Κυριακή 30 Μάρτη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 37
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Επικίνδυνη ευελιξία

Η κατεδάφιση των εργασιακών δικαιωμάτων και η επικίνδυνη χαλάρωση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας πάνε "πακέτο", με το μαράζωμα του ναυπηγείου. "Αλωνίζει" η πολυεθνική, με τις πλάτες της πλειοψηφίας του σωματείου

Το τραγικό εργατικό δυστύχημα στις 19 Μάρτη στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά,με θύμα τον Ε. Χαλαζονίτη,ανέδειξε με τον πιο μακάβριο τρόπο το πόσο επικίνδυνα είναι τα "οράματα" της διαχειρίστριας πολυεθνικής "Μπράουν εντ Ρουτ" για εργαζόμενους και ναυπηγείο. Η κατεδάφιση δικαιωμάτων, η "ελαστικοποίηση" των εργασιακών σχέσεων και η πιο επικίνδυνη χαλάρωση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας, πάνε "πακέτο" με τη δραστική συρρίκνωση του ναυπηγείου που φτάνει στα όρια της διάλυσής του.

Στη λογική αυτή της πολυεθνικής έχει όχι μόνο προσχωρήσει, αλλά και πρωτοστατήσει η πλειοψηφία της διοίκησης του σωματείου. "Ευέλικτο και άμεσα λειτουργικά δομημένο σχήμα, που να αξιοποιεί στο έπακρο όλες τις δυνατότητες του προσωπικού"! Αυτή την πρόταση έκανε προς την εταιρία, με την οποία συμφώνησε η τελευταία (!), όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση του σωματείου με ημερομηνία 28 Φλεβάρη '97.

Και έχει σημασία η ημερομηνία, γιατί είναι μόλις μια μέρα μετά την ανακοίνωση της Ενωσης Ηλεκτροτεχνιτών Αττικής για τις ελλείψεις σε μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, όπου τονιζόταν: "Στο ναυπηγείο επικρατεί μια κατάσταση απαράδεκτη και επικίνδυνη. Στα πλαίσια της δημιουργίας ανθρώπων για όλες τις δουλιές και την ανατροπή της προηγούμενης κατάστασης, η εταιρία όχι μόνο παρανομεί, αλλά, καταστρατηγώντας βασικές διατάξεις της ηλεκτρολογικής νομοθεσίας δημιουργεί κινδύνους για εργαζόμενους και εγκαταστάσεις" και συνέχιζε, αναφέροντας τις ελλείψεις σε μέτρα προστασίας υπάρχουν και τι πρέπει να γίνει. Ανακοίνωση, που η πλειοψηφία του σωματείου δε δέχτηκε καν να πρωτοκολλήσει! Ακόμα και μετά το δυστύχημα, το οποίο σε σύμπνοια με την εταιρία και πριν βγει το πόρισμα το απέδιδαν στην"κακιά στιγμή", ο πρόεδρος του σωματείου, Σ. Μαρκάτος,δήλωνε ότι "τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας είναι ικανοποιητικά" και πως "είναι υπέρ της διπλής βάρδιας"!

Η κατάργηση του δικαιώματος της ειδικότητας και η εφαρμογή της πολλαπλής απασχόλησης,ήταν το πρώτο βήμα της πολυεθνικής στην κατεύθυνση της επιβολής ενός εργασιακού καθεστώτος, που παραπέμπει στις φοβερές εποχές Νιάρχου. Επίσης, η μη συντήρηση των μηχανημάτων, η κατάργηση βαρδιών κύρια στις δεξαμενές, η κατάργηση των ελέγχων και όλα στο όνομα της "πάση θυσία" μείωσης του κόστους παραγωγής. Ακολούθησε η εντατικοποίηση και η τρομοκρατία, με την επαναφορά του παλιού εσωτερικού κανονισμού (Νιάρχου) που είχε επιβληθεί με Βασιλικό Διάταγμα! Η ποινή απόλυσης, επικρέμεται όχι μόνο πάνω απ' τα κεφάλια των εργατών, που δε δουλεύουν όπου και όπως θέλει, αλλά και πάνω απ' τους προϊσταμένους που δεν αστυνομοκρατούν το προσωπικό. Στη συνέχεια ήρθε η συμφωνία για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, με μείωση ή κατάργηση των διαφόρων επιδομάτων και με αντάλλαγμα μηδαμινές αυξήσεις της τάξης του 3% + 3,5%. Και η κατεδάφιση συνεχίζεται...

Ερημιά και μαρασμός,είναι η άλλη όψη των ναυπηγείων σήμερα, ενάμιση χρόνο μετά την τυχάρπαστη συμφωνία του 51%-49% που επέβαλαν κυβέρνηση και πλειοψηφία σωματείου και εφτά μήνες μετά την είσοδο της πολυεθνικής. Ηδη έχουν απομακρυνθεί απ' το ναυπηγείο 1.000 εργαζόμενοι, παραμένουν 2.140 και ετοιμάζονται να φύγουν άλλοι 250 με μετατάξεις και αρκετοί είναι αυτοί που είναι κοντά στη σύνταξη. Και όμως, όπως ο ίδιος ο πρόεδρος του σωματείου είχε παραδεχτεί, "κάτω από 2.000 άτομα, δε νοείται οργανωμένο ναυπηγείο".

Με "το κιάλι" ψάχνεις να βρεις εργαζόμενο στο βαρύ και ελαφρύ ελασματουργείο, στο εφαρμογείο, στο μηχανουργείο... Η μόνη παραγωγική δραστηριότητα που υπάρχει είναι η ναυπήγηση των δυο φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, που ωστόσο είναι στο στάδιο της ολοκλήρωσης και κάποιες ελάχιστες και μικρές επισκευαστικές εργασίες.

Αλλωστε, η πολυεθνική δε δεσμεύεται, για να φέρει δουλιές και κερδοφορία. Το μόνο δεσμευτικό στη σύμβαση, με την οποία η κυβέρνηση παρέδωσε στα χέρια της το ναυπηγείο, είναι η υπέρογκη αμοιβή της. Τα 500 εκατ. δρχ. που παίρνει ετησίως και το 25% επί της διαφοράς των κερδών.Εχοντας τις πλάτες κυβέρνησης και σωματείου, η πολυεθνική έφτασε στο σημείο να ισχυρίζεται - λίγες μέρες πριν το δυστύχημα - ότι φταίνε οι εργαζόμενοι που οι εφοπλιστές δε δίνουν δουλιές, γιατί δε φοράνε τα κράνη!

Την ίδια στιγμή οι εργολάβοι κάνουν δυναμική εμφάνιση και διεισδύουν σε όλο και περισσότερες εργασίες του ναυπηγείου. Πάμπολλες καταγγελίες που φτάνουν και στο σωματείο μιλούν για αξιοποίηση από τους εργολάβους αλλοδαπών σε συνθήκες "μαύρης εργασίας", ακόμα και Ελλήνων ανασφάλιστων.Αλλά το ίδιο "μαύρο" μέλλον επιφυλάσσεται και για το προσωπικό του ναυπηγείου.

Το πιο τραγικό στην όλη υπόθεση είναι ότι οι εργαζόμενοι ως "μέτοχοι" πληρώνουν αδρά, για να "απολαύσουν" ένα τέτοιο εργασιακό καθεστώς που εγκυμονεί κινδύνους και για την ακεραιότητά τους. Ηδη πληρώνουν 167.000 δρχ. το χρόνο μόνο για το επενδυτικό πρόγραμμα και δεν έχουν αρχίσει ακόμη οι δόσεις για τις μετοχές!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ