Κυριακή 18 Μάη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 38
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
"ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ"
Μεγίστη εκμετάλλευση

Εντατικοποίηση, "ελαστικοποίηση", "διαίρει και βασίλευε", συνεχείς παραβιάσεις δικαιωμάτων από την πολυεθνική "ITT Sheraton"

Μπορεί το ξενοδοχείο "Μεγάλη Βρετάνια" να προσφέρει στους πελάτες του "και του πουλιού το γάλα", μπορεί να απαιτεί από τους υπαλλήλους του να είναι κάτι παραπάνω από ευγενικοί απέναντι στην εκλεκτή πελατεία του, όμως δε συμβαίνει το ίδιο και με τη δική του στάση απέναντι στους εργαζόμενους. Στο πολυτελέστατο ξενοδοχείο γνωρίζει ιδιαίτερη άνθηση ο εργασιακός μεσαίωνας και δε θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι πίσω από την πολυτέλειά του κρύβεται μια καρμανιόλα, που "καρατομεί" ό,τι έχει σχέση με τα δικαιώματα των εργαζομένων. Το επιχειρησιακό σωματείο έχει να κάνει πολλές καταγγελίες για την αυθαιρεσία των υπευθύνων, που - όπως σημειώνει - μπορεί να αντιμετωπιστεί, αρκεί οι εργαζόμενοι της εταιρίας να συσπειρωθούν και νααντιδράσουν.

Είναι τόση η ασυδοσία της επιχείρησης, που αυτή τη στιγμή εκκρεμούν ή βρίσκονται σε εξέλιξη περίπου 45 αγωγές εργαζομένων εναντίον της! Οι αγωγές αυτές αφορούν την καταπάτηση διαφόρων δικαιωμάτων, όπως, μη εφαρμογή των συλλογικών συμβάσεων, μεταβολή των ωραρίων εργασίας, μη χορήγηση άδειας για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος, παράνομες απολύσεις κ. ά. Να σημειώσουμε ότι σε περίπτωση θετικής απόφασης για τους εργαζόμενους, που στην πλειοψηφία τους είναι θετικές, η επιχείρηση ασκεί έφεση, ενώ για τις αγωγές που εκκρεμεί η εκδίκασή τους, ζητάει και κερδίζει την αναβολή τους, τρενάροντας για μεγάλα χρονικά διαστήματα τις αποφάσεις και παρατείνοντας την ταλαιπωρία των εργαζομένων. Ολα αυτά, παρότι - σύμφωνα με τον νομικό της σύμβουλο - το κόστος των αγωγών ανέρχεται στα 115 εκατομμύρια δραχμές, ποσό που αναμένεται να αυξηθεί κατά πολύ, αν η έκβασή τους είναι θετική για τους εργαζόμενους!

Ανάμεσα στις αγωγές είναι κι αυτή του Π. Κωτσόπουλου,ο οποίος απολύθηκε μετά από 41 χρόνια υπηρεσίας και μόλις 2,5 χρόνια πριν βγει στη σύνταξη! Επίσης, του Κ. Περιβολαράκη,που απολύθηκε μετά από 6 χρόνια υπηρεσίας στο ξενοδοχείο στο όνομα της μείωσης του λειτουργικού κόστους. Του Β. Πολύζου,προέδρου του επιχειρησιακού σωματείου, για μείωση μισθού. Είκοσι σερβιτόρων για πρόσθετη εργασία! Ο κατάλογος συνεχίζεται και "εμπλουτίζεται" καθημερινά, μόλις πριν λίγο καιρό απολύθηκε και ο Χ. Μαρκόπουλος,μετά από 23 χρόνια υπηρεσίας στην ειδικότητα του βοηθού σεφ, η επιχείρηση αιτιολόγησε την απόλυση - ανακριβέστατα, όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων - λέγοντας ότι θα καταργήσει τη συγκεκριμένη θέση.

"Ανοιγμα" και στις ελαστικές σχέσεις

Οι συνεχείς απολύσεις, η σταδιακή μείωση του προσωπικού είχε ως συνέπεια την αύξηση του φόρτου εργασίας για τους εναπομείναντες. Η εντατικοποίηση που υφίστανται οι εργαζόμενοι γίνεται κατανοητή από το γεγονός ότι τις εργασίες που πριν πέντε χρόνια έφερναν σε πέρας 410 εργαζόμενοι αορίστου χρόνου, σήμερα τις ίδιες εργασίες καλούνται να κάνουν 265 περίπου εργαζόμενοι. Το ξενοδοχείο άνοιξε τις πόρτες του και στις ελαστικές εργασιακές σχέσεις τα τελευταία χρόνια. Ετσι απασχολεί σήμερα περίπου 70 εργαζόμενους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, ενώ τις καμαριέρες τις ειδοποιεί τηλεφωνικά για δουλιά ανάλογα με την κίνηση.

Οι συμβασιούχοι πληρώνονται βάσει ενός συστήματος τόσο πολύπλοκου, που μόνο αυτοί που το σκέφτηκαν μπορούν και να το κατανοήσουν. Το μόνο που γίνεται κατανοητό και στον πιο ανίδεο είναι ότι μέσω αυτού οι αποδοχές που θα έπρεπε να λαμβάνουν μειώνονται αισθητά! Οι εργαζόμενοι αυτοί δεν έχουν καμιά ελπίδα μετατροπής της σύμβασής τους σε αορίστου χρόνου, αφού η επιχείρηση φροντίζει να μεσολαβεί ένα μεγάλο χρονικό διάστημα από τη μέρα που θα λήξει η ισχύ τους έως την ανανέωσή τους, προκειμένου να μην υπάρχει η δυνατότητα διεκδίκησης μετατροπής της σε αορίστου. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα εργαζόμενης, η σύμβαση της οποίας ανανεώθηκε εννιά φορές μέσα σε τρία χρόνια!

Οσο για την αξιοκρατία, αυτή η λέξη μάλλον είναι άγνωστη στη διεύθυνση του ξενοδοχείου. Τα προσόντα δεν παίζουν κανένα ρόλο για την ανέλιξη κάποιου εργαζόμενου. Σε θέσεις "ιδιαίτερης εμπιστοσύνης" προάγονται οι... εκλεκτοί της επιχείρησης, οι οποίοι υπογράφουν ιδιωτικά συμφωνητικά, τα ονόματά τους δεν περιλαμβάνονται σε καταστάσεις προσωπικού, ενώ δε χτυπούν κάρτα. Τα συμφωνητικά αυτά καθορίζουν τις ώρες εργασίας, αλλά και τις αποδοχές του υπαλλήλου μια και - όπως αναγράφεται στο συμφωνητικό - "μεταξύ υπαλλήλου και εταιρίας υφίστατο πλέον σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης"! Ωστόσο, ακόμα κι εδώ η επιχείρηση μπορεί σύμφωνα με το συμφωνητικό να τους μεταθέτει, να τους αλλάζει πόστα εντός του ξενοδοχείου, καθώς και να τους ζητάει να εργάζονται Κυριακές ή γιορτές, ενώ οι υπάλληλοι αυτοί δεν μπορούν να διεκδικήσουν αυξήσεις!

Γνωρίζοντας κανείς όλα τα παραπάνω, δεν ξαφνιάζει η... πρωτοβουλία της προσωπάρχη στις 24 Γενάρη να πραγματοποιήσει αιφνιδιαστικό έλεγχο στις ντουλάπες του προσωπικού χωρίς την παρουσία τους και χωρίς να έχει προηγηθεί ενημέρωση του σωματείου! Και βέβαια - όπως καταγγέλλει το σωματείο - δε λείπουν οι συκοφαντίες, οι γραπτές αναφορές για ασήμαντα παραπτώματα, ενώ η επιχείρηση αρνήθηκε να δώσει άδεια στους εργαζόμενους στις εκλογές, παρακρατώντας τις αποδοχές των ημερών που αναγκάστηκαν να λείψουν. Η δικαιολογία που χρησιμοποίησε γι' αυτό ήταν: "Δε θα πληρώσουμε εμείς τις εκλογές του Σημίτη"! Εφτασε στο σημείο ακόμα και να καταργήσει τον ετήσιο χορό των εργαζομένων, στερώντας έτσι έναν σημαντικό οικονομικό πόρο από το Σωματείο! Κι αυτό, παρότι είχε προηγηθεί γραπτή συμφωνία.

"Ποια σύμβαση"...

Σε ό,τι αφορά στη σύμβαση εργασίας για το '97, η επιχείρηση απάντησε με επιστολή στην πρόσκληση του σωματείου για διαπραγματεύσεις, στην οποία αναφερόταν ότι η αύξηση του 5,5% που έδωσε την 1/1/97 θα είναι και η μοναδική για το έτος αυτό. Οπως καταγγέλλει το Σωματείο, τα τελευταία τρία χρόνια τούς χορηγούνται μικρότερες αυξήσεις απ' αυτές που ορίζει η κλαδική σύμβαση, παρότι αυτό συνιστά καταπάτηση της σχετικής νομοθεσίας! Εξάλλου την εργατική νομοθεσία η εταιρία την έχει γραμμένη στα παλαιότερα των υποδημάτων της, αρνούμενη πολλές φορές να παρουσιαστεί ακόμα και σε τριμερής στην Επιθεώρηση Εργασίας!

Τους ήδη "διαλυμένους" από την πίεση και την εκμετάλλευση εργαζόμενους η επιχείρηση προσπαθεί να τους διαλύσει ακόμα παραπέρα. Κατά το "διαίρει και βασίλευε" προσπαθεί να τους φέρει αντιμέτωπους, χρησιμοποιώντας κάθε τρόπο ακόμα και με το να πιέζει κάποιους να καταθέσουν εναντίον συναδέλφων τους στην εκδίκαση των αγωγών. Αυτόν το σκοπό ήρθε πριν ένα χρόνο να υπηρετήσει και ένας νέος... θεσμός, η ανακήρυξη του "υπαλλήλου του μήνα"!Κάθε υπάλληλος λοιπόν μπορεί να λαμβάνει επαίνους και να βραβεύεται από έναν ή και περισσότερους διευθυντές για "κάθε ξεχωριστή πράξη που ξεπερνά τα συνηθισμένα καθήκοντά του".

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι εργαζόμενοι ζουν εδώ κι ένα χρόνο στην αβεβαιότητα και την ανασφάλεια, βλέποντας την ανεργία να τους γνέφει απειλητικά. Πριν ένα χρόνο είχαν διαρρεύσει φήμες για πιθανό "λουκέτο" στο ξενοδοχείο. Οι πληροφορίες αυτές, που επανέρχονται τελευταία όλο και πιο συχνά στο προσκήνιο, φέρουν την πολυεθνική "ITT Sheraton",που κατέχει την πλειοψηφία των μετοχών του ξενοδοχείου, αποφασισμένη να ξεκινήσει σύντομα τις εργασίες ανακαίνισής του που θα διαρκέσουν δύο χρόνια και να απολύσει όλους τους εργαζόμενους.

Μόνιμη δικαιολογία της επιχείρησης, για την κάλυψη των αντεργατικών της ενεργειών, είναι μείωση του λειτουργικού κόστους και η οικονομική δυσπραγία στην οποία - όπως ισχυρίζεται - έχει περιέλθει. Ωστόσο, το 1995 είχε μεικτά κέρδη 1.207.504.925 δραχμές, ενώ σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, η πολυεθνική "ITT Sheraton" σκοπεύει να αναλάβει σημαντικές επενδυτικές πρωτοβουλίες εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων στη χώρα μας, να αναλάβει το μάνατζμεντ τριών ακόμα ξενοδοχειακών μονάδων και να δημιουργήσει νέες σε διάφορες περιοχές όπως τα Σπάτα. Αν τα σχέδια της πολυεθνικής υλοποιηθούν, τότε θα έχει καταφέρει να ελέγξει ένα σημαντικό ποσοστό της τουριστικής κίνησης της χώρας μας. Ηδη, διαθέτει 414 ξενοδοχεία πολυτελείας σε 62 χώρες του κόσμου!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ