Κυριακή 8 Αυγούστου 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πολιτιστική ανάσα στη "σκιά των βράχων"

Πιστό και φέτος στο ραντεβού του, για δωδέκατη χρονιά, το Φεστιβάλ του Δήμου Βύρωνα ανοίγει και πάλι τις πύλες του, προσφέροντας "στη σκιά των Βράχων" ξεχωριστές βραδιές, με θέατρο, μουσική, χορό και ποίηση. Μια πολιτιστική ανάσα, όχι μόνο για το Βύρωνα και τις γύρω περιοχές, αλλά για όλη την Αττική. Από τις 18 Αυγούστου έως τις 26 Σεπτέμβρη, οι δύο χώροι των Βράχων, το Θέατρο "Μελίνα Μερκούρη" και το νεότερο Θέατρο "Αννα Συνοδινού", σας περιμένουν στη φιλόξενη αγκαλιά τους και σας υπόσχονται αξέχαστες βραδιές πολιτισμού.

"Στόχος μας είναι", μας λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Βασίλης Κολοβός,"να προσφέρουμε στους συνδημότες μας, αλλά και σε όλους τους ανθρώπους, τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τον πολιτισμό. Η εξουσία, από σύστασης του νεοελληνικού κράτους, στάθηκε εχθρική απέναντι στον πολιτισμό και τους δημιουργούς του, γιατί ήξερε τη δύναμη που έχει να ενώνει, να διαπαιδαγωγεί, να προβάλλει τις διανοητικές δραστηριότητες - ατομικές και συλλογικές - τα πολιτιστικά μεγέθη και πρότυπα, τη σφυρηλάτηση συνειδήσεων".

"Στις μέρες μας ο πολιτισμός μπαίνει στο στόχαστρο. Δεν τον θέλουν εθνικό λαϊκό επιθετικό όπλο.Ειδικά τα Φεστιβάλ μένουν αβοήθητα από το κράτος, για να εξαναγκαστούν ή να υποκύψουν στις επιλογές ιδιωτικοποίησης - εμπορευματοποίησης, ή να περάσουν στα χέρια αετονύχηδων κρατικοδίαιτων ή κομματικοδίαιτων μεταπρατών που λυμαίνονται τον πολιτισμό".

Η δημοτική αρχή και οι άνθρωποι του "Φεστιβάλ Βύρωνα" λένε "όχι" σε αυτή τη λογική. "Σ' αυτή την ιδεολογία αντιστεκόμαστε και συνεχίζουμε", τονίζει ο Β. Κολοβός. "Παρά τις δυσκολίες, συνεχίζουμε πιο αποφασιστικά, με μεγαλύτερη αντίσταση στην ισοπεδωτική πολιτική τους. Είμαστε βέβαιοι ότι θα κερδίσουμε το στοίχημα. Το Φεστιβάλ Βύρωνα δε θα παραδοθεί σε άλλου είδους επιλογές, πέρα από αυτές που εμείς εκτιμούμε ότι είναι οι σωστές και συμφέρουν το λαό της περιοχής μας και συνολικά το λαό της πατρίδας μας". "Εδώ, στο Βύρωνα, σε αυτούς τους βράχους που εξορύξαμε την πέτρα τους για να φτιάξουμε τα φτωχικά μας, το λατομείο τούτο των αισθήσεων και των παραισθήσεων, καταφέραμε και έχει γίνει σήμερα ένας ιερός χώρος του πολιτισμού. Με βάση το χρονιάτικο προγραμματισμό κάναμε την επιλογή του φετινού προγράμματος κι οργανώσαμε τους θεματικούς κύκλους. Γιατί, για μας, ο πολιτισμός στο Βύρωνα αρχίζει την 1η του Γενάρη και στις 31 του Δεκέμβρη οριοθετείται η έναρξη μιας νέας, ακόμα πιο δημιουργικής χρονιάς".

Στο 12ο Φεστιβάλ Δήμου Βύρωνα περιλαμβάνεται ο κύκλος Αρχαίο Δράμα,που όπως λέει ο Β. Κολοβός, "ανάγκη πρώτη είναι να ξανακούσουμε την ομορφιά της γλώσσας μας από τα χείλη των ηθοποιών μας, να διδαχτούμε από το λόγο των προγόνων μας, μεταπλασμένο από τους πνευματικούς μας ανθρώπους". Ο κύκλος περιλαμβάνει τις παραστάσεις: "Θεσμοφοριάζουσες" (σκηνοθεσία Θ. Καρακατσάνης,25 - 26/8), "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" (σκηνοθεσία Γ. Λαζάνη,4/9), "Πέρσες" (σκηνοθεσία Λ. Βογιατζή,15/9), "Ορνιθες" (σκηνοθεσία Κ. Τσιάνου,19/9).

Στον κύκλο Αφιερώματα,"θα σταθούμε με σεβασμό και ευλάβεια στις γεωγραφικές άκρες του πολιτισμού μας, σε συλλογικές προσπάθειες, αλλά και σε κείνους τους δημιουργούς που με την προσωπική στάση ζωής, με τη δημιουργική προσφορά τους, σημάδεψαν τη μορφή τέχνης που υπηρέτησαν". Στο πλαίσιο αυτού του κύκλου, ο ΟΕΘ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών παρουσιάζει τον "Οθέλλο" (σκηνοθεσία Κ. Καζάκος 18 - 19/8). Το θέατρο Τέττιγες,το έργο "Μιαβ βολάγ κι έναγ καιρόν" (σκηνοθεσία Λ. Βαρδαρός,31/8). Ακολουθεί (2/9) βραδιά τιμής στον Μ. Θεοδωράκη.Στις 5/9 το Σωματείο "Λυρική έκφραση".Στις 6/9 τιμητική βραδιά για την Μ. Φαραντούρη.Μαζί της οι: Ελλη Πασπαλά, Σαββίνα Γιαννάτου.Στις 12/9 τιμητική βραδιά για τον Χρόνη Αηδονίδη.Συναυλία του συνόλου "Τα ετερώνυμα έλκονται" (14/9). Τιμητική βραδιά για τον Τάσο Χαλκιά (20/9). Στις 21/9 οι "Μορφές έκφρασης" θα παρουσιάσουν την παράσταση "Λαμπηδόνα".Στις 22 και 23/9 φιλοξενούνται τέσσερις ομάδες ανήσυχων νέων.

Τέσσερις βραδιές αφιερωμένες σε κορυφαίους ποιητές περιλαμβάνει ο κύκλος "Η παγκοσμιότητα των ποιητών της ειρήνης".Οπως αναφέρει ο Β. Κολοβός, "τέσσερις δημιουργοί που σημάδεψαν την ομορφότερη εικόνα του πλανήτη, τον άνθρωπο, θα μας μιλήσουν για την ειρήνη και για το χαμόγελο ενός παιδιού που ξυπνάει ευτυχισμένο σ' έναν κόσμο ειρηνικό. Τέσσερις ποιητές με κοινή πορεία. Αγάπησαν τους λαούς τους, φυλακίστηκαν, εξορίστηκαν, βραβεύτηκαν με το Βραβείο Λένιν για την Ειρήνη. Είναι ιερή υποχρέωση να σταθούμε με ευλάβεια στη διαθήκη των ποιητών της παγκοσμιότητας της ειρήνης, που μας έμαθαν να τραγουδάμε όλοι μαζί.Γι' αυτούς τους λόγους επιλέξαμε τον "Κύκλο των ποιητών", γιατί σήμερα που τελειώνει αυτός ο αιώνας αισθανθήκαμε πιο έντονη την ανάγκη να τραγουδήσουμε όλοι μαζί, να τραγουδήσουμε για την ειρήνη". Ο κύκλος περιλαμβάνει αφιερώματα στους: Μπ. Μπρεχτ ("Ομάδα Σύγχρονης Τέχνης" - "Η εξαίρεση και ο κανόνας",22/8), Γιάννη Ρίτσο (θίασος "Σχολείο Νυκτός" - "Ορέστης", 28/8). Ακολουθούν μουσικο-ποιητικά αφιερώματα στους Π. Νερούντα (3/9), Ν. Χικμέτ (11/9), Νίκο Καββαδία, με το "Θέατρο Καισαριανής" (24/8).

Ο κύκλος Μορφές του ελληνικού τραγουδιού περιλαμβάνει συναυλίες των: Κ. Χατζή (23/8), Σ. Μάλαμα (29/8), Μ. Φραγκούλη (30/8), Μπ. Τσέρτου (7/9), Ελ. Τσαλιγοπούλου, Μ. Κανά (10/9).

Ο κύκλος Νεολαίας περιλαμβάνει συναυλίες με: "Ξύλινα σπαθιά" (1/9), "Συνήθεις ύποπτοι" (8/9), Δ. Τσακνή - Λ. Μαχαιρίτσα (13/9).

Περιλαμβάνονται ακόμη κύκλοι Νέων Δημιουργών και Χορού: (Χοροθέατρο "Κουτ" 16/9, Χοροθέατρο "Ναυσικά" 17/9). Στις 9/9 το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας παρουσιάζει τη "Λόξα και δόξα" του Γ. Ξανθούλη (σκηνοθεσία Γ. Καλαντζόπουλος) και στις 24/9 η όπερα "Σταύρωση".