Κυριακή 31 Γενάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 33
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Εξαπλώνεται το δουλεμπόριο

Στοιχεία - σοκ αποκαλύπτουν οι έλεγχοι που διεξάγουν καθημερινά οι ίδιοι οι ναυτεργάτες και η Επιτροπή Ανέργων που έχουν συγκροτήσει. "Κουρελόχαρτα" νόμοι και συλλογικές συμβάσεις, όχι απλά με την κάλυψη, αλλά και την προτροπή του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Οργιο εισφοροδιαφυγής και εισφοροκλοπής

Οι νόμοι που προστατεύουν στοιχειωδώς τους ναυτεργάτες έχουν μετατραπεί σε "κουρελόχαρτα". Οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας παραβιάζονται κατάφωρα. Η εισφοροδιαφυγή, η εισφοροκλοπή σε βάρος του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου και η "μαύρη εργασία" οργιάζουν. Το δουλεμπόριο καλά κρατεί με τις "πλάτες" της κυβέρνησης και ειδικότερα με τη βοήθεια του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκη και των υφισταμένων του. Ο ρόλος που έχουν αναλάβει ο υπουργός και τα κυβερνητικά στελέχη που έχουν τοποθετηθεί σε σημαντικά πόστα, αποκαλύπτεται μέρα με τη μέρα από τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των ναυτεργατών, που ξεδιπλώνονται από τις αρχές του Δεκέμβρη με πρωτοβουλία της διασωματειακής Επιτροπής Ανέργων Ναυτεργατών,της ΠΕΜΕΝ και της ναυτεργατικής Ενωσης "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ".

Το χρονικό του αίσχους

Από τις 7 Δεκέμβρη, η Επιτροπή Ανέργων Ναυτεργατών ξεκίνησε ελέγχους στα πλοία που βρίσκονται στο λιμάνι του Πειραιά, τα οποία εκτελούν επισκευαστικές εργασίες ή εργασίες συντήρησης. Από τους μέχρι τώρα ελέγχους, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι σε 30 πλοία που βρίσκονται κατά μήκος από την Ακτή Ξαβέρη μέχρι το Νέο Μόλο Δραπετσώνας επικρατεί "μαύρη εργασία" και κατά συνέπεια εισφοροδιαφυγή σε βάρος του ΝΑΤ. Το τελευταίο κρούσμα εντοπίστηκε σε δύο πλοία του Κώστα Αγαπητού, που βρίσκονται στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, εκατό μέτρα από το τοπικό Λιμεναρχείο! Ο πλοιοκτήτης προσέλαβε 20 ναυτεργάτες, χωρίς ασφάλιση, για να εκτελέσουν επισκευαστικές εργασίες!

Στις 10 Δεκέμβρη, η Επιτροπή καταθέτει στους αρμοδίους και βέβαια στο Κεντρικό Λιμεναρχείο τα πρώτα στοιχεία για 19 επιβατηγά πλοία, από τα οποία τα 9 βρίσκονταν στην Ακτή Ξαβέρη και τα υπόλοιπα στο λιμάνι του Πειραιά. Ανάμεσα σε αυτά, είχε ελεγχθεί και το επιβατηγό πλοίο ΛΕΡΟΣ της ΔΑΝΕ. Η Επιτροπή Ελέγχου στο έγγραφό της υπογράμμιζε ότι: "Ο έλεγχος έγινε με παρουσία λιμενικών οργάνων" και ανέφερε τις παραβάσεις που διαπίστωσε, δηλαδή: Εκτεταμένη "μαύρη εργασία", σοβαρές επισκευαστικές εργασίες από τους ναυτεργάτες, ελλιπή μέτρα ασφαλείας.Δεν πάρθηκε κανένα μέτρο, με αποτέλεσμα 4 μέρες αργότερα, στις 14 Δεκέμβρη, στις 8.30 το βράδυ να εκδηλωθεί πυρκαγιά στο ΛΕΡΟΣ, που βρισκόταν στο κέντρο του λιμανιού! Βέβαια, ως υπεύθυνος κρίθηκε ο... φύλακας! Οι ναυτεργάτες κάνουν μαζικές παραστάσεις στον κεντρικό λιμενάρχη, ο οποίος δηλώνει γενικώς... "αδυναμία". Να σημειωθεί ότι αν εφαρμοζόταν η νομοθεσία μόνο στα 9 τουριστικά πλοία, σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς της Επιτροπής, θα είχαν ναυτολογηθεί τουλάχιστον 100 άνεργοι!

Στις 16 Δεκέμβρη, σπεύδει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Σταύρος Σουμάκης,όχι μόνο να καλύψει τους υφισταμένους του, αλλά και να τους δώσει "γραμμή", δηλώνοντας στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου: "Πώς να εφαρμοστεί η νομοθεσία; Το ΥΕΝ πρέπει να έχει ευελιξία, αλλιώς θα δέσουν όλα τα πλοία"!Ομολογεί δηλαδή ευθέως ότι η κυβέρνηση δε διστάζει να παραβιάζει ακόμα και τους δικούς της νόμους, για να υπηρετήσει ακόμα πιο "ευέλικτα" τους εφοπλιστές! Και αγγίζοντας - όχι βέβαια πρώτη φορά - τα όρια της αυτογελοιοποίησης συμπληρώνει: Το θέμα της ανεργίας είναι γενικότερο. Και εμείς θα θέλαμε να βοηθήσουμε!

Στις 18 Δεκέμβρη, η Επιτροπή Ανέργων καταθέτει επιπλέον στοιχεία για 28 συνολικά πλοία, με μαζική παράσταση στον υποδιευθυντή του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας κ. Λυκουσά. Στο αίτημα των ναυτεργατών: "Πάρτε επιτέλους μέτρα", ο υποδιευθυντής, σύμφωνα με τη "γραμμή Σουμάκη", απαντά: "Δεν έχω αρμοδιότητα να ελέγξω τα πλοία, αλλά και δε μου ζητήθηκε. Μπορώ μόνο να εισηγηθώ στους ανωτέρους μου"!

Να οι προστάτες των δουλεμπόρων

Η Επιτροπή επεκτείνει τους ελέγχους της στο λιμάνι της Ελευσίνας για να διαπιστώσει και εκεί, τόσο την ελλιπή φύλαξη, όσο και το όργιο "μαύρης εργασίας" σε 154 παροπλισμένα πλοία. Με παράσταση στο ΓΕΝΕ και στο Λιμεναρχείο Ελευσίνας, απαιτεί να ασφαλιστούν όλοι οι φύλακες στο ΝΑΤ και να καλυφθούν οι κενές θέσεις με την πρόσληψη άνεργων ναυτεργατών. Στις 29 Δεκέμβρη, το ΓΕΝΕ διαβιβάζει προς εφτά ναυτεργατικές οργανώσεις επείγον "σήμα" του Λιμεναρχείου Ελευσίνας, το οποίο ανέφερε: "Σας πληροφορούμε από το ΚΛ Ελευσίνας ζητούνται εν ενεργεία ναυτικοί κλάδου προσωπικού καταστρώματος ή μηχανής, κάτοχοι πτυχίου ή Δημόσιας Σχολής Σωστικών και Πυροσβεστικών Μέσων, προκειμένου να εργαστούν ως φύλακες σε 152 συνολικά παροπλισμένα πλοία, ελληνικής και ξένης σημαίας". Οι άνεργοι που προσφέρθηκαν παραπέμφθηκαν στους ναυτιλιακούς πράκτορες, γνωστούς για τη... δράση τους στην Ακτή Μιαούλη, Ζάρτουλα,Παπάκη και Ρενιέρη!Οσοι δέχτηκαν, προσλήφθηκαν με μισθό 140 χιλιάδων δραχμών,ενώ άλλοι είναι ασφαλισμένοι στο... ΙΚΑ ή είναι ανασφάλιστοι!

Στις 14 Δεκέμβρη, η Επιτροπή διοργανώνει νέα μαζική παράσταση στο ΓΕΝΕ, ζητώντας το αυτονόητο, δηλαδή την εφαρμογή της νομοθεσίας. Ο διευθυντής συνεχίζει να... "αδυνατεί"!

Στις 19 Δεκέμβρη, η Επιτροπή Ανέργων καταθέτει επιστολή στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΝΑΤ, ζητώντας να ασφαλιστούν στο ΝΑΤ οι φύλακες των παροπλισμένων πλοίων της Ελευσίνας και όσοι πρόκειται να προσληφθούν. Ο πρόεδρος του ΝΑΤ κ. Γκιζιάκης αποφάνθηκε ότι χρειάζεται γι' αυτό... υπουργική ρύθμιση, επειδή ο Κανονισμός Λιμένος δε διευκρινίζει τον ασφαλιστικό φορέα των φυλάκων! Και αυτό, όταν ο Κανονισμός αναφέρει ότι οι φύλακες των παροπλισμένων πρέπει να είναι εν ενεργεία ναυτικοί με όλα τα ανάλογα προσόντα, όταν το ΝΑΤ βουλιάζει στα ελλείμματα, που σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του έφτασαν στο αστρονομικό ποσό των 207 δισ. δραχμών!

Την επόμενη μέρα, 20 Γενάρη, ο υπουργός Στ. Σουμάκης "ξαναχτυπά" και, προσφέροντας πλήρη κάλυψη στους δουλέμπορους ναυτιλιακούς πράκτορες, επιβεβαιώνει ότι με δική του παρέμβαση έγιναν οι... "προσλήψεις" στα παροπλισμένα πλοία της Ελευσίνας και δηλώνει, ανακριβέστατα, ότι όσοι προσλήφθηκαν είναι ασφαλισμένοι! Οσο για το γεγονός ότι δεν εφαρμόστηκαν ούτε οι συλλογικές συμβάσεις, ο γενικός γραμματέας το ίδιο προκλητικά δηλώνει, συμπληρώνοντας τον υπουργό, ότι δεν μπορεί να εφαρμόζονται οι συμβάσεις στους φύλακες!

Η ιστορία, όμως, έχει την εξής αποκαλυπτικότατη συνέχεια: Η εταιρία MARINE MANAGEMENT SERVICES του εφοπλιστή Καλιμανόπουλου έστειλε στις 19 του μήνα επιστολή προς ΥΕΝ, ΝΑΤ, ΓΕΝΕ και ναυτεργατικά σωματεία, με την οποία ζητά ναυτεργάτες εν ενεργεία να εργαστούν ως φύλακες σε 7 παροπλισμένα πλοία της, που βρίσκονται ανάμεσα στα 154 του αγκυροβολίου της Ελευσίνας.Στην επιστολή της αναφέρει: "Σας γνωρίζουμε επίσης ότι, διά τους ναυτεργάτες που θα προσληφθούν ως φύλακες στα ανωτέρω πλοία, θα εφαρμοστεί η αντίστοιχη συλλογική σύμβαση εργασίας και θα καταβληθούν προς το ΝΑΤ οι αντίστοιχες εισφορές (πλοιοκτήτη - ναυτικού) χωρίς καμία άλλη πρόσθετη επιβάρυνση". Μάλιστα, η εταιρία ζητά να απαντηθεί γρήγορα η επιστολή της, γιατί τα πλοία της είναι αφύλακτα "με όλους τους γνωστούς κινδύνους (ασφαλείας - ρύπανσης κλπ.), που απορρέουν από τη μη φύλαξη των πλοίων"!

Η επιστολή στάλθηκε στο ΝΑΤ στις 19 Γενάρη, την ίδια ακριβώς μέρα που ο πρόεδρος του Ταμείου δήλωνε ότι χρειάζεται υπουργική... ρύθμιση για να ασφαλίσει το ΝΑΤ τους ναυτεργάτες, που εργάζονται ή θα προσληφθούν ως φύλακες στα 154 παροπλισμένα πλοία της Ελευσίνας!Επίσης, μία πέρα πριν από τη δήλωση του γενικού γραμματέα του ΥΕΝ ότι δεν μπορεί στους φύλακες των παροπλισμένων να εφαρμόζονται οι συλλογικές συμβάσεις!

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ