Κυριακή 7 Μάρτη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ
Μείον 100.000 θέσεις εργασίας!

Κάθε θέση εργασίας που χάνεται στη θάλασσα στοιχίζει πολλαπλάσιες στη στεριά! Κι όμως οι εφοπλιστικές ενώσεις επιδιώκουν τώρα να πετάξουν έξω από τα καράβια τους και τους Ελληνες αξιωματικούς, αφού "καθάρισαν" εν πολλοίς με τα κατώτερα πληρώματα

"Κάθε θέση εργασίας στο πλοίο δημιουργεί τέσσερις επιπρόσθετες θέσεις εργασίας στην εθνική οικονομία".Πρόκειται για ένα από τα πορίσματα μελέτης που έγινε με απαίτηση του Αμερικανικού Κογκρέσου το 1998 και παρουσιάζεται στον απολογισμό του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.Είναι ένα συμπέρασμα που αποκαλύπτει με τον τρόπο του το μέγεθος του εγκλήματος διαρκείας που διαπράττεται σε βάρος της χώρας από τους εφοπλιστές και από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Από το 1970 μέχρι και σήμερα, από τις απανωτές μειώσεις των οργανικών συνθέσεων και το "κουρέλιασμα" ακόμα και αυτής της μισερής νομοθεσίας, που ορίζει ότι στα ελληνικά πλοία θα ναυτολογείται αλλοδαπός ναυτεργάτης, μόνο όταν δεν προσφέρεται Ελληνας, χάθηκαν πάνω από 100.000 θέσεις εργασίας Ελλήνων ναυτεργατών. Με βάση το συμπέρασμα της πιο πάνω μελέτης, οι θέσεις εργασίας που χάθηκαν στη στεριά, εξαιτίας αυτής της εξέλιξης, είναι σίγουρα πολλαπλάσιες.

Μετά και τα διαλυτικά αντιναυτεργατικά μέτρα που πήρε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τον Ιούλιο του 1997, με τα οποία μειώθηκε ο αριθμός των Ελλήνων ναυτεργατών στην καλύτερη περίπτωση κατά 50% από τις οργανικές συνθέσεις των ποντοπόρων πλοίων, το 1998 υπολογίζεται ότι οι Ελληνες ναυτεργάτες που απόμειναν στα καράβια είναι δεν είναι 23.000!Στην απογραφή του 1996 της Στατιστικής Υπηρεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας υπολογίζονταν οι Ελληνες ναυτεργάτες περίπου σε 26.000.

Το μέλλον που επιφυλάσσουν οι εφοπλιστές για τους Ελληνες ναυτεργάτες, αλλά και συνολικά για την ίδια την οικονομία της χώρας, διαγράφεται ανάγλυφα από τις τις αξιώσεις τους, οι οποίες προβάλλονται στο όνομα της "ανταγωνιστικότητας" της ελληνικής ναυτιλίας. Ομως έχει αποδειχθεί περίτρανα ότι όταν οι εφοπλιστές μιλάνε για ανταγωνιστικότητα, εννοούν την παραπέρα αύξηση των αστρονομικών τους υπερκερδών, που τους κατατάσσουν στους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου.

Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών

Ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Γιάννης Λύρας,στην ετήσια γενική συνέλευση της Ενωσης, στις 10 το περασμένου Φλεβάρη, προδιέγραψε ότι η ολομέτωπη επίθεση που έχουν εξαπολύσει οι ποντοπόροι εφοπλιστές ενάντια σε κάθε κατάκτηση των Ελλήνων ναυτεργατών θα ενταθεί και θα γράφει μάλιστα στην προμετωπίδα της "νέα γνώση" και "καινοτόμες ιδέες".

Ο Γ. Λύρας στην ομιλία του ξεκινά με τη διαπίστωση ότι ναυτιλία έχει περιέλθει σε περίοδο κρίσης και μιλάει για κατάρρευση της ναυλαγοράς. Ως αποτέλεσμα της κρίσης αναφέρει τη γνωστή καραμέλα: "Αθρόα και συνεχή επί τρία σχεδόν έτη φυγή των πλοίων από τη σημαία και τελευταία τον εκτεταμένο παροπλισμό. Αλλα 97 πλοία, νηολογημένα κατά το άρθρο 13, έφυγαν στη διάρκεια του έτους, τα οποία μαζί με τα διαγραφέντα από το νηολόγιο τα δύο προηγούμενα χρόνια, ανεβάζουν τη δύναμη που απώλεσε η ελληνική σημαία σε 218 πλοία". Επίσης σημειώνει: "Πήρε δραματικές διαστάσεις και το φαινόμενο της αποφυγής του νηολογίου" και "παράλληλα μέσα στο 1998 παίρνει διαστάσεις και ο παροπλισμός με 152 πλοία στο τέλος του περασμένου χρόνου". Με βάση αυτά τα στοιχεία, ο πρόεδρος των ποντοπόρων εφοπλιστών απειλεί με διωγμό και τους αξιωματικούς,αφού πρώτα εξολοθρεύτηκαν από τα πλοία οι Ελληνες των κατωτέρων πληρωμάτων με τα αντιναυτεργατικά μέτρα της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ το 1997.

Στη γενική συνέλευση αποκαλύφθηκε η νέα επιχειρηματική στρατηγική των εφοπλιστών, η οποία θα στηριχτεί σε τέσσερις άξονες: Ο πρώτος,σύμφωνα με τον Γ. Λύρα, είναι η "αρραγής συλλογική έκφραση του κλάδου". Ο δεύτερος "το πνεύμα της στενής συνεργασίας σε επιχειρηματικό επίπεδο, με στόχο την ενίσχυση της αντοχής του πλοίου στο δύσκολο περιβάλλον μιας παγκόσμιας οικονομικής ρευστότητας". Τρίτος,"η δημιουργία νέων στελεχών υψηλής μορφωτικής στάθμης, αφ' ενός για την απρόσκοπτη λειτουργία του πλοίου και αφ' ετέρου για την καλύτερη κατά το δυνατόν εκμετάλλευσή του...". "Οι άνθρωποι που θα ασχολούνται μέσα και έξω από το πλοίο - διευκρινίζεται - δεν είναι δυνατόν παρά να κρίνονται και να αξιοποιούνται αποκλειστικώς με το κριτήριο της "νέας γνώσεως"". Και τέταρτος άξονας είναι "η διατήρηση με κάθε τρόπο του δοκιμασμένου στη χώρα μας θεσμικού πλαισίου, που βρίσκεται στη βάση της μεταπολεμικής ναυτιλιακής μας αναπτύξεως και βεβαίως η περαιτέρω διακριτική προσαρμογή του στις νέες συνθήκες της ναυτιλιακής λειτουργίας". Γίνεται σαφές ότι ο πρόεδρος της ΕΕΕ εννοεί μέτωπο εφοπλιστών, ένταση της ολομέτωπης επίθεσης σε βάρος των ναυτεργατών και ακόμα μεγαλύτερα σκανδαλώδη υπερπρονόμια.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τη δημιουργία νέων στελεχών, είναι σαφές ότι μιλάει για ναυτεργάτες που θα κάνουν ό,τι τους λένε και θα παίρνουν ό,τι τους δίνουν. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, μιλάει για την "ίδρυση ιδιωτικής ναυτικής σχολής"! Μάλιστα, αναφέρει ότι η σχετική απόφαση ήδη έχει παρθεί από την

Ενωση, η οποία με έγγραφό της ζητά συνεργασία με το ναυτικό ινστιτούτο του Σαουθάμπτον για τη λειτουργία παραρτήματός του στην Ελλάδα!
Ενωση Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων
"Θα πρέπει να γίνει από κάθε πλευρά αντιληπτό ότι σοβαρό στοιχείο, βαρύνον εξαιρετικά στο θέμα ανταγωνιστικότητας του ελληνικού επιβατηγού πλοίου, ιδιαίτερα του κρουαζιερόπλοιου με το πολυάριθμο πλήρωμα, αποτελεί η σύνθεση των πληρωμάτων του. Ως γνωστόν, τα ανταγωνιζόμενα ξένα πλοία έχουν την ευχέρεια να προσλαμβάνουν χαμηλόμισθα εξωκοινοτικά πληρώματα στο μεγαλύτερο τμήμα της οργανικής σύνθεσής τους, ενώ δεν περιλαμβάνεται στη σύνθεση του πληρώματός τους το λεγόμενο ξενοδοχειακό προσωπικό (θαλαμηπόλοι, μάγειροι, λογιστές κλπ.), έτσι το πλήρωμα της κατηγορίας αυτής καλύπτεται στα ξένα πλοία από πρόσωπα ανεξαρτήτως εθνικότητας και σε αριθμό ανάλογο προς τις ανάγκες του πλοίου, όπως εκάστοτε διαμορφώνονται από τις συνθήκες των διεθνών αγορών"! Πρόκειται για απόσπασμα από τις θέσεις των εφοπλιστών των κρουαζιερόπλοιων, όπως αυτές αναφέρονται στον απολογισμό του 1998 του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
"Είναι αδιανόητο - συνεχίζει - σήμερα να συνεχίζουν να υφίστανται αναχρονιστικές και άκαμπτες νομοθετικές ρυθμίσεις, προκαλώντας υπέρμετρη αύξηση του κόστους λειτουργίας, διάβρωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας που θα οδηγήσουν με μαθηματική ακρίβεια την ελληνική σημαία σε αφανισμό"!
Να σημειωθεί ότι σήμερα στα ελληνικά κρουαζιερόπλοια πάνω από το μισό του πληρώματος αποτελείται από χαμηλόμισθους αλλοδαπούς ναυτεργάτες. Επιπλέον, ήδη κάτω από τα "θεμέλια" των 15.000 θέσεων εργασίας των Ελλήνων ναυτεργατών που ασχολούνται σε αυτή την κατηγορία πλοίων, έχει τοποθετηθεί από την 1η του περασμένου Γενάρη βραδυφλεγής βόμβα. Από τότε τέθηκε σε ισχύ ο διαλυτικός κανονισμός 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης που σπάει το καμποτάζ στα κρουαζιερόπλοια και ανοίγει τις πύλες της χώρας για την εισβολή στις ελληνικές θάλασσες πλοίων των πολυεθνικών. Η ολοκλήρωση της άρσης του καμποτάζ θα έχει γίνει μέχρι το 2004, οπότε τα ξένα πλοία θα εισβάλουν και στην ακτοπλοϊα με ό,τι αυτό σημαίνει για τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας και τους Ελληνες ναυτεργάτες που ασχολούνται σε αυτή την κατηγορία.
Ενωση Εφοπλιστών Ακτοπλοϊας

Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι εφοπλιστές ακτοπλόοι. "Η σύνθεση των πληρωμάτων των ακτοπλοϊκών - επιβατηγών πλοίων διέπεται από τις διατάξεις του ΠΔ 177/74. Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές, ο έλεγχος της σύνθεσης δεν περιορίζεται μόνο στο προσωπικό ασφαλείας (καταστρώματος, μηχανής, ασυρμάτου), όπως συμβαίνει στα άλλα ευρωπαϊκά κράτη, αλλά επεκτείνεται και στο προσωπικό ενδιαιτημάτων (θαλαμηπόλοι, μάγειροι κλπ.). Ο πλοιοκτήτης είναι υποχρεωμένος να προσλαμβάνει στο πλοίο του ξενοδοχειακό προσωπικό που δε χρειάζεται", αναφέρεται και στις θέσεις τους που δημοσιεύει το Ναυτικό Επιμελητήριο στον ετήσιο απολογισμό του και υπογραμμίζεται: "Σε μια οικονομία που τα πάντα απελευθερώνονται και πρέπει να ισχύουν οι κανόνες της αγοράς, είναι απαράδεκτο, για λόγους ικανοποίησης συντεχνιακών συμφερόντων και μόνο, να υποχρεώνεται ο πλοιοκτήτης να απασχολεί στο πλοίο του προσωπικό που η εκμετάλλευσή του δεν το επιτρέπει"!
Ενωση Εφοπλιστών Μεσογειακών Φορτηγών Πλοίων
Οι θέσεις και αυτής της εφοπλιστικής Ενωσης δημοσιοποιούνται από το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Οι εφοπλιστές αυτής της κατηγορίας πλοίων ζητούν την εφαρμογή των αντιναυτεργατικών μέτρων που πήρε η κυβέρνηση το 1997 και στα δικά τους πλοία. "Παρ' όλα τα επανειλημμένα υπομνήματά μας - αναφέρεται - και με δεδομένο ότι ο αριθμός των υπό ελληνική σημαία πλοίων των μελών της Ενωσής μας έχει μειωθεί σε 64 από 94 που ήταν το 1990, το ΥΕΝ δεν έχει ικανοποιήσει το αίτημά μας για την επέκταση των μέτρων του Ιουλίου 1997 και στα πλοία κάτω των 3000 κοχ. Εξακολουθεί λοιπόν η άδικη διάκριση σε βάρος των μεσογειακών πλοίων, επιτείνοντας έτσι το υφιστάμενο πρόβλημα της ανταγωνιστικότητάς τους".

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Σε θέσεις μάχης ενάντια στις συνθήκες γαλέρας και το ξήλωμα των ΣΣΕ (2023-06-20 00:00:00.0)
Δυναμώνει η λαϊκή αλληλεγγύη ενάντια στην επιχείρηση τρομοκρατίας (2010-05-29 00:00:00.0)
Ο αγώνας των ναυτεργατών (2010-05-29 00:00:00.0)
Επέβαλαν ναυτολόγηση ανέργων και στο «ΠΟΛΑΡΙΣ» (2010-04-09 00:00:00.0)
Επισπεύδουν τη μείωση της σύνθεσης (2003-09-18 00:00:00.0)
Καταργούν ντε φάκτο το καμποτάζ (1996-05-12 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ