Παρασκευή 11 Δεκέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κριτική για μια τηλεκριτική

Kαι οι άξιοι λαθεύουν, σφάλλουν. Συνειδητά ή ασυνείδητα. Χάνουν κάποια στιγμή το μέτρο της ορθοκρισίας τους και τότε σε κάνουν να απορείς.

Απορία, μας προκάλεσε μια επιμέρους κρίση της πράγματι άξιας Μαρίας Παπαδοπούλου,στην τηλεκριτική της, στα "Νέα" (4/12), για την εκπομπή "Θεωρείο" της θεατρολόγου Δηώς Καγγελάρη, με συνομιλήτρια την Αλέκα Παϊζη,η οποία αφορούσε στο θέατρο και στους ανθρώπους του στα κατοχικά και μαύρα μετακατοχικά χρόνια. Κατατοπίζοντας τον αναγνώστη, να πούμε ότι η εκπομπή με την Αλέκα Παϊζη προβλήθηκε στις 28 Οκτωβρίου με την ευκαιρία της εθνικής επετείου, και, από ένα λάθος της ΕΡΤ, επαναλήφθηκε στις 30/11, αντί της προγραμματισμένης για τον Λευτέρη Βογιατζή και τις "θρυλικές πρόβες", όπως τις αποκαλεί η Μ. Παπαδοπούλου, του έργου του Γ. Διαλεγμένου "Η νύχτα της κουκουβάγιας". Η τηλεκριτικός είδε την επανάληψη της εκπομπής. Και, με ένα περίεργο μένος, έβαλλε άμετρα εναντίον της. Αντί να δει τη χρησιμότητα της επανάληψης, λόγω των πραγματικά θρυλικών, αναμφισβήτητων ιστορικών γεγονότων του θεάτρου μας, που, με ακρίβεια, νηφαλιότητα, χωρίς μελοδραματισμό, χωρίς "φόβο και πάθος" και λέγοντας "τα σύκα σύκα", ανέσυρε η βιωματική μνήμη της Α. Παϊζη, μιας ηθοποιού με μεγάλη, θρυλική χωρίς εισαγωγικά, αναγνωρισμένη αγωνιστική ιστορία, χαρακτήρισε την εκπομπή "καταστροφική", αφού "ακούσαμε αναμνήσεις (!!!) για πόλεμο και Κατοχή από δυνάμεις του Αξονα!".

Αντίθετα από τις θετικότατες κρίσεις πολλών θεατών, που έχουμε υπόψη μας γι' αυτήν την εκπομπή - εξαιρετική, κατά την ταπεινή γνώμη της υπογράφουσας, που την είδε στις 28/10 - η Μ. Παπαδοπούλου θεωρεί ότι "μια μαυρίλα, μαύρη σαν καλιακούδα, κατακυρίευσε το θεατή". Ισως μη έχοντας δει όλη την εκπομπή, συνεχίζει, παρουσιάζοντας τις απολύτως κατανοητές και πολύ ενδιαφέρουσες αναμνήσεις της Α. Παϊζη από τους αγώνες του θεάτρου ως ακαταλαβίστικο για τον θεατή "μονότονο και κουραστικό μονόλογο". Απομονώνει τη φράση της Παϊζη "Ο Γιάννης Ρίτσος ήταν στο μπαλέτο" (είναι πασίγνωστο, ειπωμένο από τον ποιητή, καταγραμμένο στη βιογραφία του, το γεγονός ότι δούλεψε στο μπαλέτο της Λυρικής, η οποία μαζί με το Εθνικό Θέατρο, στο οποίο δούλευε η Α. Παϊζη, αποτελούσαν ενιαίο οργανισμό, πράγμα που ανέφερε η Α. Παϊζη), υπονοώντας "Κύριος οίδε τι" με την "απορία" της: "Ποιο μπαλέτο και τι έκανε εκεί ο ποιητής;". Απλούστατα, εργαζόταν, όπως εργαζόταν στο Εθνικό Θέατρο η συντρόφισσά του (στην ίδια ΕΑΜίτικη και κομματική οργάνωση) και φίλη του Παϊζη. Και η Μ. Παπαδοπούλου καταλήγει: "Είναι εκπομπή για το θέατρο αυτή;". Ναι, αυτή ήταν εκπομπή για το θέατρο. Ουσιαστική και ιστορικής αξίας, για όποιον θέλει να ακούει τις αλήθειες, που ακόμα κάποιους ενοχλούν.

Αρ. Ελ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ