Παρασκευή 5 Φλεβάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΡΓΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ
Εγκληματική η πολιτική της κυβέρνησης

Με Ερώτηση, που κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ, καταγγέλλουν σαν "εγκληματική" τη μέχρι σήμερα πολιτική που εφαρμόστηκε στο θέμα της ανάπτυξης του έργου του ΦΑ από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ

Την εγκληματική πολιτική που ακολούθησαν και εξακολουθούν να εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ στο θέμα της ανάπτυξης του έργου του ΦΑ φέρνουν, στη Βουλή, με Ερώτησή τους προς την υπουργό Ανάπτυξης οι βουλευτές του ΚΚΕ Μπ. Αγγουράκης,Μ. Μπόσκου και Ν. Γκατζής.Οι βουλευτές του Κόμματος ρωτούν μεταξύ άλλων την αρμόδια υπουργό σε τι βαθμό έχει ολοκληρωθεί ο κεντρικός αγωγός ΦΑ από τα σύνορα μέχρι Ρεβυθούσα και Λαύριο και εάν σκέφτεται η κυβέρνηση να δώσει εντολή στη ΔΕΠΑ να προωθήσει δίκτυο διανομής ΦΑ σε περιοχές που δεν έχουν προωθηθεί από Δήμους ή ΑΕ. Το πλήρες κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής:

"Εδώ και 20 χρόνια, που αποφασίστηκε η εισαγωγή Φυσικού Αερίου (ΦΑ) στη χώρα μας, για να βελτιωθεί η απόδοση του ενεργειακού μας συστήματος, η υπόθεση αυτή περιπλανιέται συνειδητά, με ευθύνη των κυβερνήσεων της ΒΔ και πολύ περισσότερο του ΠΑΣΟΚ, που χαράζουν πολιτικές ζημιογόνες για την οικονομία της χώρας και αντιλαϊκές. Ολες οι κυβερνήσεις απέκρυψαν και αποκρύπτουν τις τεράστιες ευθύνες τους, για τον εγκληματικό τρόπο που ακολούθησαν και συνεχίζουν να ακολουθούν στην ανάπτυξη του έργου του ΦΑ, τρόπο αντιλαϊκό που ευνοεί μεγαλοκεφαλαιούχους ξένους και ντόπιους.

Η ιστορία της εξέλιξης του έργου του ΦΑ μέχρι σήμερα είναι γνωστή, όμως αξίζει να καταγράψουμε τέσσερα σημεία που έπαιξαν κύριο ρόλο στο να μετατραπεί το έργο από θετικό για το λαό μας σε αρνητικό και προβληματικό.Το πρώτο σημείο είναι η μετατροπή του ρόλου της ΔΕΠΑ, από Δημόσιας Επιχείρησης, που θα είχε την αποκλειστικότητα στην εισαγωγή, μεταφορά και διανομή του ΦΑ, θα κατέστρωνε εθνικό σχεδιασμό για την ανάπτυξη του έργου και θα είχε, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό με το σημερινό κοινωνικό σύστημα, κύριο στόχο την εξυπηρέτηση του λαού μας και την οικονομία της χώρας, σε ένα "διαχειριστή" που μοιράζει τη δουλιά σε διάφορες επιμέρους ΑΕ, σε διάφορους κεφαλαιούχους. Ετσι, παραδόθηκε η διανομή του ΦΑ και η εκμετάλλευσή του στα κεφάλαια και τους νόμους της αγοράς.

Το δεύτερο σημείο ήταν η τεράστια καθυστέρηση που δημιούργησε αυτή η ιδιωτικοποίηση. Επί 5-6 χρόνια δεν υπήρχε νομικό πλαίσιο για την προώθηση της κατασκευής δικτύου μέσης πίεσης και διανομής. Ούτε η ΔΕΠΑ προωθούσε κατασκευή δικτύου, αφού είχε αποφασιστεί η ιδιωτικοποίησή τους, ούτε, όμως, υπήρχε νομικό πλαίσιο για τη δημιουργία των ΑΕ. Η καθυστέρηση αυτή δημιούργησε υποχρεώσεις, αφού στις συμφωνίες με την πρώην ΕΣΣΔ (και τώρα με τη Ρωσία), υπήρχαν συγκεκριμένες υποχρεώσεις αγοράς ποσοτήτων ΦΑ, από το 1992. Αυτό οδήγησε στις περιβόητες και ζημιογόνες για τη χώρα μας συμφωνίες Μητσοτάκη και Σημίτη με τους Ρώσους. Σημειώνουμε ότι και σήμερα υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στη δημιουργία δικτύου διανομής ΦΑ, ενώ δεν είναι ακόμα έτοιμος ο Σταθμός Ρεβυθούσας, που θα παραλάμβανε το υγροποιημένο ΦΑαπό την Αλγερία, με την οποία υπάρχει σχετική σύμβαση.

Το τρίτο σημείο έχει να κάνει με την τιμολογιακή πολιτική του ΦΑ. Ενώ με την αρχική σύμβαση η ενιαία ΔΕΠΑ θα είχε κοινή τιμολογιακή πολιτική και θα εξυπηρετούσε έτσι και την περιφέρεια, με τη δημιουργία ξεχωριστών ΑΕ διανομής ΦΑ, οι μικρότερες επαρχιακές πόλεις θα έχουν υψηλότερες τιμές ΦΑ που θα επιβαρύνει τα νοικοκυριά, αλλά και θα υπάρχει αντικίνητρο στη δημιουργία βιοτεχνιών, αφού θα έχουν υψηλότερο κόστος παραγωγής.

Το τέταρτο σημείο είναι ότι με τις καθυστερήσεις που αναφέρθηκαν, αλλά και με την εισβολή πολυεθνικών και μεγαλοκεφαλαιούχων (π.χ. όμιλος Κοπελούζου) προωθείται η σε πολύ μεγάλο βαθμό χρήση του ΦΑ για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αντί το ΦΑ να χρησιμοποιηθεί κύρια για υποκατάσταση θερμικών χρήσεων του ηλεκτρισμού, αφού αυτό έχει περίπου τριπλάσια ενεργειακή απόδοση στην παραγωγή ηλεκτρικής θερμότητας αντί ηλεκτρισμού. Σημειώνουμε ακόμα ότι γενικά υπάρχει εισβολή πολυεθνικών και μεγάλου ξένου κεφαλαίου στον τομέα του ΦΑ, όπως οι συμφωνίες της ΔΕΠΑ με τη SHELL και την ΕΝΙ και την κυοφορούμενη συνεργασία Λάτση με τη Gaz de France.

Υστερα από τα παραπάνω ΕΡΩΤΑΤΑΙ η Κα υπουργός:

1. Σε τι βαθμό έχει ολοκληρωθεί ο κεντρικός αγωγός ΦΑ από τα σύνορα μέχρι τη Ρεβυθούσα και Λαύριο (όπου η ΔΕΗ έχει ήδη κατασκευάσει Σταθμό Παραγωγής Ηλεκτρισμού με ΦΑ);

2. Τι ποσοστό του πληθωρισμού καλύπτουν τα δίκτυα ΦΑ διανομής σήμερα στο Λεκανοπέδιο της Αθήνας, στη Θεσσαλονίκη με τα περίχωρά της, στη Λάρισα, στο Βόλο και τι προβλέπεται να καλύπτουν στο τέλος του 1999;

3. Τι ποσότητες ΦΑ αγοράστηκαν από τη Ρωσία το 1998 και τι προβλέπεται για το 1999, καθώς και τυχόν προβλήματα ποιότητας του ΦΑ;

4. Ποιες αντιπαροχές έχουν δοθεί ως τώρα και τι αξίας στους Ρώσους, με τις συμφωνίες Μητσοτάκη και Σημίτη;

5. Πώς θα προωθηθεί η σύμβαση με την Αλγερία, για προμήθεια υγροποιημένου ΦΑ ή μήπως θα υποκατασταθεί αυτή από τις συμβάσεις με τη SHELL και ΕΝΙ; Στη δεύτερη περίπτωση ποια θα είναι η διαφορά τιμής αγοράς ΦΑ έναντι του αλγερινού και ποιοι άλλοι όροι θα επιβληθούν από τους προμηθευτές;

6. Πότε εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμες οι εγκαταστάσεις στη Ρεβυθούσα και η διασύνδεσή τους με τον κεντρικό αγωγό ΦΑ;

7. Σκέφτεται η κυβέρνηση να δώσει εντολή στη ΔΕΠΑ να προωθήσει δίκτυο διανομής ΦΑ σε περιοχές που δεν έχουν προωθηθεί από Δήμους ή ΑΕ;

8. Γενικότερα, ύστερα από την αποτυχία του πειράματος της ουσιαστικής ιδιωτικοποίησης της διανομής του ΦΑ με τις τεράστιες καθυστερήσεις σκέφτεται η κυβέρνηση να επαναφέρει τη ΔΕΠΑ στην αρχική της μορφή και να αναλάβει και τη διανομή του ΦΑ;".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ