπτυξης της χώρας και του λαού μας. Απαιτείται σήμερα η ανάπτυξη ενός κινήματος για την παιδεία, που δε θα αρκείται σε επιμέρους τεχνοκρατικές προτάσεις, αλλά θα αναδεικνύει το βαθιά ταξικό της χαρακτήρα και θα αγκαλιάζει όλο το λαό.

Σύμφωνα με τη δική μας αντίληψη,

  • το σχολείο πρέπει να συντελεί στη διαμόρφωση ανθρώπινης προσωπικότητας με κριτική σκέψη και οντότητα, ικανής να ερμηνεύει και να παρεμβαίνει στη σύνθετη φυσική και κοινωνική πραγματικότητα, για να μπορεί να την αλλάζει.

Ο στόχος αυτός προϋποθέτει σύγχρονη επιστημονική μεθοδολογία και περιεχόμενο στη γνωστική διαδικασία, αλλά και ουσιαστικό διαπαιδαγωγητικό ρόλο στο σχολείο μέσα από τη σύνθετη λειτουργία του. Το σχολείο, πέρα από τη διαδικασία της μάθησης, πρέπει να διαπαιδαγωγεί στο πνεύμα της ισοτιμίας των ανθρώπων και των δύο φύλων, να μορφώνει και να καλλιεργεί την κοινωνική, ανθρωπιστική, συλλογική διάσταση της ανθρώπινης προσωπικότητας.Γι' αυτό, υπερασπιζόμαστε ένα σχολείο ενιαίο σε δομή, λειτουργία και περιεχόμενο, που πρέπει να εξυπηρετεί και να καλύπτει τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες με ενιαία μεθοδολογία και περιεχόμενο σπουδών και παίρνοντας υπόψη του τις υπάρχουσες ανισότητες, τους διαφορετικούς κοινωνικούς όρους κάτω από τους οποίους ο κάθε νέος συμμετέχει στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ενα σχολείο με συλλογική λειτουργία και κοινωνική οργάνωση. Ενα σχολείο σφαιρικής ανάπτυξης του ανθρώπου διανοητικής, μορφωτικής, πολιτιστικής και σωματικής. (Να καλλιεργεί την αισθητική αγωγή, να παρέχει καλλιτεχνική παιδεία, άθληση, προληπτική υγιεινή, έτσι που να απαλλάσσεται το παιδί και η οικογένεια από ένα δεύτερο κύκλο μαθημάτων και δραστηριοτήτων μετά το σχολείο, με σοβαρή οικονομική επιβάρυνση και στέρηση του ελεύθερου χρόνου στο παιδί).

Η εξασφάλιση της συλλογικότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία, η λήψη μέτρων, ώστε να αποκτούν όλα τα παιδιά μαζί ένα ενιαίο σύνολο γνώσεων, είναι το καλύτερο φυτώριο για την ανάπτυξη και καλλιέργεια των προσωπικών ενδιαφερόντων, για τη διαμόρφωση δημιουργικών ανθρώπων.

Η κάθε βαθμίδα, σαν σύνολο ενιαία, πρέπει να υπηρετεί τις ανάγκες σφαιρικής μόρφωσης και ανάπτυξης. Κάθε κρίκος της εκπαιδευτικής αλυσίδας πρέπει να είναι η ανάπτυξή της σε ανώτερο επίπεδο και όχι απλά μια αποσπασματική συσσώρευση γνώσεων και δεξιοτήτων.

Θεωρούμε καθοριστικής σημασίας την προσχολική αγωγή και τη Γενική Εκπαίδευση (εννιάχρονη υποχρεωτική και Λύκειο), για τη διαμόρφωση της ανθρώπινης προσωπικότητας, απαραίτητο υπόβαθρο και προϋπόθεση της όποιας επαγγελματικής κατάρτισης και της ικανότητας κάθε ανθρώπου να προσαρμόζεται και να εμπεδώνει "διά βίου" τις εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνικής.

Οι βασικές αυτές αρχές μας δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο από το σχολείο, ακόμα κι αν αυτό υποθετικά λειτουργούσε με τον πιο υποδειγματικό τρόπο, γιατί το σχολείο δεν αποτελεί νησίδα στην κοινωνία μας. Αντίθετα, στις μέρες μας όλο και περισσότερο αδυνατίζει ο όποιος διαπαιδαγωγητικός του ρόλος. Πολύ περισσότερο που η εκπαίδευση προορίζεται από το ίδιο το κοινωνικό σύστημα για την αναπαραγωγή της ιδεολογίας του και των κοινωνικών του δομών.

Ετσι, ο αγώνας για άλλη εξέλιξη στα εκπαιδευτικά μας πράγματα είναι αγώνας στενά δεμένος με αυτόν, για μια άλλη πορεία γενικότερων κοινωνικοπολιτικών εξελίξεων στον τόπο μας.

Στη βάση της παραπάνω αντίληψής μας και κάτω από το γενικό στόχο για δημόσια δωρεάν και σύγχρονη παιδεία, για όλους τους νέους, χωρίς φραγμούς και διακρίσεις,διατυπώνουμε το πλαίσιο των άμεσων στόχων πάλης, με τη σημείωση, πως δεν πρόκειται για κάτι στατικό, αλλά για πλαίσιο που θα πρέπει διαρκώς να εμπλουτίζεται με βάση τις ανάγκες.

Βασικοί στόχοι πάλης γιαμιαΔΗΜΟΣΙΑ και ΔΩΡΕΑΝ, ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΕΙΑ

1.Εξασφάλιση όλων των προϋποθέσεων για γενικευμένη και υποχρεωτική- δημόσια και δωρεάν προσχολική αγωγή 2 χρόνων.

Δημιουργία Παιδικών Κέντρων, με παράλληλη λειτουργία Παιδικού Σταθμού και Νηπιαγωγείου, για όλα τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας, στελεχωμένων με επαρκές και επιστημονικά εκπαιδευμένο προσωπικό, ικανό να ανταποκριθεί στο σύνθετο και εξαιρετικά σημαντικό, για την παραπέρα εξέλιξη των παιδιών, ψυχοπαιδαγωγικό τους ρόλο.

2.Καθιέρωση ενιαίου εννιάχρονου βασικού σχολείου και Ενιαίου Λυκείου, οργανωτικά, διοικητικά, παιδαγωγικά, με προοπτική την επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα 12 χρόνια.

Στα πλαίσια αυτά:

Παλεύουμε για την αναμόρφωση του περιεχομένου της παρεχόμενης γνώσης και διεκδικούμε την ανάγκη ριζικής αλλαγής του σκοπού της παιδείας.

Ετσι, είμαστε ριζικά αντίθετοι με το σχολείο που σκοπεύει την ποσοτική συσσώρευση πληροφοριών. Το σχολείο θα πρέπει να παρέχει μόρφωση γενική, ενιαία μέσα από την αλληλοσύνδεσή της και συλλογική. Να συνδυάζει την εμπειρία με τη γενίκευση, τη μόρφωση με τη δυνατότητα εργασίας.

Η παιδαγωγική διαδικασία με εργαλεία της την επιστημονική μεθοδολογία και πρόγραμμα σπουδών, τον αναβαθμισμένο εκπαιδευτικό, την αναγκαία υποδομή και την κοινωνική οργάνωση του σχολείου, να έχει ως στόχο:

α) τη μετάδοση μεθοδολογίας για την κατάκτηση της γνώσης, στην καλλιέργεια ερευνητικού πνεύματος, στην κατανόηση των νόμων κίνησης της φύσης και της κοινωνίας.

β) τη διαμόρφωση κοινωνικής προσωπικότητας, την προετοιμασία ανθρώπων με πολύπλευρες αρετές και αναπτυγμένη κοινωνική συνείδηση, ικανούς να παλέψουν και να διαμορφώσουν ένα καλύτερο, διαφορετικό αύριο για το λαό μας.

Διεκδικούμε μέτρα ποιοτικής αναβάθμισης και επέκτασης της δημόσιας εκπαίδευσης με,

  • Αμεσα μέτρα ανακοπής της διαρροής από την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και ολοκλήρωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα στο σχολείο, χωρίς την ανάγκη φροντιστηρίων, δηλαδή:

- θέσπιση πρωινού σχολείου,

- άμεση κάλυψη όλων των οργανικών κενών με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, περιορισμό του θεσμού των εκτάκτων στην κάλυψη αυστηρά έκτακτων αναγκών,

- μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό,

- καθιέρωση υποστηρικτικών μέτρων διδασκαλίας, ώστε να προχωρούν και να συμμετέχουν όλα τα παιδιά στην κατανόηση και εμπέδωση του σχολικού προγράμματος (π.χ. 2 εκπαιδευτικοί στην τάξη, δημιουργία ομάδων εργασίας κλπ.),

- παιδαγωγική κατάρτιση όλων των εκπαιδευτικών μέσα από ειδικά προγράμματα επιμόρφωσης.

Ουσιαστική περιοδική επιμόρφωση του συνόλου των εκπαιδευτικών πάνω στις σύγχρονες εξελίξεις, που αφορούν τις παιδαγωγικές μεθόδους και τον επιστημονικό τους τομέα, με διακοπή του εκπαιδευτικού τους έργου.

Εξασφάλιση υλικών και μορφωτικών προϋποθέσεων, που να μπορεί ο εκπαιδευτικός να επιτελεί απερίσπαστα το σύνθετο ρόλο του.

- Αμεση κάλυψη των αναγκών σε κτιριακή υποδομή και εξοπλισμό των σχολείων(βιβλιοθήκες, εργαστήρια, χώροι πολιτισμού και αθλοπαιδιών).

- Πλήρης επάρκεια στην εκμάθηση 2 ξένων γλωσσών και πληροφορικής στο σχολείο.

- Πλαισίωση των σχολείων με ειδικότητες μουσικής - καλλιτεχνικής παιδείας και φυσικής αγωγής.

- Δωρεάν φροντίδα για την υγιεινή στα σχολεία (π.χ. σχολίατροι).

  • Αναδιοργάνωση, βελτίωση και επέκταση της νυχτερινής εκπαίδευσης.
  • Ομαλή ένταξη των παιδιών των μεταναστών, παλιννοστούντων Ελλήνων, μειονοτήτων στο δημόσιο σχολείο, με λήψη ιδιαίτερων υποστηρικτικών μέτρων. Αντίστοιχα μέτρα για τα παιδιά των Ελλήνων μεταναστών.
  • Αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής και καθιέρωσή της στη δημόσια υποχρεωτική και δωρεάν εκπαίδευση.
  • Στη βάση των παραπάνω προτάσεων είμαστε ριζικά αντίθετοι στην προώθηση ρυθμίσεων για "αποκέντρωση" της παιδείας στην ΤΑ και στην υλοποίηση των ρυθμίσεων του νόμου για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, που αποτελούν κερκόπορτα της "αποκέντρωσης" αρχής γενομένης από τις ειδικές κατηγορίες (μειονότητες, μετανάστες, τσιγγάνοι κλπ.).

3.Ενταξη τηςεπαγγελματικής κατάρτισηςκαι επανακατάρτισης στο δημόσιο, δωρεάν, εκπαιδευτικό σύστημα και προσάρτησή της στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ολα τα σχετικά με την κατάρτιση κονδύλια της κοινότητας (εκατοντάδες δισ.) διεκδικούμε να περάσουν στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.

Με την προϋπόθεση της καθιέρωσης δωδεκάχρονης υποχρεωτικής βασικής εκπαίδευσης και την αναμόρφωση της μεθοδολογίας και του περιεχομένου της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σύμφωνα με τις προτάσεις μας, η επαγγελματική κατάρτιση δε θα χρειάζεται να είναι μεγάλης διάρκειας. Η σημερινή επαγγελματική κατάρτιση (ΙΕΚ, επαγγελματικές σχολές κλπ.), έρχεται ουσιαστικά να καλύψει κενά του Λυκείου.

4.Διεύρυνση της ανώτατης εκπαίδευσης με την αναμόρφωση των σημερινών ΑΕΙ και ΤΕΙ και προώθηση της δημόσιας και δωρεάνενιαίας ανώτατης εκπαίδευσης, που προϋποθέτει:

- Εξασφάλιση υψηλού επιπέδου επιστημονική κατάρτιση με αναβάθμιση των προπτυχιακών σπουδών που θα πρέπει να καταλήγουν σε ειδίκευση, όχι σε βάρος του απαιτούμενου θεωρητικού υπόβαθρου, της ευρύτητας γνώσεων, της δυνατότητας αλλαγής ειδικότητας.

- Την εισαγωγή στην ερευνητική διαδικασία, μέσα από όλη την εκπαιδευτική πράξη και τη γενίκευση και ουσιαστικοποίηση της διπλωματικής εργασίας.

- Την εξασφάλιση της σύνδεσης της θεωρίας με την πράξη και της επαφής με την επαγγελματική απασχόληση.

- Τη σφαιρική διαμόρφωση της κοινωνικής προσωπικότητας των αυριανών επιστημόνων, ώστε να είναι ικανοί να ανταποκριθούν στις πραγματικές κοινωνικές ανάγκες.

Η διεύρυνση της Ανώτατης Εκπαίδευσης προϋποθέτει την ίδρυση νέων πανεπιστημιακών τμημάτων που την αναγκαιότητά τους επιβάλλει η εξέλιξη της επιστήμης (π.χ. μοριακής βιολογίας, γενετικής κλπ.), αλλά και τμημάτων που σκόπιμα αφήνονται έξω από την Ανώτατη Εκπαίδευση, βορά στα χέρια της ιδιωτικής πρωτοβουλίας (π.χ. δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, καλλιτεχνικών σπουδών κλπ).

Με βάση τα παραπάνω, αντιπαλεύουμε τη λειτουργία των σημερινών ΑΕΙ και ΤΕΙ με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, την αναγνώριση και ίδρυση νέων ιδιωτικοποιημένων ψευτοτριτοβάθμιων ιδρυμάτων.

Απαιτούμε την κατάργηση του ν. για το ΕΣΥΠ και όλων των μέτρων που πρόσφατα προωθήθηκαν στο ν. για τη "Διαπολιτισμική Εκπαίδευση", που εντείνουν τους φραγμούς και υποβαθμίζουν συνολικά την ανώτερη βαθμίδα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Καθιέρωση και χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών σπουδών, με κατεύθυνση το διδακτορικό δίπλωμα και όχι σαν συμπλήρωμα των προπτυχιακών και τρόπο επιλογής των λίγων που θα αποκτήσουν ειδίκευση.

Ανάπτυξη της έρευνας στη βάση εθνικού προγραμματισμού, σύμφωνα με τις πραγματικές κοινωνικοοικονομικές ανάγκες του λαού μας.

5.Αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 15% του Κ. Π.

6.Παλεύουμε για μια άλλη πορεία κοινωνικοοικονομικής ανάπτυξης σε όφελος των εργαζομένων, γιατί μόνο έτσι μπορεί η παιδεία να μπει αποτελεσματικά στην υπηρεσία της νεολαίας και του λαού μας.

Ετσι, π.χ.,

Συνδέουμε τα αιτήματα για την παιδεία, με τα αιτήματα για εργασία. Το σύνθημα, μόρφωση - δουλιά για όλους, μπορεί και πρέπει να αποτελεί κατακλείδα των διεκδικήσεών μας.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ξεσηκωμός για τις νέες συγχωνεύσεις σχολείων (2012-02-11 00:00:00.0)
Η στρατηγική της Λισαβόνας και οι αναδιαρθρώσεις στα εκπαιδευτικά συστήματα - Μέτωπα πάλης και η απάντηση του εργατικού και κομμουνιστικού κινήματος (2006-04-09 00:00:00.0)
Διαδηλώνουν σήμερα στα Προπύλαια (2000-12-19 00:00:00.0)
Συντονισμένη δράση κατά του αντιεκπαιδευτικού νόμου (1998-02-24 00:00:00.0)
Ευρεία σύσκεψη για την παιδεία σήμερα (1998-01-08 00:00:00.0)
Ευρύ μέτωπο για την παιδεία (1996-11-08 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ