Τετάρτη 29 Ιούλη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Μήδεια" με την Μαρία Κάλλας

Ξεχωριστή βραδιά απόψε, αφού θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε αποσπάσματα από την "Μήδεια" του Φλωρεντινού συνθέτη Λουίτζι Κερουμπίνι (1760 - 1842), με ερμηνεύτρια τη μοναδική Μαρία Κάλλας, στο ντοκιμαντέρ "Μήδεια: Μαρία Κάλλας". Η "Μήδεια" είναι όπερα σε τρεις πράξεις σε λιμπρέτο του Φρανσουά Μπενουά Χόφμαν, βασισμένη στον αρχαίο ελληνικό μύθο. Η πρεμιέρα της όπερας έγινε στο Παρίσι το 1797, αλλά οι Ιταλοί, για να την παρακολουθήσουν, περίμεναν πολλά χρόνια μέχρι το 1909, όταν η "Μήδεια" παρουσιάστηκε στη Σκάλα του Μιλάνου με πρωταγωνίστρια την Εστερ Ματσολένι. Ετσι, η "Μήδεια" σφράγισε τη φήμη της και την αξιοπιστία της ως όπερα για μουσικούς. Υπήρξε η αγαπημένη όπερα του Μπετόβεν και του Μπραμς. Ο τελευταίος την περιέγραψε σαν ένα έργο αναγνωρισμένο από τους μουσικούς ως το υψηλότερο κομμάτι της δραματικής τέχνης.

Το 1953 ήταν ο χρόνος που το κοινό της όπερας, οι λάτρεις του λυρικού τραγουδιού έστρεψαν το βλέμμα τους προς την Κάλλας, θεωρώντας την ως τη μεγαλύτερη σοπράνο του κόσμου. Μετά τις επιτυχίες της, με την ερμηνεία της ως Ευρυδίκη το 1952 στην όπερα του Κ. Γκλουκ "Ορφέας και Ευρυδίκη", εκείνο που έκανε πιο λαμπερή τη φήμη της στο ουράνιο στερέωμα της όπερας, ήταν ο ρόλος της στην "Μήδεια" του Κερουμπίνι. Ρόλος και τραγουδίστρια έμοιαζαν να ταιριάζουν τόσο καλά, που κανείς είχε την ψευδαίσθηση ότι ήταν το ίδιο πρόσωπο. Η Κάλλας έβαλε τη σφραγίδα της ερμηνευτικής της προσωπικότητας στο ξεχασμένο μέχρι τότε έργο του Κερουμπίνι, το 1953 στο "Μουσικό Μάιο" της Φλωρεντίας. Λίγες είχαν τολμήσει να ερμηνεύσουν το ρόλο αυτό και μέχρι σήμερα δύσκολα η Μήδεια μπορεί να γίνει δεκτή με άλλη πρωταγωνίστρια. Το ελληνικό κοινό είχε τη μεγάλη τύχη να απολαύσει την ντίβα στο ρόλο της Μήδειας, στις 6 Αυγούστου του 1961, στο Φεστιβάλ Επιδαύρου. Ενα χρόνο αργότερα, στις 7 Ιούνη του 1962, η Μ. Κάλλας θα ερμηνεύσει την Μήδεια στη Σκάλα του Μιλάνου. Η ίδια για την ηρωίδα έλεγε ότι δεν μπορεί να έχει μόνο το πάθος, αλλά το πάθος να συνδυάζεται με τη διανόηση. Ο Κερουμπίνι στην όπερα δίνει έμφαση στην "απεικόνιση" των συναισθημάτων και των συγκρούσεων των ηρώων. Η επιμέλεια του υλικού του ντοκιμαντέρ είναι του Βασίλη Νικολαϊδη και η σκηνοθεσία του Θανάση Νέτα (ΝΕΤ 23.00).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ